Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
BMW M3 E46 åkare Hjälm tar i innertaket?
2639 besök totalt
j.alvin
Göteborg
Här sen Dec 2005
Inlägg: 120


Trådstartare
Lite kryptisk titel men jag har tänkt prova på banåka och precis införskaffat mig en Sparco Clu J1 "öppen" hjälm men när jag tar på mig denna så tar den i bilen innertak.

Jag är cirka 1,85cm och bilen har elstolar vilka jag sänkt maximalt men detta hjälper inte. Bilen har också taklucka om det påverkar takhöjden i kupén?

Vad har ni som kör e46 för erfarenhet? Har jag missat hur man sänker stolen maximalt eller är detta ett allmänt problem?

Mvh Joakim

_________________
Joakim Alvin
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



j.alvin skrev:
Lite kryptisk titel men jag har tänkt prova på banåka och precis införskaffat mig en Sparco Clu J1 "öppen" hjälm men när jag tar på mig denna så tar den i bilen innertak.

Jag är cirka 1,85cm och bilen har elstolar vilka jag sänkt maximalt men detta hjälper inte. Bilen har också taklucka om det påverkar takhöjden i kupén?

Vad har ni som kör e46 för erfarenhet? Har jag missat hur man sänker stolen maximalt eller är detta ett allmänt problem?

Mvh Joakim


Det var länge sedan jag hade en E46 men ja, det är ett rätt generellt problem, har samma med E92an.
Du har sämsta förutsättningarna tyvärr. Taklucka göra att taket kommer närmre och elstolar brukar inte gå att sänka lika lågt som manuellt inställda.

Lösningen är tyvärr att luta tillbaka ryggstödet vilket ger en sämre sittställning alternativt att byta stolar förstås.

PS. Sportklubben ligger vilande i år så de flesta av oss kör med bavariaracing istället thumbs up DS.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541



j.alvin skrev:
Lite kryptisk titel men jag har tänkt prova på banåka och precis införskaffat mig en Sparco Clu J1 "öppen" hjälm men när jag tar på mig denna så tar den i bilen innertak.

Jag är cirka 1,85cm och bilen har elstolar vilka jag sänkt maximalt men detta hjälper inte. Bilen har också taklucka om det påverkar takhöjden i kupén?

Vad har ni som kör e46 för erfarenhet? Har jag missat hur man sänker stolen maximalt eller är detta ett allmänt problem?

Mvh Joakim


Jag är en 174 och har precis samma förutsättningar som dig med elstol och taklucka. Jag klarar mig med minsta möjliga marginal mot taket så inte förvånad att det blir trångt för dig...

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598



Jag är 191 och har samma problem med min m3:a. Jag har också taklucka. Jag kör med en skidhjälm istället, det är det enda som får plats

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Allmänt problem dessvärre, takluckan förvärrar dessutom din situation.
Jag e 185 och hade inte taklucka, fick sitta mer bakåtlutad än jag önskade... samma sak när jag fick in en riktigt stol... fick tilta den en hel del.

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
j.alvin
Göteborg
Här sen Dec 2005
Inlägg: 120


Trådstartare
Iqbad skrev:
Jag är 191 och har samma problem med min m3:a. Jag har också taklucka. Jag kör med en skidhjälm istället, det är det enda som får plats


Är det okej att använda skidhjälm på bandagar??
Vet inte hur jag ska klara av att manövrera bilen om jag hela tiden slår i huvudet i både tak och a-stolpe

_________________
Joakim Alvin
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598



j.alvin skrev:


Är det okej att använda skidhjälm på bandagar??
Vet inte hur jag ska klara av att manövrera bilen om jag hela tiden slår i huvudet i både tak och a-stolpe


Det brukar inte vara några krav på godkänd hjälm så för det mesta går det bra.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Iqbad skrev:
j.alvin skrev:


Är det okej att använda skidhjälm på bandagar??
Vet inte hur jag ska klara av att manövrera bilen om jag hela tiden slår i huvudet i både tak och a-stolpe


Det brukar inte vara några krav på godkänd hjälm så för det mesta går det bra.


Säkrast att kolla med arrangören innan thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217



j.alvin skrev:
Lite kryptisk titel men jag har tänkt prova på banåka och precis införskaffat mig en Sparco Clu J1 "öppen" hjälm men när jag tar på mig denna så tar den i bilen innertak.

Jag är cirka 1,85cm och bilen har elstolar vilka jag sänkt maximalt men detta hjälper inte. Bilen har också taklucka om det påverkar takhöjden i kupén?

Vad har ni som kör e46 för erfarenhet? Har jag missat hur man sänker stolen maximalt eller är detta ett allmänt problem?

Mvh Joakim


OJ då är det inte så konstigt att jag har samma problem med mina 198cm. Men kör Audi S3.
Jag köpte en beg stol på skroten som jag preparerade sittdynan på.

I din bil skulle jag nog inte få plats utan hjälm. I min är det precis.

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Jag är 196 lång och hade taklucka på min M3 E36. Med originalstolar. Det gick med hjälm men sittställningen var kanske lite krummande

_________________
Magnus Thomé
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Magnus Thomé skrev:
Jag är 196 lång och hade taklucka på min M3 E36. Med originalstolar. Det gick med hjälm men sittställningen var kanske lite krummande

Öppen taklucka?

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Girafflucka är ingen bra idé

Tänk på att benlängden är ganska ointresserant för jämförelse.
Rygglängden varierar på ett lite knasigt vis (typ ologiskt).
Kroppslängd minus benlängd (jeansmått tex) ger en rätt bra hint.

Sen påverkar alla mått och sittställning det sista.
Framjusterade pedaler, bakåtlutning och rattspacer är vanligt.

188, 34" ben och får plats med hjälm i en Miata (när det justerats "lite").

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Allmänt banåkaforum
BMW M3 E46 åkare Hjälm tar i innertaket?
2639 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande