Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Carbotech XP8 vs XP10, skillnad? | 3 besök senaste veckan (3590 totalt) |
Behöver köpa nya bakbelägg och har haft Carbotechs XP8 med är sugen på ett mer tåligt belägg.
Kan XP10 vara ett alternativ? kan inte riktigt hitta skillnaden. Mina XP8 har slitits ner fort... _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
IMHO är XP8 ett trackdaybelägg light som funkar om man tar det hyggligt lugnt och har hyfsat dimensionerade bromsar. XP10 är strået vassare, verkar tåla mer temp, men fortfarande ganska snällt och funkar också okej på gatan.
(beror ju också på vad det är för bil/applikation - bak kan det ju kanske funka utmärkt...) http://www.carbotech-europe.com/comp Personligen gillar jag PFC's belägg bättre. PFC08 är fint som trackdaybelägg - klart bättre kompromiss bana/till och från banan än t.ex de äldre PFC-beläggen t.ex. PFC97 som käkade mycket skivor kalla och har ett mycket aggresivt pad/skiv-damm som fastnar på fälgarna. PFC11 ska ju också vara trevligt - men det har jag inte provat ännu... http://pfc.parts/motorsports/pfc-com |
||||
PFC08 funkar jättebra tycker jag, dock skulle jag också vilja prova PFC11 för att se om man kanske får ännu kortare bromssträcka med dom. PFC08 gnisslar dock som fan när man kör på gata, det problemet hade inte jag med xp8 som var snälla också på gata. Har ej provat xp10, men vad jag läst verkar generellt PFC anses som bättre än carbotech för bankörning.
_________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Macan Turbo 2017 |
||||
Tack för respons
Vart vänder ni er till för återförsäljare? Hittat Speeding http://www.speeding.nu/c/bromsar-ped Och så har vi PEAN förstås _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Du sa det själv - PEAN förstås... |
||||
+1 skulle inte få för mig att handla av någon annan. ett av få företag i Sverige som levererar grym kund service, även nu när per har lämnat och det har blivit nya ägare. _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||
Står i lite samma sits då Carbotech bara har XP8 till min bil och PFC har 08. Har kört PFC08 på långloppsbilen och tycker att det fungerar utmärkt, men visst gnisslar det kallt på gata i nån inbromsning. Har dock problem med att det krävs väldigt mycket bromskraft pga avsaknad av servo vilket gör att jag troligen kommer att prova XP8 först. Trackday light belägg om XP8 låter ju inte så kul. Min erfarenhet är att PFC08 är mycket tåligt och slits sjukt lite. Håller en halv sesong med 8h race i MSLS. Gatbelägg är helt slut efter nån timma på samma bil. Är visserligen dyrt men ska hålla dubbelt så länge som XP8. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Kör PFC08 på Toyobarun nu och har inga problem med funktionen "off track". Känns nästan lika snällt som standardbeläggen på gatan. Minimalt med gnissel.
Men det är väl som sagt lite beroende på applikation... Skulle inte reflektera över att åka XP8 (även om det är ett helt okej "sportbelägg"). Funderar dock på att byta bromsar. Till de påtänkta caliprarna finns tyvärr inte PFC08 att tillgå - så då får det bli till att prova PFC11... |
||||
Skruva banåkabil Carbotech XP8 vs XP10, skillnad? | 3 besök senaste veckan (3590 totalt) |