Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Carbotech XP8 vs XP10, skillnad?
3 besök senaste veckan (3590 totalt)
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Behöver köpa nya bakbelägg och har haft Carbotechs XP8 med är sugen på ett mer tåligt belägg.
Kan XP10 vara ett alternativ? kan inte riktigt hitta skillnaden.

Mina XP8 har slitits ner fort...

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

IMHO är XP8 ett trackdaybelägg light som funkar om man tar det hyggligt lugnt och har hyfsat dimensionerade bromsar. XP10 är strået vassare, verkar tåla mer temp, men fortfarande ganska snällt och funkar också okej på gatan.
(beror ju också på vad det är för bil/applikation - bak kan det ju kanske funka utmärkt...)

http://www.carbotech-europe.com/compoundstechnical.html

Personligen gillar jag PFC's belägg bättre. PFC08 är fint som trackdaybelägg - klart bättre kompromiss bana/till och från banan än t.ex de äldre PFC-beläggen t.ex. PFC97 som käkade mycket skivor kalla och har ett mycket aggresivt pad/skiv-damm som fastnar på fälgarna.
PFC11 ska ju också vara trevligt - men det har jag inte provat ännu...

http://pfc.parts/motorsports/pfc-compounds/

_________________

Rice and shine
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600



PFC08 funkar jättebra tycker jag, dock skulle jag också vilja prova PFC11 för att se om man kanske får ännu kortare bromssträcka med dom. PFC08 gnisslar dock som fan när man kör på gata, det problemet hade inte jag med xp8 som var snälla också på gata. Har ej provat xp10, men vad jag läst verkar generellt PFC anses som bättre än carbotech för bankörning.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7722



PFC 11 är grymma, men gnisslar.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Tack för respons thumbs up

Vart vänder ni er till för återförsäljare?

Hittat Speeding
http://www.speeding.nu/c/bromsar-pedalstall/bromsbelagg-sport-och-raci . . . .

Och så har vi PEAN förstås

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Dave79 skrev:
Vart vänder ni er till för återförsäljare?

Du sa det själv - PEAN förstås...

_________________

Rice and shine
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



Lars Falk skrev:
Dave79 skrev:
Vart vänder ni er till för återförsäljare?

Du sa det själv - PEAN förstås...


+1

skulle inte få för mig att handla av någon annan.
ett av få företag i Sverige som levererar grym kund service, även nu när per har lämnat och
det har blivit nya ägare.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901



Lars Falk skrev:
IMHO är XP8 ett trackdaybelägg light som funkar om man tar det hyggligt lugnt och har hyfsat dimensionerade bromsar. XP10 är strået vassare, verkar tåla mer temp, men fortfarande ganska snällt och funkar också okej på gatan.
(beror ju också på vad det är för bil/applikation - bak kan det ju kanske funka utmärkt...)

http://www.carbotech-europe.com/compoundstechnical.html

Personligen gillar jag PFC's belägg bättre. PFC08 är fint som trackdaybelägg - klart bättre kompromiss bana/till och från banan än t.ex de äldre PFC-beläggen t.ex. PFC97 som käkade mycket skivor kalla och har ett mycket aggresivt pad/skiv-damm som fastnar på fälgarna.
PFC11 ska ju också vara trevligt - men det har jag inte provat ännu...

http://pfc.parts/motorsports/pfc-compounds/


Står i lite samma sits då Carbotech bara har XP8 till min bil och PFC har 08. Har kört PFC08 på långloppsbilen och tycker att det fungerar utmärkt, men visst gnisslar det kallt på gata i nån inbromsning. Har dock problem med att det krävs väldigt mycket bromskraft pga avsaknad av servo vilket gör att jag troligen kommer att prova XP8 först.

Trackday light belägg om XP8 låter ju inte så kul. Min erfarenhet är att PFC08 är mycket tåligt och slits sjukt lite. Håller en halv sesong med 8h race i MSLS. Gatbelägg är helt slut efter nån timma på samma bil. Är visserligen dyrt men ska hålla dubbelt så länge som XP8.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kör PFC08 på Toyobarun nu och har inga problem med funktionen "off track". Känns nästan lika snällt som standardbeläggen på gatan. Minimalt med gnissel.
Men det är väl som sagt lite beroende på applikation...
Skulle inte reflektera över att åka XP8 (även om det är ett helt okej "sportbelägg").


Funderar dock på att byta bromsar. Till de påtänkta caliprarna finns tyvärr inte PFC08 att tillgå - så då får det bli till att prova PFC11...

_________________

Rice and shine
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Har PFC11 fram på min, funkar grymt på bana och förvånansvärt bra på gata. gnisslar ingenting för mig men jag har ju orginalok med gummihållare.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Skruva banåkabil
Carbotech XP8 vs XP10, skillnad?
3 besök senaste veckan (3590 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande