Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Tips på bakfjädrar ? | 1 besök senaste veckan (1572 totalt) |
Hej.
Kan någon snäll här hjälpa mig med räkna på bakfjädrar till mig bil.. Har noll koll på det.. Opel Rekord E med stel axel. Fjädrarna sitter framför bakaxeln (färdriktning framåt =) ) Det är 45cm från främre bussningens centrum till fjäderns centrum.(sedan från fjäder centrum 23cm till axel centrum om de spelar roll.. Har testat en del olika sänkningssatser utan att bli nöjd.. Just nu sitter det fjädrar som är 280mm längd 16mm tråd. 128 utv diamater (volvo 164..) 6.8 varv. Dom är för mjuka för min körning (sladda) bilen blir väldigt mjuk första 8cm ungefär för att sen bli någorlunda "hård".. ' Testat progressiva sänk fjädrar men kändes ännu värre.. Så någon som orkar hjälpa mig snälla? =) Vet att det är svårt att ge tips på just vad som passar min bil med kanske kan ge lite rådgivning iaf... Dämparna är bilstein b6. testat lite olika där med... (bild lånad från nätet...) _________________ Anttoni Jämsä |
||||||
1: Vad väger bilen?
2: Viktfördeling? 3: Andvändingsområde? (gata, bana, rally eller vad?) 4: Fjäderhårdhet fram? Hmm det är väll Mac Äckelben på E rekorden, eller?
Borde ge en fjäderkonstat på ca ca ca 88N/mm
Fattar jag rätt så är MR(utväxlingen mellan fjäder och hjul) 45+23=68 MR=45/68 -> MR=0,66 Fjäderkonatsen på hjulet blir 88*0,66^2 -> ca ca 38,3N/mm Med lite mer data på bilkräket kan jag gör en grov. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Tack så mycket för svar.. Klart man glömmer vikten Helt olättad bil. 1400. (Varav 600kg bak gissat jag) Används för sladd och gata på sommaren. Komfort är inte prio 1... Mcpherson fram ja. Jag måste kolla på de men har vart nöjd med det. Återkommer med de... _________________ Anttoni Jämsä |
||||||
Fram
ytterdia. 160mm tråddia. 16mm & antal vara 5 -> ca ca k=47,7N/mm MR ca 0,94 Bak ytterdia. 128mm tråddia. 16mm & antal varv 6,8 ->ca ca k=88N/mm MR ca 0,66 vikt ca 1400kg & ca 60% fram Ofjädrad vikt ca 50kg fram och 55kg bak (per hörn) Ger egenfrikvens fram på 1,7Hz och bak 2,1Hz Sättningen är bak och fram i min värld men inteom man håller på med isdans (drifting) 1,7 och 2,1 är ca ca typ gatbil för insperarad köring. Är man inte om i röven kan man öka fjäderkonstanteran. Få bilen mer överstyrd, öka krängaren bak. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Hej !!
Tack så mycket för svaret och hjälpen Ok, låter som jag är lite i mjukaste laget? Har svårt att hitta nåt annat bak... Skulle kunna tänka mig bygga om så att jag får på "coilover" storlek på 2.5bak. ( [/img]http://rallyshop.se/produkt/60mm-fjader[url] ) Men, Hur vet jag vilken längd och hårdhet jag ska välja? kan ju bygga något ställbar höjd... Men om man vill hamna på runt 1.7Hz bak med? [/url] _________________ Anttoni Jämsä |
||||||
Skruva banåkabil Tips på bakfjädrar ? | 1 besök senaste veckan (1572 totalt) |