Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tips på bakfjädrar ?
1 besök senaste veckan (1572 totalt)
kwirk
Göteborg
Här sen Dec 2006
Inlägg: 15


Trådstartare
Hej.

Kan någon snäll här hjälpa mig med räkna på bakfjädrar till mig bil..
Har noll koll på det..
Opel Rekord E med stel axel.
Fjädrarna sitter framför bakaxeln (färdriktning framåt =) )
Det är 45cm från främre bussningens centrum till fjäderns centrum.(sedan från fjäder centrum 23cm till axel centrum om de spelar roll..

Har testat en del olika sänkningssatser utan att bli nöjd..
Just nu sitter det fjädrar som är 280mm längd 16mm tråd. 128 utv diamater (volvo 164..)
6.8 varv.

Dom är för mjuka för min körning (sladda) bilen blir väldigt mjuk första 8cm ungefär för att sen bli någorlunda "hård".. '
Testat progressiva sänk fjädrar men kändes ännu värre..

Så någon som orkar hjälpa mig snälla? =)
Vet att det är svårt att ge tips på just vad som passar min bil med kanske kan ge lite rådgivning iaf...
Dämparna är bilstein b6. testat lite olika där med...




(bild lånad från nätet...)

_________________
Anttoni Jämsä
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

1: Vad väger bilen?
2: Viktfördeling?
3: Andvändingsområde? (gata, bana, rally eller vad?)
4: Fjäderhårdhet fram? Hmm det är väll Mac Äckelben på E rekorden, eller?

Citat:
Just nu sitter det fjädrar som är 280mm längd 16mm tråd. 128 utv diamater (volvo 164..)
6.8 varv.

Borde ge en fjäderkonstat på ca ca ca 88N/mm

Citat:
Fjädrarna sitter framför bakaxeln (färdriktning framåt =) )
Det är 45cm från främre bussningens centrum till fjäderns centrum.(sedan från fjäder centrum 23cm till axel centrum om de spelar roll..

Fattar jag rätt så är MR(utväxlingen mellan fjäder och hjul)
45+23=68
MR=45/68 -> MR=0,66

Fjäderkonatsen på hjulet blir 88*0,66^2 -> ca ca 38,3N/mm

Med lite mer data på bilkräket kan jag gör en grov.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3547



Detta är intressant för mig också fast tvärtom, jag vill inte sladda

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
kwirk
Göteborg
Här sen Dec 2006
Inlägg: 15


Trådstartare
fuling skrev:
1: Vad väger bilen?
2: Viktfördeling?
3: Andvändingsområde? (gata, bana, rally eller vad?)
4: Fjäderhårdhet fram? Hmm det är väll Mac Äckelben på E rekorden, eller?

Citat:
Just nu sitter det fjädrar som är 280mm längd 16mm tråd. 128 utv diamater (volvo 164..)
6.8 varv.

Borde ge en fjäderkonstat på ca ca ca 88N/mm

Citat:
Fjädrarna sitter framför bakaxeln (färdriktning framåt =) )
Det är 45cm från främre bussningens centrum till fjäderns centrum.(sedan från fjäder centrum 23cm till axel centrum om de spelar roll..

Fattar jag rätt så är MR(utväxlingen mellan fjäder och hjul)
45+23=68
MR=45/68 -> MR=0,66

Fjäderkonatsen på hjulet blir 88*0,66^2 -> ca ca 38,3N/mm

Med lite mer data på bilkräket kan jag gör en grov.



Tack så mycket för svar..
Klart man glömmer vikten
Helt olättad bil. 1400. (Varav 600kg bak gissat jag)
Används för sladd och gata på sommaren.
Komfort är inte prio 1...
Mcpherson fram ja. Jag måste kolla på de men har vart nöjd med det.
Återkommer med de...

_________________
Anttoni Jämsä
Citera
kwirk
Göteborg
Här sen Dec 2006
Inlägg: 15


Trådstartare
Hej igen...
Fram är dom 5 varv, 15mm tråd och 29cm långa (fria så klart..)

_________________
Anttoni Jämsä
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Behöver ytter eller innerdiamtern på fjädern också.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
kwirk
Göteborg
Här sen Dec 2006
Inlägg: 15


Trådstartare
fuling skrev:
Behöver ytter eller innerdiamtern på fjädern också.


Såklart...
160mm yttermått

_________________
Anttoni Jämsä
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Fram
ytterdia. 160mm tråddia. 16mm & antal vara 5 -> ca ca k=47,7N/mm
MR ca 0,94

Bak
ytterdia. 128mm tråddia. 16mm & antal varv 6,8 ->ca ca k=88N/mm
MR ca 0,66

vikt ca 1400kg & ca 60% fram
Ofjädrad vikt ca 50kg fram och 55kg bak (per hörn)

Ger egenfrikvens fram på 1,7Hz och bak 2,1Hz
Sättningen är bak och fram i min värld men inteom man håller på med isdans (drifting)

1,7 och 2,1 är ca ca typ gatbil för insperarad köring.
Är man inte om i röven kan man öka fjäderkonstanteran.

Få bilen mer överstyrd, öka krängaren bak.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
kwirk
Göteborg
Här sen Dec 2006
Inlägg: 15


Trådstartare
Hej !!
Tack så mycket för svaret och hjälpen

Ok, låter som jag är lite i mjukaste laget?

Har svårt att hitta nåt annat bak...
Skulle kunna tänka mig bygga om så att jag får på "coilover" storlek på 2.5bak.
( [/img]http://rallyshop.se/produkt/60mm-fjader[url] )

Men, Hur vet jag vilken längd och hårdhet jag ska välja? kan ju bygga något ställbar höjd...

Men om man vill hamna på runt 1.7Hz bak med?

[/url]

_________________
Anttoni Jämsä
Citera
Skruva banåkabil
Tips på bakfjädrar ?
1 besök senaste veckan (1572 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande