Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Nackdelar med "Racebelägg"? | 2091 besök totalt |
Halloj,
Funderar på att byta belägg på min Impreza STi 2005 och har ett par frågetecken som nån kanske kan hjälpa till att reda ut Spec idag: Skivor: PFC fram, original bak Belägg: PMu HC+ fram, XP8 bak RBF600 Bilen är tänkt som i huvudsak lekbil, men körs till och från bana samt glasskoisk. Skulle gärna ha lite mer bett, och har kollat främst på Project Mu Club Racer samt PFC 01/11. Hittade dock PMu Racing999-belägg till nästan halva priset mot en uppsättning PFC (från Japan). Temp.intervall samt friktionskoefficient verkar i paritet med det populära Club Racer-belägget (Club Racer 300-800℃, .42-.55μ, Racing999 200-800℃, .42-.59μ). Nu till frågan, Club Racer ska vara ett "crossover"-belägg (gata/bana), medan R999 är "circuit use only". Vad är nackdelarna med att köra ett "racebelägg" på gatan? Vad avgör om ett belägg funkar för gata eller inte? Läste nåt om att det kan vara aggressivt mot skivorna om man kör utanför rekommenderat tempintervall, men då skulle ju inte Club Racer heller vara rekommenderat? Samma sak med bettet vid låg temp. Jag får ingen rätsida på detta utifrån endast temp och friktionskoefficient, så fler faktorer måste ju spela in, men vilka? (Hade det inte varit för prisskillnaden så hade jag kört på nåt "beprövat", typ PFC. Men kan jag halvera priset så blir man ju nyfiken ) MVH Kristofer _________________ Kristofer Åhlin |
Har kört en del pfc 08 på gata och det funkade utmärkt.
Den enda stora nackdelen var bromsdammet, gnisslar gör det så klart också... men det e ju bara fränt |
Jag kör med PFC 08, väldigt mycket på gatan. Det gnisslar som attans, annars är det inga problem.
Till min bil kostar de 1700 per axel, snorbillgt med tanke på hur länge de håller. Man ska inte stirra sig blind på priset. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
Jag kör dagligen med race belägg Hawks ht-14. Visst lite gnissel får man stå ut med ibland men jag ser bara fördelar med riktigt bra bromsar.
Ibland kan folk tycka att racebelägg inte biter på gatan när de är kalla men jag tycker att mina race belägg kalla är likvärdiga med oem klossar och sen när de får lite värme i sig biter de som bara den. Och att skivorna slits snabbare än klossarna är bara bra för skivor är billiga _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
Hej.
Åker PFC-08 fram både på bana och gata. Mest på bana. Har även PFC-skiva fram. Dammar klart mer vid gatkörning än "gatbelägg" (upplever faktiskt mindre vid bankörning) Sliter mer skiva vid gatkörning än bana. Slits mer vid gatkörning än bana. Gnisslar inte så farligt. Lite hör ju till Tar bra även "gatkalla". Men givetvis redigt mycket bättre vid arbetstemp. Har provat PFC-01 fram,men där gick min gräns för GATÅKA. Dammade mer. Slet ännu mer skiva. Gnisslade en del. Tog ganska bra kalla. Vid bankörning var dom bättre än -08. Helt enkelt inte ett gatbelägg. Detta är mina personliga åsikter _________________ Jonas Andersson. Kör Volvo 244 Turbo på bana. Volvo 850 som brukis. Ford Sierra på vintern. |
Allmänt banåkaforum Nackdelar med "Racebelägg"? | 2091 besök totalt |