Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Nackdelar med "Racebelägg"?
2091 besök totalt
Kristofer Å
Södertälje
Här sen Sep 2012
Inlägg: 153


Trådstartare
Halloj,

Funderar på att byta belägg på min Impreza STi 2005 och har ett par frågetecken som nån kanske kan hjälpa till att reda ut

Spec idag:
Skivor: PFC fram, original bak
Belägg: PMu HC+ fram, XP8 bak
RBF600
Bilen är tänkt som i huvudsak lekbil, men körs till och från bana samt glasskoisk.

Skulle gärna ha lite mer bett, och har kollat främst på Project Mu Club Racer samt PFC 01/11.
Hittade dock PMu Racing999-belägg till nästan halva priset mot en uppsättning PFC (från Japan). Temp.intervall samt friktionskoefficient verkar i paritet med det populära Club Racer-belägget (Club Racer 300-800℃, .42-.55μ, Racing999 200-800℃, .42-.59μ).

Nu till frågan, Club Racer ska vara ett "crossover"-belägg (gata/bana), medan R999 är "circuit use only". Vad är nackdelarna med att köra ett "racebelägg" på gatan? Vad avgör om ett belägg funkar för gata eller inte?
Läste nåt om att det kan vara aggressivt mot skivorna om man kör utanför rekommenderat tempintervall, men då skulle ju inte Club Racer heller vara rekommenderat? Samma sak med bettet vid låg temp.

Jag får ingen rätsida på detta utifrån endast temp och friktionskoefficient, så fler faktorer måste ju spela in, men vilka?

(Hade det inte varit för prisskillnaden så hade jag kört på nåt "beprövat", typ PFC. Men kan jag halvera priset så blir man ju nyfiken )

MVH
Kristofer

_________________
Kristofer Åhlin
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Har kört en del pfc 08 på gata och det funkade utmärkt.
Den enda stora nackdelen var bromsdammet, gnisslar gör det så klart också... men det e ju bara fränt

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Kristofer Å
Södertälje
Här sen Sep 2012
Inlägg: 153


Trådstartare
Ja att det gnisslar och dammar räknar jag med
Har dock läst att vissa belägg har mer korrosivt damm än andra, vilket inte låter så kul att få på gatfälgarna?

_________________
Kristofer Åhlin
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Jag kör med PFC 08, väldigt mycket på gatan. Det gnisslar som attans, annars är det inga problem.
Till min bil kostar de 1700 per axel, snorbillgt med tanke på hur länge de håller. Man ska inte stirra sig blind på priset.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



En annan nackdel kan vara att race belägg sliter skivorna snabbare än gatbelägg, men skivor är i regel gjorda för 10.000 mil typ.

_________________
Anders Hansson
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838



Jag kör dagligen med race belägg Hawks ht-14. Visst lite gnissel får man stå ut med ibland men jag ser bara fördelar med riktigt bra bromsar.
Ibland kan folk tycka att racebelägg inte biter på gatan när de är kalla men jag tycker att mina race belägg kalla är likvärdiga med oem klossar och sen när de får lite värme i sig biter de som bara den.

Och att skivorna slits snabbare än klossarna är bara bra för skivor är billiga

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 233



Hej.

Åker PFC-08 fram både på bana och gata. Mest på bana. Har även PFC-skiva fram.

Dammar klart mer vid gatkörning än "gatbelägg" (upplever faktiskt mindre vid bankörning)
Sliter mer skiva vid gatkörning än bana.
Slits mer vid gatkörning än bana.
Gnisslar inte så farligt. Lite hör ju till
Tar bra även "gatkalla". Men givetvis redigt mycket bättre vid arbetstemp.

Har provat PFC-01 fram,men där gick min gräns för GATÅKA.
Dammade mer.
Slet ännu mer skiva.
Gnisslade en del.
Tog ganska bra kalla.

Vid bankörning var dom bättre än -08. Helt enkelt inte ett gatbelägg.

Detta är mina personliga åsikter


_________________
Jonas Andersson.

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
Allmänt banåkaforum
Nackdelar med "Racebelägg"?
2091 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande