Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Fortsatta värmeproblem i min BMW e30
1 besök senaste veckan (1529 totalt)
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 203


Trådstartare
Hade stora problem med att bilen gick varm under körning på BIMMERS OF SWEDEN träffen senast. Gissade att den 20 år gamla kylaren hade gjort sitt. Köpte ny kylare och bytte.
Har luftat som en tok i två omgångar. Tempen ligger helt ok, kanske lite högt, när jag luftar. 90ish grader när jag står o tokvarvar på tomgång. Men sen så fort jag kör en sväng sticker tempen till 100 grader grader efter 5 minuter lugn körning.

Bilen är en e30 med m50b25iv sugmotor. Kylaren är en ny med standard mått. Har stor elfläkt på kylaren, borde inte behövas under körning men får gå på max.

Alla tips på hur ni har luftat och eventuella idéer på lösningar mottages gladligen!

_________________


BMW e30 v8
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



baumgardt skrev:
Hade stora problem med att bilen gick varm under körning på BIMMERS OF SWEDEN träffen senast. Gissade att den 20 år gamla kylaren hade gjort sitt. Köpte ny kylare och bytte.
Har luftat som en tok i två omgångar. Tempen ligger helt ok, kanske lite högt, när jag luftar. 90ish grader när jag står o tokvarvar på tomgång. Men sen så fort jag kör en sväng sticker tempen till 100 grader grader efter 5 minuter lugn körning.

Bilen är en e30 med m50b25iv sugmotor. Kylaren är en ny med standard mått. Har stor elfläkt på kylaren, borde inte behövas under körning men får gå på max.

Alla tips på hur ni har luftat och eventuella idéer på lösningar mottages gladligen!


1, Kollat att termostaten öppnar ordentligt (koka på spisen)?

2, mät efter avgasrester i kylvätskan, så inte topplockspackning eller en spricka ställer till det.

3, kolla vattenpumpen, det händer att impellrar slirar på axeln.

_________________
Roland Johansson
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13265



Åter igen, luft hål i huven strax bakom kylaren med en liten gurneyflärp framför!

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743



Tord skrev:
Åter igen, luft hål i huven strax bakom kylaren med en liten gurneyflärp framför!


Tycker de låter som att problemet inte endast är vid hård körning utan även mer "normal" körning, så även om de är ett bra tillskott gissar jag att grundorsaken inte är dåligt ventilerat motorutrymme..

Nu låter de ju som att den verkligen går varm också med tanke på fläkten, annars hade jag tipsat att dubbelkolla så tempmätaren stämmer först. Haft de problemet själv nämligen.

BMW's äldre toppar hade väl en tendens till att kunna spricka, men detta är väl en 24v? Jag är inte så inläst på BMW men har inte hört talas om att dom topparna är sprickbenägna, nog för att de kan hända ändå men. Kan ju också vara topppackningen som är lite trött, hur långt har motorn gått? Har den kokat rejält någon gång?

Termostaten är ju också ett vanligt problem vid värmebekymmer som sagt.

Skulle de vara så att de går troll i bilen kan du ju ha oturen att dels tempmätaren visar fel, och tempgivaren till fläkten är dålig så fläkten går för fullt fastän motorn inte är för varm..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Christer Johansson
Nora
Här sen Feb 2011
Inlägg: 168



Som jag sagt i din tidigare tråd så var vattenpumpen den vanligaste orsaken förr. Den kan ju vara bytt, men nån krona skulle jag satsa på det i alla fall.

_________________
Christer Johansson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Kokar den....eller är det mätaren som står högt ?

Visar mätaren rätt ?

Blir det bättre om du kör med full värme på ?

Det är inte alls säkert att en originalkylare räcker till.
Vi har kört med bmw tropic-kylare....och mätaren har stått oroväckande högt.
Har alltid satt i en extramätare.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 203


Trådstartare
Gjorde ett komptest idag för att kolla läget och alla cylindrar var jämna och fina på 14 och 13.5 bar.

Vattenpumpen skulle vara bytt när jag köpte bilen, men tar och river bort den imorn och kontrollerar.

Termostaten byttes i vintras, men en ny kostar inte många kronor så blir nog att köpa en ny i vilket fall.

Har även dubbla tempmätare, original och en extern med egen givare. Originalmätaren är renoverad då dom brukar bli dåliga på e30.

Bilen har aldrig kokat när jag har haft den, bara blivit för varm för mitt egna tycke.

_________________


BMW e30 v8
Citera
Skruva banåkabil
Fortsatta värmeproblem i min BMW e30
1 besök senaste veckan (1529 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande