Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Fortsatta värmeproblem i min BMW e30 | 1 besök senaste veckan (1529 totalt) |
Hade stora problem med att bilen gick varm under körning på BIMMERS OF SWEDEN träffen senast. Gissade att den 20 år gamla kylaren hade gjort sitt. Köpte ny kylare och bytte.
Har luftat som en tok i två omgångar. Tempen ligger helt ok, kanske lite högt, när jag luftar. 90ish grader när jag står o tokvarvar på tomgång. Men sen så fort jag kör en sväng sticker tempen till 100 grader grader efter 5 minuter lugn körning. Bilen är en e30 med m50b25iv sugmotor. Kylaren är en ny med standard mått. Har stor elfläkt på kylaren, borde inte behövas under körning men får gå på max. Alla tips på hur ni har luftat och eventuella idéer på lösningar mottages gladligen! _________________ BMW e30 v8 |
||
1, Kollat att termostaten öppnar ordentligt (koka på spisen)? 2, mät efter avgasrester i kylvätskan, så inte topplockspackning eller en spricka ställer till det. 3, kolla vattenpumpen, det händer att impellrar slirar på axeln. _________________ Roland Johansson |
||
Tycker de låter som att problemet inte endast är vid hård körning utan även mer "normal" körning, så även om de är ett bra tillskott gissar jag att grundorsaken inte är dåligt ventilerat motorutrymme.. Nu låter de ju som att den verkligen går varm också med tanke på fläkten, annars hade jag tipsat att dubbelkolla så tempmätaren stämmer först. Haft de problemet själv nämligen. BMW's äldre toppar hade väl en tendens till att kunna spricka, men detta är väl en 24v? Jag är inte så inläst på BMW men har inte hört talas om att dom topparna är sprickbenägna, nog för att de kan hända ändå men. Kan ju också vara topppackningen som är lite trött, hur långt har motorn gått? Har den kokat rejält någon gång? Termostaten är ju också ett vanligt problem vid värmebekymmer som sagt. Skulle de vara så att de går troll i bilen kan du ju ha oturen att dels tempmätaren visar fel, och tempgivaren till fläkten är dålig så fläkten går för fullt fastän motorn inte är för varm.. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Kokar den....eller är det mätaren som står högt ?
Visar mätaren rätt ? Blir det bättre om du kör med full värme på ? Det är inte alls säkert att en originalkylare räcker till. Vi har kört med bmw tropic-kylare....och mätaren har stått oroväckande högt. Har alltid satt i en extramätare. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Gjorde ett komptest idag för att kolla läget och alla cylindrar var jämna och fina på 14 och 13.5 bar.
Vattenpumpen skulle vara bytt när jag köpte bilen, men tar och river bort den imorn och kontrollerar. Termostaten byttes i vintras, men en ny kostar inte många kronor så blir nog att köpa en ny i vilket fall. Har även dubbla tempmätare, original och en extern med egen givare. Originalmätaren är renoverad då dom brukar bli dåliga på e30. Bilen har aldrig kokat när jag har haft den, bara blivit för varm för mitt egna tycke. _________________ BMW e30 v8 |
||
Skruva banåkabil Fortsatta värmeproblem i min BMW e30 | 1 besök senaste veckan (1529 totalt) |