Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Inför träffar
2017-09-20 Avancerad Förarkurs Gelleråsen (+ny variant!)
1038 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Dags igen för den populära "Avancerad förarkurs" som Åke arrangerat i många år. Nu i September med ett uppdaterat upplägg! Läs nedan


Åke Nyberg skrev:

Avancerad Förarkurs bankörning 17:e säsongen
Inkl racinglicens SBF

Nu också med steg 2 - "Race Clinic" för vana banåkare - se längst ned


20 e September - Nu på Gelleråsen !

Nu kör vi kursen för första gången på STCC banan Gelleråsen !


Efter att ha gått några förarkurser här hemma i Sverige och i England år 2000 så kom jag på att det saknades en bra kurs här i hemma i Sverige. Inriktningen skulle vara - Hur blir du snabbare och säkrare på bana med din egen bil. Racing licens får du på köpet i kursen.
Läs mer om Steg 2 Race Clinic längre ned under egen rubrik.

Att investera i sig själv som förare ger faktiskt snabbare varvtider per satsad krona än vad du får ut av att trimma bilen. Vilket var en av de saker jag själv upptäckte efter att ha trimmat först... och försökt lära mig köra fort sen. på banmötena med Club Alfa Romeo.

Tillsammans med Sven Frindelius från Scandinavian Formula School och STCC föraren Niklas Karlsson samt gamle F3 åkaren Anders Fredricson satte vi upp riktlinjerna för hur kursen skulle vara utformad år 2001 då första kursen gick med inspiration från kurserna i England. Nu går vi in på ytterligare år med ett sammansvetsat erfaret gäng instruktörer och kursledare som utvecklat metodiken vidare. Över 950 personer har gått kursen genom åren och vi har fått fina kursutvärderingar.

En av fördelarna med att börja just med Alfa Romeo är att det fanns både bakhjulsdrivna, framhjulsdrivna och 4 wd bilar och att de som är instruktörer har haft egna bilar som de åkt bana framgångsrikt med som drivit både bak, fram och på alla fyra hjulen och därför kan vi utbilda avancerat på alla bilmodeller, även gamla vassa Svansmotor Porsche har vi bra koll på hur man åker fort med numera efter att haft många deltagare de senaste 9 åren med alla 911 modeller upp till 911 GT3 RS och GT 2.

Kursen är upplagd så att du åker med egen bil på banan. Du kan åka med
din standardbil eller banpreppade bil. Ryktet om vår kurs har spred sig med åren till andra klubbar och märken under åren så vi har haft många andra märken med på kurserna och Porsche klubbens medlemmar.

På de första kurserna med bara Alfor hade vi allt från standard 156:or till banpreppade Bertone Couper via 75:or med bur och till och med en 164:or. 164:ornas ägare brukar bli riktigt förvånade över hur snabba deras bilar visar sig vara när han lärde sig utnyttja den ordentligt. Flera ägare av 156 GTAoch 147 GTA:er har fått lära sig utforska sina bilars fulla potential och åkte hem snabbare och lyckligare.

En och annan hyrbil av andra märken började synas på kurserna då alla inte hade ordning på sin Alfa eller inte ägt nån Alfa vid kurstillfället. Mini Cooper, Golfar och Renault Clio började synas i depån.

Vi släppte sen in andra märken från andra klubbar på kursen också. Flera nöjda Porsche och BMW åkare syntes på kurserna. Kursen lär dig tekniken att klämma ur det som finns i den bilen du kör. När du väl behärskar de här teknikerna ordentligt har du verktygen och tekniken att i grunden åka fort med alla typer av bilar. Nu har vi haft Nissan GTR, Lotusar, Subarus Hondor och Ferraribilar och Historiska Racerbilar kort sagt det mesta av alla prestandabilar som folk åker bana med. Bilen skall vara registrerad och försäkrad och vi åker inte på slicks.

Är du primärt ute efter att bara få racinglicens kan det finnas andra sätt som är billigare, detta är i första hand en riktigt bra förarkurs som lär dig att bli snabbare och stabilare som chaufför i din egen bil. Rena licenskurser har inte samma fokus på att få dig snabbare som förare utan är mer inriktade på teori och regler och flaggor.

Vi kommer att vara en erfaren instruktör på max 4 - 5 deltagare. Instruktörerna kommer att åka med i din bil och ge dig konkreta råd om vad du skall jobba på direkt efter varje åkpass. Sen tränar du på de momenten själv och hittar en ny nivå i din körning, Sen åker vi med igen och ser vad du skall gå vidare med. Det blir 3 - 4 instruktörs pass under dagen. Där emellan har du fri tillgång till banan under hela dagen. Open Pit. De flesta brukar hinna med 15 - 25 mil på banan så det blir verkligen mycket åka av för din egen del. Det är lite bilar ute på banan samtidigt så du får mycket och många fria varv i eget högt eller lågt tempo, det väljer du själv.
All instruktion är individuell och ges personligt efter hur du kör, och hur du tar till dig de nya kunskaperna. Instruktörerna är erfarna banrävar och tävlingsåkare som är allt annat än åkrädda. De delar med sig av sina erfarenheter på ett sånt sätt att du blir mycket snabbare och stabilare. Många av deltagarna på kurserna förbättrade sig med mellan 5 - 6 sekunder på varvet under dagen och generellt får kurserna en mycket bra utvärdering och har ett gott rennome.
Till de mer erfarna banåkarna som deltar jobbar vi hårdare med moment som är anpassade till deras status som förare för att kapa de där sista tiondelarna runt varvet. Se steg 2 Race Clinic.
De pengar och den tid du avsätter på en förarkurs är i regel bättre investerade pengar än de förbättringar och trimmningar du gör på din bil. Det finns ofta MYCKET mer fart och resurser att ta ut ur din bil om du bara får hjälpen att hitta det på ett säkert och bra sätt.
Hot Laps - i din egen bil, ett moment som vi kan erbjuda, om du vill, är att någon av instruktörerna kör din bil med dig brevid för att visa vilken inneboende potential som finns i bilen. Vi brukar köra din bil tre - fyra varv fort, för att du själv skall tappa lite av respekten för din egen bil. Då får du själv uppleva hur mycket mer som finns kvar att ta fram ur den med rätt kunskaper. Det är ju kursens mål - att du skall bli snabbare och säkrare i din egen bil och just detta moment brukar många uppskatta. Att konkret få åka med och se hur nån erfaren snabb förare gör för att åka fort med just sin egen bil. Då har du lättare att förstå och kopiera det vi gör.

Om man tittar på banmöten så är det inte alltid killarna med de värsta och ballaste bilarna som är snabbast runt varvet, till råga på allt så sitter de och flinar bakom ratten och har roligt trots att deras bilar knappast är märkvärdiga ! Kursens målsättning är du skall kunna bli en av dem..

Du får en instruktionsvideo på CD som skickas ut veckan innan som du skall titta igenom hemma noga för att vi skall slippa traggla teori pass dagen vi har på banan. Många andra eventföretag har mycket teorisnack och kaffedrickande på schemat under sina bandagar. Vi fokuserar på att ha mycket tid ute på banan.

Du får också fylla i papper om dina tidigare erfarenheter och vad du förväntar dig att få ut av kursen. Då kan vi placera dig med rätt instruktör samtidigt som vi vet vad du vill slipa extra på under din dag på banan.

Du får frukost när du kommer fram till banan på morgonen, lunch, massor av fika och läsk samt racinglicens om du väljer att gå licenskursen.

Kursens pris är 3800 kronor och vi har ett maximerat antal deltagare och det brukar
att bli fullt snabbt. När du genomfört kursen får du också svensk racinglicens vilket gör att du kan tävla i klubbracing, eller köra långlopp, annan racing eller bara åka banmöten i klubbregi.

Flera deltagare har fått kursen i present eller låter den snälla chefen på sitt företag få en utbildningsfaktura på 4465 ink moms.

Steg 2 utbildningen - Race Clinic !

Många som gått vår kurs tidigare återkommer för att finslipa detaljer för att bli ännu snabbare, andra har åkt 7-8 banmöten och känner att andra åker lite fortare. Andra har börjat tävla i Time Attack och behöver kapa ett antal tiondelar. Vi har flera duktiga deltagare som stått på pallen i Time Attack i sina klasser efter att ha gått hos oss. Andra är klubbåkarea som anmält sig då de under säsongen tidigare kvalat långt ned i fältet på typ 17 - 18e plats , och efter att ha gått Steg 2 kvalar in i den övre halvan och är med bland topp 10 direkt. Andra är långloppsåkare som märker att de är långsammast i teamet jämfört med de andra chaufförena och som behöver fila bort nån sekund eller två per varv för att inte vara svagaste länken i teamet. En stor grupp är de som helt enkelt vill bli riktig snabba på banmötena. I samtliga fall handlar det om att hitta de yttersta gränserna för dig och din bil. Teori och praktik blandas anpassat för dig och din bils förutsättningar och dagen avslutas med 3 korta heatkörningar med stående start där du dessutom får känna på hur svårt det är att köra om andra snabba och stressen av att bli jagad i backspegeln när du ligger på ditt max. Steg 2 kan inte kombineras med att ta SBF - licens.

Tillägg för steg 2 utbildningen är 500 kronor.




Vill du veta mer ringer du Åke Nyberg på 0708 - 407 407

Vill du göra en intresseanmälan till kursen, skicka ett mail till

ake@nybergprojekt.se

då skickar jag ett mail i retur med instruktioner om betalning mm.



_________________
Magnus Thomé
Citera
Inför träffar
2017-09-20 Avancerad Förarkurs Gelleråsen (+ny variant!)
1038 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande