Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mercedes 190 -88 (Opel Maskin) | << 1, 2, 3 >> 12413 besök totalt |
Ja ofan.. nja det låter to much... Min förra audi motor var helt pervers med.. Fräste om och hade mig.. Vill ha så mkt std grejjer denna gången som det går. _________________ //Jim Helt Banänas änna |
||||||
För stunden händer det en del på samma gång...
Igår var jag och hälsade på skaparen av http://mbturbo.com Jösses va grejjer han kunde.. Fick en hel del nyttig info om olika drivaxlar och diffar som vi mätte på.. Vi pusslade och hade oss med lite olika grejjer.. Det var så mkt att ta in att jag fick anteckna Ska kolla på lite olika lösningar med diffar som säkert redan folk känner till men hur som helst. Fick även kanske tag på bromsar runt om. Mycket bra sida http://mbturbo.com _________________ //Jim Helt Banänas änna |
||||||
Tackar för tipset det skall jag göra... Jag har hitills kunna hitta en ASD klump men att hitta rejäla drivaxlar som är av den korta varianten var inte lika lätt att hitta. _________________ //Jim Helt Banänas änna |
||||||
Fick lite gjort idag.. Plockade ner 2.2 liters motorn och passade på C20 toppen. Toppen passar rakt på utan problem. Det som inte är lika passande är kamremmen. Kommer nog få byta vevaxeldredvet till C20 variant.
En annan sak som jag sett på X22xe blocket är att cylinderväggarna har lite dålig support. Har googlat en del och verkar som folk bonkar ner nån pinne för att ge bättre stöd åt väggarna.. hmm få kolla mer på det.. Men frågan är om jag behöver detta? Ska ju kanske max plocka 400hp. Nu har jag fått mer pejl på hur maskinen kommer passa i motorrummet. Det verkar faktiskt som lådan passar i tunneln endå. Här kommer lite bilder på min test.. Motorn ska upp lite mer.. Just nu trångt för styrväxeln. _________________ //Jim Helt Banänas änna |
||||||
Det finns två varianter av c20 kamrem och tillhörande drev. tidiga med runda kuggar och sena med fyrkantiga. Kanske är vettigt att byta kamdreven till justerbara varianter av samma som kugg-typ som veven har _________________ Ola Gustavsson |
||||||
Vill minnas jag körde x22xe drevet men med c20ne svängdämpare.
Men jag är inte 100% på det. Kanske finns det nån bild här: http://s93.photobucket.com/user/Wett Du kan nog även leta rätt på där hur jag gjorde stöd för fodren. Det var det jag pratade om med 'open deck'. http://s93.photobucket.com/user/Wett bland de första bilderna där. Sen körde jag C20ne svänghjul också. _________________ Patrick Wetterskog |
||||||
Kadett4wd, Det var en riktigt fin godis motor du hade där . Var dina drev egentillverkade?
Som ni andra skrev.. Har funderat på justerbara kamaxeldrev så det finns alltså sådana drev som matchar med vevaxeldrevet där nere. Sedan kamremmen är för kort.. Om någon har tips på vart man finner dessa så vore det ju bättre än sommarlovsmorgon -96.. _________________ //Jim Helt Banänas änna |
||||||
Såg mkt trevliga ut.. På mitt förra jobb hade jag tillgång till svarv och fräs.. Man kunde göra mkt snygga saker. Nu sitter man på ett sunkigt kontor... Hur löste du kamremmen? Eller kör du med 2.0 liters blocket? _________________ //Jim Helt Banänas änna |
||||||
Jag har inte grejerna kvar.
Jag körde 2.2blocket. (oljan bör strypas mot toppen) Kamrem, jag körde x22xe drevet på vevaxeln tillsammans med nyare transmission som kom på calibra 93b Svängdämpare körde jag till en början c20xe ser jag då jag kikade på bilder, omborrad till 4 bult. Men senare bytte jag till en osvarvad från c20ne, jag hade triggerbekymmer så jag byggde tillbaka till std(triggern på vevskinkan) Körde även med std remlängd, det går att vrida vattenpumpen för att slacka remmen lite så den räcker till det högre blocket. _________________ Patrick Wetterskog |
||||||
Ahh intressant.. Så alltså du behöll drevet där nere och bytte kamdreven där uppe till 93b dreven. Vad menar du med transmission? Tänker du på hela rubbet med rullar och allt? Gällande svängningsdämparen.. Kan jag inte köra med X22xe som jag har? Varför vill man byta den till c20ne? Tänkte köra med trigger hjulet som sitter på vevaxeln med SAAB 9000 Trionic 5 HALL givare.. _________________ //Jim Helt Banänas änna |
||||||
Har du nån cnc polare som kan fräsa åt dej så har jag lagt upp ritningar på mina drev jag gjorde förut
https://grabcad.com/library/adjustab _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi vw passat gtr 280 RS4 4.2 raggarbil |
||||||
Snor fina Kanske ska gå bort till mekingenjören å höra om han kan smyga med dessa i nästa leverans Är dessa den nyare varianten som passar med X22xe kamremmen då eller ? _________________ //Jim Helt Banänas änna |
||||||
Ingen aning 😂 Gjorde dessa på beställning för några år sen _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi vw passat gtr 280 RS4 4.2 raggarbil |
||||||
Ser ut som gamla, nya är mer fyrkantig om jag inte minns fel. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
jag hade utrymmesbrist mot rambenet. std har multiribrem?
Då är det därför mitt huvud fastnat vid kilrem Givetvis kan du använda std svängdämpare. Ja hela kamtransmission från 93b använde jag, löphjul,pump mm mm. c20ne har smalare kamrem, det vill du nog inte ha _________________ Patrick Wetterskog |
||||||
Ahh då är jag med.. Tror du man skulle kunna använda X22ans transmission kanske? Eller är C20ans ett måste. Man kanske inte ska snåla.. Försöker söka lite på eBay efter 93b men får inte upp nått vidare. _________________ //Jim Helt Banänas änna |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Mercedes 190 -88 (Opel Maskin) | << 1, 2, 3 >> 12413 besök totalt |