Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mercedes 190 -88 (Opel Maskin)
<<   1, 2, 3   >>
12413 besök totalt
JimCoupeTQ
Göteborg
Här sen Jan 2008
Inlägg: 58


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Kör på planen du har, jag byggde ju en pervers maskin.
Och med tanke på det, kör du X22XE blocket bör du kanske se till att fixera fodren lite, det är open deck.
hårt ladd kan ju spräcka fodren.

Min hade 10.5-1 i komp och jag laddade ju 2.1bar på det.

Kolvarna var nån speciell modell med extra kort komphöjd, minns inte måtten tyvärr.(de är inte med i katalogen)
Jag fick bearbeta ventilurtagen lite för mina insugsventiler skulle gå fritt.


Ja ofan.. nja det låter to much... Min förra audi motor var helt pervers med.. Fräste om och hade mig.. Vill ha så mkt std grejjer denna gången som det går.

_________________
//Jim

Helt Banänas änna
Citera
JimCoupeTQ
Göteborg
Här sen Jan 2008
Inlägg: 58


Trådstartare
För stunden händer det en del på samma gång...

Igår var jag och hälsade på skaparen av http://mbturbo.com Jösses va grejjer han kunde.. Fick en hel del nyttig info om olika drivaxlar och diffar som vi mätte på.. Vi pusslade och hade oss med lite olika grejjer.. Det var så mkt att ta in att jag fick anteckna Ska kolla på lite olika lösningar med diffar som säkert redan folk känner till men hur som helst. Fick även kanske tag på bromsar runt om.

Mycket bra sida http://mbturbo.com


_________________
//Jim

Helt Banänas änna
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757



Jag har ju merca nu, en c55 amg.
Kolla bakaxelklump och drivaxlar från den.

Det är kraftiga grejer och med i stort sett likadan bakvagn som 190e
Vet inte hur fästena för klumpen är dock.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
JimCoupeTQ
Göteborg
Här sen Jan 2008
Inlägg: 58


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Jag har ju merca nu, en c55 amg.
Kolla bakaxelklump och drivaxlar från den.

Det är kraftiga grejer och med i stort sett likadan bakvagn som 190e
Vet inte hur fästena för klumpen är dock.


Tackar för tipset det skall jag göra... Jag har hitills kunna hitta en ASD klump men att hitta rejäla drivaxlar som är av den korta varianten var inte lika lätt att hitta.

_________________
//Jim

Helt Banänas änna
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757



CLK55 har samma grejer i rumpan som C55.
Ifall du inte hittar C55 grejer.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
JimCoupeTQ
Göteborg
Här sen Jan 2008
Inlägg: 58


Trådstartare
Fick lite gjort idag.. Plockade ner 2.2 liters motorn och passade på C20 toppen. Toppen passar rakt på utan problem. Det som inte är lika passande är kamremmen. Kommer nog få byta vevaxeldredvet till C20 variant.

En annan sak som jag sett på X22xe blocket är att cylinderväggarna har lite dålig support. Har googlat en del och verkar som folk bonkar ner nån pinne för att ge bättre stöd åt väggarna.. hmm få kolla mer på det.. Men frågan är om jag behöver detta? Ska ju kanske max plocka 400hp.

Nu har jag fått mer pejl på hur maskinen kommer passa i motorrummet. Det verkar faktiskt som lådan passar i tunneln endå.

Här kommer lite bilder på min test.. Motorn ska upp lite mer.. Just nu trångt för styrväxeln.







_________________
//Jim

Helt Banänas änna
Citera
Ghoofy
Örebro
Här sen Jul 2003
Inlägg: 299



JimCoupeTQ skrev:
.....Det som inte är lika passande är kamremmen. Kommer nog få byta vevaxeldredvet till C20 variant......


Det finns två varianter av c20 kamrem och tillhörande drev. tidiga med runda kuggar och sena med fyrkantiga.
Kanske är vettigt att byta kamdreven till justerbara varianter av samma som kugg-typ som veven har

_________________
Ola Gustavsson
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 227



X22XE, Y22XE och Z22XE blocken är 8-9mm högre än C20XE/NE etc.

_________________
Kai Anttila
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757



Vill minnas jag körde x22xe drevet men med c20ne svängdämpare.
Men jag är inte 100% på det.

Kanske finns det nån bild här:
http://s93.photobucket.com/user/Wetterskog/library/C23LET?sort=3&p . . . .

Du kan nog även leta rätt på där hur jag gjorde stöd för fodren.
Det var det jag pratade om med 'open deck'.
http://s93.photobucket.com/user/Wetterskog/library/?sort=3&page=1
bland de första bilderna där.

Sen körde jag C20ne svänghjul också.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
JimCoupeTQ
Göteborg
Här sen Jan 2008
Inlägg: 58


Trådstartare
Kadett4wd, Det var en riktigt fin godis motor du hade där . Var dina drev egentillverkade?

Som ni andra skrev.. Har funderat på justerbara kamaxeldrev så det finns alltså sådana drev som matchar med vevaxeldrevet där nere. Sedan kamremmen är för kort..
Om någon har tips på vart man finner dessa så vore det ju bättre än sommarlovsmorgon -96..

_________________
//Jim

Helt Banänas änna
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757



ja de var hemgjorda.
Stack ur centrum ur ett par std drev och gjorde nya i alu.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
JimCoupeTQ
Göteborg
Här sen Jan 2008
Inlägg: 58


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
ja de var hemgjorda.
Stack ur centrum ur ett par std drev och gjorde nya i alu.


Såg mkt trevliga ut.. På mitt förra jobb hade jag tillgång till svarv och fräs.. Man kunde göra mkt snygga saker.
Nu sitter man på ett sunkigt kontor...

Hur löste du kamremmen? Eller kör du med 2.0 liters blocket?

_________________
//Jim

Helt Banänas änna
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757



Jag har inte grejerna kvar.
Jag körde 2.2blocket. (oljan bör strypas mot toppen)

Kamrem, jag körde x22xe drevet på vevaxeln tillsammans med nyare transmission som kom på calibra 93b
Svängdämpare körde jag till en början c20xe ser jag då jag kikade på bilder, omborrad till 4 bult.
Men senare bytte jag till en osvarvad från c20ne, jag hade triggerbekymmer så jag byggde tillbaka till std(triggern på vevskinkan)
Körde även med std remlängd, det går att vrida vattenpumpen för att slacka remmen lite så den räcker till det högre blocket.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
JimCoupeTQ
Göteborg
Här sen Jan 2008
Inlägg: 58


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Jag har inte grejerna kvar.
Jag körde 2.2blocket. (oljan bör strypas mot toppen)

Kamrem, jag körde x22xe drevet på vevaxeln tillsammans med nyare transmission som kom på calibra 93b
Svängdämpare körde jag till en början c20xe ser jag då jag kikade på bilder, omborrad till 4 bult.
Men senare bytte jag till en osvarvad från c20ne, jag hade triggerbekymmer så jag byggde tillbaka till std(triggern på vevskinkan)
Körde även med std remlängd, det går att vrida vattenpumpen för att slacka remmen lite så den räcker till det högre blocket.


Ahh intressant.. Så alltså du behöll drevet där nere och bytte kamdreven där uppe till 93b dreven. Vad menar du med transmission? Tänker du på hela rubbet med rullar och allt?
Gällande svängningsdämparen.. Kan jag inte köra med X22xe som jag har? Varför vill man byta den till c20ne?
Tänkte köra med trigger hjulet som sitter på vevaxeln med SAAB 9000 Trionic 5 HALL givare..

_________________
//Jim

Helt Banänas änna
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Har du nån cnc polare som kan fräsa åt dej så har jag lagt upp ritningar på mina drev jag gjorde förut

https://grabcad.com/library/adjustable-campulleys-opel-c20xe-1

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
JimCoupeTQ
Göteborg
Här sen Jan 2008
Inlägg: 58


Trådstartare
Mange K skrev:
Har du nån cnc polare som kan fräsa åt dej så har jag lagt upp ritningar på mina drev jag gjorde förut

https://grabcad.com/library/adjustable-campulleys-opel-c20xe-1


Snor fina Kanske ska gå bort till mekingenjören å höra om han kan smyga med dessa i nästa leverans

Är dessa den nyare varianten som passar med X22xe kamremmen då eller ?

_________________
//Jim

Helt Banänas änna
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



JimCoupeTQ skrev:
Mange K skrev:
Har du nån cnc polare som kan fräsa åt dej så har jag lagt upp ritningar på mina drev jag gjorde förut

https://grabcad.com/library/adjustable-campulleys-opel-c20xe-1


Snor fina Kanske ska gå bort till mekingenjören å höra om han kan smyga med dessa i nästa leverans

Är dessa den nyare varianten som passar med X22xe kamremmen då eller ?


Ingen aning 😂 Gjorde dessa på beställning för några år sen

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11249



Mange K skrev:
JimCoupeTQ skrev:
Mange K skrev:
Har du nån cnc polare som kan fräsa åt dej så har jag lagt upp ritningar på mina drev jag gjorde förut

https://grabcad.com/library/adjustable-campulleys-opel-c20xe-1


Snor fina Kanske ska gå bort till mekingenjören å höra om han kan smyga med dessa i nästa leverans

Är dessa den nyare varianten som passar med X22xe kamremmen då eller ?


Ingen aning 😂 Gjorde dessa på beställning för några år sen


Ser ut som gamla, nya är mer fyrkantig om jag inte minns fel.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
JimCoupeTQ
Göteborg
Här sen Jan 2008
Inlägg: 58


Trådstartare
Ok får väl kolla närmare på det när motorbygget tar fart på allvar. Dock alltid bra att veta sånt här på förhand så man vinner lite tid

_________________
//Jim

Helt Banänas änna
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757



jag hade utrymmesbrist mot rambenet. std har multiribrem?
Då är det därför mitt huvud fastnat vid kilrem
Givetvis kan du använda std svängdämpare.

Ja hela kamtransmission från 93b använde jag, löphjul,pump mm mm.

c20ne har smalare kamrem, det vill du nog inte ha

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
JimCoupeTQ
Göteborg
Här sen Jan 2008
Inlägg: 58


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
jag hade utrymmesbrist mot rambenet. std har multiribrem?
Då är det därför mitt huvud fastnat vid kilrem
Givetvis kan du använda std svängdämpare.

Ja hela kamtransmission från 93b använde jag, löphjul,pump mm mm.

c20ne har smalare kamrem, det vill du nog inte ha


Ahh då är jag med.. Tror du man skulle kunna använda X22ans transmission kanske? Eller är C20ans ett måste.
Man kanske inte ska snåla.. Försöker söka lite på eBay efter 93b men får inte upp nått vidare.

_________________
//Jim

Helt Banänas änna
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mercedes 190 -88 (Opel Maskin)
<<   1, 2, 3   >>
12413 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande