Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Citroën Xantia Activa -96 - Definitionen av galenskap ...
tråden läst  
2675 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

 
   
Himlar
Linköping






Här sedan: 11 Mar 2007
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Jun 2017 21:40     Citroën Xantia Activa -96 - Definitionen av galenskap ... Citera

Efter en del försök att få ut den gamla lekbilen på gatan visade den sig helt enkelt vara i för dåligt skick. För många tidigare ägare verkar ha tänkt "bara jag får den såld, så ..." vilket resulterat i "lagningar" som varit svåra att återställa utan alltför stora ingrepp. Dessutom nådde jag gränsen när det inte var värt att fortsätta försöka få skick på bilen.

Jag vill ju köra i år, så hur skulle jag göra? Diskussioner fördes kring Miata, tidiga CRXer, Nissan S12 och diverse GTI-Peugeoter. Ford Puma och Fiesta ST nämndes också, ett plus skulle vara bultmönstret vilket gör att jag har ett gäng uppsättningar fälgar (Fordarna har också 4*108, samma som Xantia) och hjul liggande. En likadan Activa som den jag gett upp hoppet om dök upp på Blocket, men säljaren verkade inte vilja bli kontaktad på något sätt så den gavs upp snabbt. Till slut var det ett irriterat inlägg på Citroënforumet som gav resultat: en Xantia Activa TCT i Skåne. Lätt trimmad turbomotor, mycket av hydrauliken och leder bytta i närtid och motorn välunderhållen, men med ett mindre "glassigt" yttre med klassiska Xantia-klarlackssläpp på tak, huv och ovankant dörrar. Men vad gör det om man ska köra på banträffar?

Efter lite diskussioner med säljaren tog jag tåget ned, och provkörde en till Activa. En till röd Activa. En till röd Activa från -96. Det gäller att hålla sina missbruk smala ...
Affär gjordes, och tåget till Skåne byttes mot E4 hemåt. Det jag tänkt göra med denna är att byta hjul till mina Federals, och montera en racestol, och sedan köra. Jag är klart sugen på att åka upp till Strängnäs och åka med MX5 Racing Club på söndag, är det någon som testat den konbanan och rundbanan som absolut nybörjare?

Visst ja, bilder! Och hånande kommentarer uppmuntras; jag vet att det är något fel på mig som väljer en Activa igen. Men jag börjar ju ha delar liggande






_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Magnus Thomé
Stockholm



Forumägare

Forumägare

Här sedan: 03 Nov 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Jun 2017 22:22     Citera

Klockrent ju thumbs up

Vi kanske syns på söndag då


_________________
Magnus Thomé
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa
Meantek
Tullinge/Taipei






Här sedan: 26 Mar 2013
Tipsa Facebook   Inlägg  26 Jun 2017 13:55     Citera

Ghetto som fan. Jag tog mig ur PSA-träsket själv, det krävdes bara tio bilar (varav alltid minst en stod med något halvstort haveri).


_________________

Building chains of missing links, since 2007.
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Himlar
Linköping






Här sedan: 11 Mar 2007
Tipsa Facebook   Inlägg  26 Jun 2017 23:51     Citera

Det lär vi göra Magnus! Nu är jag anmäld och betald till Malmby, jag ska bara säkra en hjälm och montera i Sparcostolen så är allting färdigt. Adapterplåtar mellan Citroën och Sparco skars ut idag, och ska borras och lackeras på jobbet imorgon. Bordspelarborren gillade inte att borra 8mm dia i 4mm höghållfast stål ...

Meantek: Bara tio bilar? Då är jag snart där, det här blir femte PSA-bilen på sex ägda totalt. Och Ådin var ändå bara en tillfällig lösning


_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Meantek
Tullinge/Taipei






Här sedan: 26 Mar 2013
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Jun 2017 03:46     Re: Citera

Himlar skrev:
Meantek: Bara tio bilar? Då är jag snart där, det här blir femte PSA-bilen på sex ägda totalt. Och Ådin var ändå bara en tillfällig lösning

Låt se... 205 Color Line, 205 GTI, 205 GTI Monte Carlo, 309 GTI16, BX 16V, 309 GTI16 #2, 205 GTI #2, 106 Rallye, 406 Coupé, 306 GTI samt en 205 GTI förra sommaren. Elva stycken.

Lyckades äga en Megane RS i flera år utan större bekymmer därefter (allt är relativt). Numera har jag insett att det är bättre att köra någon annans bil. Övriga icke-franska bilar jag ägt talar jag helst inte högt om, även om Swift GTI var en kul motor med påhängslåda som man själv satt i.


_________________

Building chains of missing links, since 2007.
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Himlar
Linköping






Här sedan: 11 Mar 2007
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Jul 2017 20:58     Citera

I made it! Efter tre köpta bilar och ett desperat övervägande att köra på Sviestad i en XM med skinnklädsel och automatlåda hade jag till slut fortåkapremiär i Strängnäs, på MX5 Racing Clubs konbanekörning på Malmby. Det inleddes såklart med lite panikmek: fästena för racestolen blev färdiga för montering i fredags, så på fredagskvällen bytte jag stol och konstaterade att jag kanske, _kanske_, tagit i lite med bakåtflytten. Jag når femmans växel med en hårsmån, och kan knappt stänga förardörren själv. Hoppsan ...

Sedan köra ut med en kompis och titta Time Attack på Mantorp, få uppmuntrande ord från folk som undrade varför det stod en Citroën med sportstol och inga andra modifieringar på parkeringen, och börja bli nervös för söndagen. Ska bilen hålla? Kommer jag hitta runt? Ska jag hålla? Vem är jag? Lever vi alla i en simulering? Småsaker, sådär.

Efter funderingar och diskussioner på lördagen beslutar jag mig för att svänga förbi garaget på söndagsmorgonen och hämta verktyg för att rotera stolen något och flytta fram överkroppen på så sätt. Uppstigning 05:15 och avfärd 06:00 för att inse att grinden till garageområdet är tidsspärrad, och jag kommer inte in. Aja, jag får klara mig. Upp till Strängnäs, och några felkörningar senare är jag på Malmby med fulltankad bil och börjar byta däck till mina ful-r-däck (Federals). Under tiden kommer folk fram och är intresserade, och kommer med glada tillrop. Någonstans här är jag lite väl fokuserad, och nog inte så himla responsiv medan jag står och byter hjul. Om någon tyckte jag var kort ber jag om ursäkt, problemet brukar vara att få mig att sluta prata om gashydraulikens förtjänster ...

Efter besiktning (med mycket befogad kritik mot mina stolsfästen och hur mycket de flexar) och förarmöte var det dags att börja köra. Det tog några vändor innan både adrenalinet och paniken i bilen släppte och jag kunde försöka komma ihåg konbaneguiden Thomé länkade till här. "Kör nära konen, börja svänga innan konen". Resultatet blev bättre, förutom de gånger jag mest verkade leka bowlingklot och tog med mig alla koner. Jag attackerar nog lite för mycket in i svängen, och fick aldrig riktigt till att få med mig aktern i rotationen. Bilen ville kana lite på framhjulen genom svängarna.

Efter ett antal försök kom jag till slut ned på en tid på 73:88. Jag är nöjd med 15 sekunders förbättring mot mitt första varv i banan, och att jag kunde genomföra hela dagen utan problem. Det här var precis så skitkul som jag har hoppats på! Också väldigt roligt att träffa på en del folk man läst om eller från här på forumet, men nu i verkligheten. Eloge till MX5 Racing som organiserat och håller en bra stämning på körningen. Nu blir det förbättrade stolsfästen och Sviestad nästa, men först ska jag och hänga på SSM i helgen.

Om någon råkade fånga mig in action är jag jätteintresserad av att se, själv fotograferade jag knappt alls. Det försvann bland allting annat jag försökte hålla koll på ...


Nyss uppackat, det är inte helt dumt att ha en trackdaybil där man får plats med en uppsättning hjul i bagageutrymmet ...

De är små, låter och är snabba. Är Miator getingar?

Hoppackat, dags att åka hem. Tack för en grym dag!


_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Magnus Thomé
Stockholm



Forumägare

Forumägare

Här sedan: 03 Nov 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Jul 2017 21:10     Citera

Jag tog bara ett enda foto under dagen och det var det här Kul att träffas i verkligheten thumbs up



_________________
Magnus Thomé
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa
Meantek
Tullinge/Taipei






Här sedan: 26 Mar 2013
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Jul 2017 05:08     Re: Citera

Himlar skrev:
Mantorp
[...]
en tid på 73:88.

Banrekord!


_________________

Building chains of missing links, since 2007.
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Pelle_MX5
Bro






Här sedan: 02 Maj 2016
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Jul 2017 08:55     Citera

Kul och ses, kungligt med Citra i konbanan

/Pelle aka Skägget med Gubbstripes haha


_________________
Per Nilsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Malin W
Sigtuna






Här sedan: 25 Mar 2015
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Jul 2017 20:12     Citera

Hade också sådan förbättring i tid första gången jag körde konbana för typ två månader sedan Och visst är vi är härlig klubb. Välkommen på fler träffar!
Och jo, Miator är små getingar


_________________
Malin Westlund

Till vardags min magiska Subaru WRX STI GT -15
Till bankörning en Mazda MX-5 NBFL -03
Instagram: @turbosubban
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Himlar
Linköping






Här sedan: 11 Mar 2007
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Jul 2017 16:44     Citera

I helgen blev det så SSM, där jag skruvade (putsade och placerade dekaler) på Pontus Lotus och kom med "goda råd".


Jag hann också tjuvkika på lite andra bilar.


Orange är en snabb färg.


Ford Cosworth, Ferrari och 2CV på samma ställe? Det är få ställen där sånt händer ...

Väl hemkommen var det dags att börja fixa med bilen inför Sviestad. Jag köpte en uppsättning bromsskopor från Porsche, och efter visst täljande passade de också på en Citroën:


För att få till en bälteslösning som fungerar, var jag tvungen att byta bälteslås. Den lokala bilskroten var inte jätteintresserade av att hjälpa till, men Allbilsskroten i Norrköping la tid på att hjälpa mig hitta ett kort bälteslås som passade mot mina originalspännen. Stort plus till dem! Och att det skulle bli ett lås från en Citroën C2 var inte helt väntat.


Jag fixade också nya stolsfästen, med klart högre styvhet än den tidigare lösningen.




Så nu är allting preppat för körning på Sviestad imorgon! Vilka ses där?


_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Himlar
Linköping






Här sedan: 11 Mar 2007
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Jul 2017 17:37     Citera

Första dagen på "riktig" bana avklarad: Sviestad var grymt roligt! Och jag är helt slutkörd




Väldigt blandade bilar, Fiestan kördes av en gammal bekant till mig och Mustangen av en som hjälpt Vadstena Bil med sin långlopps-Activa. Kul sammanträffande!

Precis som på Malmby var jag långsammast, men kom igång lite mer mot slutet av dagen. Och när jag började slappna av lite kom jag runt kurvorna bättre, men jag kanar fortfarande på framhjulen en del. Och jag fegbromsar: jag flyttade bromspunkten längre och längre fram in i rondellen knappt utan att börja stressa ABSen. Till slut var jag nere på "Miatapunkten" (ungefär där sandfållan i ingången till korkskruven slutar) och det fungerade det med. Bromsarna verkar hålla upp bra, men däcken ser mer misshandlade ut:




Jag försökte köra på 2.15 bar fram och 2:30 bak i varmtryck, men jag verkar fortfarande slita ordentligt på däcksidorna. Bilen är ju tung, men finns det inget man kan göra för att förbättra detta? För jag misstänker att greppet inte är så bra fem millimeter ovanför däckstexten ...

Nu blir det nya infästningar för lägesgivaren så bilen slutar kränga fullständigt och sedan får jag fundera. Jag fick tips om MX-5 Racing Clubs bankalas och det lockar ju, helt klart. Kinnekulle känns också som en vettig bana för en bil med mer kurvtagning än acceleration, för de påstådda 185 hästarna i min motor hjälpte inte mycket på rakan på Sviestad idag ...


_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Magnus Thomé
Stockholm



Forumägare

Forumägare

Här sedan: 03 Nov 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Jul 2017 20:57     Citera

Du kan absolut pröva med högre tryck fram thumbs up Och precis som du gjort, kolla hur högt upp på däckssidan däcket varit i kontakt med backen. Vad har du för camber fram?

Sen är ju det väldigt vanligt att man överbelastar framdäcken om man inte kört så mycket. Se till att få med dig någon erfaren i bilen några varv thumbs up


_________________
Magnus Thomé
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa
Himlar
Linköping






Här sedan: 11 Mar 2007
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Jul 2017 22:25     Citera

Jag har inte mätt några hjulvinklar, men Xantia original är 0 grader plus/minus 30 minuter i fram, och negativt 1 grad 15 minuter plus/minus 20 minuter i bak. Dock är konstruktionen i fram inte lämplig för att enkelt kunna modifiera camber.

Lite mer tryck ska testas, och nästa banträff är nog lämplig att ta med en erfaren medåkare till. Jag har funderat på det de här första gångerna också, men valt att avstå för att först komma underfund med vad det innebär att köra bil fort på bana. Nu gäller det bara att lära sig rätt innan jag får en massa ovanor


_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Himlar
Linköping






Här sedan: 11 Mar 2007
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Jul 2017 12:55     Citera

Det fanns till och med actionbilder från gårdagens körning, jag har snott den från eftersnackstråden. Tack Christoffer!



_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Himlar
Linköping






Här sedan: 11 Mar 2007
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Aug 2017 19:54     Citera

Sedan senast har det inte hänt mycket. Jag kollade hur luftskoporna mådde, och de har gått varma i ytterkant men jag tror de har "självjusterat" till rätt storlek ... Bromsarna verkar dock ha klarat sig väldigt bra. Jag trodde jag skulle slita mer på dem.




Eftersom bilen rollar lite innan det stoppas av hydrauliken, testade jag att byta lagring av lägesgivaren för krängningshämmaren i fram. Blir dessa slitna, kan lägesgivaren glappa och få underliga in-värden. Det som byts är två små plastöverfall som clipsas ihop och sedan skruvas igenom. Med lite extra infettning (med något slags kedjefett för MC) av allting ska det nog hålla ett tag till.



Sedan var det bara att montera på Federalsen och åka och tanka i regnet. Jag ska testa att köra cirka 30% E85 den här tanken, och se om det ger lite mer kraft i motorn. I övrigt är jag färdig för nästa kvällskörning på Sviestad!



Ses vi den 17/8?


_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Dennis H
Timmernabben






Här sedan: 03 Aug 2007
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Aug 2017 08:59     Citera

Har följt dina bravader, kul med för detta landet udda bilar.
Jag har en Xantia2 stående pga krabbande fläktreglering. Bilen i sig är rostfri och med bra hydraulik. Den ska bort från min plan under hösten, så du får den för 70 öre kilot :-)


_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Himlar
Linköping






Här sedan: 11 Mar 2007
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Aug 2017 15:29     Citera

Så, då kör vi på Sviestad igen.



_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Citroën Xantia Activa -96 - Definitionen av galenskap ...
tråden läst  
2675 ggr 


  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>