Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Clubsport - 98 - Såld
<<   1, 2
12074 besök totalt
CRY
Jönköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 131


Trådstartare
Hej!

Dags för en uppdatering.
Har blivit körning med BavariaRacing på Knutan och Mantorp.
Allt med bilen har fungerat kanon, inga problem alls. Klockrent.
Är mer nöjd med ljudnivån, nu kan man åka i motorvägsfart utan att bli döv.
Blev totalt 18 mil körda på Mantorp

Nu är bilen avställd och parkerad på vinterförvaring.
Vinterns uppdrag förutom vanlig service och översyn blir montering av en Z3M bakvagn som ligger nyrenoverad och fin i garaget

_________________
Christian Ryman
BMWCS #2928
Citera
CRY
Jönköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 131


Trådstartare
Har hänt en del i vinter, den nya bakvagnen är monterad och jag valde att använda de justerbara bussningarna från Strongflex:



Så nu funderar jag på vilka hjulvinklar jag skall försöka få till, kan rejsa experterna hjälpa mig?
Jag har väldigt lite erfarenhet av det.

Bilen används 2-3 ggr per år på Trackdays och annars för trevliga rundor på krokiga vägar i fint väder, så en mellanmjölk setup är nog att föredra. Bankörning är inte det primära.

_________________
Christian Ryman
BMWCS #2928
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Tips för E30 (är ju samma bakvagn som din) som jag snappat upp här på forumet tidigare
är följande:

Optimerat för bana:
Toe in: 2 - 4 mm
Camber: -2 grader

Så mycket toe-in är säkert överdrivet för väg-bruk, så det värdet kan du garanterat minska, dock
är ju det värdet ingen slump utan hänger ihop med svepvinkeln på bakvagnen som genererar toe-ut vid
infjädring.

Cambervinkeln kan man ju ur rent slitage-perspektiv minska också, jag har dock aldrig upplevt någon
nackdel körmässigt med relativt mycket negativ camber bak, det blir det ju med automatik på en sänkt
E30/compact-bakvagn som inte är ombyggd till justerbart.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
CRY
Jönköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 131


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Tips för E30 (är ju samma bakvagn som din) som jag snappat upp här på forumet tidigare
är följande:

Optimerat för bana:
Toe in: 2 - 4 mm
Camber: -2 grader

Så mycket toe-in är säkert överdrivet för väg-bruk, så det värdet kan du garanterat minska, dock
är ju det värdet ingen slump utan hänger ihop med svepvinkeln på bakvagnen som genererar toe-ut vid
infjädring.

Cambervinkeln kan man ju ur rent slitage-perspektiv minska också, jag har dock aldrig upplevt någon
nackdel körmässigt med relativt mycket negativ camber bak, det blir det ju med automatik på en sänkt
E30/compact-bakvagn som inte är ombyggd till justerbart.


Ja det är dessa värden jag också kommit fram till efter lite googlande, men som du skriver kanske jag borde minska något. Vi får se hur mycket justermån det blir med mina bussningar.

_________________
Christian Ryman
BMWCS #2928
Citera
CRY
Jönköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 131


Trådstartare
Dags för en liten uppdatering.
Det stora målet med vinterns meckande med att montera en Z3M bakvagn börjar gå mot sitt slut.
Målet är att få bilen "laglig" med S50 motorn, vilket är möjligt som ombyggt fordon via SFRO, sen att bilen borde öka i värde är ju ett plus.
Så nu i vår har det varit fokus på att få bilen godkänd, först SFRO + Bullerprov + Bilprovningen.
SFRO - Check
Bullerprov - Check
Bilprovningen - Nästan Check, allt OK förutom att mina backspeglar inte är infällbara, så nu blir det montering av original och återbesök. Ingen stor sak, för allt annat är ju OK!!!

Finns det några bra försäkringar att teckna nu när bilen blir ombyggt fordon via SFRO?

Lite bilder är aldrig fel:
Nya bromsarna, slutresultatet:

SFRO besiktning:



Redo för bullerprov:

Nya fästen för bromsledningen:


_________________
Christian Ryman
BMWCS #2928
Citera
CRY
Jönköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 131


Trådstartare
Då var bilen godkänd

Monterade ett par snygga originalspeglar från skroten för 300 spänn.




_________________
Christian Ryman
BMWCS #2928
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Grattis! Attans vilken fräsch pärla du fått ihop! Jag körde Sjöströmmarns compact en liten bit förra året, det är verkligen en buskul kombo att ratta!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Till att börja med ett STORT grattis, snyggt jobbat på en sjukt grym bil!

Det hade varit HÖGST intressant att få reda på vilket receptet var för att få den genom SFRO

Har du en S50B32 eller B30 och hur gjorde du med vikten om det var en 3.2?

Var det krav på att byta bakvagnen helt?

SOm sagt hade varit skoj att veta vad som behövs för att få den igenom..


Än en gång grattis till en ascool, läcker kärra!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12837



stort ha-begär på den där!
Citera
Ossie k
Södra Stockholm
Här sen Okt 2004
Inlägg: 314



Och 10000kr-frågan kommer här: VAD KOSTAR BILEN??

_________________
Ossie kaistinen

Livet börjar efter 402 meter.
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7703



+1

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
CRY
Jönköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 131


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Grattis! Attans vilken fräsch pärla du fått ihop! Jag körde Sjöströmmarns compact en liten bit förra året, det är verkligen en buskul kombo att ratta!


Tack!

_________________
Christian Ryman
BMWCS #2928
Citera
CRY
Jönköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 131


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Till att börja med ett STORT grattis, snyggt jobbat på en sjukt grym bil!

Det hade varit HÖGST intressant att få reda på vilket receptet var för att få den genom SFRO

Har du en S50B32 eller B30 och hur gjorde du med vikten om det var en 3.2?

Var det krav på att byta bakvagnen helt?

Som sagt hade varit skoj att veta vad som behövs för att få den igenom..


Än en gång grattis till en ascool, läcker kärra!


Det är en S50B32 och jag klarade viktkravet, ser det ut som... jag tankade extra tung blyad bensin
Men sen är ju inte min bil lättad på nåt sätt, så lite enklare för mig att få igenom. Allt finns ju kvar i bilen + halvbur och sen väger (enligt mina beräkningar) Z3M bärarmar + drivaxlar + broms OK + skivor ca 20kg mer än 323ti original.

Kraven är ju inte tydliga, det som absolut var ett krav var att byta ut bromsarna bak. Som ni vet är det inte det enklaste på en 323ti, finns ju en del lösningar. Men sen snubblade jag över en komplett bakvagn till Z3M så det var inget att tveka på. Ibland har man tur.

Jag kommer till 99% till Knutan 1-2 Aug, då kan vi ta alla detaljer

_________________
Christian Ryman
BMWCS #2928
Citera
CRY
Jönköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 131


Trådstartare
Ossie k skrev:
Och 10000kr-frågan kommer här: VAD KOSTAR BILEN??


Som min gamla kompis Pelle alltid har sagt, den kostar pengar och inte ett öre extra.

Jag har en summa i mitt huvud som jag släpper den för, och det kan vara så att bilen kommer att annonseras ut innan hösten.

Skicka bud via PM.

_________________
Christian Ryman
BMWCS #2928
Citera
CRY
Jönköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 131


Trådstartare
Lite nya bilder på den fina inredningen som håller samma höga finish som resten av bilen:




Och motorn:


_________________
Christian Ryman
BMWCS #2928
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



thumbs up thumbs up thumbs up

Grattis!!!

Lite avis blir man allt

Förhoppningsvis så skall jag lyckas få min i mål också.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
CRY
Jönköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 131


Trådstartare
Bilen såld till en lycklig ny ägare!

_________________
Christian Ryman
BMWCS #2928
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Clubsport - 98 - Såld
<<   1, 2
12074 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande