Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Problem med Fuel starvetion vid absolut full tank?
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (5463 totalt)
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099


Trådstartare
Så de här j**la problemen jag har med att bilen inte får soppa vid höga G svängar åt vänster, har blivit riktigt illa nu med R däck
Och det här kan ju så klart inte fort gå längre så klart.
De mest konstiga i allt i hopa är att det även händer med absolut full tank?
Så det måste ju vara något fel i konstruktionen av pumphuset har jag kommit fram till i dag.
I början på veckan köpte jag mig ett till pumphus med pump från skroten som jag hämtade ut i kväll och började vrida och vända på, samt plocka i sär för att förstå konstruktionen bättre.
Tanken med en till pump har varit att sätta den i högra sadel halvan av tanken, där det i dag sitter som ett pump hus också fast utan pump med en pickup bara med ett filter på, som det sedan går en slang i från till tank pumpens hus påvänster sida som på bilderna.




Tanken var i alla fall att högra pumpen skulle pumpa på samma ledning som sitter där i dag och alltid fylla huvud pumpens hus med E85.
Men vart ligger det igentligen problemet?
Så här ser huset ut i alla fall, det gula med slangarna är den del som suger från pickupen i höger halva, på den sitter ju någon grön prick som typ borde vara en back ventil eller liknande?






Den sitter sedan här nere i huset.


Och suger från pickupen i den här kopplingen som går till andra sidan.


Och här blir det ännu mer intressant, sen går den tunna plast slangen från det gula på pickupen in i en del som sitter bredvid utgången på pumpen till motor och där sitter en gul knapp vad som liknar någon form av back ventil?







Så vad i den här konstruktionen kan vara den felande länken/länkarna till problemet med att den får luft i vänster svängar även med full tank?
Behöver verkligen hjälp att fundera ut en lösning med befintliga grejer.
Bilen det gäller är min Toyota GT86.

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

Jösses vad märkligt. En undring, är du ensam om det här problemet på den här bilmodellen så lutar det ju åt att något är trasigt snarare än ett konstruktionsrelaterat problem.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Jag håller med Magnus, om det är ett konstruktionsfel så känns det som att du inte borde vara ensam om det och då borde det finnas mycket att hitta på nätet om det.

Det kan inte vara nåt annat? Nån slang som kinkar sig i vänstersvängar, avluftning till tanken som täpps till så pumpen suger vacuum eller nåt annat i det omkringliggande bränslesystemet som inte gillar vänstersvängar?
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Vi har åkt med bra låg soppa-nivå och klistriga däck utan problem...

_________________

Rice and shine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984



En fråga kör du fortfarande med original pump i tanken eller har du bytt eller ändrat något där?

För jag hade väldiga problem med min när jag bytte till annan kraftigare pump och fick sedan bygga tillbaka till original och istället montera en catchtank utanför med kraftig pump i den.


Om allt är original så är nästa ide' är om du kör på E85 att detta har löst upp något i tanken så antingen att något sitter löst nu eller att lim kletat igen något där inne?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



Jag håller med flera av de tidigare inläggen om att du nog har något som är trasigt eller lossnat, du skall inte behöva få fuel starvation så lätt och med så mycket bränsle i tanken.

Min kompis Emil hade heller inga sådana problem i sin BRZ vid bankörning vad jag kan minnas.

Din tilltänkta lösning med dubbla pumpar är nog inte dum om du vill kunna köra hela vägen ned till låg bränslenivå, hade liknande lösning på min E36-långloppsbil. Men fixa felet på befintliga pumparmaturen först.

http://www.bimmerworld.com/Intake-Fuel/Fuel-Filters/E36-Fuel-Starvatio . . . .

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099


Trådstartare
Tyvärr får jag göra er besvikna här nu
Ja det är ett stort problem på dessa bilar och allmän känt att det blir Fuel starvetion
Sen blir det värre som det verkar om man kör E85.
De finns ju inget retur system tydligen på tanken heller?

Jag fick först problem med det här föra säsongen, när det började gå undan lite på AD08R däcken, då var det mest kännbart på Mantorp vänster ner efter start och mål + hemma banan på flygfältet vilket jag också alltid fick starvetion i långa vänster kurvan.

Till i år när jag klev upp en klass och får köra på R däck så vart de riktigt riktigt illa.

Och om jag glömt att nämna de i tråden så är det bara i VÄNSTER!!! svängar problemet uppstår och även så för alla andra med en GT86.

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901



Är inte troligt att pumpen suger luft med full tank, brukar kunna hända med halv tank och nedåt.

Det man egentligen upplever när bränslepumpen suger luft är att bränsletrycket försvinner. Dvs nått orsakar att du tappar bränsletryck i kurvorna, vad det är är svårt att säga. Kan vara pumpen som inte räcker till men det borde visa sig på rakorna också, mer troligt är nått elektriskt fel som gör att pumpen inte orkar ibland.

Returlöst system är inget problem i sig, många bilar har så och rätt dimensionerat gör det ingen skillnad mot att ha returen vid bränslerailen.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099


Trådstartare
Det sitter original pump i tanken än så länge och jag har inte rört något där.

Japp jag och Emil körde liknande tider det året han var med och hade inga problem de året, de är nästgående år när det gick en del snabbare som problemet först kom, och nu riktigt illa som sagt

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099


Trådstartare
Andreas Millbro skrev:
Är inte troligt att pumpen suger luft med full tank, brukar kunna hända med halv tank och nedåt.

Det man egentligen upplever när bränslepumpen suger luft är att bränsletrycket försvinner. Dvs nått orsakar att du tappar bränsletryck i kurvorna, vad det är är svårt att säga. Kan vara pumpen som inte räcker till men det borde visa sig på rakorna också, mer troligt är nått elektriskt fel som gör att pumpen inte orkar ibland.

Returlöst system är inget problem i sig, många bilar har så och rätt dimensionerat gör det ingen skillnad mot att ha returen vid bränslerailen.


Om det är ett elektriskt fel, så finns det ju som sagt i alla GT86/BRZ i sådana fall, är ett vida tjänt problem på dessa bilar och det är jätte mysko att det händer på alla bilar som har problem i just vänster sväng?

TMG GT86 cup bilarna har tydligen fått dubbla pumpar dom också en vänster sida och en höger för att bota proplemetproblemet.

Så frågan är ju då om jag bara ska skicka i armaturen jag köpt nu med pump på vänster sidan och göra ett T kors fram till motor?
Men känns så där att klippa och skarva med orginal hård plast slangar
Kan man använda sig av plenumatiska luft kopplingar tex tro i soppa system fast då dom i syrafast rostfritt.





_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



Jag skulle inte använda zinc i komponenter i bränslesystem.

EDIT: ser inte ut som delen i zinc har direkt kontakt med bränslet när jag tittar på bilden igen.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099


Trådstartare
Ja ärligt talat vet jag inte riktigt vad jag ska hitta på?
Bäst hade ju varit att bygga en surgetank med pump, men jag har fasen inte ekonomin till de nu
Köpte ju hybrid skydd nu i stället som kändes som den viktigaste investeringen den här månaden.

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Fricke.w skrev:
Ja ärligt talat vet jag inte riktigt vad jag ska hitta på?
Bäst hade ju varit att bygga en surgetank med pump, men jag har fasen inte ekonomin till de nu
Köpte ju hybrid skydd nu i stället som kändes som den viktigaste investeringen den här månaden.


kommer du åt innandömet på tanken och kan sätta dit en helt manuell bensinfälla ?

det borde lösa problematiken temporärt tills du får ihop en mer professionell lösning....



manuell bensinfälla är ju lätt gjort.... genom göra en fyrkantig låda med 2stora hål åt varje håll..... och sen falldörrar insidan.... av bensinhärdigt gummi.... som öppnar när bensin vill in... och stänger när bensin vill ut..

sån borde du kunna bygga för några 100kronor.... och sätta runt fuelpickupen.

vi gjorde såna på våra suzuki-rallybilar på gamla tiden när vi sektionerade bensintanken för få den högre upp under bilen.... pga markfrigången.... och då vart den så platt och problem med just fuelpickup... och sån enkel manuell låda löste problematiken..... enkelt och billigt... bara lite pilligt få in i tanken ibland...

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099


Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:
Fricke.w skrev:
Ja ärligt talat vet jag inte riktigt vad jag ska hitta på?
Bäst hade ju varit att bygga en surgetank med pump, men jag har fasen inte ekonomin till de nu
Köpte ju hybrid skydd nu i stället som kändes som den viktigaste investeringen den här månaden.


kommer du åt innandömet på tanken och kan sätta dit en helt manuell bensinfälla ?

det borde lösa problematiken temporärt tills du får ihop en mer professionell lösning....



manuell bensinfälla är ju lätt gjort.... genom göra en fyrkantig låda med 2stora hål åt varje håll..... och sen falldörrar insidan.... av bensinhärdigt gummi.... som öppnar när bensin vill in... och stänger när bensin vill ut..

sån borde du kunna bygga för några 100kronor.... och sätta runt fuelpickupen.

vi gjorde såna på våra suzuki-rallybilar på gamla tiden när vi sektionerade bensintanken för få den högre upp under bilen.... pga markfrigången.... och då vart den så platt och problem med just fuelpickup... och sån enkel manuell låda löste problematiken..... enkelt och billigt... bara lite pilligt få in i tanken ibland...


Lite den konstruktionen som var tanken efter föra årets säsong thumbs up
Men nu när det även händer på full tank ja då vere fasen vad jagskahitta på?
Slänger i den andra pumpen på höger sidan också, sen är ju frågan om jag ska låta den mata fram till motorn också och bara göra en T koppling in, eller låta den mata till nästa pumps skvalp hus?
Men känns ju lite som en skrev att det blir tryck fall, så då kannske det är lönt att köra båda mot Fuel rail i stället. Och kannske även säkra upp med ett skvalpskydd med trap doors som du säger thumbs up

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3190



Om det är en rejsbil så är väl enklaste vägen att gå att bygga ett catchtank system

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099


Trådstartare
Mange K skrev:
Om det är en rejsbil så är väl enklaste vägen att gå att bygga ett catchtank system


Jo helt klart är det så.
Är räd för att det blir ganska så omfattande, då BTR verkar sitta i själva armaturen till pumphuset och osäker på om det funkar att bara mata på från en surge tank då utan retur?
Så får nog bygga om allt som sagt och de blir ju en rejäl slant till en motor som jag ska ur med i vinter och i med nytt är det tänkt
Silvriga på bilden är BTR och kannske är det så att den dumpar trycket innan man går in i en kurva ( då man oftast går av gas och bromsar lite innan turn in) och sen hinner inte systemet med att bli trycksatt fram till dom 8st spridarna?


_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984



Men om detta är en känt problem, borde det då inte även kommit ut en lösning nu till detta på marknaden?

Tänkte bättre att göra/köpa något färdigt än att klura fram egen lösning.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
Men om detta är en känt problem, borde det då inte även kommit ut en lösning nu till detta på marknaden?

Tänkte bättre att göra/köpa något färdigt än att klura fram egen lösning.


Jo för fasen visst finns det de.
Men det är ju så klart america konstruerat, man tar bort original batteri vänster fram mot torpeden och byter mot ett litet mc batteri (vilket jag redan har) sedan resten av platsen fylls upp av en Surge tank med pump i och kollas direkt mot Fuel rail.
Men jag tror ju personligen att jag blir tjärad och rullad i fjädrar om jag dyker upp med en sån lösning på svenska banor/ tävlingar?
Tror inte dom vill se soppan dikt i mot ett batteri
Sen kostade kittet hutlöst mycket också har för mig strax över 1000$ Och sen ska det fraktas tullas och momsas också.

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

Märkligt när det är ett känt problem att ingen listat ut var och hur i originalkonstruktionen problemet är indesignat. Att man löser fuel starvation med catch tank (för 10 lax...) är ju uppenbart . Men vad tusan är det som gör att det inte lirar Lattjo!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545



Fungerar avluftningen som den ska? Det lär väl sitta en kolkanister nånstans och nån form av backventil som ser till att det inte blir undertryck i tanken.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Märkligt när det är ett känt problem att ingen listat ut var och hur i originalkonstruktionen problemet är indesignat. Att man löser fuel starvation med catch tank (för 10 lax...) är ju uppenbart . Men vad tusan är det som gör att det inte lirar Lattjo!


Ja riktigt märkligt är de.
Skulle ju kunna fråga Min kontakt i Tyskland hur det är löst på deras TMG GT86 cup bil, enligt rykten så är soppa systemet uppgraderat på dom nu med orginal grejerna på plats som jag fattat?

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Skruva banåkabil
Problem med Fuel starvetion vid absolut full tank?
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (5463 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande