Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vinklar på drivaxlar
2208 besök totalt
boostedcompact
Jönköpings län
Här sen Apr 2017
Inlägg: 6


Trådstartare
Hej alla!
Jag bygger en BMW E36 Compact med Audi-drivlina. Bakaxel från en Rs6 sitter på plats och håller på med min framvagn (Audi s2) för fulla muggar men jag har kört fast lite så behöver lite kompetens om det är någon som har kört mycket vinkel på drivaxlar. Jag behöver flytta bak motor och låda pga platsbrist och är osäker på hur mycket vinkel jag egentligen kan ha. Tänker främst att det ska klara effekt på banåka och att det helt enkelt ska gå att svänga med bilen
Finns det kanske knutar som tål mer och passar på en s2-axel? Osv osv.
Tack på förhand


_________________
Martin Gustavsson
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



7grader är väll det man brukar säga för att inte livslängden skall gå helt åt skogen.

sen finns det motorsport knutar som klarar uppå 14grader.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
boostedcompact
Jönköpings län
Här sen Apr 2017
Inlägg: 6


Trådstartare
Motorsportknutar är ju intressant då. Håller på att se vad motor och låda hamnar i verkligheten nu. Befarar att detta blir lite framtungt så ju mer vinkel jag kan köra med desto bättre...

_________________
Martin Gustavsson
Citera
Crazybanana
Borlänge, Sweden
Här sen Okt 2013
Inlägg: 63



Om man kollar på t.ex. Victor Ihlis Polo (ägaren av Dahlbäck racing) så har han ganska brutala vinklar på sina drivaxlar. Slå en kik på hans garagetprofil eller dylikt!

_________________
Gustav Altzar
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



Har för mig att motorsportknuten är samma som till 4hjulsdrivna LT35. Iaf om man åker gammal urquattro

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
boostedcompact
Jönköpings län
Här sen Apr 2017
Inlägg: 6


Trådstartare
Tackar för tipsen Semester nu så har varit ganska sparsamt besök både i garaget och på rejsa. Ska kolla in Dahlbäcks. Ska testa ut en lagom placering av subframe och drivlina. Återkommer såklart med lite vinklar osv när det är testat men det tar nog ett tag Har castervinklar att förhålla mig till också

_________________
Martin Gustavsson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Jag har för mig man brukar säga 7 grader max utan påverkan av livslängden. Med andra ord kan du gå ganska mycke längre än så med, dock får du byta knutar oftare. Sen handlar det ju till viss del om effekt också.

En std knut skulle jag tro kan leva med 11-12 grader rätt många säsonger med relativt hög effekt (säg 500hk), en motorsportknut klarar sägert mot 20 grader.

Dock går de inte förvänta sig 30-40 000 mils körning innan knutarna är slut som många original knutar faktiskt klarar Håller dom 5000 mil är de fortfarande rätt många säsgonger för en entusiastbil

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383



Kolla växellåda på nyaste a4. 2009 och nyare. De har uttaget för drivaxeln mycket längre fram än tidigare audilådor. [/list]

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Skruva banåkabil
Vinklar på drivaxlar
2208 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande