Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford GT40 - Scratchbygge/Amatörbygge | << 1, 2, 3 ... 23, 24, 25, 26 >> 85 besök senaste veckan (199050 totalt) |
Instrumentpanelen börjar närma sig slutet och ac systemet börjar ävrn det ta form.
Även format klart huvscoopet så det tätar mot fläktarna, men inte är ivägen för rören. _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||||||
Söker hjälp.
Önskar komma i kontakt med privatperson eller företag som kan bocka alurör 38x1,5 åt mig utan deformationer.(dvs. Med don) Det bör vara inom Västmanlands län. Tipsa gärna via PM 😁 _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||||||
Börjar bli dags o köpa coils, men frågan är om det är värt o köpa dubbelt justerbara dämpare, eller ska man hålla sig till singel?
Det jag kan se som nackdel är att det redan är tillräckligt många parametrar som kan göra det svårt o justera in bilen "rätt" för mig, ska jag verkligen addera ytterligare en? Fördelen är just den att jag kan justera bump och rebound inviduellt, men kommer det nyttjas, eller är det bättre o uppgradera sig i ett senare skede om det skulle bli aktuellt? Det är bokstavligen halva priset på singeljusterade. _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||||||
När man gör ett bygge från grunden , och har någon form av budget att hålla sig till.
Så brukar jag personligen tänka att det är bättre att hålla ned priset lite, på dem punkter det kan uppgraderas senare , men ändå ha funktion nu för att komma vidare med bygget. Så jag hade nog valt ett enklare alternativ nu, men se till att välja något måttnässigt som går att uppgradera till bättre senare. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||||
Har hänt lite sen sist, men har flyttat och stökat, och håller nu på o renoverar hus och garage.
Men då detta handlar om bygget så är fokuset på garaget för tillfället. Jag har ett garage där det har funnits brunn en gång i tiden, så var en tunnare kaka på betongen tidigare för att ta bort fallet pga. den plastmatta som satt där. Den satt inget bra, och det mesta gick att skrapa loss utan ansträngning. Nu tänkte jag kolla av lite med er som regelbundet skruvat för banåka o annat, vikten av att ha ett helt plant golv o göra justeringar hemma i garaget. Eller ska jag gå på den enklare vägen och behålla den svaga lutningen och bara slipa av o måla golvet istället för att flytspackla på och få plant? _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||||||
Vill du fixa en plats för justeringar så gör det det lättast med fyra större plattor (för vågar etc) i stål så det passar de bilar du tänkt dig. Då kan dessa fyra vägas in i perfekt våg (och bultas fast i golvet) och resten av golvet kan vara som det är.
Men om det diffar 3-4 cm mellan platserna där plattorna ska vara så kan det ju blir lite knepigt, men det går ju även att karva i betongen så lämpliga plattor hamnar under golvnivån. Hur väl du än försöker så kommer ett golv aldrig gjutas plant inom en mm. Inställningar i ett perfekt plant garage är ju ändå bara en utgångspunkt, det är ju sällan som det är plant eller står still när man använder bilen |
||||||||
Du har så rätt, jag kan grovavjämna golvet lite bara där det sluttar som mest ner mot gamla brunnen, och sen gjuta in rostfria metallplattor i våg på väl utvalda ställen för ev. hjulinställningar. Ibland behöver man bara höra tankebanorna från någon annan som kan tänka klart, tack Niklas _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||||||
Något sådant här skulle jag eventuellt vara intresserad av med.
Mvh, Per
_________________ Per Axblom |
||||||||
Jag valde o köpa ett tanklöst kit från Stanceparts tillslut, låg vikt, och inget kladd om det blir läckage var lockande. (Vill inte köra runt med en trycksatt lufttank)
_________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||||||
För att återgå lite till diskussionen om plattan så spinner jag vidare på golvfärg.
Tidigare har jag målat med flowcrete EPW som var brutalt bra färg, vart stenhård och inga märken efter bilen eller tappade verktyg. Nu verkar den inte så lätt o få tag i längre, och jag eftersöker andra bra alternativ. Hagmans EP-V t.ex. är det verkligen slitstarkt, eller mer i klass med Biltemas epoxifärg? _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||||||
Jag körde Hagmans EP-V i mitt garage, hade kört med något annat idag. Den kan släppa där däcken stått. Speciellt om man körde in med blöta däck, och låter den stå en månad. Så nu försöker jag rulla bilen lite försiktigt när den stått, och inte bara köra iväg och dra loss färgen. Ett sådant skit....! Sen kanske detta är ett problem för alla "billiga" färger?! Nygjuten platta, härdad, slipad osv. Tredje och sista lagret härdat och klart. _________________ //Tobias "LeWaN" Lewandovski VW Passat Allrack GTS -16, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486 |
||||||||
Ajdå, tråkigt att höra. Både för dig och mig Någon som kan rekommendera något i samma stenhårda kvalitet som flowcrete's EPW flowseal då kanske? _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||||||
Biltemas golvfärg är grym.
Men du måste köra deras klarlack efteråt, då släpper den aldrig, varken av däck eller annat. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||
Efter att ha använt både Biltema och Hagmans i gamla garaget och inte varit nöjd, så köpte jag från Tyskland till nya garaget. Färgen sitter som berget och har inte lossnat, flagnat eller på annat sätt blivit dålig på 5 år.
https://www.ebay.com/str/beschichtun |
||||||||
Körde du med biltemas klarlack i deras system? _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||
Man får inte heller glömma att underlaget spelar roll hur bra färgen häftar fast, nygjutet eller äldre gjutning, rent eller smuts etc. _________________ Roland Johansson |
||||||||
Blandade du in färgpulver själv? Funkade det bra? (Så det inte blir ojämnt/flammigt) _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||||||
Nope! Det var 2K färgen de hade innan. |
||||||||
Nej, jag köpte färdigblandad i betonggrå nyans. Man lägger först en 2K epoxiprimer som är transparent, innan man lägger den täckande. Funkade kanonbra. Golvet var ca 1 år gammalt efter gjutning. Vattenburen golvvärme i hela garaget. |
||||||||
Fanns många olika varianter på deras färg. Vilken har su använt? _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Ford GT40 - Scratchbygge/Amatörbygge | << 1, 2, 3 ... 23, 24, 25, 26 >> 85 besök senaste veckan (199050 totalt) |