Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford GT40 - Scratchbygge/Amatörbygge
<<   1, 2, 3 ... 24, 25, 26
17 besök idag (199043 totalt)
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Rikard L skrev:
SwedishGT40 skrev:
Lite av anledningen att jag tvekar och klurar är för att jag vill ha schackrutigt, och med lutningen på golvet är jag rädd att det inte blir snyggt, utan kommer få svagt rombformade fält istället för att hålla raka linjer.
Dvs. det är inget problem med lutningen i sig, för som ni säger så kan man alltid göra platåer eller tillbyggnad på ett lyftbord så att man kör upp bilen på hjulen och i våg.

Måste bara komma överens med mig självt vad som är rimligt i arbete och kostnad för att få ett snyggt rutmönster på golvet, måste ju komma framåt också nån gång.
Men håller på med väggarna just nu, så det är ingen panik, är ute i god tid o grubblar


Vet inte om du såg mitt rutmålande? Ser som sagt fortfarande bra ut efter 2 års meckande.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=110633&postdays=0&posto . . . .


Detta är min inspiration, och jag ämnar att följa den rätt så nära som den är.
Lånat från någon annan som fotat detta på Goodwood revival.


Rädd att rutorna blir fula o skeva som sagt om jag inte har plant golv.
Obefogat?

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2152



Matchande Gulf-garage till GT 40 blir coolt thumbs up

Det är nog svårare att få raka rutor med sluttande golv, men det går. Jag hade ett laserverktyg som jag ritade streck med blyerts efter. Vid golvbrunnen var det svårare att använda lasern, så där tog jag en lång stållinjal. Borde också funka att spänna/tejpa fast ett snöre att rita efter.

_________________
Rikard Lundberg
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1151



SwedishGT40 skrev:
fordcapri skrev:
det ju ingen större konst att flyta ett golv.
det behövs en visp + 4-5 flytspannar + raka/pigroller
1 som blandar
1 som bär fram
1 som jämnar ut massan
förut hade byggmax billig flytspackel det vet jag inte om dom fortfarande har
bara se till att slipa noga o prima innan


Hittade lämpligt flytspackel på Bauhaus förut som heter CM920, 36MPa hållfasthet vill jag minnas.
räknade om det i kostnad o flyta 36kvm med 15mm djup i snitt.
Resulterar i 46 säckar, och 11'500kr, orimlig kostnad i mina ögon och jag ska fiska lite med mina kontakter inom cementgjutning om dom kan komma o kasta av lite flytspackel som dom får över från någon flytning nån gång för en rimligare penning kanske.


halve priset
https://www.hornbach.se/shop/Golvavjamning-FINJA-310-F-ECO-20-kg/10581 . . . .

_________________
henrik nielsen
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
fordcapri skrev:
SwedishGT40 skrev:
fordcapri skrev:
det ju ingen större konst att flyta ett golv.
det behövs en visp + 4-5 flytspannar + raka/pigroller
1 som blandar
1 som bär fram
1 som jämnar ut massan
förut hade byggmax billig flytspackel det vet jag inte om dom fortfarande har
bara se till att slipa noga o prima innan


Hittade lämpligt flytspackel på Bauhaus förut som heter CM920, 36MPa hållfasthet vill jag minnas.
räknade om det i kostnad o flyta 36kvm med 15mm djup i snitt.
Resulterar i 46 säckar, och 11'500kr, orimlig kostnad i mina ögon och jag ska fiska lite med mina kontakter inom cementgjutning om dom kan komma o kasta av lite flytspackel som dom får över från någon flytning nån gång för en rimligare penning kanske.


halve priset
https://www.hornbach.se/shop/Golvavjamning-FINJA-310-F-ECO-20-kg/10581 . . . .


Härligt, mängdrabatt för 50 säckar också.
Men vilken tryckhållfasthet har den?
Står inget i databladet vad jag kan se, tänker så att den är gjord för lite laster som kan bli i ett garage. C30 eller högre önskar jag nog hålla mig till.

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Här händer inte mycket inte, men nu börjar det bli dags o flytspackla plattan o utföra golvbeläggning så man kan inreda.
Hade tänkt schackrutigt epoxigolv först, och vill fortfarande ha det, men är lite fundersam hur väl det tar svetsstänk som kommer förekomma en del utav (även om det mesta i svetsväg kommer ske i verkstan)
Eller om man ska hålla det enkelt och köra impregnering med Betsil istället som lätt går att bättra vid behov, men blir inte alls samma känsla av "finrum".

Vad tycker ni, och vad är erfarenheten med svetsloppor o dyl på epoxigolv?

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



SwedishGT40 skrev:
Här händer inte mycket inte, men nu börjar det bli dags o flytspackla plattan o utföra golvbeläggning så man kan inreda.
Hade tänkt schackrutigt epoxigolv först, och vill fortfarande ha det, men är lite fundersam hur väl det tar svetsstänk som kommer förekomma en del utav (även om det mesta i svetsväg kommer ske i verkstan)
Eller om man ska hålla det enkelt och köra impregnering med Betsil istället som lätt går att bättra vid behov, men blir inte alls samma känsla av "finrum".

Vad tycker ni, och vad är erfarenheten med svetsloppor o dyl på epoxigolv?
Ett ljust golv gör allt mycket trevligare även om svetsstänk ger lite märken (det är mycket annat som ger märken också), huvudsaken är att allt golv mellan märkena är lätt att hålla rent så du kan njuta av den ljusare ytan.
Eller har du tänkt dig tungt arbete med plasmaskärare/acetylenskärare som ger kilovis med slagg på golvet?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



SwedishGT40 skrev:
Här händer inte mycket inte, men nu börjar det bli dags o flytspackla plattan o utföra golvbeläggning så man kan inreda.
Hade tänkt schackrutigt epoxigolv först, och vill fortfarande ha det, men är lite fundersam hur väl det tar svetsstänk som kommer förekomma en del utav (även om det mesta i svetsväg kommer ske i verkstan)
Eller om man ska hålla det enkelt och köra impregnering med Betsil istället som lätt går att bättra vid behov, men blir inte alls samma känsla av "finrum".

Vad tycker ni, och vad är erfarenheten med svetsloppor o dyl på epoxigolv?


Det finns inget epoxigolv som står emot svetsstänk...

Ju enklare billigare ytbehandling av plattan du har, ju oftare kan du bättra på den när den blivit ledsen utan att gråta för mycket.

_________________
Roland Johansson
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare

Tar sig, snart dags o rulla in tillhörande bil igen.

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford GT40 - Scratchbygge/Amatörbygge
<<   1, 2, 3 ... 24, 25, 26
17 besök idag (199043 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande