Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford GT40 - Scratchbygge/Amatörbygge | << 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 24, 25, 26 >> 68 besök senaste veckan (199027 totalt) |
Gör en överslagsräkning på hur mycke caster du vill kunna justera. Jag tror 5-8 grader är tillräckligt. 8 grader, om spindeln är t ex 200mm mellan kulorna i spindellederna blir 28mm. Vilket inte är särskilt lite, men med bra brickor inget problem att bygga in
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Ska ta med era tankar när jag designar bärarmarna.
Det faktum att det inte haglar in kommentarer måste innebära att grejerna antingen är horribelt designade eller inte alls tokiga. Allt där emellan borde genererat mer flöde i tips Idag uppnådes nästa milstolpe. Chassiet är färdigt i sitt grundutförande! Nästa blir helsvetsning och sen vänder vi fokus mot hjulupphängning. _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||
Helsvetsning av chassiet pågår, så under tiden är det hjulupphängningsteori som pågår.
En fråga riktad till dom som har koll på gällande SFRO regler. Vad gäller för tillverkning av en hylsa liknande denna? (lånad bild, har ingen ritning :P) 1. Kan man svetsa in en 10.9 bult som är avsvarvad i huvudet? 2. Ska man välja ett stångmaterial på 1000MPA brottgräns med 900MPA sträckgräns och svarva till med gänga istället? 3. SFRO har tidigare uttryckt att man vill se delar som tillverkas och svetsas med bärarmar i så lika materialkvalitet som möjligt. Men följer man detta så tullar man på det faktum att dom också kräver 10.9 skruvkvalitet i hjulupphängningen... EDIT: svarar mig självt lite. Följande princip borde funka bra för att uppfylla SFRO kraven och blir väldigt enkelt justerbara _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||
Finns färdiga sånna länkhuvuden med bussning också bl a i USA. Blir tumgänga iofs men..
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Någon som har koll på hur man räknar ut belastningen genom en spindelled?
Fick svar från SFRO att SAAB 900 spindelleden är godkänd för tryckande laster eller max 500kg dragande last. _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||
Fråga dem om det är 500kg statisk eller dynamisk?
Glöm dragande last - det är alldeles för många scenarion i form av curbstudsande eller trottoarkantskörning. Även om du får den godkänd, kommer den slitas ut i förtid eftersom den inte är gjord för dragande last. |
||
Hittade en skrynklig lapp i en låda från då tiden var förr.
Static: Axiel elasticitet, 3000N, max 0.25 mm Radiell elasticitet, 3000N, max 0.35 mm Pullout force, min 40kN Dynamic: Joint to be mounted in a rigid fixture and tested as follows: A "tensile" load of 3000N followed by a compressive load of 5500N at a frequency of 10-20 Hz. Duration of test to be 500 000 cycles. Man bör ju dock ha i åtanke att kanske inte alla pirater där ute haft samma skrynkliga lappar. _________________ Ragnar Burenius |
||
Är det en spec på saab spindeln? _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||
Hittade lite varianter på spibdlar som är byggda för dragande last.
Detomaso pantera båda leder Jaguar xj6 övre led Ferrari 355 Maserati sebring Maserati quattroporte s3 Alla dessa är bättre än miatan då dom är mycket enkla i sitt utförande 👍 _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||
En upp o nervänd saab spindel kommer orsaka så att undre bärarmen inte ligger plan mot marken vid 10cm markfrigång tyvärr. istället kollar jag lite priser, och jaggaspindlarna är överkomliga. 150-500kr beroende på vad man köper. dom andra som är nämnda ligger på 800-1500kr styck... _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||
Jag misstänker att Daniel söker spindelleder som skruvas fast i bärarmen, Volvo 140 pressas underifrån i ett runt hål i bärarmen. Den är som önskat gjord för dragande belastning, det är i alla fall positivt. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
Jaha jag förstår. Jag vet att ibland tänker man att det "vore enklast" men sen i slutändan tänker man ofta att det hade gått enklare att bara svarva hylsan och svetsa dit eget fäste direkt exakt som man vill ha det
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Mercedes har undre leder för dragande last. Visserligen dubbla koner så man får svarva konad hylsa både till bärarm och ev. upright, men de borde vara starka så det räcker.
|
||
Har köpt hem spindlar från jaguar, och bussningar från Volvo.
Första ritningen på övre armen är klar i sitt utkast. Mått måste justeras när andra mått är givna. T.ex. bredd på spindelns hus är okänt. Får mäta när grejerna kommer hem helt enkelt. Under tiden så helsvetsas chassiet, är klar med alla åtkomliga sidor nu och ska till o skära loss ramen och vända den upp o ner för sista sömmarna. Kan hända att jag pausar lite dock, då jag gärna skulle vilja verifiera ryggbågens position mot karossen och svetsa den också när grejerna sitter stumt i bordet. Ska se om man inte kan få tillgång till en annan kaross och mäta lite inom kort. _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||
Ramen är färdigsvetsad för nu.
Ska svetsa ryggbågen när jag har kollat av några mått till. Så nu blir det lugnt i garaget ett tag för att fokusera på hjulupphängning istället. _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||
Våra race- och banåkarbilar Ford GT40 - Scratchbygge/Amatörbygge | << 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 24, 25, 26 >> 68 besök senaste veckan (199027 totalt) |