Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford GT40 - Scratchbygge/Amatörbygge
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 24, 25, 26   >>
70 besök senaste veckan (198834 totalt)
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Kommer alltid finnas dom som "vet" bättre ..
Gillar din go!! bara kör på är ju inte en rymdkapsel du bygger.
Kommer säkert hålla för dina behov och bli bra , man kan ju faktiskt bygga en bil med bara 2 längsgående rör och det håller ..
Bara att inse att vi är alla olika och har olika " Behov"
thumbs up thumbs up thumbs up .

_________________
Michael Thulesius
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444



Du har en del fördelar som verkar vara lovande. Driv och ork. Sen har du redan gjort sånt här så du vet vilka hinder som skall besegras. Det är inte det tekniska som är nr 1. Inte ens ekonomi. Utan ork och intresse. Kör hårt. GT40:is är ascoola.

Min egen bil är en tolkning av det runda och härligt svepande som äldre sportbilar hade. Men om man idag försöker ta med lite av det nya kan man nog få bukt med en del av felen dom gjorde då. Själv har jag försökt forma i fram så mycket jag kan för att undvika lyftkrafter. Kanske inte kommer hela vägen till en Le mans vagn men men.

Det blir undre diffusorform på golv efter frontläpp och utsläpp som förhoppningsvis hjälper lite. Både kyl och aero.
I sista värsta fallet kanske jag behöver små splitterkilar i fram men jag får testa först. Vinge ibak blir det inte, möjligtvis lite mera läpp. Men våran bil är rätt så kilformad redan så bakre spoilerfunktion finns lite som det är.

Sen ställer vi våra chassien med ca 2 cm rake och ett avslut i varje fall på min bil med nått diffusorliknande. Typ max 12 graders vinkel på den, då kommer dom lågt dock. Lite opraktiskt. Den är löstagbar så där finns det chanser att ändra. Jag och Ronny har jobbat som fan för att få till nice ergonomi inuti, och det har det blivit. Insteg i bilen görs dock bäst av en apa. Men det får man väl ta antar jag.

Vi har isolerat vår bilar för att dom skall bli om möjligt halvtysta inuti så man kan åka lite längre. Det blir lätt ändå. Ronny har vägt sin i nuvarande mer eller mindre kompletta skick. 1063 kg utan soppa och förare. Jag kan vara 100 kg lättare. Det är typ 500 kg lättare än en Gallardo.

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
heralue
Växjö
Här sen Jan 2005
Inlägg: 212



Håkan har så rätt.
Kommer säkerligen bli kanon och jag har flera gånger fått hejda mig och välja ett spår för att komma framåt.
Det går att göra allt hur komplicerat som helst.
Dessutom måste man ju ha lite att göra när bilen är "klar" också.


_________________
Micke Lvov

mkt40
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Ang bågen i 4-kantsrör. Självklart inte lika stark som en 45x2,5 sömlöst kalldragen burbåge, men troligen 5 ggr starkare än väldigt många originalbilar fram till tidigt, 2000 tal..

Grymt jobbat

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



För att blidka alla besserwissers.
Gör en bultbar burbåge i rätt dimensionerade rör.

Den bultar du i vid banträffar etc etc.

Alltså en extra båge med stöttor mm mm som går att ta ur.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Om utrymmet tillåter(vilket jag inte kan se nu att det skulle kollidera) så skulle man med enkelhet kunna stärka bågens svaga punkt genom att addera ett stöd i anslutning till första avvinklingen enligt rött i bild.


Dvs. skär till en 40x40x2 profil extra som man lägger unden den befintliga och på så vis så svetsar man in sig längre in på dom långa rören och stärker brottvinkeln

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444



Mazarinram på bild


_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Fortsätt bygg på det sätt som du tror blir bra, Daniel! Bry dig inte om Hoffman, han kastar in någon brandfackla i en byggtråd ibland... Problemet med bågen är ju ganska svårt att lösa. Det går inte att sätta ett "kryss" i bågen för då kommer den att skymma sikten i bakrutan. Det går inte att dra strävar framåt under taket och ner vid a-stolparna pga GT40 dörrarna. Det går kanske att dra strävar från bågen och bakåt, de skulle ju göra nytta (om det är möjligt). Det vore ju bra om bågen höll OM du skulle råka slå runt. Sedan gissar jag att du tyvärr kommer att ha huvudet/hjälmen någon cm ovanför bågen, men det kanske är fel?
Bygg på! Ett av de fränaste byggena just nu på rejsa!
Mvh /Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4066



claes t skrev:
Fortsätt bygg på det sätt som du tror blir bra, Daniel!

Instämmer! thumbs up Blir säkert skitbra när den blir klar!
Är avundsjuk på ditt bygge, jag har alltid gillat GT40! Men ork och garagestorlek räcker tyvärr inte till för min del.

_________________
Calle Olsson
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2363



claes t skrev:
Fortsätt bygg på det sätt som du tror blir bra, Daniel! Bry dig inte om Hoffman, han kastar in någon brandfackla i en byggtråd ibland... Problemet med bågen är ju ganska svårt att lösa. Det går inte att sätta ett "kryss" i bågen för då kommer den att skymma sikten i bakrutan. Det går inte att dra strävar framåt under taket och ner vid a-stolparna pga GT40 dörrarna. Det går kanske att dra strävar från bågen och bakåt, de skulle ju göra nytta (om det är möjligt). Det vore ju bra om bågen höll OM du skulle råka slå runt. Sedan gissar jag att du tyvärr kommer att ha huvudet/hjälmen någon cm ovanför bågen, men det kanske är fel?
Bygg på! Ett av de fränaste byggena just nu på rejsa!
Mvh /Claes

Buren drar man väl framåt i ett typ x? Har för mig att det ser så på bilar med sådana dörrarhttps://www.google.se/search?q=gt40+roll+cage&client=safari& . . . .

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Fick sista piporna idag.
Så nu är hästskon på plats och även rören i ryggdelen av bågen.




_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Dagens jobb, hästsko på plats och bakre delen av sparklådor.
Nu är det dags att sätta sista 25 rören.




_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Snyggt och bra tempo, me like

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
TURBO-Fredde
Lövestad
Här sen Maj 2005
Inlägg: 173



Följer detta härliga bygge.
Det är så underbart vackra o grymma bilar.

_________________
Fredrik Sunnemalm
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Nu slänger vi upp en fundering och spånar på framtida grejer(hjulupphängning)
Jag klistrar in mina skissar på tänkt design för bärarmar. Det som inte stämmer som fått revideras direkt var val av spindel. Saab 900 spindlar är ej gjorda för dragande läge, och kommer istället ersättas av mazda miata mk1/2 spindlar (tipsa gärna om andra alternativ på spindlar som bultas i sidled med konan uppåt och klarar dragande last)


I bilderna jag kladdat ihop i paint så skall det in 5mm shims på båda sidor av spindelledens bultade ytor för justering av caster.
Samma tanke var på undre bärarmen. Dvs. justerar man 2mm bakåt på övre bärarmen så justerar man 2mm framåt på undre och på så sätt så bibehåller man hjulets centrering i hjulhuset även fast man justerar castern och får totalt sett 10mm justering av castervinkeln. Tänkte bygga in 4-5° caster i uprighten då jag blir tvungen o designa egen för att passa.

Cambern justeras genom att justera ut övre bärarmen med vantskruvarna. Dessa skall skruvas ut paralellt och inte tvinga bärarmen framåt eller bakåt som jag sett vissa gör. På detta vis undviker vi brytning i bussningarna och får ändå möjlighet till full justering av både camber och caster.

Dock skulle jag vilja ha justerbara hylsor istället för vantskruvar enligt nedan länk för att spara plats.
Någon som vet om dessa går o köpa för vettiga pengar någonstans, eller är det egen tillverkning som gäller?


EDIT: http://hoftware.com/erally/img/saab9984/upph/camber3_003.gif

Nedan ser ni exempel på hur det skulle kunna se ut närmast chassiet. Fast med bussning istället för led mot karossen.



Bussning mot kaross, volvo 850 m.m.



Övre bärarm



Undre bärarm



SAAB spindelled, måste ersättas med miata eller motsvarande.



Svetsände mot bussningshylsa/bärarm, utgår om man använder justerhylsa och gängdel på bussningshylsa istället.


_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412



Jag har gjort så med schims. 2mm låter dock lite lite. Jag har en 16mm distans på alla a-arms-fästen + flyttbara fästen i spindeln vilket resulterar i 3 eller 6 eller 9 grader caster.

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Ronny Norkvist skrev:
Jag har gjort så med schims. 2mm låter dock lite lite. Jag har en 16mm distans på alla a-arms-fästen + flyttbara fästen i spindeln vilket resulterar i 3 eller 6 eller 9 grader caster.


Kan vara lite svårtolkat allt jag skrev, men 2mm var ett exempel.
Tanken är 4-5° inbyggd caster i spindeln, och sedan 5mm shimsmöjlighet på varje sida spindeln både uppe och nere.
Flyttar du spindeln 1mm fram på nedre armen, så flyttar du den 1mm bak på övre armen.
På så vis får du dubbla sträckan i shimsningen på halva ytan, och du bibehåller hjulets centrering i hjulhuset.

Så är iaf tanken, bra eller anus? ja det är därför jag postade det för att folk ska få kunna tycka till och komma med tips/idéer.

Kom ihåg nu alla(ej riktat till dig Ronny) att det skall vara KONSTRUKTIV kritik när man klankar ner på något man anser vara "fel"

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Det är inte en tanke att använda shims vid bussningarna? Och då flytta hela bärarmen frammåt/bakåt?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



SwedishGT40 skrev:


Övre bärarm


Jag tycker ditt förslag på övre arm ser lite klumpigt ut. Vantstagen som du föreslår tar ganska mycket plats och sen måste du lämna öppet för skruvarna som håller spindelleden (som inte syns på principskissen). Där är dels mycket saker som kan gå sönder och då måste man biffa upp bärarmen för att den skall tåla.
Jag hade hellre använt sådana justeringar som de använt på bilden du bifogat. Vill man ha bussning istället för länkhuvud så kan man antingen svetsa egna hylsor med en gänga på, eller köpa sådana där dummy-länkhuvden med bussning istället för kula.

Jag justerar camber på infästningen av spindeln istället, och caster genom att flytta hela armen framåt eller bakåt. Funderade mycket fram och tillbaka, men viktigt för mig var lätta armar, samt en hyfsat ren design. Mindre viktigt var att man skulle kunna justera vinklarna jättefort, så därför blev det shims.


Man kan ana ett tvådelat alublock som övre spindelleden sitter infäst i. Runt om detta går en stålkorg (spindeln) och mot hjulet är muttrar svetsade i spindeln. Insexskruvarna har svarvade skallar och hålen i spindelkorgen är så stort att det är glidpassning på skruvskallehuvudet. Dvs skallen spänner mot aluminiumblocket men låses radiellt så att det inte blir onödigt flex.
Vill man ha mer camber är det bara (i mitt fall) att fräsa ner utsidan på alublocket. Vill man ha mindre så är det enkelt att stoppa dit shims.
Hängde du med?

Jag tänkte egentligen ha justeringen av camber på nedre länkarmen likt Porsche cup, men det kändes lite för klumpigt. Har man länkhuvud längst in så är det dock smidigt.


EDIT:
Bättre bild:

Muttrarna var visst inte svetsade... Det hade jag dock gjort om jag var du - då har man en fast punkt när man drar ut skruven och slipper riskera att man måste banka ut den om saker o ting har rört lite på sig.
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2363




Varför inte bara shimsa på bärarmens övre infästningar ? som ocassius förslag

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:

Jag tycker ditt förslag på övre arm ser lite klumpigt ut. Vantstagen som du föreslår tar ganska mycket plats och sen måste du lämna öppet för skruvarna som håller spindelleden (som inte syns på principskissen). Där är dels mycket saker som kan gå sönder och då måste man biffa upp bärarmen för att den skall tåla.
Jag hade hellre använt sådana justeringar som de använt på bilden du bifogat. Vill man ha bussning istället för länkhuvud så kan man antingen svetsa egna hylsor med en gänga på, eller köpa sådana där dummy-länkhuvden med bussning istället för kula.


Jag är lite inne på samma sak. Vill ha in justerhylsan som ersättare för vantskruven då det är kompaktare.

Har redan börjat skissa lite på hur man skullekunna tillverka en sådan justerhylsa 😎

cat7even skrev:

Varför inte bara shimsa på bärarmens övre infästningar ? som ocassius förslag


Det skulle också funka. Dock vill jag inte justera undre bärarmen i sidled då det skulle orsaka en sidoförskjutning av stötdämparen.

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford GT40 - Scratchbygge/Amatörbygge
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 24, 25, 26   >>
70 besök senaste veckan (198834 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande