Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
SÄLJES Sportbilar, banpreppade gatbilar
Såld: Porsche 944-83 Tracktool och småvägspiskare.
2343 besök totalt
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare


Bli en lokal hjälte ibland grabbar i ålder 7-77år. Lär dig skruva med saker du inte kunnat drömma om att de kunde gå sönder och skaffa dig en ängels tålamod samtidigt. Ha björnkoll på vart alla dina pengar försvinner, helt utan att du får något tillbaka för dem. Kort sagt: Köp vår bil!

Inköpt av oss 2008 och har sen dess körts ett par tusen mil, ett 15-tal banträffar och ett tiotal slaloms (de sista 2013). Och fått hur mycket nya delar som helst... Besiktigades i höstas med 7000 någonting mil (27 eller 37 är väl mer troligt, du får gissa själv) på mätaren och skall inte in igen förrän efter nästa säsong. Konceptet är något sånt här:

Kaross: Kofångare fram modifierad med borttagna lysen och bumpers. Frontspoiler med ingjutna luftscoop till frambromsarna. GTS-lysen. Plasthuv av det stabilare slaget (den är i princip en orginalhuv men av plast, komplett med ingjutna gångjärnsfästen, huvlås och belysning), nu fastsatt med fyra äkta aerocatchlås (inget kinaskit här inte). Spolarmunstycken flyttade till torkararmarna.
Delvis urkapade plåtdörrar. Alla rutor (utom de små sidorutorna) är fortfarande glas, så det finns många kilon att spara. Bakre kofångare utslätad med borttagen gummislist.
Lackad i Porsches GP vit med unika (läs hemdesignade) röda stripes i 3M-vinyl. Lacken håller raceklass, men inte mer...

Motor: Orginal bortsett ifrån luftfilter och borrat lock till luftburken. Och ett öppnare avgassystem som ändå knappt ger utslag på någon bullermätare. Dessutom kompenseras öppenheten av att det sitter en kat ivägen. Utan att någon lambda är inkopplad... Renoverad topp med nya styrningar och tätningar, slipade säten och ett par bytta ventiler. Det blev visst lite mer än en planing (behövdes inte mer än första servicesteget) när topplockspackningen gav upp i fjol... Kollade också spridarna, bytte spjällägesgivare, bytte alla vakumslangar jag kunde hitta eller tillverka samt bytte lite tänd-detaljer. Kylaren är en 5-6 år, liksom vattenpumpen och den Spalfläkt jag ersatte orginalet med. Dessutom finns det en extern oljekylare av okänt ursprung. Generatorn har inte snurrat många tusen mil och startmotorn är inte heller gammal i sin tjänst. Orginal grenrör men i alla fall lindad med värmebandage.

Chassi: Bilstein-dämpare justerbara i höjd men inte mer och HR-fjädrar. Har inte koll på styvheten (de satt på när vi köpte den) men ungefär dubbelt upp mot orginal och hälften av vad raceputtarna kör med. Vilket funkar förunderligt bra både på gata och bana, i alla fall med 50-profildäck.
Framvagn har plåtbärarmar ifrån Utzon tillsammans med hans röda plastbussningar.
Bakvagnen har gått kanske 500 mil och 15 minuter bana sen hel genomgång. Stavarna sitter fortfarande kvar, det är nya hjullager, ny fästen och bussningarna är en ohelig alians av Utzons racegrejer, orginal, hemmasvetsat och en bysmeds strålande insats med ett oilon-ämne. Den är SOLID, och den låter för djävligt där bak, men det är bara att leva med. Standard krängningshämmare. Div. leder och stag är bytt i styrningen.

Växellåda: Standard utan diffbroms. Nytt växelkors och ny Red line-olja ger hyfsat lätta och precisa växlingar, men den låter rätt illa. Kopplingen bytte vi vid köp och slavcylindern 2014.

Bromsar: Renoverade standardok, Slitsade skivor av "nåt bättre märke" jag glömt namnet på. Kylslangar dragna till frambromsarna. Carbotech XP8 fram och Textar (Porsche orginal) belägg bak. Spunna slangar fram. ATE Super blue bromsvätska (eller om det var den nya, färglösa motsvarigheten). 30 minuter i "jag skall vara snabbare än Boxters och 996:or" på Anderstorp är inga problem. Dessutom har de underbar känsla, vill man inte låsa upp gör man inte de.

Inredning: En gammal Sparco Evo 2 på förarplatsen, som börjar bli solbränd och sliten, men är man som jag, kort och tjock sitter man fast i den. Sliten orginalstol på passageraplats. Sabelt mockaratt kopplad till ett snap off-lås och ytterligare en distans, så ratten sitter rätt nära bröstet.

Bur som är proffisionellt svetsad, men hur de tänkte när den tillverkades fattar jag inte, för den är långt ifrån godkänd för något reglemente. Men den gör nog mer nytta än skada om det skulle åt skogen och den är inskriven i reg-pappret. Överårigt 6-punktsbälte som håller dig fast i stolen. Extralång växelspak som ger en fin Amazon-känsla i slaget, men i alla fall placerar knoppen nära ratten.

Fälgarna är 7x15 Cookiecutters. Raka i grunden, men tyvärr har lack och grundfärg börjat reagera med varandra, så inom kort kommer färgflagor att börja ramla bort. Men det ger dig ju chansen att välja färg (indishrot och rallysilver nu) och utseende helt efter eget huvud. Däcken är Toyo 888 205/50-15 GG som alla sett sina bästa dagar. De var antagligen runt 2013 när de var nya. Men de håller fortfarande i bra när jag provocerar i rondellerna här hemma.

Nu till det tråkiga. Bilen har två fel som ligger över min kompetensnivå.

1. Bilen hoppar groda på låglast (när man glider i typ 40 på fyran) och när man försöker möta upp mjukt med gaspådrag vid växling. Kör man den "bestämt" märks det mycket lite av det, men något är det som är fel.
2. Den ger för lite effekt. Ca 110 drivhjulshästar har vi hittat på två olika rullar. Att det är så är väl en sak, men vad värre är, att när det sattes in en lambda bak i avgasröret visade den en väldigt underlig kurva. Enl. de som förstår sådant går den magert över 4500rpm, och det förstår även jag att det är dåligt.




Om dessa fel är på något sätt sammankopplade vet jag inte, men det är HÖGST olämpligt att tokgasa med bilen innan soppaproblemet är löst. Det är möjligt att det är något trivialt, men det kan också kosta blod, svett och tårar innan det är fixat. Jag vet inte och jag bryr mig inte, jag vill bara att bilen försvinner. Därför sätts priset till 33000:-, vilket är ungefär vad bilen kostat oss sen senaste bankörningen.

Jag nås via pm dagtid och på 070-33 22 272 efter 17.

(vill du läsa hela den sorgliga historien finns den här https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=47771 )

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
SÄLJES Sportbilar, banpreppade gatbilar
Såld: Porsche 944-83 Tracktool och småvägspiskare.
2343 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande