Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Ordentlig uttestning av Nankangs rdäck AR-1 | << 1, 2, 3 43 besök senaste veckan (31433 totalt) |
Hej Per, vart jämför du dina priser? Hos oss har Nankang AR-1 har lägre pris än Toyo R888R i dom flesta dimensionerna, ex: 205/50R15 400:- mindre per däck. 205/45R16 200:- mindre per däck. 225/45R17 400:- mindre per däck. 255/35R18 400:- mindre per däck. Du kan se alla storlekar här: www.r-däck.se (och handla så klart ) Till din fråga! Däcken är jämförbara, Nankang AR-1 verkar lite hårdare än R888R, så om du har en tyngre (runda siffror, över 1100kg) bil rek vi Nankang AR-1 över Toyo R888R. Vi har alla storlekar av Nankang AR-1 på lager, förutom 225/40R18 då dom just såde slut. MVH Tobias |
||||
Troligen utomlands. I England kostar R888R ungefär samma som Nankang AR-1. Men i Sverige blev R888R vid introduktionen ett mycket dyrare R-däck än R888 och kostar numera närmre Kuhmo V70A. Har hittat R888R betydligt billigare än Nankang AR-1 i England. Är relativt lätt att få intrycket att Nankang AR-1 är ett billigt däck i Sverige men det beror mest på att de konkurerande däcken är dyrare här. Är väl bra att Nankang AR-1 är vettigt prissatt här viket inte verkar vara fallet med Toyo eller Kuhmo. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Yes det var i England, få var AR1 jämförbara med R888r.
Till svaret på min egen fråga så hittade jag detta på en Facebook grupp. " Just a bit of info for the UK and European owners, particularly those doing trackdays. There's been a bit of chat about Nankang's new track tyre, the AR-1, but no one seemed to have any direct experience of them on the Elise/Exige platform. So I decided to take the plunge and try them out on the race car at the last 750MC Club Enduro race at Silverstone. I tested them back to back with Avon ZZRs and found that they work well with the same setup and hot pressures. In terms of performance they were over a second a lap faster than the ZZRs round Silverstone international which is a 1.15 lap in the Lotus so that's a fair chunk of lap time gain! They were very consistent over the 2 hour race and we set our fastest lap 1 hour into the race. All in all they are a great tyre and considerably faster and cheaper than the Avon ZZR which are in turn faster than the Toyo R888R. Would certainly recommend giving them a go. 👍" [quote="Andreas Millbro"][quote="Tobias Bollmark"]
Hej Per, vart jämför du dina priser? Hos oss har Nankang AR-1 har lägre pris än Toyo R888R i dom flesta dimensionerna, ex: 205/50R15 400:- mindre per däck. 205/45R16 200:- mindre per däck. 225/45R17 400:- mindre per däck. 255/35R18 400:- mindre per däck. Du kan se alla storlekar här: www.r-däck.se (och handla så klart ) Till din fråga! Däcken är jämförbara, Nankang AR-1 verkar lite hårdare än R888R, så om du har en tyngre (runda siffror, över 1100kg) bil rek vi Nankang AR-1 över Toyo R888R. Vi har alla storlekar av Nankang AR-1 på lager, förutom 225/40R18 då dom just såde slut. MVH Tobias _________________ Per Axblom |
||||
Det är ju så klart jättekul för oss att höra att man i england fått däcken att fungera bra även på lättare bilar Vill du bjuda på länken till det inlägget på Facebook? |
||||
Vad brukar folket köra för varmt däcktryck? Har noterat lite väl hårt slitage på insidan och mitt på slitytan på mina framdäck. Har legat på runt en 2.3 bar varmt.
Kör dessa vinklar. _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||
Speed Academy kom fram till att Nankang AR-1 fungerar bättre med lägre tryck, helst precis under 2.0 bar:
http://speed.academy/100-tread-wear- |
||||
Men är alltid maximalt grepp = bäst slitagebild?
Har alltid utgått från att de inte går hand i hand, men å andra sidan verkar det ju logiskt att om man sliter jämnt över hela däcksytan så borde man ha maximerat kontaktytan och därmed även få mest grepp. Eller är det inte så enkelt? _________________ Kristofer Åhlin |
||||
Hur mycket körning brukar ni få ur däcken? Har kört en trackday på Gelleråsen, blev väl ca en 50 varv och har slitit bort runt en 2mm på framdäcken och 1.5mm bak.
_________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||||
Däck för banåka Ordentlig uttestning av Nankangs rdäck AR-1 | << 1, 2, 3 43 besök senaste veckan (31433 totalt) |