Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Ordentlig uttestning av Nankangs rdäck AR-1
1, 2, 3   >>
9 besök senaste veckan (31314 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Test av Nankangs rdäck AR-1


För ett tag sedan fick jag ett mail från Nankangs europakontor. De hade på något sätt hittat rejsa.nu och jag gissar med trägen hjälp av google translate gillat vad de såg. De undrade om jag ville testa en uppsättning av deras rdäck AR-1? Jomenvisst ville jag det! AR-1 är ett aggressivt prissatt däck, frågan är hur det står sig i prestanda mot andra lite dyrare rdäck på marknaden? Jag kör just nu med Toyo R888 på min bil och tanken blev att jämföra detta för många väl kända däck mot AR-1. Jag kör med 19" men än så länge finns AR-1 endast upp till 18". Så detta blev testuppsättningen:

Toyo R888:
- fram 245/35 19
- bak 265 35 19

Nankang AR-1:
- fram och bak 265 35 18

Jämförelsen är alltså med lite olika dimensioner som man får ta höjd för i sina observationer. Det blir spännade hursomhelst. Testbilen är en BMW M2, ganska tung och ganska motorstark. Se mer info om bilen längst ner.



På gata

Ordentligt bullriga, speciellt över 90-100kmh där de bullrar lite mer än R888. Typiskt resultat av det glesa mönstret. Hur är de vid regn? Jag har än så länge väldigt begränsat med erfarenhet här. Men helt klart är de hala när det är blött. Återkommer.



Gelleråsen

För dig som är otålig:

AR-1 -- 1.15.1
R888 -- 1.14.8


Det var fint väder, sol och dryga 20 grader. Jag körde totalt 10-15 mil med AR-1 under dagen. Under tre pass var fokus på varvtider. Med bra grundtemp i däcken när jag gick ut så kom de snabbaste varven som man kunde förvänta sig efter 2-3 attackvarv och därefter så planade de ut på aningens högre tider. Precis som med andra rdäck helt enkelt. Jag lyckades faktiskt aldrig överhetta däcken trots ganska god men inte galen attack under lite längre pass. Så hur mycket stryk som behövs för att överhetta dem ordentligt kom jag aldrig fram till. Friskt långloppstempo verkar inte vara något problem. Men jag testade att köra brett ett tag och då blev det naturligtvis halare bak, men slog jag bara av något halvt varv så kom greppet tillbaka.

Det finns ju två falanger när det gäller däckstryck, vissa tycker det fungerar bäst med riktigt låga tryck medan vissa kör med lite högre. Jag tillhör den senare gruppen. Så de optimala varvtiderna sattes med tryck kring 2,3-2,4. Under längre pass steg trycket vidare upp mot så mycket som 2,6 vilket verkligen inte är optimalt även om bilen fungerade fint även då. Vilka temperaturer det hamnade på exakt är okänt men gummit kom tveklöst upp i god arbetstemp, ni vet hur däcksytan ser sådär lite småkrullig ut.

Fram:


Bak:




En intressant observation var att de gånger jag råkade överköra, tex med för hög fart vid turn in eller lift off oversteer så vek sig stommen och man var uppe en bra bit på däckssidans text och körde. Men det intressanta var att vid full attack så vek sig inte stommen alls, då var det snyggt slitage på däcksytan utan extra slitage på skuldran tex. Och dessutom, när stommen vek sig så var bilen helt oförändrat enkel att hantera. Det gav inga hyss över huvud taget i beteende!

Bild där man ser att jag varit på däckstexten och kört några enstaka gånger men det allmäna slitaget snyggt håller sig över skuldran.


Eftersom jag körde med lite bredare framdäck med AR-1 jämfört med R888 så var bilen självklart lite mer överstyrd. Men däcken är lättkörda, det var inga problem att ligga med mindre fyrhjulsställ i både långsammare och snabba partier med fin justeringsmöjlighet av framfarten. Men en viktig observation är att AR-1 är mjukare i beteende än R888. Och då är R888 inte bland de rdäck som förmedlar styvast styrrespons. Tvärtom. Men om ett däck har ett mjukare eller styvare beteende påverkar inte framfarten i sig. Tvärtom kan mjukare ibland vara snabbare. Det beror på mängder av parametrar i konstruktionen. Men det som är viktigt just här är att det är en smaksak vad man gillar att köra med! En del gillar styvare respons medans andra känner sig tryggare med lite mjukare.

Totalt sett så hade jag en anings sämre grepp bak med AR-1 jämfört med R888, båda med samma bredd. Fram hade jag markant bättre grepp med de bredare AR-1 jämfört med R888. Att hjulen med AR-1 hade lite mindre hjulomkrets påverkar rent teoretiskt men man kan inte se något av det i loggarna. Jag är ju på inget sätt en proffsförare och jag sätter inte identiska varvtider bara sådär varv efter varv. Men jag noterar ändå att jag satte lite jämnare tider med AR-1. Aningens långsammare men jämnare. Bästa tid med R888 blev 1.14.8 och 1.15.1 med AR-1. Bara tre tiondelar i skillnad.


Nankang AR-1 mot Toyo R888 på Gelleråsen:




Mantorp

Till Mantorp tog jag inte med trippelåttorna, delvis för att det finns gott om varvtider att jämföra mot (Gelleråsen är ju däremot både nyasfalterad och med omgjord depåsväng). Med min förra bil, M3 CSL har jag kört 1.29.0 men med M2'an har jag tidigare på väldigt slitna R888 bara kommit ner till halvdana 1.30.6. Det var kanonväder även denna testdag så Nankangerna är fortfarande otestade i blöta. Redan på första testpasset så slog jag min tidigare bästa tid med M2'an med 7 tiondelar. Och vidare under dagen så var det inga problem att köra under 1.30. På samma sätt som på Gelleråsen så var jag ganska jämn i varvtiderna med Nankangerna... jämnt för att vara mig då. Efter att ha tajtat till framstötdämparna två klick till, bilen var precis som på Gelleråsen överstyrd på grund av "square setup", så kapade jag några tiondelar till och landade på 1.29.5. Intressant nog är också att den snabbaste tiden sattes med 2.2 i däckstryck. Även om nu tiderna satta med R888 var på slutkörda däck så blev det hursomhelst en förbättring på 1.1 sekund med AR-1.



Slitagemässigt, ja efter 10-15 mil på Gelleråsen och 13 mil på Mantorp så ser däcken finfina ut, jämnt och fint slitage, inget konstigt slitage på skuldrorna alls. Det har även blivit cirka 100 mil gata men det lär inte ha påverkat speciellt. Mönsterdjupet är efter allt detta 3,5 mm. Det är ingen markant skillnad mot slitage jag haft med bilen med andra däck. Tung bil, ganska många hästar och en entusiastisk förare... Ja då går det tyvärr åt en del.

Nankang AR-1 är lättkörda, mjuka i sitt beteende och känsla. Det senare är ju en ganska viktig smaksak men jag trivdes utmärkt med karaktären.


Här är varvet på 1.29.5





De tre snabbaste varven under dagen. Det som förstör är en confidence lift i snabba högerknixen mellan Paris och chikanen. Det går att hålla fullt!




BMW M2

- 370 hk
- 1660 kg med förare och halv tank
- Öhlins Road & Track
- Pagid RS29

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

_________________
Magnus Thomé
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401



Intressant läsning

Hur är den faktiska bredden på AR-1 jämfört med R888 som verkar vara kända för att vara lite bredare?

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
Violina
Garaget
Här sen Dec 2012
Inlägg: 55



Vilket treadwear har du på testdäcken? De saluförs väl med två olika?

Mvh Vio

_________________
Violetta Persson

www.streetpower.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Violina skrev:
Vilket treadwear har du på testdäcken? De saluförs väl med två olika?

Mvh Vio

Njaee, så vitt jag vet så finns bara en hårdhet på Nankang AR-1. Kolla på utbudet hos www.rdack.se

Fast du kanske menade trippelåttorna? De är GG, dvs medium thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
NIzmo skrev:
Intressant läsning

Hur är den faktiska bredden på AR-1 jämfört med R888 som verkar vara kända för att vara lite bredare?

Nu säger ju en del att tex Pirelli Trofeo-R är betydligt bredare än ex R888. Utan att ha mätt så reagerade jag iaf inte på att R888 och AR-1skiljde i bredd något märkbart. Jag kan kolla närmare!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Violina skrev:
Vilket treadwear har du på testdäcken? De saluförs väl med två olika?

Mvh Vio


Hej Vio,

du blandar ihop Nankang NS2-R och Nankang AR-1.

Nankang AR-1 som denna tråd handlar om är ett fullvärdigt R-däck med TW80.

Nankang NS2-R är ett semi r-däck som har TW180 oftast, men finns i ett fåtal storlekar finns som TW120 (och då inte är E-Märkta).

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Violina
Garaget
Här sen Dec 2012
Inlägg: 55



Tobias Bollmark skrev:
Violina skrev:
Vilket treadwear har du på testdäcken? De saluförs väl med två olika?

Mvh Vio


Hej Vio,

du blandar ihop Nankang NS2-R och Nankang AR-1.

Nankang AR-1 som denna tråd handlar om är ett fullvärdigt R-däck med TW80.

Nankang NS2-R är ett semi r-däck som har TW180 oftast, men finns i ett fåtal storlekar finns som TW120 (och då inte är E-Märkta).


Tack, så kan det absolut vara

Var nog delvis för att det på demontweeks hemsida också finns två olika ar-1:or upplagda, antog att det var de som treadwear skiljde på..

Mvh Vio

_________________
Violetta Persson

www.streetpower.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Verkar som Nankang uppdaterade gummiblandningen mellan 2016 och 2017. Men så gör nog många tillverkare, småpillar lite på produktionen Treadwear är samma på båda.



2016 AR-1 tyres in the N16 compound

och

feature the improved N17 compound ... 2017

_________________
Magnus Thomé
Citera
Christer Johansson
Nora
Här sen Feb 2011
Inlägg: 168



Tobias Bollmark skrev:
Violina skrev:
Vilket treadwear har du på testdäcken? De saluförs väl med två olika?

Mvh Vio


Hej Vio,

du blandar ihop Nankang NS2-R och Nankang AR-1.

Nankang AR-1 som denna tråd handlar om är ett fullvärdigt R-däck med TW80.

Nankang NS2-R är ett semi r-däck som har TW180 oftast, men finns i ett fåtal storlekar finns som TW120 (och då inte är E-Märkta).


Nankang NS-2R med tw 120 är e märkta.


_________________
Christer Johansson
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Christer Johansson skrev:
Tobias Bollmark skrev:
Nankang NS2-R är ett semi r-däck som har TW180 oftast, men finns i ett fåtal storlekar finns som TW120 (och då inte är E-Märkta).


Nankang NS-2R med tw 120 är e märkta.


Ursäkta min otydlighet, det finns NS2-R med TW120 som är E-märkta, men inte alla storlekar. Däcken med TW180 är alla gatgodkända i alla storlekar.

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



@Magnus; thumbs up

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121



Härligt med en pålitlig testkälla;)

Men är M2 an byggd i bly? Trodde aldrig den skulle vara så tung

_________________
Alexander Rasmussen
Citera
Mr Newton

Här sen Okt 2003
Inlägg: 371



En jämförelse mot 595 rs-r hade varit intressant då jag misstänker att dom slåss ännu mer om samma köpare.

_________________
J1mmy @rv1dsson
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Mr Newton skrev:
En jämförelse mot 595 rs-r hade varit intressant då jag misstänker att dom slåss ännu mer om samma köpare.


Hej Jimmy,

funderar lite och undrar varför du vill se just denna jämförelse?

Federal 595 RS-R är ett så kallat Semi-R-Däck med Treadwear 140. Nankang har ett motsvarande däck som heter NS2-R i Treadwear 120 eller 180. Dom två skulle man kunna köra ett test på att jämföra.

Nankang AR-1 med Treadwear 80 är ett fullvärdigt R-däck och är garanterat snabbare (i torrt) än Semi-R-Däcken.

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681



Tobias Bollmark skrev:
Mr Newton skrev:
En jämförelse mot 595 rs-r hade varit intressant då jag misstänker att dom slåss ännu mer om samma köpare.


Hej Jimmy,

funderar lite och undrar varför du vill se just denna jämförelse?

Federal 595 RS-R är ett så kallat Semi-R-Däck med Treadwear 140. Nankang har ett motsvarande däck som heter NS2-R i Treadwear 120 eller 180. Dom två skulle man kunna köra ett test på att jämföra.

Nankang AR-1 med Treadwear 80 är ett fullvärdigt R-däck och är garanterat snabbare (i torrt) än Semi-R-Däcken.


En parentes bara... Treadwear är ett mått på slitagestyrka och egentligen inte fäste. Ett bra exempel är Michelins cup2 som har ett TW på 180...

.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



ThomasT skrev:
Tobias Bollmark skrev:
Mr Newton skrev:
En jämförelse mot 595 rs-r hade varit intressant då jag misstänker att dom slåss ännu mer om samma köpare.


Hej Jimmy,

funderar lite och undrar varför du vill se just denna jämförelse?

Federal 595 RS-R är ett så kallat Semi-R-Däck med Treadwear 140. Nankang har ett motsvarande däck som heter NS2-R i Treadwear 120 eller 180. Dom två skulle man kunna köra ett test på att jämföra.

Nankang AR-1 med Treadwear 80 är ett fullvärdigt R-däck och är garanterat snabbare (i torrt) än Semi-R-Däcken.


En parentes bara... Treadwear är ett mått på slitagestyrka och egentligen inte fäste. Ett bra exempel är Michelins cup2 som har ett TW på 180...

.


Helt korrekt. TW sätts även rätt godtyckligt av tillverkarna så TW180 på ett märke kan motsvara TW120 på ett annat (tyvärr).
Min huvudpoäng var att RS-R är ett Semi-R-Däck och inte i samma klass som AR-1 (i varvtider och fäste).

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Mr Newton skrev:
En jämförelse mot 595 rs-r hade varit intressant då jag misstänker att dom slåss ännu mer om samma köpare.


Det fanns redan att bra jämförande test här!


_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Boramannen
Nässjö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 51



Underbart test, har själv sneglat på dessa Nankang för nästa säsong och då i 17" och ska sitta på min Evo 1.

Kör nu på Federal RSR 595 och inser att jag behöver bättre sulor för att åka fortare.
Tror att däcken är en stor del i att jag har problem med inbromsningar där jag upplever att jag har väldigt liten marginal mellan att bromsa och att kana vilket gör en osäker och att jag bromsar tidigare.

Kör idag 205 50 15 men nästa år är det tänkt att köras 225 40 17, mer gummi i backen lär göra nytta bara det och får jag då också på bättre däck borde det bli väldigt kul.

Känns som dessa Nankang blir en bra uppgradering till bra pris.

_________________
Christian Eriksson

Sveriges snabbaste "gammelEVO" i Bilsport Superstage 2004-2005.
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



Då fick jag chansen att testa de nya Nankang AR-1 däcken.
Körde 2 hela dagar på Gotland Ring , i fint sommarväder, inte för varmt, ca 25 grader, mest soligt och ibland halvmulet.

På Torsdagen körde jag ca 50 varv med AutoLife gänget och på Söndagen blev det drygt 60 varv på Allmänhetens körning.
Totalt blev det ca. 110 varv.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

- Bilen är som vanligt en CRX VT med 150 hk (org. effekt), ca 1100 kg med mig i.

- Däckdimension var 205/50/R15 på TeamDynamics 8'' fälgar.
Däcken var inte inkörda (sk.heat cyclade) innan.

- Varmtrycket höll jag på 2,2 Bar fram och ca 2 Bar bak.

- Har 4 - 4,5 graders camber och noll i toe, runt om.
Detta har nog bidragit att slitaget inte gick upp på däcksidan.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Efter dag 1 och 50 varv såg det ut så här:

Höger Bak: liten och jämn slitage, inga väck i mitten.


- Höger Fram: medium, ca 50%, men jämn slitage, något mer sliten i mitten på däcket.


- Vänster Bak: lite mer slitet än höger bak, men jämn och fin slitagebild


- Vänster Fram: mycket slitet i mitten av slitbanan, ca 80-90% av gummit borta. Slitbanan borta fläckvis.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
För att förlänga livslängden på däcken så kastade jag om dem X-vis inför dag 2:
- Vänster Fram => Höger Bak
- Höger Fram => Vänster Bak
- Vänster Bak => Höger Fram
- Höger Bak => Vänster Fram
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Efter dag 2 och ytterligare 60 varv såg det ut så här:

- Vänster Fram: ca 90% av slitbanan borta i mitten på däcket och fläckvis helt borta. Men slitaget är ändå ganska jämt. Skulle funka som bakdäck i ca 10 varv till.


- Vänster Bak: ca 80% borta, men jämn slitage. Skulle funka som framdäck i ca 5-6 varv till.


- Höger Fram: ca 90-95% borta, men jämn slitage. Skulle funka som bakdäck i ca 10-15 varv till.


Höger Bak: Helt slut i mitten av slitbanan (har gått som VF dag1). Slitbanan borta på 10 st. fläckar med 20 cm mellanrum.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kallgrepp: Hyfsat kallgrepp, men gick att provocera fram bakvagnssläpp direkt ut ur depån.
Stor skillnad jämfört med varmgreppet.

Varmgrepp: Mycket bra varmgrepp!
I inbromsningen överlägsen nog de andra däck jag har provat. Inga tendenser till upplåsning, bettade fantastiskt. Kunde bromsa efter depåutsläppet, utan att känna panik.

Drivet ut ur kurvorna kunde vara bättre, men det kan bero på att det är endast 205 breda. Hade behövt 225-er.
Instyrningen var också mycket bra, missade nästan aldrig apex.

Bra fäste i tvära och snabba kurvor där jag fick bakhjulslyft.

Däcket kom snabbt upp i temp, även i bakvagnen. Fram kunde jag jobba upp så passa mycket värme att man knappt kunde ha handflatan på efter 2 kylvarv.

Sidogrepp:
Sidogreppet mycket bra, i klass med Kumho V70 medium. Släpper långsamt och mjukt. Råkade inte ut för några hastiga släpp. Mao toppen!

Livslängd:
- Bra, men slits fort i början, lite som Kumho V70 Medium.
Efter en heat cycle verkar takten på slitaget minska något.
Man kan säkert få däcket att hålla i 200 varv, om man inte överkör så mycket.
Tyvärr är framhjulsdrift och min körstil inte så snälla mot däcken.

Varvtider: Hade ganska jämna varvtider mellan 1:37 - 1:38, när man gick på 90-95%
Vid 100% attack så tog det ett tag men sen kom jag ner och körde några varv på höga 1:36-tider.

Det konstiga var att det var just under sista passet, båda dagarna som jag lyckade med det.
Dag 1 satte jag två lika snabba varv 1:36,73 vardera på sista passet
Och dag 2, under sista passet återigen, körde jag på 1:36,78 samt 1:36,95 efter varandra.
Mao så var däcken snabba trots att slitaget var påtaglig i slutet på dag 2.

Sammanfattningsvis är jag mycket positivt överraskad av dessa däck. Det ger mycket prestanda för pengarna.
Det skall tydligen komma i 225/45/R15 nästa år.
Det behövs att få mer fäste fram, jag vill ha bättre driv ut ur kurvorna.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Wow, tack för jätteutförlig rapport

_________________
Magnus Thomé
Citera
Däck för banåka
Ordentlig uttestning av Nankangs rdäck AR-1
1, 2, 3   >>
9 besök senaste veckan (31314 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande