Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
En nybörjares bilfunderingar..
<<   1, 2, 3, 4   >>
46947 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

- Vad skulle du rekommendera till en såpass tung bil då?

Så länge du kör gatdäck, bromsar på rätt sätt och inte kör 105% så kan de nog funka. Om du senare ska uppgradera så är det mycket en fråga om hur mycket bromsgnissel du står ut med på gatan


- Samt har du märkt av beteendet med bromsarna som jag beskriver, på din bil?

Nej

_________________
Magnus Thomé
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 670


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
- Vad skulle du rekommendera till en såpass tung bil då?

Så länge du kör gatdäck, bromsar på rätt sätt och inte kör 105% så kan de nog funka. Om du senare ska uppgradera så är det mycket en fråga om hur mycket bromsgnissel du står ut med på gatan


- Samt har du märkt av beteendet med bromsarna som jag beskriver, på din bil?

Nej

Kör väl "gatdäck", oklart vad man ska klassa Federal 595RS-R som.
Kör nog slut på dessa iallafall och sen byter jag.
Gnissel är helt ok, bilen används inte till vardags så det gör inget.

Hum okej..

_________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

Jag kör just nu Pagid RS29, funkar på.gatan också. Det är också en bra ide att kontakta Pean Sweden, de har ett mycket bra sortiment för oss trackdayåkare thumbs up Sen finns även Endless som många gillar men där har jag inte koll på de olika modellserierna.

_________________
Magnus Thomé
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125



Snömannen skrev:
Commodåren skrev:
Tror att det är det här som avses: https://nasaspeed.news/tech/brakes/pad-knock-back-what-it-is-how-it-ha . . . .

Tack för länken!
Det där var VÄLDIGT intressant, inget jag hört talas om tidigare.
Men nu när jag läst igenom det så låter det högst troligt faktiskt..


Jag tyckte också det var intressant läsning.
Jag känner igen symptomen, märker det nästan bara efter riktigt långa rakor dock. Inbromsning efter start mål på Gelleråsen och i inbromsningen efter långa Mantorp-rakan (mot mjölbykurvan).
Köpte större bromsar till i år men det gjorde inte skillnad på det här problemet.
Jag kör Pagid RS29 belägg, men tror inte det har med beläggen att göra.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Om saker flexar i hjulupphängningen så kan skivan skeva mot bromsoket och trycka tillbaka kolvarna.
Samma om man curbhoppat.
Ett lätt tryck med vänsterfoten på bromsen i slutet av rakan brukar lösa det effektivt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 670


Trådstartare
Jag får tacka för alla svar!

Efter en hel del funderade så har jag bestämt mig för att börja leta gatlaglig banbil nu.
Så är det någon här som har något passande stående så får ni gärna skrika till!

_________________
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 670


Trådstartare
Har dammsugit blocket och säljesdelen här på forumet den senaste tiden..

Några bilar som dykt upp och verkar hyfsat vettiga som nybörjarbilar är:
E46 325 TI--- https://www.blocket.se/goteborg/BMW_325_E46_Ti_Compact_M_Sport__192hk_ . . . .
Renault Clio -04 -- https://www.blocket.se/jonkoping/Renault_clio_74453253.htm?ca=14&w . . . .
Peugeot 206 RC -- https://www.blocket.se/ostergotland/Peugeot_206_2_0_RC__180hk__Ny_besi . . . .

BMW'n vore "fränt" iom bakhjulsdriften, men den är också den tyngsta och kanske den dyraste i drift?
Clion och 206an är ju bägge ruskigt lätta, men hur är tillförlitligheten på franska bilar?
Billigast är ju utan tvekan Clion, vilket alltid är trevligt.
Men om man "växer ur" den direkt så blir det ju ganska tråkigt och dyrt ändå..
Vilken kan ni rekommendera?

Har också kikat lite efter en MX-5a men där verkar det vara svårt att få tag på prisvärda exemplar som börjat rosta massor..

Tanken är väl initialt att ordna med bättre bromsvätska och en allmän översyn innan man ger sig ut på bana.
Sen uppgradera allt eftersom, vintern är ju inte alltför långt borta så man kan ta de större grejerna då.

_________________
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217



Snömannen skrev:
Har dammsugit blocket och säljesdelen här på forumet den senaste tiden..

Några bilar som dykt upp och verkar hyfsat vettiga som nybörjarbilar är:
E46 325 TI--- https://www.blocket.se/goteborg/BMW_325_E46_Ti_Compact_M_Sport__192hk_ . . . .
Renault Clio -04 -- https://www.blocket.se/jonkoping/Renault_clio_74453253.htm?ca=14&w . . . .
Peugeot 206 RC -- https://www.blocket.se/ostergotland/Peugeot_206_2_0_RC__180hk__Ny_besi . . . .

BMW'n vore "fränt" iom bakhjulsdriften, men den är också den tyngsta och kanske den dyraste i drift?
Clion och 206an är ju bägge ruskigt lätta, men hur är tillförlitligheten på franska bilar?
Billigast är ju utan tvekan Clion, vilket alltid är trevligt.
Men om man "växer ur" den direkt så blir det ju ganska tråkigt och dyrt ändå..
Vilken kan ni rekommendera?

Har också kikat lite efter en MX-5a men där verkar det vara svårt att få tag på prisvärda exemplar som börjat rosta massor..

Tanken är väl initialt att ordna med bättre bromsvätska och en allmän översyn innan man ger sig ut på bana.
Sen uppgradera allt eftersom, vintern är ju inte alltför långt borta så man kan ta de större grejerna då.


Uppgradera eftersom...
Du bör nog kolla kostnaderna för chassie, stolar mm för dessa bilar. Det kommer att kosta multum i förhållande till bilens pris. Du kommer säkert att landa på närmare 100k totalt och då finns nog färdiga bilar att välja på.
Det har funnits en hel del roadsportbilar till salu historiskt. Typ https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=107277&start=0&postdays . . . .


Av dessa:
Endast e46 har ju grundförutsättningarna (tycker jag) men du bör riva ur hela inredningen för att lätta.
Men leta efter en 330 i så fall.
Eller en compact

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Snömannen skrev:
Har också kikat lite efter en MX-5a men där verkar det vara svårt att få tag på prisvärda exemplar som börjat rosta massor..


MX-5 Racing Club är en förening med 200+ medlemmar och 12 bandagar om året.
Få av våra bilar når blocket, dom sälja ofta inom klubben.

Titta gärna in i forumet här: http://www.mx5racingclub.se/
Eller på facebook här: https://www.facebook.com/groups/MX5RC/


Min personliga tanke är så här, jag vill åka fort runt en bana, så desto lättare bil desto roligare. En lotus hade vart fett kul, men det har jag inte råd med, så miata har det blivit. Sen köpte jag en FWD bil en gång, sålde efter en banträff, det va så tråkigt

Lättare bil = mindre slitage = generellt billigare i drift.

Lycka til med dina bankörningplaner!

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 670


Trådstartare
Oldman skrev:
Snömannen skrev:
Har dammsugit blocket och säljesdelen här på forumet den senaste tiden..

Några bilar som dykt upp och verkar hyfsat vettiga som nybörjarbilar är:
E46 325 TI--- https://www.blocket.se/goteborg/BMW_325_E46_Ti_Compact_M_Sport__192hk_ . . . .
Renault Clio -04 -- https://www.blocket.se/jonkoping/Renault_clio_74453253.htm?ca=14&w . . . .
Peugeot 206 RC -- https://www.blocket.se/ostergotland/Peugeot_206_2_0_RC__180hk__Ny_besi . . . .

BMW'n vore "fränt" iom bakhjulsdriften, men den är också den tyngsta och kanske den dyraste i drift?
Clion och 206an är ju bägge ruskigt lätta, men hur är tillförlitligheten på franska bilar?
Billigast är ju utan tvekan Clion, vilket alltid är trevligt.
Men om man "växer ur" den direkt så blir det ju ganska tråkigt och dyrt ändå..
Vilken kan ni rekommendera?

Har också kikat lite efter en MX-5a men där verkar det vara svårt att få tag på prisvärda exemplar som börjat rosta massor..

Tanken är väl initialt att ordna med bättre bromsvätska och en allmän översyn innan man ger sig ut på bana.
Sen uppgradera allt eftersom, vintern är ju inte alltför långt borta så man kan ta de större grejerna då.


Uppgradera eftersom...
Du bör nog kolla kostnaderna för chassie, stolar mm för dessa bilar. Det kommer att kosta multum i förhållande till bilens pris. Du kommer säkert att landa på närmare 100k totalt och då finns nog färdiga bilar att välja på.
Det har funnits en hel del roadsportbilar till salu historiskt. Typ https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=107277&start=0&postdays . . . .


Av dessa:
Endast e46 har ju grundförutsättningarna (tycker jag) men du bör riva ur hela inredningen för att lätta.
Men leta efter en 330 i så fall.
Eller en compact


BMW'n jag länkade var dock en compact.
Även om det blev uppåt 100 totalt, så är det ju något man sprider ut över åren istället för hinkar ut allt på en gång.
Sen tänker jag att det kostar ungefär såhär
Bil ca 20k
Fjädring och div bussningar 15-20k
Bur, stol och bälte 10-15k
Div reparation 10-20k
Bromsar 5-10k

Det är då grejer som man kan sprida ut över tid.
Sen gillar jag att ha något att skruva med och på så sätt vore det nästan roligare med något som inte är helt klart, då får jag bygga själv och lära mig på köpet istället för att betala samma slant och då få något som någon annan gjort till sitt eget.

_________________
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217



Snömannen skrev:
Oldman skrev:
Snömannen skrev:
Har dammsugit blocket och säljesdelen här på forumet den senaste tiden..

Några bilar som dykt upp och verkar hyfsat vettiga som nybörjarbilar är:
E46 325 TI--- https://www.blocket.se/goteborg/BMW_325_E46_Ti_Compact_M_Sport__192hk_ . . . .
Renault Clio -04 -- https://www.blocket.se/jonkoping/Renault_clio_74453253.htm?ca=14&w . . . .
Peugeot 206 RC -- https://www.blocket.se/ostergotland/Peugeot_206_2_0_RC__180hk__Ny_besi . . . .

BMW'n vore "fränt" iom bakhjulsdriften, men den är också den tyngsta och kanske den dyraste i drift?
Clion och 206an är ju bägge ruskigt lätta, men hur är tillförlitligheten på franska bilar?
Billigast är ju utan tvekan Clion, vilket alltid är trevligt.
Men om man "växer ur" den direkt så blir det ju ganska tråkigt och dyrt ändå..
Vilken kan ni rekommendera?

Har också kikat lite efter en MX-5a men där verkar det vara svårt att få tag på prisvärda exemplar som börjat rosta massor..

Tanken är väl initialt att ordna med bättre bromsvätska och en allmän översyn innan man ger sig ut på bana.
Sen uppgradera allt eftersom, vintern är ju inte alltför långt borta så man kan ta de större grejerna då.


Uppgradera eftersom...
Du bör nog kolla kostnaderna för chassie, stolar mm för dessa bilar. Det kommer att kosta multum i förhållande till bilens pris. Du kommer säkert att landa på närmare 100k totalt och då finns nog färdiga bilar att välja på.
Det har funnits en hel del roadsportbilar till salu historiskt. Typ https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=107277&start=0&postdays . . . .


Av dessa:
Endast e46 har ju grundförutsättningarna (tycker jag) men du bör riva ur hela inredningen för att lätta.
Men leta efter en 330 i så fall.
Eller en compact


BMW'n jag länkade var dock en compact.
Även om det blev uppåt 100 totalt, så är det ju något man sprider ut över åren istället för hinkar ut allt på en gång.
Sen tänker jag att det kostar ungefär såhär
Bil ca 20k
Fjädring och div bussningar 15-20k
Bur, stol och bälte 10-15k
Div reparation 10-20k
Bromsar 5-10k

Det är då grejer som man kan sprida ut över tid.
Sen gillar jag att ha något att skruva med och på så sätt vore det nästan roligare med något som inte är helt klart, då får jag bygga själv och lära mig på köpet istället för att betala samma slant och då få något som någon annan gjort till sitt eget.


Kollade inte länken I så fall är det ju inte ens en tveksamhet av dessa bilar. I med en M52B30 så rör det på sig helt OK i en rensad compact.

Men med en dåres envishet måste det påtalas att det är bättre att någon annan lagt ut alla pengar och byggt. Du kan vara helt säker på att det kommer att finnas saker att skruva på ändå och saker att lägga pengar på.
Kolla t ex denna som tydligen gick för 55. Bilen gick 1.33 på Mantorp helt standard.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=105893

Det kommer att dyka upp likande bilar i höst. Det gör det alltid.

p.s Du har glömt det viktigaste och nödvändigaste i din prislista. En LSD. Annars är allt annat meningslöst d.s

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 670


Trådstartare
Oldman skrev:

Kollade inte länken I så fall är det ju inte ens en tveksamhet av dessa bilar. I med en M52B30 så rör det på sig helt OK i en rensad compact.

Men med en dåres envishet måste det påtalas att det är bättre att någon annan lagt ut alla pengar och byggt. Du kan vara helt säker på att det kommer att finnas saker att skruva på ändå och saker att lägga pengar på.
Kolla t ex denna som tydligen gick för 55. Bilen gick 1.33 på Mantorp helt standard.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=105893

Det kommer att dyka upp likande bilar i höst. Det gör det alltid.

p.s Du har glömt det viktigaste och nödvändigaste i din prislista. En LSD. Annars är allt annat meningslöst d.s


Jo men du har helt rätt!
Det var mer att lägga uppåt 100 som kändes lite starkt.
Men som du säger så kommer det garanterat dyka upp färdiga bilar runt 50 framåt hösten.
Har sett en E30 318IS som fortfarande verkar vara kvar, här i säljes, men en E30 känns för gammal..
Får åka vidare med min m135a tills det dyker upp något roligt

_________________
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1216



Tobias Bollmark skrev:
Snömannen skrev:
Har också kikat lite efter en MX-5a men där verkar det vara svårt att få tag på prisvärda exemplar som börjat rosta massor..


MX-5 Racing Club är en förening med 200+ medlemmar och 12 bandagar om året.
Få av våra bilar når blocket, dom sälja ofta inom klubben.

Titta gärna in i forumet här: http://www.mx5racingclub.se/
Eller på facebook här: https://www.facebook.com/groups/MX5RC/


Min personliga tanke är så här, jag vill åka fort runt en bana, så desto lättare bil desto roligare. En lotus hade vart fett kul, men det har jag inte råd med, så miata har det blivit. Sen köpte jag en FWD bil en gång, sålde efter en banträff, det va så tråkigt

Lättare bil = mindre slitage = generellt billigare i drift.

Lycka til med dina bankörningplaner!


instämmer och slår ett slag för MX 5

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 670


Trådstartare
carl.josefsson skrev:


instämmer och slår ett slag för MX 5

/C

Skicka mig ett bra pris så kanske jag slår till på din

_________________
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217



Snömannen skrev:
Oldman skrev:

Kollade inte länken I så fall är det ju inte ens en tveksamhet av dessa bilar. I med en M52B30 så rör det på sig helt OK i en rensad compact.

Men med en dåres envishet måste det påtalas att det är bättre att någon annan lagt ut alla pengar och byggt. Du kan vara helt säker på att det kommer att finnas saker att skruva på ändå och saker att lägga pengar på.
Kolla t ex denna som tydligen gick för 55. Bilen gick 1.33 på Mantorp helt standard.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=105893

Det kommer att dyka upp likande bilar i höst. Det gör det alltid.

p.s Du har glömt det viktigaste och nödvändigaste i din prislista. En LSD. Annars är allt annat meningslöst d.s


Jo men du har helt rätt!
Det var mer att lägga uppåt 100 som kändes lite starkt.
Men som du säger så kommer det garanterat dyka upp färdiga bilar runt 50 framåt hösten.
Har sett en E30 318IS som fortfarande verkar vara kvar, här i säljes, men en E30 känns för gammal..
Får åka vidare med min m135a tills det dyker upp något roligt


Du kommer att landa runt 80-100 om du bygger själv hur du än gör.
Gamla är de men fort går E30. Och de har en fördel att de går att besiktiga nästan hur mycket de än byggs om. Och så väger de knappt något.
Klokt att vänta till hösten och pruta rejält när alla vill rensa garagen

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 670


Trådstartare
Oldman skrev:
Snömannen skrev:
Oldman skrev:

Kollade inte länken I så fall är det ju inte ens en tveksamhet av dessa bilar. I med en M52B30 så rör det på sig helt OK i en rensad compact.

Men med en dåres envishet måste det påtalas att det är bättre att någon annan lagt ut alla pengar och byggt. Du kan vara helt säker på att det kommer att finnas saker att skruva på ändå och saker att lägga pengar på.
Kolla t ex denna som tydligen gick för 55. Bilen gick 1.33 på Mantorp helt standard.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=105893

Det kommer att dyka upp likande bilar i höst. Det gör det alltid.

p.s Du har glömt det viktigaste och nödvändigaste i din prislista. En LSD. Annars är allt annat meningslöst d.s


Jo men du har helt rätt!
Det var mer att lägga uppåt 100 som kändes lite starkt.
Men som du säger så kommer det garanterat dyka upp färdiga bilar runt 50 framåt hösten.
Har sett en E30 318IS som fortfarande verkar vara kvar, här i säljes, men en E30 känns för gammal..
Får åka vidare med min m135a tills det dyker upp något roligt


Du kommer att landa runt 80-100 om du bygger själv hur du än gör.
Gamla är de men fort går E30. Och de har en fördel att de går att besiktiga nästan hur mycket de än byggs om. Och så väger de knappt något.
Klokt att vänta till hösten och pruta rejält när alla vill rensa garagen

Jo men som jag sa så blir det ju lite annorlunda då det är pengar som ska ut över lång tid.
Köper man en compact så går de nog ganska bra och köra bana med bara värre belägg och däck, för att sen bygga vidare under vintrarna.

Men japp, jag håller koll här och på blocket!

_________________
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217



Snömannen skrev:
Oldman skrev:
Snömannen skrev:
Oldman skrev:

Kollade inte länken I så fall är det ju inte ens en tveksamhet av dessa bilar. I med en M52B30 så rör det på sig helt OK i en rensad compact.

Men med en dåres envishet måste det påtalas att det är bättre att någon annan lagt ut alla pengar och byggt. Du kan vara helt säker på att det kommer att finnas saker att skruva på ändå och saker att lägga pengar på.
Kolla t ex denna som tydligen gick för 55. Bilen gick 1.33 på Mantorp helt standard.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=105893

Det kommer att dyka upp likande bilar i höst. Det gör det alltid.

p.s Du har glömt det viktigaste och nödvändigaste i din prislista. En LSD. Annars är allt annat meningslöst d.s


Jo men du har helt rätt!
Det var mer att lägga uppåt 100 som kändes lite starkt.
Men som du säger så kommer det garanterat dyka upp färdiga bilar runt 50 framåt hösten.
Har sett en E30 318IS som fortfarande verkar vara kvar, här i säljes, men en E30 känns för gammal..
Får åka vidare med min m135a tills det dyker upp något roligt


Du kommer att landa runt 80-100 om du bygger själv hur du än gör.
Gamla är de men fort går E30. Och de har en fördel att de går att besiktiga nästan hur mycket de än byggs om. Och så väger de knappt något.
Klokt att vänta till hösten och pruta rejält när alla vill rensa garagen

Jo men som jag sa så blir det ju lite annorlunda då det är pengar som ska ut över lång tid.
Köper man en compact så går de nog ganska bra och köra bana med bara värre belägg och däck, för att sen bygga vidare under vintrarna.

Men japp, jag håller koll här och på blocket!


Jo fast i så fall skulle du inte ge mer än 50 för en komplett och färdig bil var min tanke. Se priset på E46an med allt färdigt. sen kan du förbättra successivt.

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 670


Trådstartare
Petar upp denna lite istället för att skapa en ny tråd..

Säsongen har börjat närma sig sitt slut och det blev 5 bankörningar iår med M135.
Vilket också har lett mig till att inse att jag måste köpa mig en bättre banbil..
Har dessutom börjat snegla lite på någon time attack-serie och att det ändå vore ruskigt kul att prova att köra lite mer "på riktigt".

Frågan är bara VAD man ska handla igen, hösten närmar sig med stormsteg så förhoppningsvis dyker det upp några roliga bilar då.
Många har rekomenderat MX-5or men jag antar att de går borta ganska direkt om man har ambitioner att prova på time attack?
Att köra i Bavaria racing's time attack känns inte så troligt med en MX-5a..

Är det fortfarande en compact som då är det bästa/mest rimliga alternativet?
Har någon här provat och importerat en bil från tex England?
Har sneglat lite därborta och det verkar ju som att man får otroligt mycket bil för pengarna där..

_________________
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217



Snömannen skrev:
Petar upp denna lite istället för att skapa en ny tråd..

Säsongen har börjat närma sig sitt slut och det blev 5 bankörningar iår med M135.
Vilket också har lett mig till att inse att jag måste köpa mig en bättre banbil..
Har dessutom börjat snegla lite på någon time attack-serie och att det ändå vore ruskigt kul att prova att köra lite mer "på riktigt".

Frågan är bara VAD man ska handla igen, hösten närmar sig med stormsteg så förhoppningsvis dyker det upp några roliga bilar då.
Många har rekomenderat MX-5or men jag antar att de går borta ganska direkt om man har ambitioner att prova på time attack?
Att köra i Bavaria racing's time attack känns inte så troligt med en MX-5a..

Är det fortfarande en compact som då är det bästa/mest rimliga alternativet?
Har någon här provat och importerat en bil från tex England?
Har sneglat lite därborta och det verkar ju som att man får otroligt mycket bil för pengarna där..


De har en serie för compacter. Så det finns många. Säkert går det att hitta bra bilar där. Sen är ju allt högerstyrt vilket gör det svårt att sälja sen även om man kan spaka fel.

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 670


Trådstartare
Oldman skrev:
Snömannen skrev:
Petar upp denna lite istället för att skapa en ny tråd..

Säsongen har börjat närma sig sitt slut och det blev 5 bankörningar iår med M135.
Vilket också har lett mig till att inse att jag måste köpa mig en bättre banbil..
Har dessutom börjat snegla lite på någon time attack-serie och att det ändå vore ruskigt kul att prova att köra lite mer "på riktigt".

Frågan är bara VAD man ska handla igen, hösten närmar sig med stormsteg så förhoppningsvis dyker det upp några roliga bilar då.
Många har rekomenderat MX-5or men jag antar att de går borta ganska direkt om man har ambitioner att prova på time attack?
Att köra i Bavaria racing's time attack känns inte så troligt med en MX-5a..

Är det fortfarande en compact som då är det bästa/mest rimliga alternativet?
Har någon här provat och importerat en bil från tex England?
Har sneglat lite därborta och det verkar ju som att man får otroligt mycket bil för pengarna där..


De har en serie för compacter. Så det finns många. Säkert går det att hitta bra bilar där. Sen är ju allt högerstyrt vilket gör det svårt att sälja sen även om man kan spaka fel.


Är "de" Bavariaracing?
Kikade lite men hittade bara en time attack serie där, hittade dock inget reglemente där.

Visst är det så, dock så är frågan om det spelar roll om det ändå ska banpreppas?
Där kan man få en "vanlig" E46 M3 för runt 60-70k, samma bil här hemma kostar MINST det dubbla om inte mer..

_________________
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Hur fort vill man åka?

Har hållit på med racing i olika form i många år och konstaterar att det oftast sker i faser.

Först prova på eller bygga ball bil.

Sen inser man att den fina BMWn eller bygget inte funkar för det krävs helt andra saker. Då börjar de flesta bygga om/köpa nytt för en massa pengar och sakta går det lite fortare hela tiden och man lär sig.

Sen inser man att någon som köpt en gammal clio cupbil för 50.000:- kör flera sekunder fortare i alla fall.

Då upptäcker man att en formula basic (50.000:-) eller en historisk formel ford (100.000:-) går ännu fortare och man tävla med den tillsammans med massa andra trevliga personer.

Antingen tycker man då om att lasta bilen och dra på race och mecka på kvällarna eller så tar batteriet slut och man inser att varför hålla på det viset.

Då köper man en trevlig mysbil fixar lite stötdämpare och fjädrar så bilen blir fint balancerad, monterar på lite bromsar som tål bana så den är kul att köra, farten är inte längre intressant. Med den åker man på semester, några varv runt ringen, åker på klubbträffar på banan och myser. Alternativt har man tillräckligt med pengar att köpa en Porsche GT3/Ferrari... och använder på samma sätt.

Sen köper man sig en mysig gubbil eller husbil och åker och tittar på kul tillställningar på ålderns höst....
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
En nybörjares bilfunderingar..
<<   1, 2, 3, 4   >>
46947 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande