Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
En nybörjares bilfunderingar..
<<   1, 2, 3, 4
46944 besök totalt
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217



Snömannen skrev:
Oldman skrev:
Snömannen skrev:
Petar upp denna lite istället för att skapa en ny tråd..

Säsongen har börjat närma sig sitt slut och det blev 5 bankörningar iår med M135.
Vilket också har lett mig till att inse att jag måste köpa mig en bättre banbil..
Har dessutom börjat snegla lite på någon time attack-serie och att det ändå vore ruskigt kul att prova att köra lite mer "på riktigt".

Frågan är bara VAD man ska handla igen, hösten närmar sig med stormsteg så förhoppningsvis dyker det upp några roliga bilar då.
Många har rekomenderat MX-5or men jag antar att de går borta ganska direkt om man har ambitioner att prova på time attack?
Att köra i Bavaria racing's time attack känns inte så troligt med en MX-5a..

Är det fortfarande en compact som då är det bästa/mest rimliga alternativet?
Har någon här provat och importerat en bil från tex England?
Har sneglat lite därborta och det verkar ju som att man får otroligt mycket bil för pengarna där..


De har en serie för compacter. Så det finns många. Säkert går det att hitta bra bilar där. Sen är ju allt högerstyrt vilket gör det svårt att sälja sen även om man kan spaka fel.


Är "de" Bavariaracing?
Kikade lite men hittade bara en time attack serie där, hittade dock inget reglemente där.

Visst är det så, dock så är frågan om det spelar roll om det ändå ska banpreppas?
Där kan man få en "vanlig" E46 M3 för runt 60-70k, samma bil här hemma kostar MINST det dubbla om inte mer..


Nej jag menade i England där de kör en serie. Brukar dyka upp bilar på Racecarsdirect. Högerstyrning är inte så poppis bland de som kör på bana så marknaden minskar för att sälja racepreppad bil i andra hand.
Om du kan lägga 70K plus chassie, bur, stolar, fälgar mm så är du runt 100-120 innan du är färdig.
Det finns bra färdiga bilar att köpa för det priset.

Bavaria är verksamheten i gamla BMW Sport Club. Där kör man tävlingar i en Cup i klasserna standard, modifierad och special med racebiilar (vagnbok). Man kör trackday för besiktigade bilar mellan raceheaten och timeattack med besiktigade bilar på lunchen typ.

I övrigt finns massor av trackdays både för besiktigade och obesiktigade bilar inklusive de som styrs upp av banorna själva. Mantorp kör idag för besiktigade bilar t ex.

Det finns också två olika time attack serier i Sverige dessutom.

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217



Björn skrev:
Hur fort vill man åka?

Har hållit på med racing i olika form i många år och konstaterar att det oftast sker i faser.

Först prova på eller bygga ball bil.

Sen inser man att den fina BMWn eller bygget inte funkar för det krävs helt andra saker. Då börjar de flesta bygga om/köpa nytt för en massa pengar och sakta går det lite fortare hela tiden och man lär sig.

Sen inser man att någon som köpt en gammal clio cupbil för 50.000:- kör flera sekunder fortare i alla fall.

Då upptäcker man att en formula basic (50.000:-) eller en historisk formel ford (100.000:-) går ännu fortare och man tävla med den tillsammans med massa andra trevliga personer.

Antingen tycker man då om att lasta bilen och dra på race och mecka på kvällarna eller så tar batteriet slut och man inser att varför hålla på det viset.

Då köper man en trevlig mysbil fixar lite stötdämpare och fjädrar så bilen blir fint balancerad, monterar på lite bromsar som tål bana så den är kul att köra, farten är inte längre intressant. Med den åker man på semester, några varv runt ringen, åker på klubbträffar på banan och myser. Alternativt har man tillräckligt med pengar att köpa en Porsche GT3/Ferrari... och använder på samma sätt.

Sen köper man sig en mysig gubbil eller husbil och åker och tittar på kul tillställningar på ålderns höst....


Ja det är dessa val som är det svåra.
En M135i är en utmärkt mysåkarbil.

Jag hade en E60 M5. Snabb som satan på Mantorp tyckte jag. Men det var inte så kul att kränga runt i kurvorna och slita ut däck och bromsar när en rensad standard E36 328 var snabbare.....
Men inte bara snabbare utan också enklare och tightare.

Min nuvarande 130 ligger som en go-cart. Bara att styra in och svänga. Inte så kul att köra till banan dock. Hörselskydd och njurbälte....

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Oldman skrev:
Björn skrev:
Hur fort vill man åka?

Har hållit på med racing i olika form i många år och konstaterar att det oftast sker i faser.

Först prova på eller bygga ball bil.

Sen inser man att den fina BMWn eller bygget inte funkar för det krävs helt andra saker. Då börjar de flesta bygga om/köpa nytt för en massa pengar och sakta går det lite fortare hela tiden och man lär sig.

Sen inser man att någon som köpt en gammal clio cupbil för 50.000:- kör flera sekunder fortare i alla fall.

Då upptäcker man att en formula basic (50.000:-) eller en historisk formel ford (100.000:-) går ännu fortare och man tävla med den tillsammans med massa andra trevliga personer.

Antingen tycker man då om att lasta bilen och dra på race och mecka på kvällarna eller så tar batteriet slut och man inser att varför hålla på det viset.

Då köper man en trevlig mysbil fixar lite stötdämpare och fjädrar så bilen blir fint balancerad, monterar på lite bromsar som tål bana så den är kul att köra, farten är inte längre intressant. Med den åker man på semester, några varv runt ringen, åker på klubbträffar på banan och myser. Alternativt har man tillräckligt med pengar att köpa en Porsche GT3/Ferrari... och använder på samma sätt.

Sen köper man sig en mysig gubbil eller husbil och åker och tittar på kul tillställningar på ålderns höst....


Ja det är dessa val som är det svåra.
En M135i är en utmärkt mysåkarbil.

Jag hade en E60 M5. Snabb som satan på Mantorp tyckte jag. Men det var inte så kul att kränga runt i kurvorna och slita ut däck och bromsar när en rensad standard E36 328 var snabbare.....
Men inte bara snabbare utan också enklare och tightare.

Min nuvarande 130 ligger som en go-cart. Bara att styra in och svänga. Inte så kul att köra till banan dock. Hörselskydd och njurbälte....


Det är väl just det du beskriver som är ett av problemen, just att M135an funkar på bana men är långt ifrån optimal.
Ska man få den mer bananpassad så kommer man bygga bort mysåkarfaktorn som bilen har idag.
Lägg sen till problem som skulle uppstå om man kör av med M135an då det är lite väl mycket pengar, för mig iallafall, att sätta i räcket på valfri bana..
Jag har dessutom lyxen att bo hyfsat nära 2st banor, Mantorp och Sviestad, men det vore ändå trevligt om man kunde ha en bil som kunde ta sig till och från bankörningar för egen maskin..
Så typ en 130 tror jag faktiskt skulle kunna vara ganska trevlig, synd bara att folk här hemma verkar tro att de är gjorda av guld..
Finns en firma som försökt sälja en 130 i ca 1,5år för samma pris, utan att bli av med den..
Har kontaktat dem ett flertal gånger utan att ens få svar, så undra varför den inte blir såld

Har sneglat lite på en SX 200 S13 som finns här i närheten, men då är det en bil som är ca 25år gammal och jag antar att de inte är alltför hållbara original och det lär inte hjälpa om man börjar fundera på att plocka ut dubbla effekten..

_________________
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401



En 200sx s13 är som sagt gammal och egentligen inte särskilt sportig eller snabb från början men med rätt mods blir det helt klart en rolig trackdaybil och lite snabb iaf.
Driftsäkerheten för mig var väldigt hög trots 300hk och standard inuti motorn, hade 2st ras som var "självförvållande" via fel/försenade mods och kunde ha undvikits helt.

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512



Har bara åkt lite bandagar med Evon och en tripp till Nurburgring med BRZ'an. Ingen av dom är att rekomendera för längre turer

Skulle tro en E46 330 är välidigt bra kompromiss, dom har börjat bli billiga nu. Hade en 330Ci för några år sedan och den hade både bra komfort och vettig prestanda

Har nån tokig tanke på att åka timeattack nästa år, med Evon om jag får ihop den annars har jag spånat på en gammal Golf VR6'a/Celica GTi/SwiftSport/Liten&lätt bil. Vad jag insett så är det enda sättet och bli snabbare att träna, billig bil = mycket pengar till däck och bensin

Det finns aspekten till att ha råd att sätta sitt fordon i armcoräcket, och då är en gammal GTI kärra aningen billigare än en M135 till exempel. Sedan tycker i alla fall jag att det är mentalt kul att hänga på en betydligt snabbare bil med sin gammelkärra.

Bra mina 2 cents

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217



Snömannen skrev:
Oldman skrev:
Björn skrev:
Hur fort vill man åka?

Har hållit på med racing i olika form i många år och konstaterar att det oftast sker i faser.

Först prova på eller bygga ball bil.

Sen inser man att den fina BMWn eller bygget inte funkar för det krävs helt andra saker. Då börjar de flesta bygga om/köpa nytt för en massa pengar och sakta går det lite fortare hela tiden och man lär sig.

Sen inser man att någon som köpt en gammal clio cupbil för 50.000:- kör flera sekunder fortare i alla fall.

Då upptäcker man att en formula basic (50.000:-) eller en historisk formel ford (100.000:-) går ännu fortare och man tävla med den tillsammans med massa andra trevliga personer.

Antingen tycker man då om att lasta bilen och dra på race och mecka på kvällarna eller så tar batteriet slut och man inser att varför hålla på det viset.

Då köper man en trevlig mysbil fixar lite stötdämpare och fjädrar så bilen blir fint balancerad, monterar på lite bromsar som tål bana så den är kul att köra, farten är inte längre intressant. Med den åker man på semester, några varv runt ringen, åker på klubbträffar på banan och myser. Alternativt har man tillräckligt med pengar att köpa en Porsche GT3/Ferrari... och använder på samma sätt.

Sen köper man sig en mysig gubbil eller husbil och åker och tittar på kul tillställningar på ålderns höst....


Ja det är dessa val som är det svåra.
En M135i är en utmärkt mysåkarbil.

Jag hade en E60 M5. Snabb som satan på Mantorp tyckte jag. Men det var inte så kul att kränga runt i kurvorna och slita ut däck och bromsar när en rensad standard E36 328 var snabbare.....
Men inte bara snabbare utan också enklare och tightare.

Min nuvarande 130 ligger som en go-cart. Bara att styra in och svänga. Inte så kul att köra till banan dock. Hörselskydd och njurbälte....


Det är väl just det du beskriver som är ett av problemen, just att M135an funkar på bana men är långt ifrån optimal.
Ska man få den mer bananpassad så kommer man bygga bort mysåkarfaktorn som bilen har idag.
Lägg sen till problem som skulle uppstå om man kör av med M135an då det är lite väl mycket pengar, för mig iallafall, att sätta i räcket på valfri bana..
Jag har dessutom lyxen att bo hyfsat nära 2st banor, Mantorp och Sviestad, men det vore ändå trevligt om man kunde ha en bil som kunde ta sig till och från bankörningar för egen maskin..
Så typ en 130 tror jag faktiskt skulle kunna vara ganska trevlig, synd bara att folk här hemma verkar tro att de är gjorda av guld..
Finns en firma som försökt sälja en 130 i ca 1,5år för samma pris, utan att bli av med den..
Har kontaktat dem ett flertal gånger utan att ens få svar, så undra varför den inte blir såld

Har sneglat lite på en SX 200 S13 som finns här i närheten, men då är det en bil som är ca 25år gammal och jag antar att de inte är alltför hållbara original och det lär inte hjälpa om man börjar fundera på att plocka ut dubbla effekten..


Det enda som är synd med 130 är att de är lite tunga original. Min är lättad till runt 1400 och tävlings 130in till runt 1200. De ligger runt 100.000 i original. Sen är det som vanligt modifieringarna som kostar mest.

Jag tjatar fortfarande att du ska försöka hitta något som redan är lagt tid och pengar på till en viss nivå. Gärna lättad så mycket det går för det är där mycket av hemligheten sitter. + OK chassie + camber + bussningar + riktigt diffbroms + lite trim. Ju mer som är gjort desto bättre. Resten går att komplettera efterhand.

Med din spec (att du vill kunna köra till banan) så hade jag reflekterat över denna även om det känns som det behöver kompletteras en del. Men en E30 är lätt som en fjäder i grunden.

https://www.blocket.se/stockholm/Bmw_335_Trackday_75633478.htm?ca=11&a . . . .

Men allra helst hade jag funderat över denna. Verkar mer seriöst byggd vilket kan hålla längre
https://www.blocket.se/stockholm/BMW_323ti_2_8_M50_diffbroms_KW_chassi . . . .

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Oldman skrev:


Det enda som är synd med 130 är att de är lite tunga original. Min är lättad till runt 1400 och tävlings 130in till runt 1200. De ligger runt 100.000 i original. Sen är det som vanligt modifieringarna som kostar mest.

Jag tjatar fortfarande att du ska försöka hitta något som redan är lagt tid och pengar på till en viss nivå. Gärna lättad så mycket det går för det är där mycket av hemligheten sitter. + OK chassie + camber + bussningar + riktigt diffbroms + lite trim. Ju mer som är gjort desto bättre. Resten går att komplettera efterhand.

Med din spec (att du vill kunna köra till banan) så hade jag reflekterat över denna även om det känns som det behöver kompletteras en del. Men en E30 är lätt som en fjäder i grunden.

https://www.blocket.se/stockholm/Bmw_335_Trackday_75633478.htm?ca=11&a . . . .

Men allra helst hade jag funderat över denna. Verkar mer seriöst byggd vilket kan hålla längre
https://www.blocket.se/stockholm/BMW_323ti_2_8_M50_diffbroms_KW_chassi . . . .

Förstår vad du menar, men jag blir inte riktigt såld av konceptet där någon köpt en bil för 20-25k och sen lagt 30-40k på den och sen ökar bilen automagiskt med ytterligare 20-30k i värde.
Som fallet är med 323ti'n.

E30'n vore nog frän, men nog aningens opraktisk då jag inte kommer ha tillgång till släp så det bör vara en gatreggad bil.

Sneglar lite på E46 nu då det ännu är dåligt med intressanta färdigbyggda bilar, men det har dykt upp en E90 som kanske kan vara av intresse.
Kikar lite på E90n just för att ha en plattform som ändå ska vara hyfsat hållbar och vad jag förstått så har inte E90'n samma bekymmer med bakvagnen som E46an.
Hur skulle en E90 330 med N52 vara annars på bana?
Att den är aningens tung från början är jag med på, men man kan förhoppningsvis banta den lite.

Det bör ju vara en bil som funkar på bana, inte är alltför dyr, men ändå går att använda till "vardags" ifall man skulle vilja åka till en bana längre bort eller bara ta den på en tur en solig dag.

_________________
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217



Snömannen skrev:
Oldman skrev:


Det enda som är synd med 130 är att de är lite tunga original. Min är lättad till runt 1400 och tävlings 130in till runt 1200. De ligger runt 100.000 i original. Sen är det som vanligt modifieringarna som kostar mest.

Jag tjatar fortfarande att du ska försöka hitta något som redan är lagt tid och pengar på till en viss nivå. Gärna lättad så mycket det går för det är där mycket av hemligheten sitter. + OK chassie + camber + bussningar + riktigt diffbroms + lite trim. Ju mer som är gjort desto bättre. Resten går att komplettera efterhand.

Med din spec (att du vill kunna köra till banan) så hade jag reflekterat över denna även om det känns som det behöver kompletteras en del. Men en E30 är lätt som en fjäder i grunden.

https://www.blocket.se/stockholm/Bmw_335_Trackday_75633478.htm?ca=11&a . . . .

Men allra helst hade jag funderat över denna. Verkar mer seriöst byggd vilket kan hålla längre
https://www.blocket.se/stockholm/BMW_323ti_2_8_M50_diffbroms_KW_chassi . . . .

Förstår vad du menar, men jag blir inte riktigt såld av konceptet där någon köpt en bil för 20-25k och sen lagt 30-40k på den och sen ökar bilen automagiskt med ytterligare 20-30k i värde.
Som fallet är med 323ti'n.

E30'n vore nog frän, men nog aningens opraktisk då jag inte kommer ha tillgång till släp så det bör vara en gatreggad bil.

Sneglar lite på E46 nu då det ännu är dåligt med intressanta färdigbyggda bilar, men det har dykt upp en E90 som kanske kan vara av intresse.
Kikar lite på E90n just för att ha en plattform som ändå ska vara hyfsat hållbar och vad jag förstått så har inte E90'n samma bekymmer med bakvagnen som E46an.
Hur skulle en E90 330 med N52 vara annars på bana?
Att den är aningens tung från början är jag med på, men man kan förhoppningsvis banta den lite.

Det bör ju vara en bil som funkar på bana, inte är alltför dyr, men ändå går att använda till "vardags" ifall man skulle vilja åka till en bana längre bort eller bara ta den på en tur en solig dag.


Jag tog bara några exempel. Normalt ligger det snarare 20-30K nedlagt på bilar som säljaren aldrig kan få tillbaka. På dyra bilar är det ännu mer. Därför finns det många som bygger tillbaka bilarna och säljer i delar istället. Men ibland orkar inte säljaren göra det. Man ska inte underskatta arbetstiden heller...

E90 är nog inte så mycket tyngre än E87 och går såklart att lätta också. 100 kg bantning blir ca 1450 vilket en 130i väger original. Vet ej om det går...
Allt är borta på min 130 inkl ersatt med kolfiberskärmar, kolfiberhuv, glasfiberbaklucka, baksäte, dörrsidor, mattor, ljud, isolering men jag är nog ändå inte på vikten som man skulle vilja.
Och det har kostat....

Men om du skulle få en E90 330i till bra pris som inte gått alltför långt så...

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Oldman skrev:


Jag tog bara några exempel. Normalt ligger det snarare 20-30K nedlagt på bilar som säljaren aldrig kan få tillbaka. På dyra bilar är det ännu mer. Därför finns det många som bygger tillbaka bilarna och säljer i delar istället. Men ibland orkar inte säljaren göra det. Man ska inte underskatta arbetstiden heller...

E90 är nog inte så mycket tyngre än E87 och går såklart att lätta också. 100 kg bantning blir ca 1450 vilket en 130i väger original. Vet ej om det går...
Allt är borta på min 130 inkl ersatt med kolfiberskärmar, kolfiberhuv, glasfiberbaklucka, baksäte, dörrsidor, mattor, ljud, isolering men jag är nog ändå inte på vikten som man skulle vilja.
Och det har kostat....

Men om du skulle få en E90 330i till bra pris som inte gått alltför långt så...


Jo förstod principen, verkar bara vara få "bra" bilar ute nu när man väl har blivit av med bilen och har pengar..
För mig är arbetet också en del av en lärande process, så jag bygger gärna om själv

Hehe jo ska man gå "all in" så lär det kosta ganska rejält.
Tanken för mig är dock inte att sätta några såna rekord, men visst vore det roligt om man hade en hyfsat potent bil..

Den 330 jag kikar på kostar ca 65k och har gått strax under 18.
Samtidigt får man en Leon Cupra (framkrafs då..) för runt 55 och har då gått ca 10000mil..
De väger in på ca 1540 respektive 1450kg original..
Hum alla dessa val..

_________________
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Efter mycket velande och letade så har jag äntligen ramlat över en bil..
Den står inte i garaget ännu då jag hämtar den på lördag, efter det så dyker det upp en projekttråd!

Men en fundering som dykt upp nu när jag äntligen fått tag på en bil, är hur man enklast får in ordentliga stolar och 4-punktsbälten i bilen?
Att montera en roligare stol är ju inga direkt bekymmer, men då bilen är helfordonsgodkänd så lär det inte bli enkelt att montera bur och besikta med den.
Det verkar inte heller finnas några färdiga skruvburar att köpa.
Åker man då på att försöka bygga sin egen skruvbur eller hur har andra löst det?
Prio är givetvis säkerhet men bilen måste också kunna besiktas, att det innebär några timmars skruvande inför besiktningen är inga problem.

Hur skulle ni rekommendera att man gör för att få till ordentliga bälten i bilen så man sitter fast?
Eller ska man nöja sig med standardbälten men en bättre stol?

_________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Komma här o säga A men inte säga B, jag blir ju nyfiken på vad det blev ju

Det finns mycket skrivet om burfrågan. Att få bilen regbesiktigad med båge är görbart även på helbilsgodkända bilar. Bur är en helt annan femma. Med båge i bilen så kan man ju få till väldigt bra fästen för bälten thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Komma här o säga A men inte säga B, jag blir ju nyfiken på vad det blev ju

Det finns mycket skrivet om burfrågan. Att få bilen regbesiktigad med båge är görbart även på helbilsgodkända bilar. Bur är en helt annan femma. Med båge i bilen så kan man ju få till väldigt bra fästen för bälten thumbs up

Hehe ja men jag har inte all info själv heller om bilen i dagens läge. Den dök upp på annons precis innan jag skulle iväg på en liten nyårsresa, så jag fick kasta mig iväg och kolla på den och göra klart att jag skulle ha den. Ska hämta den på lördag och då få alla papper på allt som är gjort med den, så bilder och info kommer då

Problemet med att göra en reggbesiktningen, som jag ser det idag, är att bilen dessutom har fått andra fjäderben, insug, avgas och lite till smågrejer. Så det kommer nog tyvärr bli svårt att få igenom en reggbes om bilen måste vara original utöver buren.

Insåg nu förresten att vi kanske pratar om olika saker..
Vad menar du med "båge"?
Tänker du halvbur eller "harness bar"?
Om du tänker på en "harness bar", hur fäster man dem oftast?

_________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Jag är fel person att gå i detalj för bur/bågefrågan. Det blir nog en perfekt fråga i din kommande biltråd

_________________
Magnus Thomé
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217



Kul!
Min 130 är lastbilsreggad med bur (i o f s skruvbur men den sitter i vid besiktning)
Registreringsbesiktningen gjordes av förra ägaren.


Snömannen skrev:
Efter mycket velande och letade så har jag äntligen ramlat över en bil..
Den står inte i garaget ännu då jag hämtar den på lördag, efter det så dyker det upp en projekttråd!

Men en fundering som dykt upp nu när jag äntligen fått tag på en bil, är hur man enklast får in ordentliga stolar och 4-punktsbälten i bilen?
Att montera en roligare stol är ju inga direkt bekymmer, men då bilen är helfordonsgodkänd så lär det inte bli enkelt att montera bur och besikta med den.
Det verkar inte heller finnas några färdiga skruvburar att köpa.
Åker man då på att försöka bygga sin egen skruvbur eller hur har andra löst det?
Prio är givetvis säkerhet men bilen måste också kunna besiktas, att det innebär några timmars skruvande inför besiktningen är inga problem.

Hur skulle ni rekommendera att man gör för att få till ordentliga bälten i bilen så man sitter fast?
Eller ska man nöja sig med standardbälten men en bättre stol?

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Oldman skrev:
Kul!
Min 130 är lastbilsreggad med bur (i o f s skruvbur men den sitter i vid besiktning)
Registreringsbesiktningen gjordes av förra ägaren.


Snömannen skrev:
Efter mycket velande och letade så har jag äntligen ramlat över en bil..
Den står inte i garaget ännu då jag hämtar den på lördag, efter det så dyker det upp en projekttråd!

Men en fundering som dykt upp nu när jag äntligen fått tag på en bil, är hur man enklast får in ordentliga stolar och 4-punktsbälten i bilen?
Att montera en roligare stol är ju inga direkt bekymmer, men då bilen är helfordonsgodkänd så lär det inte bli enkelt att montera bur och besikta med den.
Det verkar inte heller finnas några färdiga skruvburar att köpa.
Åker man då på att försöka bygga sin egen skruvbur eller hur har andra löst det?
Prio är givetvis säkerhet men bilen måste också kunna besiktas, att det innebär några timmars skruvande inför besiktningen är inga problem.

Hur skulle ni rekommendera att man gör för att få till ordentliga bälten i bilen så man sitter fast?
Eller ska man nöja sig med standardbälten men en bättre stol?


Problemet uppstår ifall de går över bilen ned lupp och kräver att allt ska vara original.
Bilen är långt ifrån original nu och större delen av det som är utbytt så finns inte originalgrejerna kvar. Sen vet jag inte vad som händer om man skulle rulla in på en reggbes och de hittar något de inte gillar, då kanske man skaffat sig ännu större bekymmer och då har en bil som varken går att besikta vanligt eller att få godkänd i en reggbesiktning..

_________________
Citera
MichaelNilsson
Göteborg
Här sen Feb 2018
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Dags för en uppdatering.

_________________
Michael Nilsson
Citera
Pajen
Skövde
Här sen Jun 2005
Inlägg: 106



"uppdateringen" har du ju här https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=111123

_________________
Tomas
Andersson

Pontiac Fiero -87 Såld
BMW 525 -05
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
MichaelNilsson skrev:
Dags för en uppdatering.

Som "Pajen" skrev så har jag faktiskt handlat bil
Det blev en ganska udda bil, speciellt på bana. Men jag ramlade över den till ett OK pris, vilket var ungefär vad du fick betala för en fräsch 330 2001-2004 som var helt original, då var det dock en hel del grejer gjorda åt bilen jag köpte.
Mer om vad det blev för bil samt vart det hela kommer sluta kan du läsa om i tråden som "Pajen" länkade

_________________
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
En nybörjares bilfunderingar..
<<   1, 2, 3, 4
46944 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande