Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Lacka hjälm + dekaler?
1, 2   >>
9 besök senaste veckan (9919 totalt)
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401


Trådstartare
Halloj!

Funderar lite på att de flesta hjälmar man kan köpa över disk säkert skulle kunna piffas upp lite med allt från nån lättare lackering/airbrush eller t.o.m. dekaltrim.

Men... jag vill minnas att jag sett nånstans att man inte får röra en hjälm pga att den är godkänd som den är ända ut i klarlacken, är det något jag drömt eller finns det regler kring detta?

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984



Problemet är lösningsmedlet i färgen, kommer det in i ett ventilations hål under lackeringen så löser det upp frigoliten och det är inget du märker förrns olyckan är framme..

Så färgen i sig är inte problemet.
Fabriks lackade hjälmar är lackade innan dom sätts ihop.

Så om det inte går att demontera hjälmen helt inför lackeringen så skulle jag hellre välja dekaler.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



glasfiber och kolfiber hjälmar är inga problem att lacka... men självklart så plockar man ur inredningen innan...

däremot fanns det ett förbud förrut mot att lacka hjälmar av ABS plast... men finns såna hjälmar ens längre?

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161



Jag har väl tyckt att det är lite onödigt och ganska lågt prioriterat att lägga pengar på när det finns så mycket annat som kostar. Men jag funderar på att ändå lacka nästa hjälm jag köper. Jag antar att det är billigare att lacka här i Sverige istället för på fabrik, men vad kostar det? Vad har folk här betalat och var har ni lackat?

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Max skrev:
Jag har väl tyckt att det är lite onödigt och ganska lågt prioriterat att lägga pengar på när det finns så mycket annat som kostar. Men jag funderar på att ändå lacka nästa hjälm jag köper. Jag antar att det är billigare att lacka här i Sverige istället för på fabrik, men vad kostar det? Vad har folk här betalat och var har ni lackat?


allt från gratis till 20.000 beroende på lackare...

jag använde Johnny Bergquist uppe i norrland.... skitduktig och klart billigast av dom professionella...han nås på facebook.... kostnad 3-5000 beroende på utformning tror jag...

man skickar hjälmen till honom, kommer överens om design.. sen kommer den tillbaka färdig några veckor senare...

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161



Tack för tipset! Känns en aning spännande att skicka en hjälm, dock. Men visst, de säljs ju ofta på det sättet, så det borde funka.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13247



Jag har också lackat en hjälm med Johnny, skickade dit den direkt när den var ny

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13247




_________________
Tord Ringenha11
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare

Tord skrev:



Wow. Måste ta lite tid det där!

_________________
Magnus Thomé
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161



Ser fint ut!

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Magnus Thomé skrev:
Tord skrev:



Wow. Måste ta lite tid det där!


för mig tog hela processen ca 3veckor för 2 olika hjälmar...... så inte överdrivet lång tid...

och johnny är duktig ..... bra finish och ger bra inputs på design... för min egna gjorde jag en moderniserad variant på design jag haft sen 80talet... och sen en till ....

kolla johnnys facebook... han lägger ut massor av hjälmbilder där...

https://www.facebook.com/johnny.bergquist/media_set?set=a.101504334016 . . . . här är min... backa sen till album så finns massor av andra..



_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Chic_2009
Anderstorp
Här sen Jun 2010
Inlägg: 373



Du har ju även Lasse Mehtola. Har gjort många snygga hjälmar.

www.360gfx.com

_________________
Hans Fridén

friden.hs@telia.com
www.hfracing.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Chic_2009 skrev:
Du har ju även Lasse Mehtola. Har gjort många snygga hjälmar.

www.360gfx.com


Lasse är skitduktig... men ett par prisklasser dyrare än Johnny

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161



Tack för tipsen. Och det är bra att se lite bilder på det som gjorts. En del av det handlar ju också om att jobba fram rätt design.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984



Måste bara fråga..
Har ni hjälmen i bokhyllan hemma eller går runt med hjälmen i depån eller låter den stå på taket i depån?

Alltså jätte fränt med lackerad hjälm, men vem ser detta?
Min ligger i mjuk tygpåse och förvaras i bilen i depån och jag sätter ofta på och tar av när jag sitter i bilen och ingen ser ju hur din hjälm ser ut när du kör?

Så varför lägga ner dessa pengar på lackering av en hjälm?

Är väll då bättre att brodera overallen eller motiv lackera backspeglarna?

Eller ännu bättre att dom pengar en lack kostar på hjälm kan man ju lägga på att köpa en ännu dyrare och bättre hjälm från början?

Eller har ni redan den dyraste hjälmen och motiv lackad bil och broderad overall så detta var det sista att lägga pengar på för att få enhetlig look?

För mig känns en motivlack på en hjälm lika nödvändigt som att motiv lacka insidan av bakluckan på bilen.

Hade det varit en MC hjälm så hade det ju varit en annan sak, för den ser ju alla, men en hjälm i en täckt racebil vem ser den?

Men ni kanske har hjälmen på utställningar eller något annat som gör att många ser den?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



RallyQuattro skrev:
Måste bara fråga..
Har ni hjälmen i bokhyllan hemma eller går runt med hjälmen i depån eller låter den stå på taket i depån?

Alltså jätte fränt med lackerad hjälm, men vem ser detta?
Min ligger i mjuk tygpåse och förvaras i bilen i depån och jag sätter ofta på och tar av när jag sitter i bilen och ingen ser ju hur din hjälm ser ut när du kör?

Så varför lägga ner dessa pengar på lackering av en hjälm?

Är väll då bättre att brodera overallen eller motiv lackera backspeglarna?

Eller ännu bättre att dom pengar en lack kostar på hjälm kan man ju lägga på att köpa en ännu dyrare och bättre hjälm från början?

Eller har ni redan den dyraste hjälmen och motiv lackad bil och broderad overall så detta var det sista att lägga pengar på för att få enhetlig look?

För mig känns en motivlack på en hjälm lika nödvändigt som att motiv lacka insidan av bakluckan på bilen.

Hade det varit en MC hjälm så hade det ju varit en annan sak, för den ser ju alla, men en hjälm i en täckt racebil vem ser den?

Men ni kanske har hjälmen på utställningar eller något annat som gör att många ser den?


tja... vem lägger pengar på att trimma och trackday preppa en A8 audi pråm ??? .. alla är vi olika vad vi gillar och prioriterar.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984



Jo självklart, men återigen vem ser hjälmen?
Antar att du kanske visar upp den och bilen på utställningar med SLC och du har säkert också en dyr fin hjälm,
men alla andra som köper en hjälm för 5k för att ha råd att lägga ut 5-20k till på lack? är det inte bättre att lägga dom pengarna på en säkrare hjälm för 10-20k? och sen kanske lägga en folie själv för några hundra om man nu vill ändra designen?

Känns som att flera tusen för en proffs lack på en bil hjälm är det sista jag skulle lägga ut och sen vågar man ju knappt använda hjälmen, finns ju så mycket annat som syns mer vid lackering om man nu vill synas.

Sen säkerhets aspekten, hört att lackerare bara maskar ventilations hålen och att en del maskar dåligt eller inte alls och att då har lösningsmedel löst upp frigoliten under skalet vilket inte syns..
= en bra hjälm blir livsfarlig!

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



RallyQuattro skrev:
Jo självklart, men återigen vem ser hjälmen?
Antar att du kanske visar upp den och bilen på utställningar med SLC och du har säkert också en dyr fin hjälm,
men alla andra som köper en hjälm för 5k för att ha råd att lägga ut 5-20k till på lack? är det inte bättre att lägga dom pengarna på en säkrare hjälm för 10-20k? och sen kanske lägga en folie själv för några hundra om man nu vill ändra designen?

Känns som att flera tusen för en proffs lack på en bil hjälm är det sista jag skulle lägga ut och sen vågar man ju knappt använda hjälmen, finns ju så mycket annat som syns mer vid lackering om man nu vill synas.

Sen säkerhets aspekten, hört att lackerare bara maskar ventilations hålen och att en del maskar dåligt eller inte alls och att då har lösningsmedel löst upp frigoliten under skalet vilket inte syns..
= en bra hjälm blir livsfarlig!


Riktiga lackerar monterar isär hjälmarna..... har ingen aning om alla... men lackerare som Johnny och Mehtola gör så iaf.... min såg jag bild på när det bara var skal .... under lackeringsprocessen.

sen kosta min lack under 5k.... och defintivt värt det för mig.... eftersom för mig så har min design en stor betydelse....

tycker du låter som ett fotbolls-fan just nu som dissar andra lag bara för att..... trimma du din A8 och var glad för det.... en del tycker du är galen som lägger ner så mycket på den och en del tycker det är coolt.....

själv tycker jag att... det finns plats för oss alla ... gör det man kan och vill.. och var glad

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984



Okej, låter som bra lackerare och okej pris.

Tänkte få höra lite positiva åsikter om detta för att kanske bli sugen i framtiden..
För brodera overall skulle jag kunna tänka mig, har dock precis köpt den och aldrig kört med overall innan så får börja att vänja mig med det först..

Vet en som köpte ny hjälm och kostade på dyr lackering sen tror jag han bara körde en banträff efter det och det var för många år sedan, så mycket pengar i sjön för honom, men han kanske har den nu som prydnad hemna

Menar bara upplysa folk att tänka lite innan på att fel lackering kan göra hjälmen farlig och gärna köra en del med hjälmen för att se att den känns bra och inte behöver bytas ut snart igen..

Men det är ju deras pengar och skalle så dom får göra vad dom vill..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Har du redan köpt overallen så kan du inte få den broderad, det måste göras innan den sys ihop.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984



MaZ skrev:
Har du redan köpt overallen så kan du inte få den broderad, det måste göras innan den sys ihop.


Det går om man bara syr i yttre lagret, antar det måste bli hand sytt då med färdiga "dekaler"..

Men inget som kommer göras närmaste tiden utan vara bara en detalj jag tycker man ser mer utav än en hjälm = många går ju runt med overall på i depån.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Allmänt banåkaforum
Lacka hjälm + dekaler?
1, 2   >>
9 besök senaste veckan (9919 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande