Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Prisvärt/hållbart, transportvänligt R-däck?
4 besök senaste veckan (5197 totalt)
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 327


Trådstartare
Hej!

De flesta R-däckstrådar diskuterar vilket däck som är snabbast eller så. Men det är inte riktigt de kriterierna som lockar mig mest. Mina sökkunskaper ger mig motstridiga åsikter blandat med 10 år gamla inlägg och lite lär ju ha hänt sedan dess.

Bilen i fråga är en Subaru Impreza, fulltankad väger den under 1600kg med mig i. 59/41 viktfördelning och 35/65 nominell vridmomentsfördelning (f/b).
Originalfälgar som de ska monteras på, originaldimensioner: 225/45-17 resp 17x7½


Kör lite bandagar men även en del konbana där det ofta blir ca 1:15 per varv, ett uppvärmningsvarv och ett attackvarv. Bandagarna jag varit på så har jag sällan varit ute mer än en kvart i stöten.

Önskemål:
  • Grepp i nivå med bra gatdäck (har inte testat så många men är nöjd med greppet från Goodyear Eagle F1 Asymmetrical 2 eller Bridgestone RE070) eller bättre.
  • Acceptabelt våtgrepp, ska inte vara en trafikfara till/från banan även om kranen ovan öppnas
  • Bra "Bang for the buck"-faktor, jag får räkna med 200kr per hjul för krängning också. Alltså dyrt med lång livslängd eller billigt och lite kortare. Livslängden ska räknas till däcken är olagliga på gata.
  • Inte kräva allt för mycket uppvärmning innan de är okej att köra på, en sak om de är lite hala men de ska inte vara 70ggr slitaget innan jag kört femton varv


Just nu talar den blandade åsikten mest för Cup 2or, alternativt federal 595or (som dock verkar vara lite svajiga i kvalitén med sprickor)


Jag förstår att det är svårt att ge ett definitivt svar men det är välkommet med åsikter som har lite annat fokus än just lägsta varvtiden.

Tack på förhand

Mvh Erik

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



225:or på 1600 kg? Jag kör 235 på 930 kg.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Citat:
Acceptabelt våtgrepp, ska inte vara en trafikfara till/från banan även om kranen ovan öppnas.


Det är blir det svåra. Ingen fullvärdigt R-däck brukar funka särskilt bra i regn.

Semi-R-däck som Federal 595 RS-R, Toyo R1R och Nankang NS2-R funkar bättre (provat alla tre själv), men då blir det istället sämre hållbarhet än ett fullvärdigt R-däck. Så det blir till att välja det ena eller andra här.

Alla dessa funkar utan nämnvärd uppvärmning på banan.

Eftersom jag säljer R-Däck själv så avstår jag ifrån att rek något specifikt däck.

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 327


Trådstartare
Tobias Bollmark skrev:
Citat:
Acceptabelt våtgrepp, ska inte vara en trafikfara till/från banan även om kranen ovan öppnas.


Det är blir det svåra. Ingen fullvärdigt R-däck brukar funka särskilt bra i regn.

Semi-R-däck som Federal 595 RS-R, Toyo R1R och Nankang NS2-R funkar bättre (provat alla tre själv), men då blir det istället sämre hållbarhet än ett fullvärdigt R-däck. Så det blir till att välja det ena eller andra här.

Alla dessa funkar utan nämnvärd uppvärmning på banan.

Eftersom jag säljer R-Däck själv så avstår jag ifrån att rek något specifikt däck.


Just våtgreppet har ju några sorters R-däck fått bra kritik för, men det kanske bara är jämfört mot andra R-däck och i tempon som håller tempen uppe då eller?
Jag pratar alltså om ren och skär transport så det är väl främst vattenplaningsskydd, feedback och bromsprestanda som behövs då

ice skrev:
225:or på 1600 kg? Jag kör 235 på 930 kg.


Jadå, ett väl beprövat koncept, eller nåt...

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1112



Du har redan gett svaret själv.

Mest Bang for the buck är Federal RS-R håller hur länge som helst och sprickorna kör man igenom bara. Funkar bra på blött underlag också.

Har inte kört Cup2 själv men dom jag känner som kör det säger att det är bra på vått och gata också. Dyrare men också lite bättre varvtider förstås thumbs up

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Avon ZZR håller bra att köra på (6-700 mil inkl 8-10 banmöten med lätt bil) och på gata i regn över förväntan! På bana i regn är de dock lömska som fan, något jag tror egentligen finns i beteendet på gata med.

Dessutom är de rätt dyra, så jag vet inte om jag rekommenderar dem egentligen.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
MartinS
Tjörn
Här sen Nov 2002
Inlägg: 55



RS-R är en bra kompromiss, riktigt billiga, bra hållbarhet, funkar på gatan och på bana. Jag kör själv en konbanecup med sådana (205/45-16) och jag tycker det funkar bra, men de är ju ändå långt ifrån riktiga R-däck vilket är något heeelt annat.

Jag tycker inte de imponerar i regn, men de funkar och är inte farliga.

Mycket bang for the buck är det iallafall...

_________________
Martin Sandberg
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 327


Trådstartare
RSR verkar ju bra, men det låter som att cup2 är lite vassare.
Frågan är då:
Är cup2 värda 300-400kr mer per hörn (20-30%)?
Inte helt säker på att det var priserna jag fick, men har för mig det låg där i krokarna

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



För mig kostar Cup2 över 1000kr mer per däck, men trots det har jag valt att köra på dom för dom greppar mycket bättre på banan för mig.
Så RS-R har fått bli gatdäck.

Så vill du ha bra ban däck så skulle inte jag tveka på Cup2 om dom bara kostar 3-400kr styck mer.

Vet dock ej hur livslängden är jämfört med RS-R

Det negativa med Cup2 är om du kör mycket på grus, för allt grus fastnar på däcken vilket det inte gör på RS-R

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 327


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
För mig kostar Cup2 över 1000kr mer per däck, men trots det har jag valt att köra på dom för dom greppar mycket bättre på banan för mig.
Så RS-R har fått bli gatdäck.

Så vill du ha bra ban däck så skulle inte jag tveka på Cup2 om dom bara kostar 3-400kr styck mer.

Vet dock ej hur livslängden är jämfört med RS-R

Det negativa med Cup2 är om du kör mycket på grus, för allt grus fastnar på däcken vilket det inte gör på RS-R

Ja 225/45-17 är en tacksam dimension prismässigt på cup2

Då kanske det är en idé att offra lite extra pengar om det är sån skillnad i grepp, som jag förstått det är ju RSR lite mer "semi R" än cup 2 som ändå sägs vara okej på gatan (säljs väl originalmonterat på vissa bilar?)

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598



Du har inte funderat på Michelin pilot super sport eller dess efterföljare 4S? Jag tycker PSS funkar jättebra både på torrt och vått, dessutom håller dom riktigt länge. Jag har kört 350 varv på sviestad/Mantorp med PSS och det är fortfarande 5mm kvar på däcken. Nu har jag bytt till mina 18-tummare och kör med CUP2 och visst är dom lite snabbare (2sek för mig på Mantorp) men känslan är väldigt lik tycker jag.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 327


Trådstartare
Börjar bli dags att beställa nu...

Inget omvälvande har hänt misstänker jag?
Skiljer 300kr per däck mellan federal och michelin (595 är 17% billigare än cup 2) och efter vad jag läst verkar cup 2 vara det bättre köpet då, så det är michelin det lutar åt.

Ser att jag missade ett svar sist:

iqbad skrev:
Du har inte funderat på Michelin pilot super sport eller dess efterföljare 4S? Jag tycker PSS funkar jättebra både på torrt och vått, dessutom håller dom riktigt länge. Jag har kört 350 varv på sviestad/Mantorp med PSS och det är fortfarande 5mm kvar på däcken. Nu har jag bytt till mina 18-tummare och kör med CUP2 och visst är dom lite snabbare (2sek för mig på Mantorp) men känslan är väldigt lik tycker jag.

Antar att PSS/4S är annat än pilot sport 4, hittar inte PSS/4s i aktuell dimension och misstänker då att det är för "sportigare" dimensioner

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

Om de inte finns i den dimension du ska ha så är det som det är men ville ändå stämma in i berömmet för Michelin Pilot Super Sport som jag är mäkta imponerad av både på bana och slalom. De har ju ersatts av 4S som verkar vara av samma kaliber.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 327


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Om de inte finns i den dimension du ska ha så är det som det är men ville ändå stämma in i berömmet för Michelin Pilot Super Sport som jag är mäkta imponerad av både på bana och slalom. De har ju ersatts av 4S som verkar vara av samma kaliber.


Hittar det i 19" som minst

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Jag kör själv cup2 på porschen och är mkt nöjd med allround egenskaper, blir mkt bana och har inte möjlighet att ha extra uppsättning däck med då jag kör bilen till och från.

Min bil (4WD) väger 1700kg med fulltank med mig i, kör 245/35-19 i fram och ungefär -2.8grader neg camber för att uppnå en okej kompromiss mellan grepp/ och jämnt slitage.

En liten varningsflagga, om du kör original hjulvinklar/chassi och som någon nämnde tidigare ganska smala däck för bankörning med 1600kg 4WD bil så riskerar du att ha döda ytterkant på fram däcken innan du kommit halvvägs på totalslitaget över slitbanan vilket inte ger så bra däckekonomi. Cup2 har assymetriskt mönster på inner och ytterbana så man kan heller inte vända däcken på fälgen.

Så tror RSR kan vara ett bättre val om du inte har lite styvare chassi och mer neg camber fram än original.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
axzell
Stockholm
Här sen Feb 2013
Inlägg: 156



Cup2 !

_________________
Erik Axzell

BMW M2 Competition F87 Manual Long Beach Blue -19
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 327


Trådstartare
Wärhner skrev:
Jag kör själv cup2 på porschen och är mkt nöjd med allround egenskaper, blir mkt bana och har inte möjlighet att ha extra uppsättning däck med då jag kör bilen till och från.

Min bil (4WD) väger 1700kg med fulltank med mig i, kör 245/35-19 i fram och ungefär -2.8grader neg camber för att uppnå en okej kompromiss mellan grepp/ och jämnt slitage.

En liten varningsflagga, om du kör original hjulvinklar/chassi och som någon nämnde tidigare ganska smala däck för bankörning med 1600kg 4WD bil så riskerar du att ha döda ytterkant på fram däcken innan du kommit halvvägs på totalslitaget över slitbanan vilket inte ger så bra däckekonomi. Cup2 har assymetriskt mönster på inner och ytterbana så man kan heller inte vända däcken på fälgen.

Så tror RSR kan vara ett bättre val om du inte har lite styvare chassi och mer neg camber fram än original.


Jag har topplagringar för ökad camber/caster samt extra camberbultar så ligger på 2,75 grader neg. camber fram om jag minns rätt, lite mindre bak.



Låter onekligen som cup2 är "the way to go" (kanske är så att man hör det man vill höra, men det är vad jag hörde )

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Erik Nilsson skrev:
Wärhner skrev:
Jag kör själv cup2 på porschen och är mkt nöjd med allround egenskaper, blir mkt bana och har inte möjlighet att ha extra uppsättning däck med då jag kör bilen till och från.

Min bil (4WD) väger 1700kg med fulltank med mig i, kör 245/35-19 i fram och ungefär -2.8grader neg camber för att uppnå en okej kompromiss mellan grepp/ och jämnt slitage.

En liten varningsflagga, om du kör original hjulvinklar/chassi och som någon nämnde tidigare ganska smala däck för bankörning med 1600kg 4WD bil så riskerar du att ha döda ytterkant på fram däcken innan du kommit halvvägs på totalslitaget över slitbanan vilket inte ger så bra däckekonomi. Cup2 har assymetriskt mönster på inner och ytterbana så man kan heller inte vända däcken på fälgen.

Så tror RSR kan vara ett bättre val om du inte har lite styvare chassi och mer neg camber fram än original.


Jag har topplagringar för ökad camber/caster samt extra camberbultar så ligger på 2,75 grader neg. camber fram om jag minns rätt, lite mindre bak.



Låter onekligen som cup2 är "the way to go" (kanske är så att man hör det man vill höra, men det är vad jag hörde )


Go for it!

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Däck för banåka
Prisvärt/hållbart, transportvänligt R-däck?
4 besök senaste veckan (5197 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande