Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Prisvärt/hållbart, transportvänligt R-däck? | 4 besök senaste veckan (5197 totalt) |
Hej!
De flesta R-däckstrådar diskuterar vilket däck som är snabbast eller så. Men det är inte riktigt de kriterierna som lockar mig mest. Mina sökkunskaper ger mig motstridiga åsikter blandat med 10 år gamla inlägg och lite lär ju ha hänt sedan dess. Bilen i fråga är en Subaru Impreza, fulltankad väger den under 1600kg med mig i. 59/41 viktfördelning och 35/65 nominell vridmomentsfördelning (f/b). Originalfälgar som de ska monteras på, originaldimensioner: 225/45-17 resp 17x7½ Kör lite bandagar men även en del konbana där det ofta blir ca 1:15 per varv, ett uppvärmningsvarv och ett attackvarv. Bandagarna jag varit på så har jag sällan varit ute mer än en kvart i stöten. Önskemål:
Just nu talar den blandade åsikten mest för Cup 2or, alternativt federal 595or (som dock verkar vara lite svajiga i kvalitén med sprickor) Jag förstår att det är svårt att ge ett definitivt svar men det är välkommet med åsikter som har lite annat fokus än just lägsta varvtiden. Tack på förhand Mvh Erik _________________ / Erik Nilsson Körde en Impreza WRX STi PSE Drömmer nu om en supersjua istället. |
||||||
Det är blir det svåra. Ingen fullvärdigt R-däck brukar funka särskilt bra i regn. Semi-R-däck som Federal 595 RS-R, Toyo R1R och Nankang NS2-R funkar bättre (provat alla tre själv), men då blir det istället sämre hållbarhet än ett fullvärdigt R-däck. Så det blir till att välja det ena eller andra här. Alla dessa funkar utan nämnvärd uppvärmning på banan. Eftersom jag säljer R-Däck själv så avstår jag ifrån att rek något specifikt däck. |
||||||
Just våtgreppet har ju några sorters R-däck fått bra kritik för, men det kanske bara är jämfört mot andra R-däck och i tempon som håller tempen uppe då eller? Jag pratar alltså om ren och skär transport så det är väl främst vattenplaningsskydd, feedback och bromsprestanda som behövs då
Jadå, ett väl beprövat koncept, eller nåt... _________________ / Erik Nilsson Körde en Impreza WRX STi PSE Drömmer nu om en supersjua istället. |
||||||
Du har redan gett svaret själv.
Mest Bang for the buck är Federal RS-R håller hur länge som helst och sprickorna kör man igenom bara. Funkar bra på blött underlag också. Har inte kört Cup2 själv men dom jag känner som kör det säger att det är bra på vått och gata också. Dyrare men också lite bättre varvtider förstås _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||
Avon ZZR håller bra att köra på (6-700 mil inkl 8-10 banmöten med lätt bil) och på gata i regn över förväntan! På bana i regn är de dock lömska som fan, något jag tror egentligen finns i beteendet på gata med.
Dessutom är de rätt dyra, så jag vet inte om jag rekommenderar dem egentligen. _________________ Pontus Fyhr |
||||||
RS-R är en bra kompromiss, riktigt billiga, bra hållbarhet, funkar på gatan och på bana. Jag kör själv en konbanecup med sådana (205/45-16) och jag tycker det funkar bra, men de är ju ändå långt ifrån riktiga R-däck vilket är något heeelt annat.
Jag tycker inte de imponerar i regn, men de funkar och är inte farliga. Mycket bang for the buck är det iallafall... _________________ Martin Sandberg |
||||||
RSR verkar ju bra, men det låter som att cup2 är lite vassare.
Frågan är då: Är cup2 värda 300-400kr mer per hörn (20-30%)? Inte helt säker på att det var priserna jag fick, men har för mig det låg där i krokarna _________________ / Erik Nilsson Körde en Impreza WRX STi PSE Drömmer nu om en supersjua istället. |
||||||
För mig kostar Cup2 över 1000kr mer per däck, men trots det har jag valt att köra på dom för dom greppar mycket bättre på banan för mig.
Så RS-R har fått bli gatdäck. Så vill du ha bra ban däck så skulle inte jag tveka på Cup2 om dom bara kostar 3-400kr styck mer. Vet dock ej hur livslängden är jämfört med RS-R Det negativa med Cup2 är om du kör mycket på grus, för allt grus fastnar på däcken vilket det inte gör på RS-R _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Ja 225/45-17 är en tacksam dimension prismässigt på cup2 Då kanske det är en idé att offra lite extra pengar om det är sån skillnad i grepp, som jag förstått det är ju RSR lite mer "semi R" än cup 2 som ändå sägs vara okej på gatan (säljs väl originalmonterat på vissa bilar?) _________________ / Erik Nilsson Körde en Impreza WRX STi PSE Drömmer nu om en supersjua istället. |
||||||
Du har inte funderat på Michelin pilot super sport eller dess efterföljare 4S? Jag tycker PSS funkar jättebra både på torrt och vått, dessutom håller dom riktigt länge. Jag har kört 350 varv på sviestad/Mantorp med PSS och det är fortfarande 5mm kvar på däcken. Nu har jag bytt till mina 18-tummare och kör med CUP2 och visst är dom lite snabbare (2sek för mig på Mantorp) men känslan är väldigt lik tycker jag.
_________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Macan Turbo 2017 |
||||||
Börjar bli dags att beställa nu...
Inget omvälvande har hänt misstänker jag? Skiljer 300kr per däck mellan federal och michelin (595 är 17% billigare än cup 2) och efter vad jag läst verkar cup 2 vara det bättre köpet då, så det är michelin det lutar åt. Ser att jag missade ett svar sist:
Antar att PSS/4S är annat än pilot sport 4, hittar inte PSS/4s i aktuell dimension och misstänker då att det är för "sportigare" dimensioner _________________ / Erik Nilsson Körde en Impreza WRX STi PSE Drömmer nu om en supersjua istället. |
||||||
Om de inte finns i den dimension du ska ha så är det som det är men ville ändå stämma in i berömmet för Michelin Pilot Super Sport som jag är mäkta imponerad av både på bana och slalom. De har ju ersatts av 4S som verkar vara av samma kaliber.
_________________ Magnus Thomé |
||||||
Hittar det i 19" som minst _________________ / Erik Nilsson Körde en Impreza WRX STi PSE Drömmer nu om en supersjua istället. |
||||||
Jag kör själv cup2 på porschen och är mkt nöjd med allround egenskaper, blir mkt bana och har inte möjlighet att ha extra uppsättning däck med då jag kör bilen till och från.
Min bil (4WD) väger 1700kg med fulltank med mig i, kör 245/35-19 i fram och ungefär -2.8grader neg camber för att uppnå en okej kompromiss mellan grepp/ och jämnt slitage. En liten varningsflagga, om du kör original hjulvinklar/chassi och som någon nämnde tidigare ganska smala däck för bankörning med 1600kg 4WD bil så riskerar du att ha döda ytterkant på fram däcken innan du kommit halvvägs på totalslitaget över slitbanan vilket inte ger så bra däckekonomi. Cup2 har assymetriskt mönster på inner och ytterbana så man kan heller inte vända däcken på fälgen. Så tror RSR kan vara ett bättre val om du inte har lite styvare chassi och mer neg camber fram än original. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Jag har topplagringar för ökad camber/caster samt extra camberbultar så ligger på 2,75 grader neg. camber fram om jag minns rätt, lite mindre bak. Låter onekligen som cup2 är "the way to go" (kanske är så att man hör det man vill höra, men det är vad jag hörde ) _________________ / Erik Nilsson Körde en Impreza WRX STi PSE Drömmer nu om en supersjua istället. |
||||||
Go for it! _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Däck för banåka Prisvärt/hållbart, transportvänligt R-däck? | 4 besök senaste veckan (5197 totalt) |