Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Renault Clio Sport "minibaguetten" Au revoir! | 1, 2, 3, 4, 5 >> 9 besök senaste veckan (33975 totalt) |
Jaha vad fan hände nu? Skall jag göra samma tokiga misstag som jag gjorde för ett antal år sedan med min "Le Fromage" https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Annonsen fångade iallafall mitt intresse och jag började förhandla lite med säljaren. Efer ett tag så var vi nere på min budget som var VÄDLIGT lågt satt och jag började allvarligt fundera på att köpa bilen. Jag insåg att bilen inte är felfri men det jag visste om lät väl någorlunda lösbart. En vän i närheten kikade på bilen och sa att för dom pengarna så var den ok. Jag åkte upp i helgen och kom till slut fram till Huskvarna och Kevin som säljaren hette. Det visade sig att den var köpt till morsan 2012 men då det satt nåt 3" avgassystem och billiga coilovers på bilen tröttnade hon fort. Bilen fick ett komplett nytt original avgassystem men det hjälpte inte så det blev en projektbil till sonen som 2012 var 12 år gammal. Det hände inte så mkt med bilen, den fick ny kamrem o vattenpump och några nya styrleder men i övrigt verkar den ha varit i stort sett orörd under dessa år. Förra året gick den inte igenom besiktning på en lysande airbaglampa och sedan dess har bilen stått. Jag har inte kollat igenom papperna men som jag förstår det har bilen rullat några hundra mil sedan 2012 och om det är bra eller dåligt vet jag inte. Väl på plats insåg jag snabbt att bilen var i sämre skick än tänkt men samtidigt var priset HÖGST humant. Den var sönderstylad med klistermärken, stylinglampor, söndersågad hatthylla, söndrsågad bakre stötfångare ej avskärmat öppet luftfilter, hundratals meter stereokablage , stylingmattor och massa annat tingeltangel. Bilen var dessutom väldigt skitig både in och utvändigt som lite lök på laxen. Jag såg att stereon var borta och jag testade AC:n som inte funkade alls trots löfte om det. Handbromsen tog uppe vid taket någonstans och jag kände mig lite lätt uppgiven efter 30 mil bakom ratten. Allt detta var gjort av tidigare ägare så inget om om säljaren men det var inget alls som föll mig i smaken eller nån annan 49 åring med svängaambitioner.. Airbag och servicelampan lyste konstant och det lilla missljudet jag fick reda på dagen innan jag kom upp var nu ett dieselljud mer eller mindre konstant vilket med stor säkerhet är VVT problemet, jag fick bara med en nyckel och fjärrlåsning eller lås via dörrar funkar ej. Med på köpet fick jag ett rattnav till sportratt, söndermålade baklampor och matta framlampor samt originalchassiet till bilen. En stylingtärning i höger bakdäcks ventil hade satt sig så jag fick nöja mig med att fylla på ett kilo i dom andra däcken... Så allt detta säger mig bara en sak KÖP INTE!!!! allt sunt förnuft sa såklart nej nej nej! så vad gjorde jag? Köpte den såklart! Som kompisen sa nån dag tidigare, har du pengar till det? NEJ sa jag, har du behov av den? NEJ sa jag, BRA KÖP DEN! så han och jag höll med varandra för vi lever bara en gång och varför inte hoppa på nåt galet på vårt korta resa vi gör här på jorden? Efter att ha rundat av affären och tankat bilen för typ motsvarande 10% av köpeskillingen körde vi mot Skåne och utkanten av Malmö. Resan ner gick väl bra, bilen var inte svårkörd och kändes någorlunda vettig i chassie, bromsar bussningar osv. Däremot verkade den dra ordentligt med soppa och motortempen går bara till ett par snäpp under mitten. Halvvägs hem stannade vi på en rastplats och jag kunde inte förmå mig att inte börja riva ut allt stereokablage. Jag tror jag kunde dragit kabel ett varv runt jorden och då fick jag inte bort allt. Jag passade även på att slänga ut stylingmattor och massa annat skit. Bilen behöver extremt mycket en dammsugning och en tvätt men sedan får jag på allvar börja spalta upp en åtgärdsplan för bilen. Det som måste lösas nu är följande Ny olja Nytt oljefilter, bränslefilter samt kupefilter (på sikt kanske även en luftfilterbox och ett riktigt luftfilter Nya tändstift Byta bromsvätska, glykol, servoolja,oljai diff och låda hur man nu gör det på en Fransk Felhjulsdriven bil. Köra en diagnos och rota i felkoderna som framkommer Köpa nya eller begagnade däck med mönster Släcka airbaglampan och besiktiga bilen Gå över bilen rent allmänt och notera brister Fixa VVT problemet (som det är till 99%) Kolla varför den inte får full arbetstemperatur Byta ratt då den är väldigt muggig den som sitter där Börja leta delar jag saknar eller vill ha Det jag funderar på nu är lite mer camber och lite roligare belägg på bilen sedan får vi ta resten efterhand. Vad det blir av bilen vet jag inte än men det blir inget HELT utflippat som det ser ut nu. Går den att få vettig utan att jag blir ruinerad blir det väl någon slags hybridbil i vanlig ordning. Men mer om det framöver. Jag behöver all er input om problemen och lösningarna. Tips på lösning för mer camber och även tips på bra men inte för dyra belägg (primärt fram) Jag letar oxå efter någon som kan hjälpa mig med en diagnos med nåt bra verktyg så finns nån i skåne med dom rätta grejorna så hojta till! Mer lär skrivas i tråden framöver, en sak till, trådnamnet. Jo en sak till, Shockingclion var ett dåligt försök till en ordlek som var det närmsta jag kunde komma till Shoppingclion som ni renaultnördar säkert känner till (Lars Falks fd. lilla busclio) Au revoir för stunden! BK i Jönköping, första bilen på henne! På väg hemåt! Så här såg det ut på golvet vid köpet.. Rensa kablar till oändlighet efter 10 minuters jobb.. Hemma! _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Här tror jag att du kan få hjälp: https://vard.skane.se/psykiatri-skan ..ursäkta jag, kunde inte låta bli. _________________ Mvh Mathias Södergren |
||||
Ja alla galningarna springer ute Termostaten är väl boven till den låga tempen och därmed en bidragande faktor till förbrukningen då den förmodligen får lite extra soppa tills den är varm nog. Plussa på det med en trilskande VVT så är förbrukningen nere på något mer hanterbart utan att åka ping-pong mellan mackarna. Finns många bra ryska youtubefilmer på hur man löser VVT problemet, tycks vara ett stort problem i det landet. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Riva ut kablar till stereon på en rastplats = stilpoäng
Trots att jag inte hyser några speciella känslor för bilen kommer jag att följa detta för att du skriver så underhållande _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Dag II i Shockingclions nya liv blev nog just en shock för clion. Dagens tid är lagd på att få bort lite av all skit invändigt. Det har damsugats, torkats och fejats så det står härliga till och ändå är där massor kvar. Jag har fått bort ännu mer stereokablage och mög idag vilket känns bra och nu funderar jag på om jag skall leta upp en originalstereo eller bara täcka för hålet till där det en gång satt en stereo, vad tycker ni? Det känns väl mer Rejsa-ish med täcklock va?
Bilen har fått lite mer olja i väntan på en riktig service, den har fått påfyllt både glykol och spolarvätska. Jag har bytt några icke fungerande glödlampor och till och med monterat på reservhjulet då höger bak har behov av att byta sin ventil då det läcker. Jag passade även på att justera upp lufttrycket 2.2 bak och 2.7 fram vilket lät högt men det kändes i alla fall ok. För övrigt var reservhjulet en originalfälg med originaldäcket på i väldigt gott skick. Jag tror på sikt jag vill ha fälgarna i sin originalkulör silver men det får bli många sidor fram i denna tråden.. Jag har hunnit med att testa batteriet och precis som jag misstänkte är det kasst och skall bytas. Jag tänker mig ett lite mindre batteri men isåfall bara lite mindre. Då detta är ett budgetprojekt blir det nog ett 45 ah biltemabatteri med 4 års garanti. Jag kommer att plasta in och tejpa fast kvittot på batteriet så skulle det inte hålla måttet är det bara att bära in batteriet och få det utbytt. Jag har även gjort en AC service på bilen och kunde snabbt konstatera att AC:n funkar efter att den blev gjord men vi får väl se om det är för att den stått länge o körts lite eller om det bara är nåt hål någonstans för den var helt tom på gas iallafall. Jag fick i alla fall mätt ner till under 8 grader efteråt och då var jag nöjd. Jag KAN ha fel men det kändes som tomgången blev något mer stabil när jag toppade upp oljan i bilen. VVT är i alla fall något som skall lösas inom kort jag skall bara hitta lite medel till det. Åtgärdslistan växer hela tiden men det är väl som jag räknat med.. Tvätta bilen och putsa alla rutor invändigt Nytt batteri Ny olja, oljefilter, bränslefilter, tändstift samt kupefilter Byta bromsvätska, servoolja och kylvätska. Byte olja i diff och låda (hur det nu funkar på en fframhjulsdriven fransk bil. På sikt kanske en luftfilterbox och ett riktigt luftfilter Köra en diagnos och rota i felkoderna som framkommer Köpa nya eller begagnade däck med mönster (semi-R?) Släcka airbaglampan och besiktiga bilen Gå över bilen rent allmänt och notera brister Fixa VVT problemet (som det är till 99%) Kolla varför den inte får full arbetstemperatur Byta ratt då den är väldigt muggig den som sitter där Nya belägg bak Nytt torkarblad på bakrutan Börja leta delar jag saknar eller vill ha Hatthylla,stereo, plastbit till bältet i baksätet ,matta i skuffen mm mm. Slänger upp lite bilder och fyller på med kommentarer så fort det finns lite tid över.. _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Välkommen till Clio maffian!
Om det är några inredningsdetaljer du är sugen på så har jag en del liggandes. Jag kör ju min ren inuti så paneler och annat som väger ligger på vinden och skräpar. Stereo och CD-växlare finns om du är intresserad, nu är ju min en fas 2 så är inte helt säker på hur stereon smälter in, men det kan vara så att jag även har ph1 stereo liggandes. Hatthylla finns om du vill ha en utan hål, matta till skuffen likaså. Utmaningen är ju att jag bor på Gotland men det brukar gå att lösa smidigt om det inte är panik med att få fram grejerna. Ratten kan jag tyvärr inte hjälpa dig med. Fota plastbiten så skall jag se vad jag hittar. _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||
Min vän o granne skall till GR idagarna. Kan du leverera dit tro?
Tack på förhand. Här är bild på plastbiten Jag behöver även spaken på sidan av passagerarstolen Kanske smidigare att jag ringer när jag stämt av allt jag behöver? Isåfall dra över ditt nummer här eller via PM. _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Du når mig på noll sju noll - två tre tre åtta sex två noll. Jag bor 2 km söder Visby så det skall gå att lösa om han nu inte seglar in själv och tänker lägga till i Kappelshamn
_________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||
Idag har det inte hänt SÅ mycket med Shockingclion men samtidigt så har jag fått fram intressant info via grannverkstaden som har en generell diagnosdator.
Även hans diagnos säger som dom jag testat via mobilen att jag har NOLL felkoder vilket är lustigt med tanke på att den låter ofta som en diesel och har en hyfsat orolig tomgång. Dock genererade livedata uppgifter. Airbaglampan lyser och orsaken är airbagen i ratten som lider av kortslutning och den kommer jag att ersätta med ett motstånd på 2.2ohm inför besiktningen sedan blir det mockaratt för hela pengen. Originalratten är alldeles för stor tycker jag och sen är det ju smutt att det finns tuta både i ratten och på spaken till vänster. VVT reglerar som den skall, om detta betyder att VVT inte är ett problem vet jag inte då jag inte riktigt satt mig in i vad det är som händer när VVT börjar låta illa. Greger på grannverkstaden misstänker dock att det är kamremmen som sitter något kugg snett och vill felsöka på det. Jag tror det blir så att han får kolla detta då det var ganska enkelt med hans låsningsverktyg. Den misständer på 2:ans och 4:ans cylinder vilket kan vara tändstift eller tändspolar, jag har beställt hem stift så får vi börja där men bilen känns som den går bra och den går alltid på alla 4 tycker jag. Framtiden får utvisa helt enkelt. Lambda efter katalysator reglerar inte men här tyckte Greger jag skulle avvakta till misständningarna var borta innan jag gick vidare. Det var väl vad som kom fram via diagnosen idag och det känns helt ok. Jag kommer med stor sannolikhet att byta stift tills på torsdag och då skall en ny diagnos köras så ser vi om det påverkat något. Det blev även tid för ett oljebyte i "vår" egen verkstad och det var verkligen dags, placeringen av oljefiltret var för övrigt väldigt franskt och inte speciellt mekvänligt men det blev bytt och ny fin olja ersatte den väldigt svarta som fanns i spisen. samtidigt konstaterade vi lite nya brister på bilen, inget oväntat utan bara bra så att jag kan så sakta ta hem vad som behövs för att få bilen vettig. Det finns inga pengar att lösa allt nu utan det får bli efterhand som pengar trillar in och det flödet är som vanligt inte speciellt ymnigt. Följande brister uppdagades Handbromsvajer till höger sida var AV Bromsbelägg fram och bak behöver bytas, skvivorna bak så väldigt tunna ut men jag vet inte hur tjocka dom SKALL vara, jag får kolla detta men det blir inget skivbyte nu då det verkar som dom alltid säljes med integrerade hjullager. Hjullager vänster fram var glappt det fanns även ett mindre glapp på höger sida. Så givetvis uppdaterades todolistan en skvätt idag, om jag är förvånad? inte ett dugg! Tvätta bilen och putsa alla rutor invändigt Nytt batteri Nytt bränslefilter, tändstift samt kupefilter Byta bromsvätska, servoolja och kylvätska. Byte olja i diff och låda (hur det nu funkar på en fframhjulsdriven fransk bil. Fixa handbromsen Släcka airbaglampan och besiktiga bilen Köpa nya däck med mönster (semi-R?) På sikt kanske en luftfilterbox och ett riktigt luftfilter Gå över bilen rent allmänt och notera brister Fixa VVT problemet (som det är till 99%) Kolla varför den inte får full arbetstemperatur Byta ratt då den är väldigt muggig den som sitter där Nya belägg bak och fram Nya hjullager fram Nya skivor/hjullager bak Nytt torkarblad på bakrutan Börja leta delar jag saknar eller vill ha Hatthylla,stereo, plastbit till bältet i baksätet ,matta i skuffen mm mm. Olja och oljefilter CHECK! Diagnos CHECK! _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Saknar du luftfilterbox eller funderar du på att byta till en eftermarknads? Den som är original till ph1 är väldigt bra, finns ingen anledning att byta den. Sportfilter kan man ju alltid sätta i den.
http://www.cliosport.net/threads/fastcar-clio-172-air-filter-test.445339/ Angående motorn så fann jag några trådar på Cliosport.net som kan vara till hjälp kanske. http://www.cliosport.net/threads/faq-is-my-dephaser-pulley-on-its-way-out.621435/ http://www.cliosport.net/threads/clio-sounds-like-a-chinook-video-inside.801376/#post-11252454 Finns en del nyttigt på det forumet, tyvärr är det inte alltid som trådarna är helt seriösa och newbie frågor dissas ibland rätt hårt. _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||
Det sitter ett stylingfilter under huven och jag tror inte på det konceptet. Det är dessutom helt oskärmat och det känns rätt varmt under huven. Så jag letar efter en original luftfilter.
Länkarna skall jag plöja igenom lite senare idag. stort tack för dessa! _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Tack! har du koll vad som skall köras för olja i lådan? och vilken servoolja dom vill ha? _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
kinkig som tusan på växelåds olja tex Castrol fungerar inte. Många har testat med samma resultat. Jag kör nara på den rekommenderade oljan sim är;
http://www.elf.com/en/consumers/car- |
||||
Precis, varför jag hoppas att någon auktoriserad gjort kamremmen annars kan det vara mycket värre än dephasern som orsakar missljuden. |
||||
JC5-låda i Clion, ska alltså vara Tranself NFJ. NFP är för PKx-lådorna.
Verkar ha gått upp i pris en "aning" sedan jag köpte NFP senast (då gick det på £23 för fem liter), men fortfarande bra mycket billigare än Total Sveriges 330:- litern: https://www.nielsencdg.co.uk/acatalo _________________ Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå. |
||||
slettet |
||||
slettet |
||||
Våra race- och banåkarbilar Renault Clio Sport "minibaguetten" Au revoir! | 1, 2, 3, 4, 5 >> 9 besök senaste veckan (33975 totalt) |