Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport "minibaguetten" Au revoir!
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
5 besök senaste veckan (33969 totalt)
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Meantek skrev:
JC5-låda i Clion, ska alltså vara Tranself NFJ. NFP är för PKx-lådorna.

Verkar ha gått upp i pris en "aning" sedan jag köpte NFP senast (då gick det på £23 för fem liter), men fortfarande bra mycket billigare än Total Sveriges 330:- litern: https://www.nielsencdg.co.uk/acatalog/Elf-Tranself-NFJ-75W-80-Gear-Oil . . . .


Helt rätt NFJ inget annat, gick lite för snabbt när jag googlade fram länken.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Dagens små åtgärder var få men skänkte mig tillfredställelse ändå och de är ju gott.
Till att börja med fick jag hem lite grejer till bilen som åkte på plats mer eller mindre omgående.

Det blev nya orange blinkerglas
Nytt torkarblad bak
Nytt kupéfilter

Jag tror det gamla kupefiltret var det absolut smutsigaste jag stött på och då jobbar jag så att jag dagligen kommer i kontakt med byte av kupefilter på bilar. Nu är det bättre flås på luftflödet och AC verkar sprida mer kall luft.

Vi gav oss även på problemet med konstant lysande airbaglampa/servicelampa
När jag demonterade ratten såg jag att kontakten var av i ovankant.
Efter att ha monterat ett motstånd på 3.3ohm så höll sig lampan släckt permanent!
Min tanke är nu att fixa handbromsen då ena vajern är av (köpt 2 nya) och sedan se om det går att besiktiga. Visst däcken är gamla o slitna och beläggen tunna och det går som en kratta men jag gör ett test i alla fall så ser vi vad dom hittar. Med lite tur får jag ett rakt streck ..
Kvällen besök hos en motorentusiast blev en hejdundrande trevlig garagefika där allting stöttes o blöttes. Vi körde även en diagnos på bilen men det var väl mest en täckmantel för att få fika och snacka lite skit :-) Förhoppningsvis korsas våra vägar fler gånger.

Imorgon blir det lite tvagning av bilen, den skall få en putsning av alla rutor invändigt och förhoppningsvis även en tvätt av utsidan då det nog inte är gjort på VÄLDIGT länge. Jag har idag fått låna verktyg för att kolla om kamremmen sitter rätt och söndag skall vi se hur det ligger till. Oavsett vad som framkommer skall det bli skönt att veta. Personligen GISSAR jag att remmen står rätt och att VVT är boven i dramat.

Jag har även haft lite kontakt med en annan renultnörd här på rejsa och får vi allt och klaffa dimper det nere lite välbehövliga renultdelar om ett tag. Lite mattor, hatthylla,stereo mm. Men jag ropar inte hej förrän jag VET om grejorna plockas upp av min vän. Nu längtar jag efter mina tändstift så vi kan se om detta påverkar motorns oroliga gång något. Nästa steg blir nog annars tändkablar eller tändspolar men där är vi inte ÄN.
Jag skall nu börja på att jaga fram rätt olja till lådan vilket tydligen skall vara från Elf himself..



Så här såg det ut när jag plockade av airbagen..


Nya fina sidoblinkers.


Nytt bränslefilter på g!


Sikten bakåt är nog så viktig så ett nytt torkarblad satt perfekt!


Gamla hemska sönderstylade sidoblinkers.


Motstånd på väg att lödas fast.


VM i smutsigt kupefilter!


Nytt kupefilter på plats!

Om någon funderar i tankarna "vad tusan gör den här bilen i denna avdelning av Magnus soffa?" så är frågan fullt berättigad. Tanken är väl att få bilen någorlunda vettig i grunden utan massa svängglädjemoddar och SEDAN lite lätt få bilen ännu trevligare.


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Det blir nog svängbil av den där thumbs up Men... vad ska du ha den till? Du har ju redan en finfin svängbil

_________________
Magnus Thomé
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Johan Sjöström skrev:


Om någon funderar i tankarna "vad tusan gör den här bilen i denna avdelning av Magnus soffa?" så är frågan fullt berättigad. Tanken är väl att få bilen någorlunda vettig i grunden utan massa svängglädjemoddar och SEDAN lite lätt få bilen ännu trevligare.



Tvärt om! Själv tycker jag att projekttrådarna under de senaste åren utvecklats mot allt extremare byggen många med enorma budgetar. Hur roligt det än kan vara att läsa om dessa byggen är det väldigt långt från min och majoriteten av alla andra människors "banbils vardag". För egen del har denna extremifiering lett till att jag lite tappat intresset för rejsa som helhet.

Så jag tycker det är befriande att se ett back to the roots projekt här på rejsa. Viktigt att visa att man kan köra bil på bana och ha kul även för en liten budget.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Det blir nog svängbil av den där thumbs up Men... vad ska du ha den till? Du har ju redan en finfin svängbil


Jag tyckte dialogen jag hade med min själafrände inom detta fråga

"har du pengarna?" Näe..
"Har du behov av bilen?" Näe..
"Bra, köp den!"

Jag vet inte alls vad jag skall ha den till men jag har dragits till denna minibaguette ett tag och jag var tvungen att fånga möjligheten. Och compacten börjar bli lite väl kompromisslös nu, denna funkar än så länge och lång tid framöver UTMÄRKT att köra till jobbet med.

Vi får se vad det blir av den, först skall motorn gå bra innan jag gör några större investeringar. på söndag vet jag nog lite mer.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Dignell skrev:
Johan Sjöström skrev:


Om någon funderar i tankarna "vad tusan gör den här bilen i denna avdelning av Magnus soffa?" så är frågan fullt berättigad. Tanken är väl att få bilen någorlunda vettig i grunden utan massa svängglädjemoddar och SEDAN lite lätt få bilen ännu trevligare.



Tvärt om! Själv tycker jag att projekttrådarna under de senaste åren utvecklats mot allt extremare byggen många med enorma budgetar. Hur roligt det än kan vara att läsa om dessa byggen är det väldigt långt från min och majoriteten av alla andra människors "banbils vardag". För egen del har denna extremifiering lett till att jag lite tappat intresset för rejsa som helhet.

Så jag tycker det är befriande att se ett back to the roots projekt här på rejsa. Viktigt att visa att man kan köra bil på bana och ha kul även för en liten budget.


Jag håller med dig Mårten och många missar den roliga resan som du och jag gjort även om du tagit det ett par nivåre högre än mig. Och då jag inte har pengarna till nåt värre och tycker det är SKITSKOJ att "underdogga" så kom detta lilla projekt som en skänk ifrån ovan då jag har haft det jobbigt sista året på andra plan.

Jag hoppas vi får iordning på spisen och får vi det blir det en svängglad vardagsbil med lite lite ambitioner at harva sig runt några varv på valfri bana utan att vi är HELT utmattade jag o bilen. Dock vill jag undvika den totala urspårningen och jag tror mig kunna hålla mig däriffrån faktiskt då jag har andra mer urspårade projekt.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489



Det spårar alltid ur!..

_________________
Tim Anle
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Schhh..

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Alla bilar man kör med eller planerar att köra med på bana platsar ju till 100%. Allt från "jag lånar mammas åttitals opel caravan och jag har bara bytt bromsvätska men har lika kul ändå" till "Jag har inte gjort ett smack på min ganska nya Golf GTI men har lika kul ändå" till "jag har byggt min Corvette från scratch men har lika kul ändå"


alla exemplena är faktiskt tagna direkt från verkligheten thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Alla bilar man kör med eller planerar att köra med på bana platsar ju till 100%. Allt från "jag lånar mammas åttitals opel caravan och jag har bara bytt bromsvätska men har lika kul ändå" till "Jag har inte gjort ett smack på min ganska nya Golf GTI men har lika kul ändå" till "jag har byggt min Corvette från scratch men har lika kul ändå"


alla exemplena är faktiskt tagna direkt från verkligheten thumbs up


hmm nja min gatbil en 318ti som har ett HR "cup" chassiet och nya fina orignalbromsar runt om var en fruktansvärd besvikelse. Chassiet var på tok för mjukt för ALLT och bromsarna överhettades innan jag kommit ut på banan nästan så där vete tusan om jag kände att den platsade till 100% hahaha..

Men med denna har jag en liten rolig plan jag kommer att vidareutveckla OM motorn går att få ordning på. Innan jag vet håller jag en låg profil men det är faktiskt INGEN "spåra ur grej"

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Tryggvesson
Falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 354



Johan Sjöström skrev:

Men med denna har jag en liten rolig plan jag kommer att vidareutveckla OM motorn går att få ordning på. Innan jag vet håller jag en låg profil men det är faktiskt INGEN "spåra ur grej"


En Compact med M3 motor faller per definition i kategorin "redan urspårat".

Kul projekt med Clion förövrigt!

_________________
/ Johan Tryggvesson
BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, Hyundai i30N -23, 325i -88, MV Agusta 800
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Johan Tryggvesson skrev:
Johan Sjöström skrev:

Men med denna har jag en liten rolig plan jag kommer att vidareutveckla OM motorn går att få ordning på. Innan jag vet håller jag en låg profil men det är faktiskt INGEN "spåra ur grej"


En Compact med M3 motor faller per definition i kategorin "redan urspårat".

Kul projekt med Clion förövrigt!


Absolut är det så och i dagsläget får en urspårning räcka. Sedan skall nog familjen Tryggvesson hålla en låg profil i samtalsämnet haha..

Ja clion är en frisk fläkt på nåt oförklarligt vis. Jag är själv nyfiken på hur projektet utvecklar sig.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4478



Kul bil det där.
Och Dr Eick körde väl en sån där runt Ringen i fint tempo.
Jag ser fram emot en målande resebeskrivning.

Lycka till!

_________________
Jens Lanvin
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Jens L skrev:
Kul bil det där.
Och Dr Eick körde väl en sån där runt Ringen i fint tempo.
Jag ser fram emot en målande resebeskrivning.

Lycka till!


Hade inte motorn låtit som den gör hade
jag med stor sannolikhet skrivit en målande reseskildring från min kommande resa till ringen. Men tiden är för knapp och här står faktiskt en annan kulig bil på uppfarten

Jo nu när du säger det så hade Christian en sån va?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Lite mer tid har lagts på minibaguetten för att komma framåt, än så länge är det bara små små steg då jag inte vill lägga några förmögenheter på bilen innan lortet med spisen är löst. Det blev iallafall en rejäl putsning av alla rutor in och utvändigt. Det blev även till att demontera lite plastdetaljer på dörrarna och sanera dom efter att dom antagligen varit klädda med någon stylingfilm och numera bara var behäftade med klistret från denna film. Det var ett helvete att få dom vettiga men nu är dom ok i alla fall. Jag gjorde även ett besök på returbilen i Malmö där jag fyndade en spak till passagerarstolen så att man numera kan fälla även den stolen. Jag hittade även en bogserögla till verktygssatsen som kan vara vettig att ha.

En glödlampa till blinkers fram byttes då den var lite tveksam i funktionen. Och jag bytte en säkring och vips funkade ciggarettändaren igen :- ) Jag passade även på att demontera det sista av alla kilometer elkabel till nåt stereobygge så nu är jag av med allt det tror jag. Samtliga eller åtminstone flertalet plastdetaljer ser bleka och trista ut, jag har nu provat att smörja dom med olivolja och för tillfället ser dom betydligt trevligare ut, hur det ser ut i längden återstår att se helt enkelt.

Batteriet visade vid test att det var kasst och igår körde jag iväg och köpte ett nytt men jag tror jag lämnar tillbaka det då det befintliga faktiskt med sin egen variant av indikation sa att allt var HELT ok. Bilen skall hållas budget budet så helst inga större onödiga kostnader.

Jag har under dagen noterat att airbalampan blinkat till 3 gånger och om det är från vår lagning av ratten eller om det är mankemang med någon annan airbag vet jag inte i dagsläget men det löser sig. Jag fick även till en premiärtvätt av bilen och jag noterade att bilen nog hade uppskattat en vaxning då det var hyfsat knottrigt lite överallt på lacken.

I övrigt har inte mkt skett utöver att jag läser på lite om bilen och kör med den så mkt det går. Jag vill verkligen få löst det missljudet där finns i spisen då det hämmar mig alldeles för mycket. Imorron söndag vet jag förhoppningsvis mer i ärendet.

Jag har även fått tag på ELF oljan till lådan så att jag kan byta den men leverantören gav mig ett pris som var VÄLDIGT lågt vilket får mig att bli lite tveksam. Enligt ÅF så är ELF och FINA EXAKT samma saker men säljs i lite olika prisnivåer och numera skall allt säljas under märket ELF därav att jag kunde köpa det till mycket lågt pris. Jag frågade om det var IDENTISK produkt och inte bara samma klassificering men det skulle vara en 100% identisk produkt, exakt samam olja men i annan flaska. Jag skall dubbelkolla det på plats vid avhämtning men stämmer det har jag fått ett mkt attraktivt pris.

Efter tvätt av bilen imorse blev det givetvis Baguette till frukost! ;-)

Au revoir!















_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



Det där kletet på handtagen är något som ingår. Högst otrevligt. Jag har ju inte kvar dem så jag lider inte. Bra kämpat att få bort det. Olivolja var en nyhet för mig, är det ett beprövat knep?

Blinkande airbaglampa kan mycket väl vara kontakterna under stolarna, känsliga som f*n. Inför besiktning skall man inte justera stolen i längsled 🙃

Jag har kontakt med Magnus så lite extra detaljer dyker snart upp 👍

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Fredrik Hård skrev:
Det där kletet på handtagen är något som ingår. Högst otrevligt. Jag har ju inte kvar dem så jag lider inte. Bra kämpat att få bort det. Olivolja var en nyhet för mig, är det ett beprövat knep?

Blinkande airbaglampa kan mycket väl vara kontakterna under stolarna, känsliga som f*n. Inför besiktning skall man inte justera stolen i längsled 🙃

Jag har kontakt med Magnus så lite extra detaljer dyker snart upp 👍


Olivolja är ett klassiskt knep men hur långlivat det är får vi se.
Jag tror kontakterna under stolarna är borta redan men skall kolla ordentligt. Vet du vilka färger dom har? Skall kolla över vår lagning då sladdarna bakom airbag var jävligt tunna i det var lite mekk att lösa fast motståndet.

Gällande Magnus låter det skitbra ju!

För övrigt har airbagen idag gått över till fast sken. Det löser sig det är jag helt lugn över.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



Magnus har nu 2 främre golvmattor, en för bak (sitter ihop över avgastunneln), en bagagerumsmatta, en hatthylla, mattorna över hjulhusen bak, en nära på komplett verktygssats med hållare samt en stereo med kod.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
hur mycket får jag för att ha lättat din bil så himla effektivt :-)
Lär träffa Magnus imorrn , skall bli spännande att se om saker o ting passar trots att jag kör PH1

stort tack!!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



Johan Sjöström skrev:
hur mycket får jag för att ha lättat din bil så himla effektivt :-)
Lär träffa Magnus imorrn , skall bli spännande att se om saker o ting passar trots att jag kör PH1

stort tack!!


Det var så lite så, mindre grejer på vinden numera

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Höll på att missa denna. Kul med lite galenskap med låg budget. Lycka till med

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport "minibaguetten" Au revoir!
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
5 besök senaste veckan (33969 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande