Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Göra egna tändkablar?
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (9795 totalt)
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Jag sitter och funderar lite över detta ämne.. Jag har toppar med dubbla överliggande kammar och stiften i mitten, samt kommer köra med LS2 spolar monterade typ mellan topp och insug.

För att få detta bra och snyggt skulle jag alltså behövt ha en kabel som har originalfattning på ena sidan och matchande LS2 spolen på andra och som är typ 15cm lång. LS2 kontakter och kabel går lösa smidigt, men inte kontakten i toppen..

Då till min fråga! Kan jag återanvända kontakten i toppen? Eventuellt borra upp hålet för att få ner kabeln? För de enda dessa gör är väl att skydda själva anslutningen??

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489



Du behöver alltså LS-tändkablar som är minst 15 cm långa?
Något sådant? http://www.ebay.com/itm/MSD-Ignition-32079-Red-Universal-8-5mm-Spark-P . . . .

_________________
Tim Anle
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Typ ja, men gummit på tändstifts sidan är för liten diameter för att täta bra i hålet.

Kanske går lika bra att skifta gummit på ett färdigt set? (Ta av de medföljande gummit och ersätta med de från mina original kablar?)

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489



Låter som en enkel lösning om det är samma diameter på kablarna.

_________________
Tim Anle
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987



Är det en Audi V8 motor du pratar om?

Vad är anledning isåfall att du väljer LS2 spolar med tändkablar istället för VAG spolar som passar direkt?

Eller vad är det för motor?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Det är en 32v åtta, VAG spolarna är nästan korta så den kant som finns på topplocket får fräsas bort + att man får skala av rejält på gummit för att få ner dom i hålen. Samma jobb som på en KR motor

Andra anledningen är att VAG spolarna (som kostar ca 400kr styck) ger ~20kV i tändström, LS2 spolarna ska ge upp mot 45kV!

Och LS2 spolarna köpte jag nu för strax under 300st (AC Delco = OEM saker). I mitt fall känns det som att båda lösningarna blir lika besvärliga, LS2 blir några kronor dyrare (måste ju ha tändkablar med, kostar ca 1000kr inkl frakt för ett set till LS1 t ex) i slutändan men ger samtidigt dubbelt så kraftig ström att skapa gnista av. Därav att det blev den varianten.



De kablar jag tittat på (MSD SC) är garanterat tjockare än std, dock finns ju möjligheten att "borra" upp hålen i original hattarna, då får jag gå rakt ner genom i och för sig men de ska nog gå lösa. Förutsatt att hattarna på ett set MSD kablar inte är fastvulkade eller liknande :S (efter dagens fortsatta läsning verkar det dock inte vara så)

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987



Jo LS2 ger ju mer, dock är det ju många som kör med 200hk per VAG spole så känns som att det räcker gott och väll på en V8

Se till att ha minst 2.5mm2 kablar på + & - också så du inte får spänningsförlust på spolen.
Audi har 2.5mm2 std. på RS6 så du kanske bör ha ännu grövre med LS2

Går ju annars att köpa märkes VAG spolar också billigt på nätet.
NGK 280kr/st
Beru 300kr/st
Bosch 340kr/st

Har du provat både kort & lång VAG spole? var det ingen som passade?
Går det inte att byta ventilkåpa till en för VAG spolar annars?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



Cassius skrev:
Det är en 32v åtta, VAG spolarna är nästan korta så den kant som finns på topplocket får fräsas bort + att man får skala av rejält på gummit för att få ner dom i hålen. Samma jobb som på en KR motor

Andra anledningen är att VAG spolarna (som kostar ca 400kr styck) ger ~20kV i tändström, LS2 spolarna ska ge upp mot 45kV!

Och LS2 spolarna köpte jag nu för strax under 300st (AC Delco = OEM saker). I mitt fall känns det som att båda lösningarna blir lika besvärliga, LS2 blir några kronor dyrare (måste ju ha tändkablar med, kostar ca 1000kr inkl frakt för ett set till LS1 t ex) i slutändan men ger samtidigt dubbelt så kraftig ström att skapa gnista av. Därav att det blev den varianten.



De kablar jag tittat på (MSD SC) är garanterat tjockare än std, dock finns ju möjligheten att "borra" upp hålen i original hattarna, då får jag gå rakt ner genom i och för sig men de ska nog gå lösa. Förutsatt att hattarna på ett set MSD kablar inte är fastvulkade eller liknande :S (efter dagens fortsatta läsning verkar det dock inte vara så)


nu finns ju vags olika spolar med olika långa tändrör... finns någon tidig modell som har längre tändrör.

När jag köpte nya spolar till min motor för ungefär 2 år sedan gav jag 200:- spolen, kanske var beru tillverkade men passade utan problem i min 40 svampars motor i alla fall.

_________________
Roland Johansson
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255



Rolle Scirocco skrev:
Cassius skrev:
Det är en 32v åtta, VAG spolarna är nästan korta så den kant som finns på topplocket får fräsas bort + att man får skala av rejält på gummit för att få ner dom i hålen. Samma jobb som på en KR motor

Andra anledningen är att VAG spolarna (som kostar ca 400kr styck) ger ~20kV i tändström, LS2 spolarna ska ge upp mot 45kV!

Och LS2 spolarna köpte jag nu för strax under 300st (AC Delco = OEM saker). I mitt fall känns det som att båda lösningarna blir lika besvärliga, LS2 blir några kronor dyrare (måste ju ha tändkablar med, kostar ca 1000kr inkl frakt för ett set till LS1 t ex) i slutändan men ger samtidigt dubbelt så kraftig ström att skapa gnista av. Därav att det blev den varianten.



De kablar jag tittat på (MSD SC) är garanterat tjockare än std, dock finns ju möjligheten att "borra" upp hålen i original hattarna, då får jag gå rakt ner genom i och för sig men de ska nog gå lösa. Förutsatt att hattarna på ett set MSD kablar inte är fastvulkade eller liknande :S (efter dagens fortsatta läsning verkar det dock inte vara så)


nu finns ju vags olika spolar med olika långa tändrör... finns någon tidig modell som har längre tändrör.

När jag köpte nya spolar till min motor för ungefär 2 år sedan gav jag 200:- spolen, kanske var beru tillverkade men passade utan problem i min 40 svampars motor i alla fall.


När jag kollade för ett tag sedan fanns det tre längder på VAG spolarna, på Opelmotorn jag har var det den korta modellen som passade bäst.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12858



I mitt fall köpte jag original Pontiackablar och kapade dessa till rätt längd. MSD mfl säljer lösa LS-hattar så det var enkelt att bygga egna kablar. thumbs up



Edit: använd vaselin när du drar på hattarna. Helt omöjligt utan.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Martin och Roland: Jag har gått på vad dom som kör Golf GTi MK2 säger (dom med KR motorn). Mycke möjligt att de finns spolar med bättre längd som passar..

Jag har ju inte bilen i närheten så de blir mycke jag får småchansa på. VAG spolarna är de inget fel på, finns som sagt dom som kör rätt rejält mycke hästar på sådana Men starkare gnista kan väl aldrig skada? Ger kanske inte några hästar, men möjligen lite bättre förbränning och lägre bränsleförbrukning

Roland: 40 ventilarna hade jag fått för mig hade VAG spolar allihopa? Trodde de bara var 32 ventilarna som hade fördelare

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Angående VAG kontra LS2-spolar:

Jag har kört slut på många VAG-spolar i en 2.2t S4 motor (som gick på etanol) och det var först när jag monterade LS2 spolar det blev slut på tändproblem. Sämst var original tändkasetten. Sen monterade jag VAG-spolar och de höll mellan 6 och 12 månader ...jag tror jag har bytt minst 10 stycken.

Det var på etanol (och 1.5 bar laddtryck) som spolar var som känsligast. Att LS2 är bästa valet är ingen tvekan om...dels tänder de med mkt mer energi, dels sitter de utanför toppen och därmed inte går lika varma. Jag tror att jag räknade fram att LS2 dumpar mer än dubbelt mer energi i gnistan än 1.8t-spolar.

De bästa är LS2 "Yukon" spolar med kylfläns. De får fyr på det mesta

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987



Var dessa dom gamla VAG spolarna eller även nya versioner du brände upp?
Och vilka fabrikat testade du?
Hur länge sedan var detta?

Jo LS2 lär nog ge bra gnista, men samtidigt verkar ju VAG räcka till för över 200hk per spole med höga laddtryck enligt många som kör med dessa.
Men dom gamla spolarna hade ju stora problem även på std bilar.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Även om dom räcker till mycke effekt kanske dom inte gillar livet i längden? Jag är inte särskilt insatt i VAG spolarna så jag ska inte uttala mig dock..

beepbeep: Är inte Yukon spolen en eftermarknads LS2 spole som är ännu lite värre? Eller kallas alla LS2 med kylfläns för Yukon?

Dom jag köpte hade nämligen kylfläns, originalnummer D585. Dock trodde jag att Yukon var en "uppgraderad" variant som såldes som just Yukon?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Cassius skrev:
Även om dom räcker till mycke effekt kanske dom inte gillar livet i längden? Jag är inte särskilt insatt i VAG spolarna så jag ska inte uttala mig dock..

beepbeep: Är inte Yukon spolen en eftermarknads LS2 spole som är ännu lite värre? Eller kallas alla LS2 med kylfläns för Yukon?

Dom jag köpte hade nämligen kylfläns, originalnummer D585. Dock trodde jag att Yukon var en "uppgraderad" variant som såldes som just Yukon?


Du köpte rätt. Det finns tre varianter på dessa: LS1, LS2 (artikel D580) och LS2 Truck ("Yukon", artikelnummer D585). D585 är "värst". Får du gnistsläckning med dessa är det någon annanstans det är fel.

Länk till mer teknisk diskussion gällande dessa spolar:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=80211&start=21

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



RallyQuattro skrev:
Var dessa dom gamla VAG spolarna eller även nya versioner du brände upp?
Och vilka fabrikat testade du?
Hur länge sedan var detta?

Jo LS2 lär nog ge bra gnista, men samtidigt verkar ju VAG räcka till för över 200hk per spole med höga laddtryck enligt många som kör med dessa.
Men dom gamla spolarna hade ju stora problem även på std bilar.


Jag tror jag var på revision "R" när jag tröttnade och bytte till LS2. Det var cca. 5 år sen. Bilen är såld nu och rullar fortfarande med dessa spolar. Det där hur mycket per spole motorn ger tror jag inte riktigt är någon måttstock på hur kraftfull gnistan är. Som sagt, de fungerade utmärkt på bensin men misstände på etanol. Min teori är att VAG-spolar helt enkelt inte tål gnistsläckning och ifall man triggar dem utan tändstift (eller med tändstift som inte tänder) har energin ingenstans att ta vägen utan det blir interna överslag.

Om jag skulle bygga något turboladdat nu där det finns plats för externa spolar skulle jag tveklöst välja LS2. Prisskillnaden är försumbar.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987



Det jag menade var att det funkar bra för många andra även på väldigt höga effekt uttag på etanol med höga laddtryck.
Enda jag hört numera haft problem är dom som köpt billiga noname spolar på ebay.

Kan ju faktiskt varit ditt original AAN motronic som inte var anpassat för 1.8t spolar som dödade dom i förtid.

Så säger inget negativt om LS2 spolar utan dom är grymma bara att det kanske är onödigt på en del bilar och krånglar till det med installation med tändkablar i mellan.

Men på min förra 90q med AAN motor köpte jag Biltema spolar för 169kr/st som jag monterade svalt uppe under rutan i ventilations diket och drog tändkablar ner till motorn vilket fungerade bra.

Men jag som har typ 1.8t spolar original på RS6 motorn tror inte LS2 spolarnas gnista kommer behövas och mina RS6 spolar har fungerat bra, men jag har köpt nyare röda R8 spolar som är längre och skaffat plast distans som ska sitta i mellan som kanske även hjälper till att ta bort mycket av kontakt värmen från ventilkåpan och hoppas jag slipper dessa problem med spolar du haft sen när jag går över från E50 till E85.

Och trådskaparen har ju bara en 3.6liters sug motor V8 som kanske byts till 4.2L 340hk sug V8 i framtiden och då lär ju 1.8t spolar aldrig bli något problem så därför jag undrade varför han inte kör med det, men nu hade han ju dock redan köpt LS2 spolar så då är det bara att köra på...

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Absolut, du har rätt. För en sugmotor som körs på bensin är LS2 antagligen overkill. (45kV sliter på stiften och ställer högre krav på tändkablar också). Jag kör numera en sugis 4.0L W8 som har åtta VAG spolar och ingen har hittills gått sönder (har ett lager från tiden min AAN åt VAG spolar ).

Jag tror att kombinationen värme + överladdning + E85 tar död på VAG-spolar så det där med distanser+kylning kan vara sättet att få dem att hålla länge.

Men man får ej glömma att LS2-spolar kommer från en bensin V8 i sugmotorutförande...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Skadar aldrig med lite extra krut i gnistan

Men en följdfråga.. Med tanke på vad beepbeep sa om nötningen av stiften. LS2 motoriserade bilar (t ex Yukon) använder Iridium stift, som ska vara mer slitstarka.

Men dom stiften har också 5k Ohm i motstånd. Vad har ni som kör/kört med LS2 spolar haft för stift? För std stiften till min motor har bara 1k ohm i motstånd.

Vad jag är nyfiken på är om ni kört lägre resistans än 5k ohm på stiften och upplevt störningsproblem? (std kablarna till LS2 ligger på ~300-450ohm/fot i resistans och jag kommer använda MSD SC kablar som har 50 ohm/fot enligt spec). Kör jag i så fall också 1k ohms stift kommer jag ju hamna på mindre än en femtedel i totalresistans efter spolarna.

Ska man välja 5k ohm stift istället för "std" 1k ohm?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Om nu motorn har fördelare från början, varför inte vara smacka dit en MSD tändbox (typ MSD 6A) och en MSD Blaster 2 spole och vara nöjd? De grejerna tänder vad som helst och är fruktansvört enkla att montera och håller i evighet...

Men visst, inte samma ballfaktor som COP.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Cassius skrev:
Skadar aldrig med lite extra krut i gnistan

Men en följdfråga.. Med tanke på vad beepbeep sa om nötningen av stiften. LS2 motoriserade bilar (t ex Yukon) använder Iridium stift, som ska vara mer slitstarka.

Men dom stiften har också 5k Ohm i motstånd. Vad har ni som kör/kört med LS2 spolar haft för stift? För std stiften till min motor har bara 1k ohm i motstånd.

Vad jag är nyfiken på är om ni kört lägre resistans än 5k ohm på stiften och upplevt störningsproblem? (std kablarna till LS2 ligger på ~300-450ohm/fot i resistans och jag kommer använda MSD SC kablar som har 50 ohm/fot enligt spec). Kör jag i så fall också 1k ohms stift kommer jag ju hamna på mindre än en femtedel i totalresistans efter spolarna.

Ska man välja 5k ohm stift istället för "std" 1k ohm?


Jag körde med vanliga bcpr7es-11 då de också användes i Etanol-SAAB:ar. De höll mellan 3000-5000 mil.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Skruva banåkabil
Göra egna tändkablar?
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (9795 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande