Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Göra egna tändkablar? | << 1, 2 7 besök senaste veckan (9797 totalt) |
Fördelarkontakter tenderar att eroderas av sådana starka spolar. Man vill helst undvika all sorts mekanisk kontakt och gnistor bortsett från tändstiften. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
För att fördelarna bygger ~15cm bakåt på topparna. Bara för att de är en Audi motor MÅSTE den ju inte sitta framför hjulaxeln, eller? beepbeep: Det är 5k ohm stift de, lutar åt att jag kommer gå den vägen med.. Sen får jag se va de blir för sort, Densa IT20 var inte alltför dyra med tanke på att det är Iridium stift! (Runt 6-700kr, NGK TR5IX (tror jag dom hette) går på drygt 1100 som jämförelse) Just IT20in är listad som fungerande utbytesstift till den här motorn också, om de nu skulle spela någon roll... TR5IX passar med, men har en annan temperatur bla. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Mitt resonemang gick så här: Jag körde överladdat på Etanol. SAAB var bland de första på E85 och 9-5 har väldigt höga EGT och cylinderttryck. På etanolbilar fick man inte montera iridiumstuft utan det vara endast koppar som gällde. Uppenbart finns det något som gör NGK kopparstiften lämpliga för Etanol. Sen passar de rakt av i Audimotorer, funkar alltid och är relativt billiga. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Och jag går på att dom modernare LS2 bilarna (som spolarna kommer från) verkar ha Iridiumstift som standard..
Får se va de blir. Iridium påstås tända lättare (kräver mindre volt för gnista) än koppar stift, och ska således vara bra lämpade för start/stopp motorer, E85 och höga laddtryck.. Men det är fortfarande vad jänkarna påstår så jag är lite skeptisk.. Svårt att hitta info på detta ämne på den här sidan pölen tycker jag? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Iridium, platina osv. är ädelmetaller som är framförallt väldigt motståndskraftiga/tål värme bra. De leder däremot inte bättre än koppar men stiften håller länge (vilket är oftast plus när man har knasigt konstruerade bilar där det är svårt att komma åt stiften (t.ex. min minibuss där man måste ta bort torkare för att byta bakre stift).
Jag tvivlar att de skulle "tända bättre". Jag tror att de tänder exakt lika bra/dåligt som kopparstift med samma elektrodavstånd (då inbyggda stiftmotstånd är mycket större än skillnader i elektrodernas ledningsförmåga). Håller längre gör de definitivt. Vad jag minns var problemet för SAAB:ar var att Trionic fick spel med platina och etanol. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Det är faktiskt så att det behövs mindre tändenergie för att skicka gnista på iridiumstift kontra koppar. Anledningen är främst att iridiumstiften oftast (alltid?) har en mindre elektrod och koncentrerar gnistan bättre.
Att det är viktigt med "vanliga" tändsift på Saab beror på deras joniseringsmätning via tändsiften, som ballar ur om det hamnar andra där. _________________ AIexander StenvaII |
||
Jag var på väg med ett lite liknande inlägg, men väljer att be om en förklaring. Som du skriver är har ju oftast iridiumstiften små mittelektroder, inte sällan heller liten sidoelektrod. Om vi jämför ett racingstift (med kopparelektrod) i samma dimensioner som ett iridiumstift, är det då någon skillnad i tändenergi som behövs för lika stark gnista? Dvs är det mätbar eller märkbar skillnad beroende på material eller är det utformning på stiftet som avgör? _________________ Roland Johansson |
||
Höll på med tändspole uträkningar tidigare för att hitta bästa tändspolen till min bil.
Hitta de då data över att platinum och iridiumstift behövde lägre tändspänning trots samma tändgap och "tändmotstånd" i cylindern. Vill minnas att det var då jag hittade infon att det berodde på de mindre elektroderna ( samt annat som jag inte längre minns :\ ) Gissar att det följer varandra, dvs att har man liten elektrod så kan man utforma stiftet bättre "utan" nackdelar och det är därav de behöver lägre tändenergie ..men är bara min gissning. För övrigt så skiljde det något så fruktansvärt mellan att knacka stiften 0.1mm mot om man skulle upp i samma tändenergie för att inte få misständningar på överladdad bil. Så jag ska då knacka stiften i fortsättningen så länge jag inte behöver låglast _________________ AIexander StenvaII |
||
Skruva banåkabil Göra egna tändkablar? | << 1, 2 7 besök senaste veckan (9797 totalt) |