Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Krasch? Extrafarliga ställen!?
1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (20583 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
På de flesta trackdays så begänsar sig incidenter till att någon kör ut i en grusfålla eller ut på gräset och någon plastdetalj kanske går sönder. Det händer även ibland att folk kör in i räcken med ganska begränsade plåtskador som följd. Vid de här typerna av olyckor är personskadorna historiskt sett väldigt begränsade. Det är bra!

Men ibland, ganska sällan tack o lov, så blir det ordentliga smällar även på trackdays där föraren blir skadad eller med ordentlig tur klarar sig någorlunda hyffsat även om det kunde slutat betydligt värre med tanke på krockvåld osv. Alltså olyckor där det blir ambulansfärd för koll av föraren.

Den här tråden startar jag för att försöka få in info av er alla för att se om någon speciell plats eller situation som upprepat har haft allvarligare krascher. Jag kommer just nu bara på en och den skriver jag om i nästa inlägg. Men som sagt, känner du till återkommande allvarligare krascher någonstans så dela med dig!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Vattenplaning in under bron på Kinnekulle (dvs rakt fram utan fartsänkning) är det ställe jag sett värst smällar. Helikopterlyft vid ett tillfälle efter baklänges smäll (hjälm slog i räcket) och framåtvolt vid ett annat (inte helikopter men ambulans därifrån).

Det stället på Kinnekulle är fel ställe att ha nån hastighet öht när det kommer mer vatten ovanifrån. Man vet inte hur mycket mer vatten det är nästa varv. När det slutat regna minskar pölarna så det blir mer förutsägbart, men det är fortfarande fel ställe att maxa vid minsta risk för planing.

I torrt är väl samma ställe ett vanligt avkörningsställe med besök i räcket till vänster. Men då går det oftast inte så illa.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
EDIT: Niklas han emellan med sitt inlägg innan jag han posta denna min del två i ämnet


Ännu en gång har en bil på en trackday vattenplanat på Kinnekulle innan bron och åkt in i räcket till höger. Även denna gång med ganska ordentligt krockvåld. Jag känner till några stycken tillfällen där där exakt detta hänt. Det verkar som om att trots att förarna både vetat om problemet och att de tagit marginal för det i körningen att de ändå blivit överaskade av vattenplaningen, av typen "det var självklart halt varvet innan i regnet men inte så farligt men sen plötsligt varvet efter så bara..."

När det är torrt här så brukar bilar åka av aningens senare, efter apex, dvs ut i gräset till höger i hög fart eller ut till vänster grusfålla/staket. Det är därför vanligt att det inte blir riktigt lika allvarliga krascher där när det är torrt även om det går fort.

Allvarligt talat så har jag i mitt i-huvet-sparade-register över allvarligare incidenter INGET annat ställe som det hänt samma sak så många gånger.

Men jag kan ha missat grejer så klart! Fyll på i tråden isf!

Min tanke här och nu är att OM just Kullen i regn innan bron är extremt överrepresenterat med allvarligare krascher på trackdays så borde man kanske diskutera om man kan höja säkerheten på något sätt? Allt från att bygga om banan så det rinner av bättre, till dränering i själva banan (båda kanske fullständigt orealistiska) till... ja inte vet jag.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Nämnda ställe på Kinnekulle

Falkenberg; hjul utanför banan (eller blött väglag) vid utgång på rakan brukar sluta med kast och muren i höjd med mållinjen

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Magnus Bengtsson skrev:
Falkenberg; hjul utanför banan (eller blött väglag) vid utgång på rakan brukar sluta med kast och muren i höjd med mållinjen


Ok!

Hur många gånger har det hänt säg de senaste fem åren på trackdays där det blivit ambulansfärd?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Magnus Thomé skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Falkenberg; hjul utanför banan (eller blött väglag) vid utgång på rakan brukar sluta med kast och muren i höjd med mållinjen


Ok!

Hur många gånger har det hänt säg de senaste fem åren på trackdays där det blivit ambulansfärd?


Jag läste isåfall inte frågan tillräckligt noga men isåfall nej, det är inte så vanligt förekommande överhuvudtaget med ambulansfärd från banan när det gäller någon form bilkörning på Falkenberg.
Oftast stannar det med kontroll hos läkare på banan.

MC är en annan femma..

För övrigt så har jag för mig att det samlas sådan statistik hos SBF när det gäller bilar (dvs från SBF försäkrade arrangemang)

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Pelle_MX5
Bro
Här sen Maj 2016
Inlägg: 140



Var på Kinnekulle igår, nu rasa ju min bil så nåt wet-race blev inte aktuellt.
Såg resultatet av smällen, inte förvånad att det hände.

Med hel bil hade jag inte kört.. bron är otäck redan i torrt

_________________
Per Nilsson
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Magnus Thomé skrev:
Ännu en gång har en bil på en trackday vattenplanat på Kinnekulle innan bron och åkt in i räcket till höger. Även denna gång med ganska ordentligt krockvåld. Jag känner till några stycken tillfällen där där exakt detta hänt. Det verkar som om att trots att förarna både vetat om problemet och att de tagit marginal för det i körningen att de ändå blivit överaskade av vattenplaningen, av typen "det var självklart halt varvet innan i regnet men inte så farligt men sen plötsligt varvet efter så bara..."

När det är torrt här så brukar bilar åka av aningens senare, efter apex, dvs ut i gräset till höger i hög fart eller ut till vänster grusfålla/staket. Det är därför vanligt att det inte blir riktigt lika allvarliga krascher där när det är torrt även om det går fort.

Allvarligt talat så har jag i mitt i-huvet-sparade-register över allvarligare incidenter INGET annat ställe som det hänt samma sak så många gånger.

Men jag kan ha missat grejer så klart! Fyll på i tråden isf!

Min tanke här och nu är att OM just Kullen i regn innan bron är extremt överrepresenterat med allvarligare krascher på trackdays så borde man kanske diskutera om man kan höja säkerheten på något sätt? Allt från att bygga om banan så det rinner av bättre, till dränering i själva banan (båda kanske fullständigt orealistiska) till... ja inte vet jag.

Som trackdayarrangör kan man ju alltid välja att sänka farten genom åtgärder, tex koner.
Inte så populärt kanske i alla läger, men ansvarsfullt och uppenbarligen nödvändigt.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Magnus Bengtsson skrev:
Som trackdayarrangör kan man ju alltid välja att sänka farten genom åtgärder, tex koner.
Inte så populärt kanske i alla läger, men ansvarsfullt och uppenbarligen nödvändigt.
ungefär lika realistiskt vid skyfall som att rödflagga racet innan första katastrofen händer.

Lite vatten/regn är ju inga problem, men när regnskuren öser på hinner man ofta inte agera (när situationen ändras dramatiskt på en halv minut, och sen vart det körbart fem minuter senare).
Lite hann jag reagera, att gå ut ur kuren för att bevittna luftfärden, med "det är ungefär nu det brukar gå skogen".

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Äre nåt speciellt som hänt nyligen?

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Mange K skrev:
Äre nåt speciellt som hänt nyligen?
Igår hade vi en bil som vattenplanade in under bron med luftfärd och framåtvolt efter räcket träffats i 45 grader vinkel och ca 130 km/h.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Fyfan, lät sådär

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Mange K skrev:
Fyfan, lät sådär
Som sagt inte första gången som exakt det händer

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Niklas Falk skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Som trackdayarrangör kan man ju alltid välja att sänka farten genom åtgärder, tex koner.
Inte så populärt kanske i alla läger, men ansvarsfullt och uppenbarligen nödvändigt.
ungefär lika realistiskt vid skyfall som att rödflagga racet innan första katastrofen händer.

Lite vatten/regn är ju inga problem, men när regnskuren öser på hinner man ofta inte agera (när situationen ändras dramatiskt på en halv minut, och sen vart det körbart fem minuter senare).
Lite hann jag reagera, att gå ut ur kuren för att bevittna luftfärden, med "det är ungefär nu det brukar gå skogen".

Tänkte närmast generellt, "alla erfarna" vet vad som kan hända i denna specifika svängen, torrt eller blött.
Att reagera på en störtskur är svårt då den förste in i situationen också ofta är den som först blir drabbad.

Jag skulle själv tycka det är tråkigt med extra begränsningar om jag kör en trackday men kurvan under bron på Kinnekulle är en särskilt utsatt kurva jämfört med de riskpartier som finns på andra banor, vilket kan kräva impopulära beslut i förhand när det är frågan om trackdaykörning på Kinnekulle.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Niklas Falk skrev:
Mange K skrev:
Äre nåt speciellt som hänt nyligen?
Igår hade vi en bil som vattenplanade in under bron med luftfärd och framåtvolt efter räcket träffats i 45 grader vinkel och ca 130 km/h.

Hur gick det med föraren?

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Magnus Bengtsson skrev:
Niklas Falk skrev:
Mange K skrev:
Äre nåt speciellt som hänt nyligen?
Igår hade vi en bil som vattenplanade in under bron med luftfärd och framåtvolt efter räcket träffats i 45 grader vinkel och ca 130 km/h.

Hur gick det med föraren?
Glas i ögat och blödande sår i ansikte och på händer.
Väldigt bra med tanke på att arm varit utanför kaross vid tillfälle under volt/rullning.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Film ifrån bilen som åkte precis där innan olyckan, Timmy före, han hade 80km/h på GPSen och klarade räcket men inte hålla sig på banan, Timmy hade dock i sort sett noll mönster i sina r-däck.


_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



Tobias Bollmark skrev:
Film ifrån bilen som åkte precis där innan olyckan, Timmy före, han hade 80km/h på GPSen och klarade räcket men inte hålla sig på banan, Timmy hade dock i sort sett noll mönster i sina r-däck.



Tänker jag fel, eller är det totalt dumt och idiotiskt att åka ut med i princip blankslitna r-däck när det regnar rejält?

Förare bör väl ta en hel del eget ansvar för sina handlingar, och ibland tänka till en sekund?

_________________
Roland Johansson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Rolle Scirocco skrev:

Tänker jag fel, eller är det totalt dumt och idiotiskt att åka ut med i princip blankslitna r-däck när det regnar rejält?

Förare bör väl ta en hel del eget ansvar för sina handlingar, och ibland tänka till en sekund?
För att balansera idiotförklaringen så var det ingen som åkte ut under de 2-3 minuter som skuren tog i.

Sen kan man diskutera när man ska avbryta sin körning, men det hinner regna mer än en minut per varv, och det gick ju bra förra varvet (och skurar behöver inte vara homogena på hela banan).
Det är alltid lättare att vara förare i soffan.

Men det är ingen annan än föraren som sköter ratt och pedaler, det stämmer.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Som trackdayarrangör har man ett visst ansvar för sina deltagare, kanske inte alltid så populärt men så är det. Det handlar om säkerhet inte bara för den utsatta föraren utan även de runt omkring som kan drabbas.

Är det dåligt väder kollar man däck vid ankomst till banan. Regnar det kraftigt så är det följebil de första varven tills alla har fått känna på banan och regnet. Är det monsunregn flaggar jag in bilarna och har en grundlig diskussion med alla i gruppen. Förvånansvärt många som stannar kvar i depån och släpper på pressen att de måste köra under hårt regn. Bilarna med dåligt däckmönster släpps inte ut.

Otroligt tråkigt med olyckor, speciellt de som man hade kunnat förhindra.

Ruggig olycka på Kinnekulle, hoppas verkligen att inte ögat får bestående skador.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Självklart är det förarens ansvar. Och arrangörens. Och banägarens.

Problemet här är väl just överrumplingsproblematiken. Både för förarna och arrarangören. Som Niklas skriver, på 30 sekunder ändrar det sig från blött och halt men ok till inte körbart.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Krasch? Extrafarliga ställen!?
1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (20583 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande