Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Krasch? Extrafarliga ställen!? | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (20588 totalt) |
Visst kan förutsättningar ändra sig väldigt snabbt. Men åker man med i princip mönsterlösa däck och det börjar regna är väl väldigt lugnt tempo tillbaka till depån lämpligt, eller svänga av och parkera bakom ett räcke tills passet är över. Tycker Anders skriver bra rader. _________________ Roland Johansson |
||||
Arrangörerna kan inte vara mamma till alla på bana och detaljgranska bilar,däckmönster och förar erfarenhet.
De var mycket tydliga i förarmötet på morgonen och gick igenom bland annat just under bron är det lurigt, och speciellt i blött då det blir stående vatten och vattenplaning. Jag håller med det är allas ansvar att vi kör säkert och har skoj men i detta fall har de gjort de de kunnat. Och självklart är det tråkigt att olyckor händer. Och det är inte frågan om man kör av banan utan när. Det jag skulle vilja belysa är hur avåkningszonen är formad och hur det skulle kunna ändras till det säkrare. Måste de vara ett räcke, får det inte plats med en rejäl sandfålla? _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||
Ja, räcke behövs då banan kommer tillbaka på andra sidan. Det som kanske skulle kunna fungera är att flytta räcket ända till bankant så att bilar kan s.a.s glida längs med räcket istället. |
||||
_________________ Magnus Thomé |
||||
Jovisst tappade jag lite fokus på den urprungliga frågan under det jag läste genom tråden.
Men skall vi prata säkerhet så tycker jag ändå det är viktiga frågor men det kanske vi kan ta i en annan tråd. Där vi kan diskutera hur man i görligaste mån förebygger olyckor så att de inte kommer till det vi diskuterar nu, hur man hanterar räddningspersonalens utsatthet, flaggvakters säkerhet etc. Tillbaka till frågan som är hur identifierar vi de farliga ställena och påverkar vi dom ansvariga att förbättra dom. Framförallt hur förändrar vi dom som trots allt godkänner banorna. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
För att ytterligare klargöra "idiotin": 1. Banan var torr när passet började och bilarna gick ut på banan. 2. Däcken var blankslitna, det var en del kvar till slitage-varnarna såvitt jag minns. 3. Varvet innan togs enkelt i 120kmh (på mätaren) under bron med lättare regn. När jag planade varvet efter hade det väldigt plötsligt börjat regna kraftigt och jag var på väg att avbryta passet och sänkte farten till vad jag (uppenbarligen felaktigt) ansåg var tillräckligt/"cruise-fart" under bron (80kmh på mätaren enligt video inifrån). Uppenbarligen en smula felaktig bedömning och jag var genuint förvånad att det planade, och väntade mig inte att vattenmängden på banan skulle öka så drastiskt på drygt en minut. Som tidigare nämnt klargjordes faran vid regn och specifikt detta område av banan tydligt vid förarmötet. Utan den hade jag lika gärna kunnat gå i räcket jag med, istället blev det en extremt odramatisk liten avvikelse från banan med ett par meter. Kan inte svara för den andre föraren men med tanke på hur god marginal jag trodde mig ha är jag inte förvånad över att av 15-20 bilar på banan skulle någon ha mindre. _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||||
först och främst.....
i ett internationellt perspektiv så är vi vi förskonade från måna allvarliga olyckor.... och det är vi på grund av att dom svenska banorna har en kombination av relativ låg hastigt med ändå rätt ok passiv säkerhet.... med ett undantag och det är kinnekulle under bron vid vatten precis som magnus säger.... och som jag ser det så finns det tre val.... antingen acceptera att folk "kan" skada sig där vid otur eller bygga om hela det partiet.... eller inte köra där vid minsta regn.... under dom 25åren jag arrangerat SLC.... så är kullen enda stället vi haft en allvarlig olycka och precis på samma sätt som nu.... vattenplaning och avkörning ut till höger.... dock hade den killen ändå mer otur och träffa änden på betongblocket med omedelbar stopp baklängen varpå stolsfästet gick av och stolen gick bakåt med föraren som åkte upp i burkrysset och bröt nack-kotor..... (skönt nog så vart han helt återställd efter 6 månader med halo-krage) det stället har ett inbyggt farlighet i sig...... och det är nog svårlöst tyvärr.... Hursomhelst .... den nuvarande killen som tyvärr råkade illa ut.... var iaf försäkrad ordentligt..... så skadeanmälan håller på och görs just nu...... så det är iaf ett litet positivt i eländet.... |
||||
Man skulle ju kunna göra det säkrare under bron. Ändra doseringen, gräva bättre dränering tex.
Det är ju den hårigaste kurvan i Sverige, men också den som det händer mest i. Det går ju att anta en matcho attityd angående detta, men i slutändan så påverkar olyckor oss alla, speciellt dom av oss som har ett visst försäkringsskydd och plånbok med begränsat djup. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
I brist på bättre ideer kring Kullen innan bron så tycker jag såhär:
För att förare ska bli lite extra påminda om problemet så bör alla arrangörer hänga ut röd-gul-randig flagg omedelbart när det regnar ordentligt (inte under duggregn förstås). Om man fått veta om risken under förarmötet (att greppet kan ändras snabbt från varv till varv osv) plus att flaggan hängs ut omedelbart som påminnelse när det börjar regna ordentligt så har man gjort allt som går för att förare ska kunna ta vettiga beslut i körtempo. Det här kravet på flagg tycker jag banägaren ska kräva av alla arrangörer. Just för att det kan minska antalet svåra olyckor. Olyckorna lär inte försvinna men bättre odds är det värt tycker jag. _________________ Magnus Thomé |
||||
MEN .... det är inte i kurvan dom elaka smällarna händer , iaf enligt min erfarenhet utan det är i svaga fullfartshögern till bron...... sen om det beror på asfaltskvaliten som är för tät, eller dålig dränering eller alltihopa i kombination med svag högerkurva vet jag inte.... men i själva vänstern är ju inte problemet enligt min erfarenhet iaf.. utan på väg dit.... nån som har andra erfarenheter? |
||||
Min policy är att aldrig köra i regn, eller väta, det är då 90% av all skit händer.
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Oberoende med vilken vinkel man ser på det hela så kan det inte vara fel att försöka minska antalet allvarliga incidenter på ett kraftigt överrepresenterat olycksställe. Jag tror du håller med _________________ Magnus Thomé |
||||
Är inte lite grundorsaken att r-däck inte är lämpliga på regn? Visst finns det väl några r-däck som hjälpligt fungerar, tills det blir stående vatten. Vid regn regndäck eller vanliga gatdäck? _________________ Roland Johansson |
||||
På berört ställe på Kinnekulle kan man säkert öka just vattenavrining mm, men av de incidenter jag sett där(mest) och på andra ställen är övervägande delen utförda av prova-på-bana förare under alla väderförhållanden.
Ett visst övermod och horn som växer ut i kombination med ovana, resulterar i mestadels avåkningar med lite plåtskador och pajade fälgar. Personskador är ju lyckligtvis väldigt sällan, mest egot som tar stryk. Men det har varit riktigt nära när folk i öppna Miator eller som nu burlös bil gått av efter bron och mer eller mindre kränkt av däcken från fälgen.. men hållet sig på rätt köl. En sidovolt i en bil utan båge/bur känns ju så där. Tror inte jag har nån bra idé hur motverka, tycker man informerade just på Kinnekulle väldigt bra om faran framförallt vid regn... _________________ Per Nilsson |
||||
Vad säger banägaren? Skulle vara intressant att höra vad dom gör när en olycka händer. Gör dom nån utredning? Har dom redan en plan för att förbättra säkerheten i kurva 1 på kullen?
Magnus, du kan ju skicka dem länken hit, så kan dom svara själva, det är ju enklast kanske? |
||||
Allmänt banåkaforum Krasch? Extrafarliga ställen!? | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (20588 totalt) |