Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Westfield Megabusa 2010 - Dårpippin
1, 2, 3   >>
24824 besök totalt
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6873

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Ända sedan jag sålde min Miata i fjol har jag varit sugen på någonting dumt. Och vad kan vara dummare än en bil utan vare sig vindruta, dörrar eller för den saken skull en riktig bilmotor?



Nåväl, jag har väl dreglat över ett par Lotus Elise under våren, liksom en och annan supersjua i olika tappningar. Men när den här Megabusan bjöds ut föll liksom alla pusselbitar på plats. Så det fick bli en famljetripp till Örebro, med övernattning på mysiga Lannalodge en bit utanför stan, i samma riktning som bilen.

Förvisso, jag har förvisso haft ett par Sevenkloner tidigare men jag visste inte riktigt hur en BEC skulle bete sig. Svaret skulle visa sig vid provkörningen: ungefär som att köra en motorsåg genom ansiktet. Vad påminner den om? En Superkart kanske? Det är väldigt, väldigt olikt allting annat jag har kört på gata tidigare. Och jag har faktiskt kört det mesta som går att uppbringa.

Det är alltså fråga om en lådbil med motor och låda från Suzuki Hayabusa. En motorcykel. En väldigt, väldigt snabb motorcykel. Med det följer att det inte finns någon svänghjulsmassa överhuvudtaget, och en koppling som är av typen strömbrytare. Tjuvstoppen sker helt utan tvekan, från 4 000 r/min till noll på ingen tid alls. Min fru döpte den till Dårpippin.



Bara man kommer i väg drar motorn hur snällt och civiliserat som helst (nåja), från några tusen varv och uppåt. Men överraskningen kom när alla vätskor blivit varma och det gick att dra på. För det går som fan. Med lite varv och tung gasfot går det alldeles utmärkt att bli rädd. Och det är ju bra.

Två saker förvånades jag över: dels den enormt lättlöpande styrningen. Att svänga på <500 kilo bil kräver inte mycket. Dels av den absurt lätta kopplingspedalen - som ett fiskvarmt handslag ungefär.

Så det återstod bara att kasta pengar på säljaren, lasta den medföljande släpvagnen med bil och baxa hem den till Tjockholm genom Närkes alla regnskurar.



Vad väntar? En framgångsrik () karriär i Roadsport A, vilket kommer att kräva lite småpyssel. Kanske behöver jag byta bågen mot någonting i lämpligare dimensioner, till exempel. Vem gör sådana? Först ska jag förstås vänja mig vid bilen, kopplingen, den totala avsaknaden av svängmassa och den enorma, ENORMA, accelerationen. Hur gör man det? Ja, och så ska jag hålla mig långt borta från alla former av rusningstrafik, för sådan avnjuten medelst Megabusa tror jag är mer besvärande än den där motorsågen i ansiktet.


_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Det finns möjlighet till extra tält i mysgubbedepån, så du är välkommen åter.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



The ha-begär is strong in this one....

Bara att gratulera till vad som verkar vara en grym bil!
Ett par ILXer på den där så

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Hysteriskt att den klassar in i Roadsport...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1051



Se där ja Det va alltså du som nöp megabusan. Hayabusa is da shit, eller hur!
Kul att den hamnade här på Rejsa thumbs up

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



MaZ skrev:
Hysteriskt att den klassar in i Roadsport...


+1 på den!

_________________
Anders Hansson
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



Brutal och cool thumbs up

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Grattis, tror jag!

Att undvika rusningstrafik (eller egentligen all trafik, undantaget sådan som är på bana) är nog klokt. Av alla BEC jag kört så är det alltid trafiken som är problemet, att komma och vara överens med koppling och gas är inte så enkelt.

Personligen tror jag på att montera en hårdare returfjäder i kopplingen (på pedalen funkar nog) så det blir lite lättare att känna var man har den. Alla BEC jag kört har samma fenomen.

Tyvärr har jag inte kunnat köra någon med attack på bana, där tror jag den trivs ypperligt. På gata föredrar jag CEC...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Micke gill
Västerås
Här sen Okt 2013
Inlägg: 26



Grattis till bilen, bec är brutal.
Har en original Westfield framruta med speglar till salu.
Skön att ha om Ska åka längre.
Har även ett par nya r888.
Pris Kan vi diskutera om du vill handla.
mikaelgull@gmail.com
0767247332.

_________________
Mikael Gull
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Lysande! Du kommer ha såååå sabla kul med den.

Rejsa BMW med stora startfält är kul (Kör i SpecE30 nu för tiden) men saknar i ärlighet min hysteriska Westfield nästan alla dagar i veckan.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016



Kraniel skrev:
Kanske behöver jag byta bågen mot någonting i lämpligare dimensioner, till exempel. Vem gör sådana?

Westfield!
http://parts-shop.westfield-sportscars.co.uk/body-fittings-trim-rollba . . . .
Tar en bra stund att få den bara...
Prata med http://www.sscsolutions.se/

Min har precis landat på bilen...
http://www.nillet.com/bildagbok/bygget/19/_DSC8650.JPG

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Nillet skrev:
Kraniel skrev:
Kanske behöver jag byta bågen mot någonting i lämpligare dimensioner, till exempel. Vem gör sådana?

Westfield!
http://parts-shop.westfield-sportscars.co.uk/body-fittings-trim-rollba . . . .
Tar en bra stund att få den bara...
Prata med http://www.sscsolutions.se/

Min har precis landat på bilen...
http://www.nillet.com/bildagbok/bygget/19/_DSC8650.JPG

Lever ssc längre för några delar vill dom ju inte sälja

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6873

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Det finns möjlighet till extra tält i mysgubbedepån, så du är välkommen åter.

Tur det, för vad ska man ha en räserbil för annars?

N Wiberg skrev:
The ha-begär is strong in this one....

Bara att gratulera till vad som verkar vara en grym bil!
Ett par ILXer på den där så


Ja, jag får väl prata med någon som kan det där med stötdämpare ...

Camarogbg skrev:
Se där ja Det va alltså du som nöp megabusan. Hayabusa is da shit, eller hur!
Kul att den hamnade här på Rejsa thumbs up

Jupp. Det var visst många där och högg. Jag var väl tillräckligt trevlig eller något för att få köpa den.

sweanders skrev:
MaZ skrev:
Hysteriskt att den klassar in i Roadsport...


+1 på den!

Ja, fast nuförtiden har man ju inga beräkningsmässiga fördelar av BEC. Originaleffekt 184 hk, trimeffekt 183 hk.

therealpinto skrev:
Grattis, tror jag!

Att undvika rusningstrafik (eller egentligen all trafik, undantaget sådan som är på bana) är nog klokt. Av alla BEC jag kört så är det alltid trafiken som är problemet, att komma och vara överens med koppling och gas är inte så enkelt.

Personligen tror jag på att montera en hårdare returfjäder i kopplingen (på pedalen funkar nog) så det blir lite lättare att känna var man har den. Alla BEC jag kört har samma fenomen.

Tyvärr har jag inte kunnat köra någon med attack på bana, där tror jag den trivs ypperligt. På gata föredrar jag CEC...

Gustaf

Tack, tror jag.

Bra tips med en hårdare returfjäder på kopplingen, det är ju en enkel modd som borde kunna göra körningen enklare.

Micke gill skrev:
Grattis till bilen, bec är brutal.
Har en original Westfield framruta med speglar till salu.
Skön att ha om Ska åka längre.
Har även ett par nya r888.
Pris Kan vi diskutera om du vill handla.
mikaelgull@gmail.com
0767247332.

Tack! Däck har jag, och ruta tänker jag inte ha. Men tack i alla fall.

Torkel K skrev:
Lysande! Du kommer ha såååå sabla kul med den.

Rejsa BMW med stora startfält är kul (Kör i SpecE30 nu för tiden) men saknar i ärlighet min hysteriska Westfield nästan alla dagar i veckan.

SpecE30, är det som Spec Miata, fast med BMW? Låter kul. Och ja, jag tänker ha väldigt kul med Megabusan.

Nillet skrev:
Kraniel skrev:
Kanske behöver jag byta bågen mot någonting i lämpligare dimensioner, till exempel. Vem gör sådana?

Westfield!
http://parts-shop.westfield-sportscars.co.uk/body-fittings-trim-rollba . . . .
Tar en bra stund att få den bara...
Prata med http://www.sscsolutions.se/

Min har precis landat på bilen...
http://www.nillet.com/bildagbok/bygget/19/_DSC8650.JPG

Utmärkt! Stort tack!
Varför gå över ån efter vatten, liksom?

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Kraniel skrev:
Torkel K skrev:
Lysande! Du kommer ha såååå sabla kul med den.

Rejsa BMW med stora startfält är kul (Kör i SpecE30 nu för tiden) men saknar i ärlighet min hysteriska Westfield nästan alla dagar i veckan.

SpecE30, är det som Spec Miata, fast med BMW? Låter kul. Och ja, jag tänker ha väldigt kul med Megabusan.
Det stämmer. Mycket (!!) strikt reglemente så alla kör med samma fjädrar, dämpare, motorspec, krängare, etc. Det är inte sofistikerade racingbilar... Men när man radar upp 25 stycken identiska gamla kantiga BMWs blir det jävligt tight och bra racing!

Jag känner igen det där med tjuvstoppen i början. Det är en lustig känsla att höra 6000rpm och titta ned... för att se att nålen knappt rört på sig varvräknaren. Du vänjer dig snart! thumbs up

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6873

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
"Jag älskar den här turen!"
Dotter, åtta år, om att få åka med i Megabusa.


_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475



Oj vad jag gillar denna bilen! Köpte mig också en westfield efter att ha sålt min miata nyss. (Tråd kommer) Jag letar också efter bur men har fått för mig att dimensionerna på köpebur från westfield är för klena. Jag köpte mig en bock och rörkap istället. Gjorde jag fel? Kan man köpa färdig och godkänd bur?
Mvh
Johan

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Gratulerar till en väldans rolig bil, ger garanterat träningsvärk i käkmusklerna efter varje tur pga det härliga flinet man åker omkring med
Sen kopplingen kommer du att lära dig att köra med ganska snabbt, och är det bråttom är det bara att kliva av kopplingen hårt och åka med lämpligt hjulspinn
thumbs up

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008
Inlägg: 497



Kul köp! Försökte få alla jag kände att köpa den där bilen. Hade redan själv köpt en seven för att åka Roadsport så det var svårmotiverat att köpa en till (framför allt när pengarna var slut )
Den verkade ju så rolig!

Kul att du kommer till Roadsport! Då får vi åka samma heat (åker i B)

Min bur till sjuan lät jag finess tillverka, montage gjorde jag ihop med en väldigt duktig svetsare. Tipset är att antingen låta finess eller likvärdig entreprenör tillverka alternativt beställa från Westfield.

_________________
J o n a s J o n s s o n

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Motorcykelmotor och ingen vikt på fyra hjul thumbs up Gissar att ExtremeCrossKarten jag hade är lite besläktad i beteende. Hade varit galet att köra den på allmän väg

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 468



Citat:

sweanders skrev:
MaZ skrev:
Hysteriskt att den klassar in i Roadsport...


+1 på den!

Ja, fast nuförtiden har man ju inga beräkningsmässiga fördelar av BEC. Originaleffekt 184 hk, trimeffekt 183 hk.


Skoj bilköp och klart att bågen ska uppdateras så du kan komma och köra med oss

Beräkningsmässiga fördelar med lägre effekt som trimmad än som standard är borta sedan länge i Roadsport
Citat från Sportvagnsreglementet"Om modifierad motor får en lägre beräknad effekt än motsvarande motor enligt 6.20.1 (Ej
modifierade motorer) ska grundeffekt beräknas enligt 6.20.1."

Oavsett tror jag du har en riktigt bra utgångläge med den bilen

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6873

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Yo-1 skrev:
Oj vad jag gillar denna bilen! Köpte mig också en westfield efter att ha sålt min miata nyss. (Tråd kommer) Jag letar också efter bur men har fått för mig att dimensionerna på köpebur från westfield är för klena. Jag köpte mig en bock och rörkap istället. Gjorde jag fel? Kan man köpa färdig och godkänd bur?
Mvh
Johan

Hmm ... du vill inte bocka till en extra?

JonasR1 skrev:
Kul köp! Försökte få alla jag kände att köpa den där bilen. Hade redan själv köpt en seven för att åka Roadsport så det var svårmotiverat att köpa en till (framför allt när pengarna var slut )
Den verkade ju så rolig!

Kul att du kommer till Roadsport! Då får vi åka samma heat (åker i B)

Min bur till sjuan lät jag finess tillverka, montage gjorde jag ihop med en väldigt duktig svetsare. Tipset är att antingen låta finess eller likvärdig entreprenör tillverka alternativt beställa från Westfield.

Ja, jag körde ju Miata i Roadsport C med ett antal sistaplatser som resultat, så det naturliga steget var ju att förlora uppåt, som Lord Hesketh sade när de gick in i Formel 1. thumbs up

Magnus Thomé skrev:
Motorcykelmotor och ingen vikt på fyra hjul thumbs up Gissar att ExtremeCrossKarten jag hade är lite besläktad i beteende. Hade varit galet att köra den på allmän väg

Min egen närmaste referens var när jag körde Superkart på Gelleråsen, samma typ av upplevelse.

***

I går besökte jag bilen, stoppade om den lite extra och funderade över åtgärder. Till att börja med behöver jag bli av med ohyran bakom ratten.


Motorn hackar vid låga varv och lätta gaspådrag, så mappning är väl i sin ordning. Men kanske borde jag först bygga ett decibelvänligare avgassystem och komplettera med ett tystare insug. Frågan är bara hur.



Sedan behöver väl en och annan skruv dras åt också. Sånt där småpyssel som blir mysigt i höst och vinter. Om jag har ett garage, det vill säga.

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Westfield Megabusa 2010 - Dårpippin
1, 2, 3   >>
24824 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande