Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 RHD -01 | 1, 2, 3, 4, 5 >> 37840 besök totalt |
Tänkt att det kanske var dags att lägga upp en projekttråd på min nya klubbracer.
Efter 4år med Yxan så blev det för mycket garage i förhållande till familjeliv med en 15mån son, hus och jobb så jag tokledsnade på hela projektet och sålde hela rasket i bitar i sommaren 2011. Yxan: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Tänkte inte sluta köra bana men ville ha en mer standard bil som jag slipper traila till och från bana och kan öppna garaget och ta ut när suget faller på och tid ges. Surfade runt friskt på pistonheads då jag kört högerstyrt sedan 2003 och priserna är betydligt humanare i UK så tittades det runt på massa olika bilar bla Mazda RX7, RX8, Honda S2000 men tillslut kändes E46M3 som det vettigaste alternativet med mina kriterier (banvänlig redan i std utförande, minimum 250hk och under 100kkr). Hittade en handfull vettiga objekt i min prisklass och tog min vapendragare Henke med mig och flög till UK den 16 september. I Cambridge hittade jag tillslut en Manuell Carbonschwartz -01:a i ärligt skick med full BMW servicehistorik, tyvärr med taklucka och träinredning men man kan inte få allt. Henke som egentligen letade Impreza inför vintern gick bet och köpte istället en likadan E46M3 fast med 18" ingen taklucka och delläder hos en bilhandlare. Våra M3:or vid färjan i Dover på väg hem. Min kärra utanför hotellet i Redding: Jag fick även med fjäderbensstag i alu, einbach pro sänksats, kolfiberluftintag med konfilter, Einbach pro 15mm spacer fram och 30mm bak. I slutet av förra året fick bilen en storservice med alla vätskor, tändstift, 3 nya tändspolar av nya typen (en gick sönder på vägen hem i Holland, två var bytta innan), filter mm. Regbes gick som en dans, de godkände rak ljusbild (som man får genom att vrida vredet bak på strålkastaren) och hastighetsmätaren med dubbla skalor (Mph och Km/h). Allt som allt kostade importen 10K (resa, bensin, mat, försäkring, reggning, ursprungskontroll, tändspole, assistans etc). Jag har även haft nere bakvagnen och fixat den ack så vanliga E46 sjukan med sprucken infästning till rear subframe: Vä bak efter svetsning: Hö bak efter svetsning: Hö fram innan svetsning: Vä fram efter svetsning: Har svetsat ovanifrån också: Hö: Förstärkningar: Har även testat bilen på isen, många sa att 16" inte skulle gå dit med de stora originalbromsarna men jag är den som gärna testar själv... Men så här blev det: Bak (här med 15mm spacer, kommer byta denna till 30mm istället): Bak krävdes minst 10mm spacer för att oket skulle gå fritt från humpen/midjan på fälgen. Fram (här med 30mm spacer, kommer byta denna mot en 25mm istället): För att kunna köra 16" på E46M3 fram så måste man ha en fälg + spacer som ser till att humpen/midjan på fälgen hamnar precis utanför ok/ok-hållare. Film från första testerna på isen: http://youtu.be/yx1vFD5KOPQ Den 9-10 mars skall jag köra time attack på Orsa Speedweekend: http://www.landracing.se/speedweeken Planen in för sommarn blir: Carbotech XP8 eller PF-01 belägg runt om, stålomspunna slangar och Motul RBF bromsvätska + bromskylning fram. Har beställt fälgar XXR 521 18x10 ET25 runt om: http://www.twsdack.se/xxr-521-18x10- R-däck: Toyo R888 285/30-18 bak och 265/35-18 fram Har monterat sittastillstol också: Och blev av med det vidriga träpanelen också: Mvh Peter _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Bilen kändes väldigt välbalanserad och lättkörd på isen, dock saknades lite vrid/effekt i kurvor där man tvingades köra på 3:an på varvtal runt 3000-4000rpm jämfört med Yxans turbomotor (360hk/420nm). Dock blir nog banan i orsa lite snabbare/bredare så 3:an kommer nog funka prima där _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
M3:an har gått tur och retur sthlm Orsa i helgen samt 55varv på 2.2km isbana på Orsa Speedweekend samt flygande kilometern.
Det resulterade i en fjärdeplats i Time attacken (efter 3st vassa 4WD rallyjärn): http://amigoo.se/event/201 Lyckades komma upp i 186km/h i snitt på flygande kilometern (173km/h ingång och 203km/h utgång) mycket vatten och slask gjorde att båda banorna var svårkörda. Nu skall det planeras lite inköp av bromsbelägg, stålomspunna slangar mm inför sommarens banträffar. Bilder och filmer från Orsa kommer inom kort. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Halloj,
Ska bli mycket spännande att följa denna tråd Priserna i England är ju kanon nu så det kanske dyker upp fler RHD M3or här. Grattis till 4e placeringen. Mvh Alex _________________ Alex Sonesson "We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer |
||||||
mopack & dusty: svårslaget mycket banåkarbil för de pengarna tycker jag. Ligger ju stadigt 300+st E46M3:or i UK så utbudet är enormt.
Kollar man trippen så är det betydligt fler mil. Bakhjulen har en förmåga att rotera några varv extra på isen _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Hahaha! Jag vill höra vad koefficienten hamnade på! _________________ Magnus Thomé |
||||||
+1 |
||||||
Var och hämtade nya banfälgarna hos TWS i morse.
XXR 521 18x10 ET25 runt om, R-däck: Toyo R888 285/30-18 bak och 265/35-18 fram. Sitter som en fläskläpp i bak men kommer kräva en del övertalning i fram (clearance på ett pekfinger mellan fjäderben och fälgkant så högre ET på denna bredden är ingen option). Här med 265 fram och bak: Original höjd och hjulvinklar i fram, skall bli lägre och få mer camber men jag kan behöva ta fram skärmvalsen.... /Peter _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Behövs det bara "lite" mer camber fram
Lite förvånad att det sticker ut så mycket fram. Jag har ju 265 fram på 9,5" rätt av bara utan problem En fråga: 18x10 ET25 med 285/30-18 sitter perfekt utan distans? Är det ungefär lika mycket utrymme inåt som utåt då? Både jag och Pelle funderar på bredare med gummi bak Kanske ska smälla till och beställa bakfälgar. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Men du har då ET35-40 right?
Skillnaden på utsticket mellan 10x18 ET25 och 9.5x18 ET35 är 16.35mm. Skillnaden på utsticket mellan 10x18 ET25 och 9.5x18 ET40 är 21.35mm. Magnus, som jag skrev (kanske lite otydligt) så är det 265:orna jag testmonterat på bilderna, har inte krängt på 285:orna på bakfälgarna ännu. Hade nämligen 285:orna liggandes i garaget från förra bilen så jag köpte 4fälg och två nya framdäck hos Nelzon på TWS. Återkommer när de är påkrängda och testmonterade. 18x10 ET25 sitter monterat helt utan spacer på bilderna. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Jag tror det blir tufft med dina fälgar. Själv kör jag med 9,5X18 ET 35 runt om. (Däck 265/35/18) Har kört någon enstaka gång med 12mm spacer fram vid -3,5 camber =tajt Sen beror det mkt på fabrikat av däck. Lycka till! _________________ Erik Fornå BMW M3 E46 2003 (SÅLD) |
||||||
Jag är förvirrad... sorry. Jag har ju 9-tum inte 9,5 nu. Med 9-tummare och 265 går det väldigt fritt fram både med lite och mycket camber: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
_________________ Magnus Thomé |
||||||
Jag får prova mig fram helt enkelt.
Någon som har tips på vettiga hjulvinklar för en E46M3 klubbräser som kommer gå med min set up så man har någonstanns att utgå ifrån? Hur mycket justermån har man på original justeringar innan man behöver uppgradera till andra topplagringar fram och stag i bak? Planen är att åka 4st 19" bakfälgar runt om skodda med gatdäck på gatan. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Ok, mina hjuls ytterkant hamnar 27.7mm längre ut i fram än vad dina OZ gör. Använder denna eminenta ET kalkylatorn: http://www.tyskstuk.de/etcalc/index. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 RHD -01 | 1, 2, 3, 4, 5 >> 37840 besök totalt |