Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Vilken bil ska man välja?
4389 besök totalt
Andurrs
Strax norr om Dalälven
Här sen Aug 2017
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Hej.
Helt ny här på forumet.

Har kört en hel del snabba bilar på olika ställen (Nordlingan, isbanor, mm, mm) och tycker detta är fantastiskt kul. Nu när jag börjar komma upp lite i ålder och ekonomin tillåter lite mer tänkte jag införskaffa en rolig bil som ska funka på både asfaltsbana och på isbana.

Några frågor:
- Vilken bil kan vara vettig att satsa på om man vill att den funkar lite "allround"? Hade tänkt mig att bil och släp inte skulle kosta över 100000kr. Det behöver inte vara vägreggat då jag bor nära sjön och diverse isbanor. På sommaren tänkte jag köra den på släp. Önskemål (krav): Bakhjulsdrivet eller ev 4-hjulsdrivet samt vänsterstyrt.
- Driftsäkerhet kanske är ett diffust begrepp när man snackar denna typ av bil men vilka märken/modeller är tåligast och-/eller mest lättmeckade?

- Vilken nivå är bäst att lägga sig på när det gäller själva körningen, det är ju en djungel med alla klasser, timeattacks, bandagar, märkeskörningar, mm. Hjälp mig gärna att hamna på rätt nivå... Jag anser mig själv vara en duktig amatör som säkert kör lite snabbare än "Svenssons".

_________________
Anders Backman
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



The answer is always:


_________________
Pontus Fyhr
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



För iskörning behövs nåt med mer knuff än en Miata, i alla fall om det är en snabbare bana.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



MaZ skrev:




_________________
Pontus Fyhr
Citera
Lagnelov
Ekholma
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1631



Bmw e36 alt e46 skulle jag vilja säga. Finns otroligt mkt delar och information om dessa bilarna, går att åka snabbt för rimliga pengar och grejorna håller helt okay! thumbs up thumbs up

_________________
Simon Lagnelöv
www.FartFabriken.se

Cadillac CTS-V 2009
Mitsubishi Pajero MK1 1989
Saab V4 T16 1974
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Vilken bil ska man välja?
4389 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande