Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
sugande bränslepump?
4 besök senaste veckan (2712 totalt)
Kasten
Växjö
Här sen Feb 2015
Inlägg: 83


Trådstartare
Tjenare!
Någon som kan ge tips på en bränslepump som är bra på att suga!?
Den ska ha till uppgift att suga från hemmabyggd huvudtank till 2L catchtank.
Catchen har retur till huvudtank. från Catch är det en 044 som trycker framåt.

pumpen måste kunna suga "uppåt" ca 10cm och genom 2st ca 1m långa 1/4 slangar. (2 tankar på 15L vardera med uttag i varje. och helst genom nått filter också (för pumpens skull)

funderade på Holley blå, men läste nån kommentar att även den är dålig på att suga och helst vill ha självfall.

kör på bensin.

Med vänlig hälsning Andreas (Kastenham super seven)

_________________
Andreas Johansson
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Jag har ingen egen erfarenhet av Holley-pumpen men jag har en Carter-pump (P4070 tror jag) som i alla fall kan prima sig själv genom att suga cirka en halvmeter höjdskillnad. Om du har två tankar behöver du två pumpar med hopkopplade utgångar till catchanken, om den ena ingången i en Y-koppling suger luft så slutar det att suga i den andra. Du skriver att du har catchretur till huvudtank, vilken av dem är det? Med retur till bara en tank så är den fylld och den andra töms helt innan nivån i tanken med returen börjar sjunka. En skiss på systemet skulle hjälpa.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Kasten
Växjö
Här sen Feb 2015
Inlägg: 83


Trådstartare
Här har vi en skiss.

Som du säger så går bägge tankarna ihop, inte i ett Y, men väl ett T.
returen från Catch till huvudtank går bara till den ena.


Symtomen hittils har varit att bränslepumparna ger upp, har bränt 3st hittils, på 3 bankörningar. trodde det var spänningsfall så har precis biffat upp sladdarna och kopplat in reläer.
Men kan kanske även vara "kavitering" pga för tungt att suga. problemet är att det är trångt, har valt slangdia därefter. Även värt att veta är att pumparna varit monterade nära vattenkylaren till motorn.

inte många rätt där va

_________________
Andreas Johansson
Citera
Kasten
Växjö
Här sen Feb 2015
Inlägg: 83


Trådstartare
förresten, hur stor är Carter P4070 pumpen, på ett ungefär?

_________________
Andreas Johansson
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Den är stor som en halvliters läskburk i diameter men halva höjden av burken ungefär. Sen spretar slanganslutningarna ut från det men kroppen har den storleken. Ska monteras stående.

https://i.ebayimg.com/00/s/MTMzOVgxNTAw/z/f40AAMXQEgpTD7hV/$_58.JPG

Jag skall förtydliga att min pump sitter monterad under tankbotten men den kan suga i sig från torrt från toppen av tanken mer än 50 cm upp från pumpen.

Jag antar att skissen visar huvudtankarna sedda framifrån eller bakifrån. Har du bränt båda pumparna eller är det alltid den ena som går sönder? Pump 2 och lilla tanken har jag inga synpunkter på, det ser bra ut. Pump 1 däremot kommer att suga luft så fort du svänger ordentligt när nivån sjunker ner mot 1/3 tank ungefär.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Kasten
Växjö
Här sen Feb 2015
Inlägg: 83


Trådstartare
Hej Tomas.
Skissen visar tankarna bakifrån. och sedan ligger systemet bakom tankarna strax under halvvägs upp på tankarna.

Vid första bankörningen gick "nr 2" pumpen, vilket var en Walbro 550. hade kört ett "tomgång och läcktest hemma och en bänkning. Ersattes med en o44:a.
vid nästa bankörning gick "förpumpen, vilket var en Biltema Volvo 240. Ersattes också av en 044:a, då jag började få i huvet att "förpumpen" måste vara lika stor som matarpumpen, men så är det naturligtvis inte.

det här med att om man suger tort på ena sidan så slutar det suga även i andra var ju spännande.
Isf är ju mitt helt feltänkt.

varför blir det så?

måste alltså ha en förpump per tank trots att tankarna är sammanbundna med slangar i botten?

_________________
Andreas Johansson
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Kasten skrev:
Hej Tomas.
Skissen visar tankarna bakifrån. och sedan ligger systemet bakom tankarna strax under halvvägs upp på tankarna.

Vid första bankörningen gick "nr 2" pumpen, vilket var en Walbro 550. hade kört ett "tomgång och läcktest hemma och en bänkning. Ersattes med en o44:a.
vid nästa bankörning gick "förpumpen, vilket var en Biltema Volvo 240. Ersattes också av en 044:a, då jag började få i huvet att "förpumpen" måste vara lika stor som matarpumpen, men så är det naturligtvis inte.

det här med att om man suger tort på ena sidan så slutar det suga även i andra var ju spännande.
Isf är ju mitt helt feltänkt.

varför blir det så?

måste alltså ha en förpump per tank trots att tankarna är sammanbundna med slangar i botten?


OK, då var det som jag tänkte med hur bränslet skvimpar från sida till sida. Jag kan inte förklara varför dina pumpar gått sönder men det är väl mest troligt att de gått torra. Att använda en högtryckspump som förpump är inte så effektivt, det är bättre att använda en förgasarpump med tillräcklig kapacitet, pumpar avsedda för amerikanska V8or brukar ha rätt skapliga siffror och rimliga priser. Jag kör med förgasare och har en pump som ger 72 gallons per timme, 272 liter alltså. Den tömmer min tank på ca 75 liter på en kvart om den får pumpa fritt dvs motsvarande att fylla din mellantank. Den är dock bränslekyld och gillar inte att gå torr långa stunder. Pumpen suger luft därför att det går lättare att suga luft genom den torra ledningen än det går att suga bränsle genom den fyllda. Dina pickuper skulle sitta mycket bättre mitt i tankarna i sidled. Den nedre balansslangen flödar ingenting när nivån är lika i tankarna men med ökande skillnad stiger flödet såklart. Om du ritar ett streck med 45 graders vinkel från mitten på tankarna upp åt vänster så ser du hur det ser ut i en skarp högersväng. Det är förklaringen till att det suger torrt bums när bränslenivån är lite låg. Högertankens bränsle rinner över i vänstertanken fort och lätt och högra inloppet lämnas utan bränsle.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Skruva banåkabil
sugande bränslepump?
4 besök senaste veckan (2712 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande