Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Bromssköldar? Vara eller icke vara? | 3 besök senaste veckan (4235 totalt) |
Håller på och uppgraderar bromsarna på min kadett c.
Då räcker inte längre bromsskölden till då diametern ökar från 246 till 312 mm. Ska man ha bromssköldar på sin hobbybil? Får bygga på de isåfall och tänkte använda en del i alla fall som fäste för bromskylningsslang. |
||||
Jag gjorde precis som Anders Karlsson nämner, se bilder nedan.
Det var till en början bara en temporär lösning, men har blivit i princip permanent nu :-) Kommer nog att ha det så tills den dagen jag behöver kylning av bromsar, vilket är ganska långt fram i tiden just nu. _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
En stor anledning till bromssköldar är att de förhindrar att insidan av skivan blir blöt i blött väder.
Och om man ligger och sträck-kör och skivorna är blöta så kommer det ta lite längre tid att bygga upp bromskraft om man skulle behöva panikbromsa (ett rådjur hoppar upp på vägen). Skillnaden kan vara avsevärd och det är därför tillverkarna sätter dit bromssköldar. Men på en bil som framförs mest på bana så är ju bromsarna mer eller mindre alltid uppe i arbetstemperatur så där är det som sagt mest en fråga om kylning och värmestrålningsskydd av spindelleder. _________________ Johannes Edrén R5 Gt-TURBO 2016 Ford fiesta ST 1953 Ford F100 2023 Ford Bronco Badlands |
||||
Leta reda på ett par sådana här från en Peugeot istället _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||
Just exakt den modellen/bockningen kommer inte att fungera i mitt fall (se vinklar i mina tidigare bilder), men får ju hålla med om att själva konceptet var minimalt, enkelt och funktionellt! _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
Jag ser inte problemet, jag har lika tight mellan bromsskiva och spindelled på min bil. Bilden jag hittade på nätet var någon historia till 205 som de slutat tillverka som någon gjort en kopia på. Denna är lite tightare av sig sitter på 206 och 306. Den sitter mellan spindelled och spindel, inte mellan spindel och mutter https://i.ebayimg.com/00/s/Nzc0WDgwM 206 på bild här http://www.peugeotforums.com/forums/ _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||
Sköldarna behövs inte för annat än som värmesköld till spindelled och abs sensor. Men frågan är om det ens behövs för det, jag har kört utan värmesköld på mina spindelleder sen 2004, har inte märkt att spindelleden eller ens damasken har tagit skada av det. Däremot fungerar bromsarna bättre utan bromssköldar. Jag hade gjort en ny sköld av bara plåt som täcker navet med fäste för bromskylslang. Dock är det i praktiken ganska svårt att få bromskylning på en bil med bromsoken framför framaxeln och framförallt i kombination med med framhjulsdrift. Finns helt enkelt ingen plats för slangen att komma in mot ventileringen, sen ska slangen inte ta emot hjulet vid stora rattutslag och fjädringsrörelse. Vet inte hur det ser ut i ditt fall men framhjulsdriven är den iaf inte Intressant med plåtblecken från Peugeot. Får fixa sådana vid tillfälle. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Dom sitter standard på Ford Focus också _________________ Mikael Ståhling |
||||
Jag har kört helt utan brömssköldar på några olika bilar utan problem.
På Toyubarun kapade jag bort all plåt utom just vid spindelleden och vid ABS-sensorn (före/efter-bild nedan). Verkar funka bra. (kompletterade med 997-scoop på bärarmarna som styr luft mot skivorna) |
||||
Har inte haft några bromssköldar senaste 8-10 åren. Ingen synlig påverkan på nånting.
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Jo, kanske ska förtydliga vad jag menade. Av någon anledning hade jag snöat in mig på att den delen skulle skydda styrledsdamasken (den som syns bäst på mina bilder). Och där ser man ju att det blir lite knöligt och fel i och med vinkeln som jag nämnde innan. Se bild som illustrerar detta, skyddet har en 90 graders vinkel men just infästningen för styrleden har inte en 90 graders vinkel mot bromsskivan. Däremot för spindelleden som sitter alldeles bakom styrleden (syns lite dåligt på bilderna men man kan skymta den i bakgrunden) så är den alldeles perfekt! Och den var ju faktiskt gjord för det också. Fast med den avknipsade bromsskölden så täcker jag båda leder med en vanlig BMW reservdel så för mig är den lösningen enklare och lättare så kommer nog att behålla den här lösningen (då den är enkel, billig och praktiskt för just min situation). _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
Då är jag med lite mer. Jag har ungefär samma lutning på min spindelled som du har enligt din bild. Den platta jag visade bild på först är enkel att bocka. Den andra är också rätt enkel att trycka in lite närmst skivan. Men det kan vara så att den är för lång eller något annat. Sitter för övrigt inga sköldar på Peugeoterna och detta kan vara en bra lösning för dem som vill ha någon lösning som kan passa. Finns för både 16mm och 18mm spindelleder _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||
Har själv med mindre framgång försökt få till bromskylning med 3" slang på min Miata, men det blir lite för trångt med så mkt slang......
Lurar på att istället kapa bort en större "tårtbit" på bromsskölden och låta luften "blåsas" mot bromsskivan antingen genom fästa slangen på nedre länkarmen nära navet eller i låta slangen sluta i redan i hjulhuset i lämplig vinkel. Vad tror ni om det? /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Skruva banåkabil Bromssköldar? Vara eller icke vara? | 3 besök senaste veckan (4235 totalt) |