Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 850 T5 -96 - E85 Racer- | << 1, 2, 3 ... 22, 23, 24, 25 >> 28 besök senaste veckan (191542 totalt) |
Jag trodde det var en regel att bilar som ställs ut inte funkar där av att jag ställde ut min för 7år sen
_________________ Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net Sponsrad av http://www.bjprace.com |
||||||
Inget allvarligt igentligen hände Nisse
Bilen stendog på väg till Mantorp strax utanför Ulricehamn , konstaterade snabbt att den inte fick gnista så jag rev bort hela det nya tändsystemet med separata spolar då jag trodde att det vart felet och monterade original system med fördelare men den ville inte Bestämde mig att lämna bilen och åka vidare med Alex men ville inte lämna bilen på vägen , en snäll bonde hjälpte mig att bogsera bilen och ställa bakom hans lagård klockan 8 på morgonen , väll framme på Mantorp så fick jag tag i bil med kärra så på vägen hem möttes vi vid bilen , lastade och åkte till garaget , i garaget så bytte jag snabbt kamaxelgivaren samt svänghjulsgivaren då det är dessa 2 som styr gnistan men den ville inte . Dagen efter fortsatte letandet , rev iser hela motorkabelmattan och mätte efter kabelbrott men inget hittades , då tog jag delar från en annan 850 som jag har och den ville inte för det men den andra startade med mina delar på fick tips att det kunde vara systemrälet så då byttes den men inte det hjäpte heller dock så upptäckte jag att 3 utav 4 kablar till rälet hade legat och skavt mot plastkanten på kylet och förmodligen så blev det kortis där , en kompis som jobbar på Volvo kom förbi och läste av ev felkoder och där fanns en på kamaxelgivaren , bytte tillbaka till mina gamla delar och vips så fanns det gnista Nu blev jag riktig paff , bilen startade glad i hagen så monterade jag tillbaka allt samt tändsystemet med separata spolar , skulle starta och prova bilen men då startar den inte igen WTF tänkte jag ???? Tillbaka med fördelaren och den startar WTF förmodligen så har boxen gett sig , årkar inte kolla , åker ut på gatan och kör lite och vad ser jag då ??? Jo den går fett som satan lambdan ligger på 11,9 AFR, på tomgång så går den som vid fulllast Vad fan nu då tänkte jag och körde ut på vägen samt varmkörde den ordentligt Alltså bilen fick pisk , vid full last så gick den ännu fetare 9.2AFR , att den går överhuvudtaget Ringde Claus på Turbocenter och beklagade mig , koppla bort lambdasonden och kolla vad som händersa han , gjorde det och den gick nästan bra 14,1AFR och den har alltid legat på 14,7-14,9AFR , kopplade på lambdan igen och då visade mätaren 15.0AFR , ja tänkte jag och gick fram för att stänga huven sen tillbaka in i bilen och vad ser jag då ,jo den har gått ner till 11,9AFR igen Fan tänkte jag , stängde dörren och åkte till garaget , ställde bilen och åkte hem sur som fan . Dagen efter åkte jag till kompisen på Volvo för att kolla ev. felkoder och ja där fanns en ny , ingen kontakt med lambda sonden WTF vad fan nu då ???? Han försökte aktivera lambdan med instrumentet men det gick inte , tillbaka till garaget , bytte sonden samt kollade efter brott i kablarna samt så att strömmen går fram med tändningen på samt jorden men allt verkar ok , startade men inget händer mad lambdan . Får åka och se om det går att radera felkoden , förmodligen inte med min vanliga tur Raderar jag den inte så går den förmodligen på nödprogram och kopplar inte in sonden då ? Så där är jag idag _________________ --VVTS-- |
||||||
Då ser man ju iallafall vad om gått sönder _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Ja det är det , och jag som hatar elfel Spräng motor är inte roligt det vet jag sen förra året , fast nu berodde det inte på elfel
ja det är jo lättare å se felet om inte annat
Det ska fungera till den effekten jag har och lite till+ att det är gött å ha alla nödfunktioner kvar faktiskt Sen tror jag inte biltillverkarna sätter dit nått skit system utan utprovade saker , men det är klart nackdelen är att man kan inte mappa själv då men det får jag leva med . _________________ --VVTS-- |
||||||
Efter mycket provande med olika boxar idag så kan jag inte konstatera annat än att det är nåt fel med min box då lambdan fungerar med andra boxar jag provade , så en ny box är på väg till Claus på TurboCenter för ilödning av en ny sockel samt ett nytt chipp med samma programvara jag hade nu ifall det är nåt knas med den , förhoppningsvis så har jag tillbaka den på torsdag/fredag och med lite tur så fungerar det
_________________ --VVTS-- |
||||||
Ja just det ja, "Tänkte inte på det!?" Hehe! _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA |
||||||
Man slipper jo öppna och kolla _________________ --VVTS-- |
||||||
Har själv hållit på att leta ihjäl mig efter ett par grejer i mitt elsystem... Det är seeeegt, men om man inte ger sig så hittar man till slut.
Hade kul problem som att det kom fram rätt spänning men dåligt med ström till matarpumpen i tanken.. Felet var en dålig jord till ett relä som tog några dagar att hitta. Ett annat fel var att motorn ibland inte ville stänga av sig när jag slog av nyckeln i tändningslåset?? Letade nog en vecka eller så efter det felet... Fick sen flera tips om olika felorsaker, ett tips var att kolla så inte det gick ström bakvägen genom generatorn till instrumentpanelen via laddningslampan. Jo mycket riktigt, visst var det där felet satt, fixade det genom att löda dit en diod på kabeln Du ska nog se att det löser sig!! Du är ju redan på G låter det som _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA |
||||||
Låter inte alls roligt.
Kompisens hade vi liknande fel på fast den klippte allt så fort laddet blev lite högra tyckte vi. Bytte alla givare och fortfarande samma problem. Till slut lyftes hela kabelstammen i motorrummet, hittade en kabel mitt under boxen som var sönder klämd. _________________ Fredrik Sunnemalm |
||||||
Då så idag så kom boxen med Posten , åkte till garaget för att sätta i den och prova , startade bilen med hjärtat i halsgropen ,den hoppade igång och efter en stund så visade lambdan givetvis fel , vad fan nu då tänkte jag , stängde av bilen och började tänka , då kom jag på att boxen har jo varit strömlös i en vecka och då ska den adaptera sig själv igen jo , startade igen och JA lambdan började justera sig , fan vad gött tänkte jag , att jag inte tänkte på detta direkt men det är lätt att vara efterklok .
Ut på vägen och bilen gick som en potta skit men efter en stunds gasande så började den fungera som den ska , så nu fungerar den kalas Ända som inte fungerar riktigt är tändningen just nu , då jag kör med fördelare så har den en tändens att blåsa ut gnistan ibland fast jag kör med ihopknackade stift , får sänka laddet lite så man kan köra på Anderstorp imorgon , tändboxen till dom separata spolarna ska in och felsökas då det är nåt knas med den . Men vad skönt att den fungerar nu igen _________________ --VVTS-- |
||||||
Gött!!!
Men kör du med fördelare? Trodde det var separata spolar på den där maskinen, fast det kanske kom på senare modeller? Iaf så kan du alltid stoppa dit nån värre spole även om du kör med fördelare Jag körde med MSD 8245 som är bra ös i, dock kostar de ofta 1400kr eller mer, men det är ju lite pengar i sammanhanget. Sen iofs beror det på om originalmotorstyrningen kan kontrollera en sån spole, man måste kunna ställa in lite saker, å det går väl inte i originalsprutet Kanske finns nån annan lösning, MSD blasterspolen ger väl lite mer än en originalspole i alla fall. _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA |
||||||
Anderstorp gick utmärkt Bilen gick som tåget och fungerade klanderfritt
Nisse jag kör med fördelare just nu då jag inte har nått annat val ju , boxen till dom separata spolarna har fått sig en kortis förmodligen men den ska ju in på reparation då jag vill köra med separata spolar igen. Bilen fungerar till 100% med dom och jag har laddat som mest 2,3 bar och gnistan släcktes inte tack vare spolarna . Så att köra med nån MSD spole är inget alternativ _________________ --VVTS-- |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 850 T5 -96 - E85 Racer- | << 1, 2, 3 ... 22, 23, 24, 25 >> 28 besök senaste veckan (191542 totalt) |