Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Intressant variant av luftscoop till bromskylning
4834 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
En M2-åkare i USA har gjort den här lösningen för bromskylning på sin bil. Han körde med Porsche GT3 scoopen först men de räckte inte riktigt riktigt till hela vägen. Med den här lösningen så är det däremot helt utan fade.

Han har köpt scoopen på Ebay men den säljaren tar blodigt betalt för frakt till Sverige. Någon som sett något som dessa för vettiga pengar någonstans?





_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



ser nästan exakt likadant ut som mina utloppsrör för flyttbara ac-n jag har i bussen...... som man köper för under 100kr på K-rauta....

https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/vvs-och-avlopp/spiror%C3%B6r/ventil . . . . här finns lite olika... och lätt plocka ihop smalfyrkant och koppla ihop med stor rund och sen lämplig slang till bromsen.... billigt...

men andra alternativet är mer klart ... men om inte rimligt pris så funkar väl K-rauta...volymen på luften lär ju räcka iaf på dom....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536




_________________
Magnus Lidholm
Citera
Toffe
Hunnebostrand
Här sen Mar 2004
Inlägg: 141



3D skrivare ?

_________________
Kristoffer Edström Hunnebostrand Alfa 75 TURBO -87
Citera
Bl0mgren
Karlstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 196



Jag har monterat sånna trattar på min Z3 med gott resultat.

_________________
Sebastian Blomgren

BMW E30 Coupe
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669



En jobbarkompis köpte på sig en hyfsad 3d skrivare för en tid sedan.
Än har han inte skrivit ut något vettigt, men om intresset för dessa "scoops" finns så kan jag kolla vad de kan tänkas kosta att plocka fram ett gäng?

Bästa vore nästan att ni också presenterar iden med en ritning eller ungefärlig skiss.
Har för mig att han kan skriva ut i 20x20x20cm ungefär och i massa olika plaster, mjukt, hårt, osv.
Iom att måtten är ganska små så kanske man får fundera över ett sätt att dela upp den i 2-delar och sen sammanfoga dem, om man vill ha något som är större.

Kikar man tex på varianten från speeding, så bör det inte vara omöjligt att göra något snarlikt fast för en mindre peng.

_________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Bl0mgren skrev:
Jag har monterat sånna trattar på min Z3 med gott resultat.


Var köpte du dessa?

_________________
Magnus Thomé
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Tänkte på dessa "cobraneck" silikonslang. En sådan är ju dessutom "oförstörbar" om man har en låg bil tex

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Bl0mgren
Karlstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 196



Magnus Thomé skrev:
Var köpte du dessa?
På rejsa annons men dom är importerade från usa

_________________
Sebastian Blomgren

BMW E30 Coupe
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 417



Jag kan 3D printa fram ett gäng i svart plast.

Vilken storlek bör dom vara i?

Längd, bredd, höjd

"tratten" kan man göra så den är kapningsbar om någon behöver längre än en annan dvs.

_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 417



Printar den i 2 delar, kan fila och kapa som man sedan vill..anslutningen är 51mm.
Får fästa efter förmåga.





_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ser intressant ut!

Det kan vara en ide att kunna sätta ett grovt nät för intaget på något vettigt sätt. Kanske. Kan vara en tanke iaf.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall
Här sen Mar 2011
Inlägg: 417



Magnus Thomé skrev:
Ser intressant ut!

Det kan vara en ide att kunna sätta ett grovt nät för intaget på något vettigt sätt. Kanske. Kan vara en tanke iaf.


Är nog rätt simpelt att få dit ett "hönsnät" lr liknande..

_________________
- Jonas Eriksson -

//

Tel: 0707902629
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



3D-printar man så kan man ju med fördel baka in lite mer funktionalitet i det än det där bara. Jag gjorde galler, smidiga fästen för buntband (även om det är universal kan man baka in sådant), lite vinkel på bottnen så att inte vatten samlas i det osv.

Magnus Thomé skrev:


Påminner om det som jag ritat som temporär lösning till Pontiacen tills att man orkar dra slangar till fronten.




Tar luften under bärarmen (som sitter högre upp än ramen, så lägsta punkten blir inte luftintaget) och skickar det i 2,5" slang till den blåa grunkan på spindeln.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Jag har övervägt denna lösning. Men jag undrar om det kyler i närheten så bra som scoop i fronten. På min bil finns den optionen skall jag säga, det gör den väl inte på din Magnus? Gissar att det är fullt med IC och annat?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
BTG skrev:
Jag har övervägt denna lösning. Men jag undrar om det kyler i närheten så bra som scoop i fronten. På min bil finns den optionen skall jag säga, det gör den väl inte på din Magnus? Gissar att det är fullt med IC och annat?
Har inte plockat isär och eftersom den är så ny som modell så finns det ingen större erfarenhet att hitta på nätet. Men jag gissar på att det är betydligt sämre ställt än på E36/E46. Han som gjort denna lösning, som jag snott bilden ifrån, har testat grundligt och det löser problemet helt. Han körde innan med Porsche GT3 luftscoop som inte räckte för honom så han kör sina bromsar ordentligt varma så att säga Men jag gissar att det är kritiskt vilken area inloppet har.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Magnus Thomé skrev:
BTG skrev:
Jag har övervägt denna lösning. Men jag undrar om det kyler i närheten så bra som scoop i fronten. På min bil finns den optionen skall jag säga, det gör den väl inte på din Magnus? Gissar att det är fullt med IC och annat?
Har inte plockat isär och eftersom den är så ny som modell så finns det ingen större erfarenhet att hitta på nätet. Men jag gissar på att det är betydligt sämre ställt än på E36/E46. Han som gjort denna lösning, som jag snott bilden ifrån, har testat grundligt och det löser problemet helt. Han körde innan med Porsche GT3 luftscoop som inte räckte för honom så han kör sina bromsar ordentligt varma så att säga Men jag gissar att det är kritiskt vilken area inloppet har.


Luftströmmen under bilen har troligen samma hastighet som den luftströmmen som träffar fronten. Däremot är det lättare att ha stor area på ett scoop som sitter i fronten. Gör man det kan man få lite extra tryck som ökar flödet igenom slangen.

Tror att lösningen med scoop under bärarmen fungerar helt okej, men det kan bli svårt att få in ett tillräckligt stort scoop utan att kompromissa markfrigången förmycket. Scoopen under bärarmen blir väl blockerade vid stora styrutslag men det sker nog sällan förutom i hårnålar.

Kan tänka mig att scoop under bärarmen har lite bättre effekt än Porsche GT3 scoopen. Är en ganska liten del ev ett sådant scoop som plockar upp luft under bilen. Har temperatur indikator på mina bromsok, ska jämföra vad de sa senaste banträffen utan scoop mot vad de säger nu med scoop.

Sätt att mäta bromstemperatur. Jag har temperaturdekal som mäter oktemperatur men sjunker temperaturen på skivan borde det även avspeglas i oktemperaturen.

Sätt att mäta bromstemperatur
https://www.apracing.com/Info.aspx?InfoID=44&ProductID=977

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Skruva banåkabil
Intressant variant av luftscoop till bromskylning
4834 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande