Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Westfield -12 | 1, 2 >> 8 besök senaste veckan (9655 totalt) |
Dags att lägga upp en tråd på min senaste bil.
Sålde min Miata i somras då jag kom sist när vi körde konbana på Rosenholm, Karlskrona i våras. Drog snabbt slutsatsen att min bil var för långsam. Försökte först skylla på att däcken var slut. Men om man letar anledning till att byta bil så hittar man alltid någon som duger. (Släpp nu tanken på att det var föraren som var för långsam) Kravet när jag letade ny bil var att allt skulle var klart och färdigt för banan, jag har redan för många och stora projekt igång så det var viktigt att bilen var körklar. Jag har länge varit inne på att en Seven vore optimalt så jag slog snabbt till på en nästan körklar bil. Det som återstod var bara att få igenom bilen på besiktningen då förre ägaren misslyckats med detta på grund av hög CO-halt. Men eftersom suget blev för stort så slog jag till även om det innebar ett litet projekt. Så här står bilen nu..... Det är alltså en grön Westfield, som var färdig 2012. Motorn är en Zetec SE med OMEX 600 sprut, växellådan är en Ford Typ 9. Efter att bilen var färdig (tror jag) har någon mindre begåvad kopplat om elen hej vilt, vilket medför att väldigt lite fungerar. Mekaniken känns bra men lite för mycket av det övriga har man gissat sig fram till utan större framgång. Min plan för vintern är att bygga ett nytt elsystem, koppla kylningen rätt, se över motor och växellåda, samt bygga en bur m.m. Hoppas vintern blir lång.... _________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||||
Hur kan man åka dit på hög CO-halt på ett ammatörbygge som har rätt så höga gränsvärden _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Min tanke var det samma, lätt åtgärdat. Problemet var (bland annat) att spjällägesgivaren jordades genom en felkopplad temperatursensor, vilket gjorde att bilen gick minst sagt fett. Lite kopplande och inladdning av grundmapp i sprutet gjorde att jag ganska lätt rullade igenom besiktningen. Bilen fortsatte dock att gå illa och jag fick aldrig den till att gå ordentligt över halvgas. Efter det att motorn kokt och jag insett att även kylsystemet var felkopplat bestämde jag mig för att göra en rejäl genomgång av bilen. Insåg igår att bilen saknar bensinpump i tanken, vilket gör att den externa pumpen får suga en del. Vad tror den samlade expertisen här? Kan detta vara del i mitt problem att få motorn att gå över halvgas? _________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||||
Var på tanken har du anslutningen till pumpen?
På min se7en är det en lite del av tanken som är lägre än övriga, typ catch tank och på lägsta punkten på tanken är soppa pumpen ansluten och fungerar klockrent //Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Anslutningen sitter i en tankarmatur i toppen på tanken. Dvs pumpen får suga. Pumpen sitter utanför på ungefär halva tankhöjden. _________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||||
Bilen är registrerad och färdig, så sfro slipper jag. Tack Ändå För upplysningen. _________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||||
Nej, jag tänker nog skaffa mig en sk. aeroscreen istället. Just nu sitter det Brookland-rutor monterade, vilket jag sedan länge tycker är bland det ballaste som finns, men de passar inte riktigt just på denna bilen. Här är en bild på när jag hämtade bilen. Jag glömde tyvärr ta några bra "förebilder" innan jag började riva. _________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||||
Intressant att se hur mycket som krävs för att få den "bra" efter att tidigare ägare har varit där, kanske inte helt otippat att vi var flera från rejsa som ringde på bilen
Lycka till, ska bli kul att följa! _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Jag lägger ut frågan här också.
Jag har svårt att identifiera tankarmaturen, är det någon som känner igen ursprunget? Skulle varit fint om man kunde hitta en förpump som passar direkt i fästet. _________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||||
misstänker att det var på första bes efter 3 år som det sket sig , men en fin bil har du nu i alla fall. _________________ Jörgen Bock |
||||
Efter ett par kvällar med att försöka rita ett så enkelt men komplett elsystem som möjligt hittade jag denna lilla grej
http://ebutik.nccr.se/motogadget-1/m-gadgets/munit-blue-digital-elektronikenhet-brainbox-med-bluetooth Finns det någon anledning till att en sån här inte skulle passa på en bil som min? Smidigt med allt samlat i en liten låda istället för reläer och säkringar och en massa sladd som kan kopplas fel. Finns det liknande manicker att jämföra med? _________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||||
Jag har kollat lite på Leash Pro Street till en kompis Westfieldbygge;
http://www.maxxtuning.se/produkter/m Inte lika "fancy" men kanske enklare att felsöka om det krävs? Kul annars med möjligheten till keyless go och att programmera en massa skoj funktioner... Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Inom racingen finns det mycket några exempel http://www.cartekmotorsport.com/pdp_ http://www.motorsportelectronic.com/ _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Medans jag väntar på elsladd från England, började jag rita lite på bur. Inspirerad av Kimmens och en annan Westfield i modsport (Micke R1 kanske).
De flesta köpeburar till Westfield har en huvudbåge som svänger ut och blir lite bredare än infästningspunkterna. Jag kan inte se någon fördel med detta då ett bockat rör borde ge efter lättare, men är det någon som förstår bättre får ni gärna upplysa mig. Är det kanske för att huvudet hamnar utanför buren vid krock? I så fall är borde väl röret som går ut en bit vid axeln en lika bra lösning. Jag kommer nog inte själv köra någon klass med bilen, men vill inte bygga en bur som inte passar in om så skulle bli fallet. Jag räknar med 45x3 i huvudbågen och 40x2 till resten. Är det något mer man inte bör missa? _________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||||
Klart du skall tävla med bilen! Kör med oss i Roadsport, riktigt riktigt kul ☺
Gällande buren så skulle jag läsa på hur det skall byggas enligt bilsportförbundet, så det inte stöter på problem sen när du skall börja tävla 😉 Rörkvalite, infästningspunkter, vinklar, storlek mm står specat där. _________________ J o n a s J o n s s o n Radical SR3 RS RS2 i SPVM |
||||
_________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||
Jag har sneglat lite på bilsportförbundets regler, men har inte förstått riktigt vad som är obligatoriskt.
Jag inser vid noggrannare läsning att jag behöver någon taksträva och dubbla diagonalstag i huvudbågen. Taksträvor hade jag tänkt köra utan för att kunna ta mig in i bilen det hållet, men det kanske behövs för reglerna. Staget mellan främre bågen ner till "dörrsträvan" kanske inte riktigt stämmer med förbundets skisser, där ser det istället ut som att den främre bågen skall ha en böj så att nedre biten går vertikalt. Är detta ett krav? Jag tycker så raka rör borde vara att föredra. Jag tolkar att alla övriga stag är icke obligatoriska. Är reglerna annorlunda om man siktar på en speciell klass, exempelvis Roadsport? _________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||||
Snyggt! Jag har kikat på en sån, men är inte huvudbågen klenare än 45x2.5? Eller är inte det ett generellt krav? _________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||||
Vet inte vad det är för rör men den väger oväntat lite. Eftersom den är FIA-klassad är den godkänd för tävling. _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Westfield -12 | 1, 2 >> 8 besök senaste veckan (9655 totalt) |