Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette C5vert -02
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (11421 totalt)
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 288


Trådstartare
Hej

Efter att ha sålt av Camaron så blev man med en Vette C5a förra året, den rullade helt orörd hela sommaren medans jag funderade lite på hur jag skulle göra då det är en cab, bestämde mig till slut för att montera in en 4 punkts bur/båge inte bara för att kunna åka lite bana men rent allmänt så känns det lite säkrare om olyckan skulle vara framme.
Fick leta lite drygt 1 ½ år innan kriterierna kunde uppfyllas som var C5 årsm 02-04 manuell gul cab bra skick och inte alltför många mil.
Precis klar med installationen av buren som är i Chromoly stål och SCCA godkänd, varje bur har serienummer några bilder från jobbet där jag också la isolering(ensolite/alufolie)i hela bilen för att sänka ljud och värmenivån som annars är rätt besvärande i C5 den något plastiga knirkande inredningen är lite svårare att få till men va f-n lite skit får man ta
Bilen i övrigt är original kommer inte hända så mycket mer i år men framtida planer inkluderar C6 Z51 bromsar C6 Z06 väghållnings paket, eventuellt gå upp på 18/19 tums fälgar med mer gummi.








Hälsningar Mats

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Ball!

Helhetsbild utifrån?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Kul med vettar! thumbs up

Pontus Fyhr skrev:
Ball!

Helhetsbild utifrån?

https://www.bing.com/images/search?q=yellow+corvette+cab+2002&FORM . . . .

Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Kul bil Mats!
Jag har sneglat på C5, men har inte lyckats bortse från känslan i inredningen.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 288


Trådstartare
Var ner och prata rådgivning inför regbesiktning med ingenjören på Opus som bara hade vaddering av buren att slå ned på så nu blir det fixa rör isolering snabbt tills på Torsdag nästa vecka.
Lennart ja den är inte rolig och mycket GM känsla från sent 90tal brrr ändå så är den här fräsch och välvårdad, lite kul att man lyckades hitta en med manuell då säkert 80-85% är automater.
Buren förstör kanske lite linjerna men säkerhet måste gå före.
Passade även på att väga ekipaget med mig och halv tank så slutade det på prick 1550, då ligger jag på cirka 75kg i vikt, också en helhetsbild på Pontus begäran


_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Bågen märker man ju knappt av

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 288


Trådstartare
Nikel skrev:
Bågen märker man ju knappt av


Ja den sticker inte ut så förbaskat mycket ändå mest frugan som hade problem med utseendet, fick lov att sänka bensintanken(ser ut som fuelcell)för att kunna borra och skruva i bakre infästningen, det går utjämningsrör för att bensinen ska pumpas mellan cellerna som rymmer 35L styck, finns en under golvet på varje puckel vid cab skyddet kan man säga antagligen till för att hålla jämvikt konstant.

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Tersan
Tåby, Vikbolandet
Här sen Sep 2004
Inlägg: 42



Mats Ahlgren skrev:
...framtida planer inkluderar C6 Z51 bromsar C6 Z06 väghållnings paket, eventuellt gå upp på 18/19 tums fälgar med mer gummi.
Kul med Corvette här Rejsa, det är alldeles för ont om dem! Själv försöker jag bygga nåt för RoadSport, men har inte kommit så långt att det blir nån tråd här än.

Z51-bromsarna har bara större skivor, ger inte så mycket bättre bromsverkan. Satsa på kylning och bättre belägg. Budgetvarianten på chassiekit är kränghämmare från C6 Z51 och stötdämpare från C6 Z06 (bäst är dämparna från 2004 års C5 Z06, men de går knappt att få tag i).

_________________
Lars Tersmeden
Corvette C5 & C7
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Tersan skrev:
Mats Ahlgren skrev:
...framtida planer inkluderar C6 Z51 bromsar C6 Z06 väghållnings paket, eventuellt gå upp på 18/19 tums fälgar med mer gummi.
Kul med Corvette här Rejsa, det är alldeles för ont om dem! Själv försöker jag bygga nåt för RoadSport, men har inte kommit så långt att det blir nån tråd här än.

Z51-bromsarna har bara större skivor, ger inte så mycket bättre bromsverkan. Satsa på kylning och bättre belägg. Budgetvarianten på chassiekit är kränghämmare från C6 Z51 och stötdämpare från C6 Z06 (bäst är dämparna från 2004 års C5 Z06, men de går knappt att få tag i).

Såpass, nu steg helt plötsligt värdet på det kompletta set som jag har liggande , använt i ca 2400-2500 kaffedrickarmil..

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 288


Trådstartare
Magnus Bengtsson skrev:
Tersan skrev:
Mats Ahlgren skrev:
...framtida planer inkluderar C6 Z51 bromsar C6 Z06 väghållnings paket, eventuellt gå upp på 18/19 tums fälgar med mer gummi.
Kul med Corvette här Rejsa, det är alldeles för ont om dem! Själv försöker jag bygga nåt för RoadSport, men har inte kommit så långt att det blir nån tråd här än.

Z51-bromsarna har bara större skivor, ger inte så mycket bättre bromsverkan. Satsa på kylning och bättre belägg. Budgetvarianten på chassiekit är kränghämmare från C6 Z51 och stötdämpare från C6 Z06 (bäst är dämparna från 2004 års C5 Z06, men de går knappt att få tag i).

Såpass, nu steg helt plötsligt värdet på det kompletta set som jag har liggande , använt i ca 2400-2500 kaffedrickarmil..


Ska ta ut den på konbana för första gången om någon vecka så får jag se hur den känns, helt övertygad om att det är föraren som ballar ur före bilen annars inte ovanligt att man är snabbast vid fikabordet, men spontant så känns den lite för mjuk vill gärna ha lite tightare chassi.
Ja det är nog mer valuta för pengarna att satsa på kylkanaler och bättre belägg till en början 👍

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
omb1
Göteborg
Här sen Mar 2012
Inlägg: 8



Hej
Ser riktigt bra ut.
Får man fråga var du köpte bågen och vad den kostade?
Har själv en c6 coupé dock. Letar efter någon bultbar lösning.

Olav

_________________
Olav Björkedal
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 288


Trådstartare
omb1 skrev:
Hej
Ser riktigt bra ut.
Får man fråga var du köpte bågen och vad den kostade?
Har själv en c6 coupé dock. Letar efter någon bultbar lösning.

Olav


Tack, ja den har perfekt passform och följer kupéns utrymme bakom stolarna riktigt bra.
Jag köpte den genom den här firman http://www.tpsmotorsports.com men dem agerar återförsäljare åt RPM rollbar och hade en smidigare hemsida dessutom lite bättre pris.
Tillverkare är http://rpmrollbar.com jag betalade 1895 usd men då är den i chromolly stål vilket betydde 600 extra(kan få den i mjukt stål som är billigare) usd om jag kom ihåg rätt, leveransen gick perfekt och bågen var ordentligt paketerad mycket bra skeppning, du kan få den i 4,6,8 punkter med strävor osv se hemsidan.
Med frakt tull osv slutade på närmare 20, fri frakt inom USA till en speditör i New York som sen skeppade hem den.
Regbesiktade i Torsdags och den gick igenom utan problem på med lite rörisolering bara thumbs up

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
omb1
Göteborg
Här sen Mar 2012
Inlägg: 8



Tackar för info.
Måste man registrera besiktiga?

Olav

_________________
Olav Björkedal
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 288


Trådstartare
Ja det kommer du få göra så länge det finns risk för att du kan slå i buren med någon del av huvudet, i mitt fall så tog dem ett snöre med viss längd och en cirkel som markerade huvudet och drog runt till olika punkter där risk fanns.
Kolla med en besiktningsingenjör på din station, oftast är dem mycket bilintresserade själva och villiga att hjälpa dig få till en bra lösning.
Däremot så kollade sedan han bara chassinummer efter det och stämde av med mig vad som skulle stå i regbeviset och sedan var det klart, 1195 sek gick besiktningen på.
Är bilen privatimporterad så är det inga problem är den däremot såld i Sverige som helbilsgodkänd kan det vara värre att få montera i bur.

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
omb1
Göteborg
Här sen Mar 2012
Inlägg: 8



Hmm tur att det är privat import då

Olav

_________________
Olav Björkedal
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 288


Trådstartare
Kunde efter sista konbanan på Lunda(hoppas någon ny arrangör tar över nästa år)konstatera att föraren var något ringrostig som befarat, men då man så klart skyller på bilens tillkortakommanden som dåliga bromsar och Amerikansk pensionärs väghållnings karaktär så har det nu beställts lite nya pryttlar som:

¤ Krängningshämmare modell något värre både fram 32mm och bak 25mm, original är 23/19mm.

¤ Nya stötdämpare modell C6Z06

¤ Nya 2 kolvsok C5/C6 som sitter original i fram + fästen för oken fram från C6Z51 + skivor bak från C6Z06 gör att man kan få till en budget variant med större bromsskivor bak samt bort med 1 kolvsoket, man får fräsa ner fästena 6mm för att få bromsskivan centrerad i oket, slutliga resultatet blir då 33cm fram och 34cm bak, sedan blir det också stålomspunna slangar i alla hörn.
Kvar att tänka på vad det blir med skivor i fram och belägg som är lämpliga för mest gata men någon bandag här och där ?
Något omdiskuterad lösning(bromsvåg, säkerhet)på Corvetteforumet i USA men dem som gjort den är nöjda och inte upplevt några större problem.

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 288


Trådstartare
Börjar bli dags att ta tag i sommarens projekt på vagnen börjar med uppgradering av bromsarna i bak, snokade mer om bromsfördelning och från 01-> så sköter datorn bromsfördelning så denna förändring ska vara ok ur säkerhetssynpunkt som jag förstått,årsmodellerna före så bör man byta en fjäder i bromsfördelningen fram - bak, frågan är vilka belägg man ska gå på som en bra kompromiss när bilen går 99% gata


Skivan behöver centreras en del

Omoddad vs moddad

Provmonterat

Premiär blir på Gotland ring 28-29 April med klubben, nu vänder det mot ljusare tider

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 288


Trådstartare
Blir lite förändrade planer, beslutade mig för att gå över på coilovers i stället runt om så säljer av Z06 dämparna till en kollega här på Rejsa som hade lite trötta original dämpare på sin C5a.
Coilovers inhandlade kommer från Aldan och har lite mildare sättning 500lb fram 550lb bak ser ut så här, den av Jeremy Clarcson i bland något diskutabla bladfjädern ryker både fram och bak.




Kommer även att gå upp på 18*9/19*10.5 tums fälgar TSW Nurburgring så bromsar i fram blir samma som i bak 34cm och 2 kolvsok med Hawks HP plus belägg.


_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Mats Ahlgren skrev:
den av Jeremy Clarcson i bland något diskutabla bladfjädern ryker både fram och bak.
Suspension from the old testament...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 288


Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Mats Ahlgren skrev:
den av Jeremy Clarcson i bland något diskutabla bladfjädern ryker både fram och bak.
Suspension from the old testament...


Yup dags för " the new testament " suspension

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 288


Trådstartare
Dags för en uppdatering av Vette projektet, har nu åkt hela sommaren med följande uppsättning:

Aldan coilovers fram / bak, Steinjagers hämmare fram 1" / bak 1 1/4" med polybussningar och endlinks i metall uniballs, bladfjäder fram / bak är alltså borttagna och nu är det individuell fjädring i alla hörn.
Fälgarna 18/19 gatdäck inget konstigt men däcken är väl inte dyraste och bästa som finns men visat sig fungera jättebra, med förare och halv tank så väger ekipaget 1550kg cirka, effektmässigt så ligger den fortfarande original 350hk vilket gör att det är jobbigt mot vanliga svennevagnar milt sagt under acceleration.
Det jag är mest nöjd med måste ändå vara den ökade bromseffekten som det innebär med C6Z06/C6Z51 runt om, tänk vad det gör tillsammans med bättre belägg, bromsade vid 100 skylten på Mantorp 200km/h och sen in i kurvan inga problem hade varit helt otänkbart tidigare.
Coilovers bra på bana men på gatan så är det väl något tveksamt om du bor i områden med dåliga vägar kanske monterar tillbaka bladfjädern i bak med bättre stötdämpare får tänka på det i vinter, några blandade bilder.





Nöjd ägare :^)

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette C5vert -02
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (11421 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande