Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bromsproblem?!
6 besök senaste veckan (3428 totalt)
1800
Kiruna
Här sen Okt 2006
Inlägg: 58


Trådstartare
Jag har en e30 325 med ABS. Jag har bytt ut bromsok, huvudbromscylinder och bromsservo till e46 M3 prylar.
Problemet är att jag inte lyckas få till den rätta känslan i pedalen, den känns svampig.
Den är fin med avslagen bil men med motorn igång så sjunker den. Dock inte helt i botten (bromsarna tar bra, åtminstone fram)

Jag har varit övertygad om att det är luft i systemet men har nu luftat i timvis utan någon skillnad. Har luftat med tryck i bromskärlet, genom att suga ut från luftnipplarna samt den vanliga metoden genom att en sitter i bilen och bromsar. Med tändningen på och även tvångsmatat abspumpen för att få ut ev luft.

Vad är symptomen på en trasig huvudbromscylinder? Tänkte om jag har invärtes läckage i den?

Eller andra idéer på vad som kan fela?

_________________
Andreas
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

För gamla slangar till oken?


IMHO så är bromspedalen i både M3 E46 o E36 klart svampig pga av kraftig servoverkan.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901



1800 skrev:
Jag har en e30 325 med ABS. Jag har bytt ut bromsok, huvudbromscylinder och bromsservo till e46 M3 prylar.
Problemet är att jag inte lyckas få till den rätta känslan i pedalen, den känns svampig.
Den är fin med avslagen bil men med motorn igång så sjunker den. Dock inte helt i botten (bromsarna tar bra, åtminstone fram)

Jag har varit övertygad om att det är luft i systemet men har nu luftat i timvis utan någon skillnad. Har luftat med tryck i bromskärlet, genom att suga ut från luftnipplarna samt den vanliga metoden genom att en sitter i bilen och bromsar. Med tändningen på och även tvångsmatat abspumpen för att få ut ev luft.

Vad är symptomen på en trasig huvudbromscylinder? Tänkte om jag har invärtes läckage i den?

Eller andra idéer på vad som kan fela?


Skulle säga gamla slangar som flexar när du får hjälp av servot att bygga tryck i bromssystemet.

Eller så läcker din huvudcylinder internt, min gjorde det och då sögs bromsvätska in i servot. Läckte inte externt.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
1800
Kiruna
Här sen Okt 2006
Inlägg: 58


Trådstartare
Jag har satt nya slangar till alla ok, dock gummislangar.
Har haft bilen uppallad och hjulen avskruvade samtidigt som kompisen har bromsat (motorn igång) för att se om nånting sviktar men allt ser ok ut.

Har tyvärr aldrig kört en m3a så vet inte hur de ska kännas. Det som händer på min är att när man trycker ner pedalen med motorn igång så går den ner till vad man tror är ändläget (svampig känsla), fortsätter man hålla tryck på pedalen så sjunker den sakta ner 1,5-2cm till. Men det finns fortfarande några cm kvar till pedalen tar i golvet.

Hur var känslan i pedalen på din bil Andreas när den läckte inåt?

_________________
Andreas
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901



1800 skrev:
Jag har satt nya slangar till alla ok, dock gummislangar.
Har haft bilen uppallad och hjulen avskruvade samtidigt som kompisen har bromsat (motorn igång) för att se om nånting sviktar men allt ser ok ut.

Har tyvärr aldrig kört en m3a så vet inte hur de ska kännas. Det som händer på min är att när man trycker ner pedalen med motorn igång så går den ner till vad man tror är ändläget (svampig känsla), fortsätter man hålla tryck på pedalen så sjunker den sakta ner 1,5-2cm till. Men det finns fortfarande några cm kvar till pedalen tar i golvet.

Hur var känslan i pedalen på din bil Andreas när den läckte inåt?


Tyckte känslan var helt okej när cylindern läckte innåt, tror den aldrig drog in luft den vägen. Har varit med om liknande det du beskriver om det är dåligt luftat eller om man har en sliten huvudbromscylinder.

Kolla alla kopplingar på bromssystemet så att det inte läcker det minsta någonstans. Annars hade jag nog satsat på en ny huvudbromscylinder.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Både E36 o E46 M3 var samma lika, stod man still med motorn igång och tryckte hårt så sjönk pedalen sakta ner till golvet. Väldigt udda. Men det bromsade alltid jävligt bra. thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Magnus Thomé skrev:
Både E36 o E46 M3 var samma lika, stod man still med motorn igång och tryckte hårt så sjönk pedalen sakta ner till golvet. Väldigt udda. Men det bromsade alltid jävligt bra. thumbs up
Eftersom du stod stilla så funderar jag lite på värderingen "jävligt bra", hur uppskattar man bromseffekten från hastighet noll?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Pajen
Skövde
Här sen Jun 2005
Inlägg: 106



Du skulle ju kunna prova att plugga utgående kretsar, för att bara trycksätta servo och huvudbromscylinder och kolla om känslan kvarstår.
( dock blir det ju lite merjobb med att lufta igen)

_________________
Tomas
Andersson

Pontiac Fiero -87 Såld
BMW 525 -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Niklas Falk skrev:
Magnus Thomé skrev:
Både E36 o E46 M3 var samma lika, stod man still med motorn igång och tryckte hårt så sjönk pedalen sakta ner till golvet. Väldigt udda. Men det bromsade alltid jävligt bra. thumbs up
Eftersom du stod stilla så funderar jag lite på värderingen "jävligt bra", hur uppskattar man bromseffekten från hastighet noll?




(förmågan att få bilen att stå still?)

_________________
Magnus Thomé
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



E30 har fyra slangar på bakaxeln, två ute vid hjulen och två "inre" för övergång mellan kaross och bakaxeln. Många byter endast yttre bromsslangar och glömmer inre. Har dessa också bytts?

Dessvärre är de ofta svåra att byta då man inte kommer åt "öglan" som röret sitter i utan att ta ner bakvagnen vilket leder till att många bilar rullar med 20-år gamla slangar...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
1800
Kiruna
Här sen Okt 2006
Inlägg: 58


Trådstartare
Provade idag på jobbets v70 hur den var när man stod still och "torrbromsade" riktigt hårt, inte så ofta man gör det. Men den hade iallafall samma tendens som min bil med sakta sjunkande pedal.

Var å körde lite med min bil för att känna om det kanske är jag som blivit konstig när jag suttit å torrbromsat i garaget. Bromsarna tar bra och jämt men känslan i pedalen är inte alls skön, om jag bromsar snabbt så är pedalen hård (trögbromsad, som att den håller emot ). Vid mjuk inbromsning däremot så känns den bra.

Att pedalen sjunker lite när jag torrbromsar och håller tryck kan jag kanske leva med men jag vill ha en bra känsla i pedalen.
Kan det vara bromsservon som ger den konstiga pedalkänslan? Eller har jag för tunna bromsrör (E30 325 org)?

http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=BL93-USA-11-2000-E46-BMW- . . . .
Nån som vet vad del nr 9 i länken ovan har för funktion?
Jag har bara kopplat in en slang med backventil mellan bromsservo och insug, nr 9 kallas för "sucking jet pump" vilket låter som att den har fler funktioner än att bara agera backventil?

Angående de inre slangarna till bakbromsarna, de är också nya

_________________
Andreas
Citera
1800
Kiruna
Här sen Okt 2006
Inlägg: 58


Trådstartare
Hittade lite information om jet suction pump:
http://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=578766
Jag får alltså för lite bromsservokraft så som jag har skruvat ihop det, ska köpa en JSP och prova om det förbättrar känslan i bromspedalen

Någon som har en liggande?

_________________
Andreas
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Vill du verkligen ha mer servokraft? Då blir det ju ännu mjukare?

_________________
Magnus Thomé
Citera
1800
Kiruna
Här sen Okt 2006
Inlägg: 58


Trådstartare
Nja, jag vet inte egentligen. Men tänker att om det är lika som original så blir det bra?
Vet inte om jag har några bättre alternativ just nu? Eller att byta huvudbromscylinder är kanske ett alternativ men oklart om det löser problemet samt så kostar det ju en slant.

_________________
Andreas
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Som sagt, originalbilarna är svampiga.

Jag har inte fakta var problemet är med originalgrejerna men jag misstänker flex i ok och slangar i kombo med lite väl hög servoverkan.

Har kört bana med en E36/M3 där så vitt jag vet bara oken bytts till typ AP racinggrejer och det var som natt o dag. Otrolig skillnad.

_________________
Magnus Thomé
Citera
1800
Kiruna
Här sen Okt 2006
Inlägg: 58


Trådstartare
Jag kan leva med att de är svampiga men känslan i pedalen är inte bra. Pedalen är hårdare ju fortare man trycker ner den och så borde det inte vara. Jag var nyss ute å provkörde och då sprang en hare över vägen, var då tvungen att bromsa snabbt. Bromskraften fanns inte direkt där, utan är som en sävlig känsla när man stampar ner pedalen, bromskraften kommer med lite fördröjning. Är som att det sitter någon strypning någonstans i systemet?

_________________
Andreas
Citera
1800
Kiruna
Här sen Okt 2006
Inlägg: 58


Trådstartare
Jag kanske har fått smuts i systemet? Men då borde det bara påverka en krets i taget?

_________________
Andreas
Citera
1800
Kiruna
Här sen Okt 2006
Inlägg: 58


Trådstartare
När jag börjar tänka på strypning, så kommer jag på att jag har ju faktiskt strypt en utgång i huvudbromscylindern..

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108975&highlight=

Det är nog det som är felet, blir nog att köpa en ny huvudbromscylinder med 4 utgångar..

_________________
Andreas
Citera
Skruva banåkabil
Bromsproblem?!
6 besök senaste veckan (3428 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande