Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Räkna ut broms reducering?
2292 besök totalt
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099


Trådstartare
Om vi leker lite med tanken här
Går det att räkna ut lämplig broms reducering, om jag vet storlek på min bromscylinder kontra bromscylindern på en bil, vars broms ok jag är intresserad av?
Och även vet storlek på kolvarna i mina broms ok (2 kolvs) vs storlekarna på tänkta oken (4 kolvs)?
Är det möjligt i teorin att hamna hyfsat nära en bra broms balans, eller är det trail and error som gäller.

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Vad tänkte du köra med för typ av ok?

_________________

Rice and shine
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099


Trådstartare
Impreza STI Brembo, genialt och smärtfritt, då både ok och skivor passar spindeln
Bara bluff och försäljnings taktik att dom lurat i amerikanarna att det sabbar all bromsbalns.
Visst om man bara slänger på dom blir det ju tokigt, men om man reducerar det hela, borde det bli samma lika som det som säljs för 2000$ "anpassat för våra bilar"

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Jag har inget bra sätt att räkna på saken, men erfarenhet som visar att det inte alltid är så lätt att reducera fram en väl fungerande balans. Jag underkänner fler bilar numera som har för mycket bromsverkan fram i förhållande till bak, så man låser upp framhjulen för lätt innan bakhjulen hinner hjälpa till.

Det ger ofta sämre bromsprestanda än original...

Så jag skulle säga att du får räkna med en hel del trial och och kanske en del error innan det blir bra. Ett tips är att köra med G-mätare och var inte nöjd förrän du når över 1G från 80 km/h med typ R-däck.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Om du bara ska byta frambromsarna har huvudcylinderns storlek ingen inverkan på bromsbalansen. Vad har gamla och nya oken för kolvstorlekar och vad har gamla och nya skivorna för diameter?

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901



Ökar du kolvarean och diametern på framskivorna kommer du skjuta bromsbalansen framåt.
Ta reda på kolvstorlekarna på orginaloken och de oken du ska byta till, samt storleken på skirvorna fram och bak. Då kan du räkna på vad som händer med bromsbalansen på t.ex denna länk.
https://brakepower.com/
Det går att räkna på men du behöver ha en bra gissning på tyngdpunktshöjden, går säkert att hitta på vissa bilar.

För att åtgärda förmycket bromskraft fram kommer du att behöva reducera framkretsen vilket inte är en bra ide. En reduceringsventil kostar pedalkraft, framförallt på framkretsen. Möjligen kan man reducera bakkretsen.

Kort bromssträcka handlar om att bromsa så mycket som möjligt bak utan att bilen blir instabil pga att bakvagnen nästan låser upp. Detta gör man med helt rätt bromsbalans.

Stora ok med många kolvar samt stora skivor ökar temperaturtåligheten på bromsarna. De ger inte nödvändigtvis kort bromssträcka om inte orginalbromsarna överhettar ordentligt.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099


Trådstartare
Förstod man ju att det inte skulle vara bara
Så ni menar att för att hitta rätt direkt, är enklaste vägen att gå 20-25 000:- för något som är byggt för bilen och faktist bibehåller original bromsbalans eller flyttar den marginellt bakåt, original bromsar det för lite bak enligt mitt tycke.

Men nog lär det väl gå att få nya större bromsar att bromsa bättre?
För som det är nu är det låser den inte upp i första taget, men bilen vill inte stanna lika fort som jag vill
Banan räcker inte liksom till för hur jag vill ha broms punkterna i dag, och de läre ju inte bli mer behagande med mer effekt?
Nä gasa mer och längre, bromsa kortare är melodin jag hoppas på till 2018

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Vill man inte köpa "färdiga kit" (som inte heller alltid är ideala...) kan man ju prova och räkna själv.

Dels finns ju excelarket som snurrar här som hjälp, dels kan man använda lite sunt förnuft.

Det enklaste sättet tycker jag är att ta bakbromsar (och huvudcylinder, i alla fall samma borrning) från samma bil som du är sugen på frambromsar från. Oftast fungerar det relativt bra och man kan finjustera det sista med reducering eller liknande.

Jag har mest bara dåliga erfarenheter av att bara uppgradera frambromsar, utan att följa med bak.

Hur ser Impreza STI bakbromsar ut, i relation till det du har nu?

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099


Trådstartare
therealpinto skrev:
Vill man inte köpa "färdiga kit" (som inte heller alltid är ideala...) kan man ju prova och räkna själv.

Dels finns ju excelarket som snurrar här som hjälp, dels kan man använda lite sunt förnuft.

Det enklaste sättet tycker jag är att ta bakbromsar (och huvudcylinder, i alla fall samma borrning) från samma bil som du är sugen på frambromsar från. Oftast fungerar det relativt bra och man kan finjustera det sista med reducering eller liknande.

Jag har mest bara dåliga erfarenheter av att bara uppgradera frambromsar, utan att följa med bak.

Hur ser Impreza STI bakbromsar ut, i relation till det du har nu?

Gustaf


Har inga mått och djup på kolvar, men så här ser det i alla fall ut.
Original Toyota GT86 2kolvs glid ok fram, 1kolvs glid ok bak.
Impreza STI 4kolvs ok fram (2 kolvar på vardera sida) 2kolvs ok bak (1kolv på vardera sida)

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Då skulle ju min rekommendation vara att använda bakbromsar motsvarande (eller från) STi också, då har du god chans att få ett väl fungerande system.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



En googling gav 42,8 fram och 38,1 bak för GT86 och 40/46 fram och 36 bak för Imprezan. 40/46 är nästan precis samma area som 2x42,8 så byter du bara framoken så märker du ingen skillnad på bromsbalansen.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Borde väl bli samma bromsbalans om du skulle gå upp lika många procent i kolvarea fram och bak, samt lika många procent i skivdiameter med?

Bakhjulen ska ju också hjälpa till

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Guson skrev:
En googling gav 42,8 fram och 38,1 bak för GT86 och 40/46 fram och 36 bak för Imprezan. 40/46 är nästan precis samma area som 2x42,8 så byter du bara framoken så märker du ingen skillnad på bromsbalansen.

Guson


topp

Och då det finns bak ok snart redo med så är detta en no brainer

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Dubbelkolla siffrorna med verkligheten om ni skall köpa grejer, jag vet inte om jag hittade rätt årsmodell och så eftersom TS inte var mer specifik i inledningen.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag kikade lite på att hitta en budgetlösning till värmetåligare och "bättre" bromsar i vintras.
Måste erkänna att jag nu inte helt kommer ihåg vad jag kom fram till.

Varför jag frågade förut vilka ok du funderar på (jag såg nämligen nå'nstans att det erbjöds STi-ok) var för att jag tidigare bestämde mig för att de oken inte var nå't bra alternativ.
Iaf inte när man som jag bara tänkte byta fram.
STi oken jag kikade på hade större area jämfört med original (om jag blev rätt informerad - mätte inte själv) vilket ju flyttar fram bromsbalansen oönskat. Finns det olika STi-ok?
(Jag vill nog snarare ha det lite åt andra hållet - iaf inte mer framåt...)
Jag kom då fram till att det alternativet som verkar bäst för mig är AP-sprint kitet.
Hittills har originalsetupen med PFC08 varit okej för oss. Bromsarna blir varma men aldrig någon tendens till fading eller "mushy" pedal. Så det har hittills inte, för hobbytrackday och slalomåka, varit aktuellt att lägga ut så mycket pengar som AP-kitet trots allt kostar iom att det för oss funkar helt okej med originaloken och rätt belägg.
Finns rätt mycket skrivet om detta på webben - mycket är antagligen tveksam info. Svårt att sålla bland informationen
Bl.a. dessa länkarna (nedan) sparade jag när jag roddade i detta senast... (Även denna information ska nog läsas med skeptikerglasögonen på...)

https://blog.racetechnologies.com/2015/03/17/can-i-use-subaru-wrx-sti- . . . .

https://www.pointmeby.com/2016/09/24/which-big-brake-kit-bbk-should-yo . . . .

http://www.tceperformanceproducts.com/bias-calculator/

_________________

Rice and shine
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099


Trådstartare
Lars Falk skrev:
Jag kikade lite på att hitta en budgetlösning till värmetåligare och "bättre" bromsar i vintras.
Måste erkänna att jag nu inte helt kommer ihåg vad jag kom fram till.

Varför jag frågade förut vilka ok du funderar på (jag såg nämligen nå'nstans att det erbjöds STi-ok) var för att jag tidigare bestämde mig för att de oken inte var nå't bra alternativ.
Iaf inte när man som jag bara tänkte byta fram.
STi oken jag kikade på hade större area jämfört med original (om jag blev rätt informerad - mätte inte själv) vilket ju flyttar fram bromsbalansen oönskat. Finns det olika STi-ok?
(Jag vill nog snarare ha det lite åt andra hållet - iaf inte mer framåt...)
Jag kom då fram till att det alternativet som verkar bäst för mig är AP-sprint kitet.
Hittills har originalsetupen med PFC08 varit okej för oss. Bromsarna blir varma men aldrig någon tendens till fading eller "mushy" pedal. Så det har hittills inte, för hobbytrackday och slalomåka, varit aktuellt att lägga ut så mycket pengar som AP-kitet trots allt kostar iom att det för oss funkar helt okej med originaloken och rätt belägg.
Finns rätt mycket skrivet om detta på webben - mycket är antagligen tveksam info. Svårt att sålla bland informationen
Bl.a. dessa länkarna (nedan) sparade jag när jag roddade i detta senast... (Även denna information ska nog läsas med skeptikerglasögonen på...)

https://blog.racetechnologies.com/2015/03/17/can-i-use-subaru-wrx-sti- . . . .

https://www.pointmeby.com/2016/09/24/which-big-brake-kit-bbk-should-yo . . . .

http://www.tceperformanceproducts.com/bias-calculator/


Tack Lars för dom länkarna har forskat i det här ämnet för och visste att Brembo STI inte var bara att slänga på, men sisst när jag letade så hittade jag inte bias förändrings tabellen, men du hade ju bevisligen sparat dom thumbs up
Precis som dig så kom jag fram till att ett AP racing sprint kitt skulle vara det optimala om man bara bytte fram.
Men som Richard säger så är ju planen nu att försöka använda sig av både fram och bak, men det optimala hade ju då även varit att fåt tag på en bromscylinder som är likvärdig STI oem kannske

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901



Verkar bara skilja 1.5% i kolvarea mellan orginal och STI. Men om du samtidigt byter till STI skivor så skjuter du bromsbalansen framåt med 7.3%. Byter du bakok och skivor så skjuter du balansen framåt 5.16%. Detta borde ABS:en kunna hantera när du börjar låsa upp fram.
https://www.pointmeby.com/2016/09/24/which-big-brake-kit-bbk-should-yo . . . .

Här står det dock att det inte går pga att oken sitter bakom framaxeln på Subari STI och framför axeln på Toyabaru. Men det brukar gå att byta plats på luftnipplar och röret mellan sidorna på de flesta brembo ok. Går det inte att flytta rör och nipplar får du ett ok som inte går att lufta eller att den lilla kolven sitter på fel sida mot rotationsriktningen vilket kommer att slita belägget snett.
https://blog.racetechnologies.com/2015/03/17/can-i-use-subaru-wrx-sti- . . . .

Summering: Om det går att byta plats på röret och nipplarna kommer det troligen att fungera fint oavsett om du byter bara fram eller både fram och bak. Bäst är att byta både fram och bak

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099


Trådstartare
Andreas Millbro skrev:
Verkar bara skilja 1.5% i kolvarea mellan orginal och STI. Men om du samtidigt byter till STI skivor så skjuter du bromsbalansen framåt med 7.3%. Byter du bakok och skivor så skjuter du balansen framåt 5.16%. Detta borde ABS:en kunna hantera när du börjar låsa upp fram.
https://www.pointmeby.com/2016/09/24/which-big-brake-kit-bbk-should-yo . . . .

Här står det dock att det inte går pga att oken sitter bakom framaxeln på Subari STI och framför axeln på Toyabaru. Men det brukar gå att byta plats på luftnipplar och röret mellan sidorna på de flesta brembo ok. Går det inte att flytta rör och nipplar får du ett ok som inte går att lufta eller att den lilla kolven sitter på fel sida mot rotationsriktningen vilket kommer att slita belägget snett.
https://blog.racetechnologies.com/2015/03/17/can-i-use-subaru-wrx-sti- . . . .

Summering: Om det går att byta plats på röret och nipplarna kommer det troligen att fungera fint oavsett om du byter bara fram eller både fram och bak. Bäst är att byta både fram och bak


Nippel går att flytta, men på STI brembo oken finns inga rör att flytta, dom 2st STI jag ägt (my05 och My06) fans där inga rör, men på Evo8 som jag också haft, löpte det ett rör i botten på mellan båda halvorna.

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15483



Kan jag låna tråden lite.

Hur förbättrar man bakbromsen lättast?
Min Nissan är från fabrik helt felbyggt så den bromsar nästan ingenting bak. 57 meter bromssträcka från 100-0 i något biltest.
Ska man byta huvudcylinder?

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Skruva banåkabil
Räkna ut broms reducering?
2292 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande