Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 Turbo (RSR) -85
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
25 besök senaste veckan (46116 totalt)
simmarn
Österbybruk
Här sen Mar 2007
Inlägg: 52



Riktigt tråkigt att upptäcka stora brister på en motor man trodde var ok!
Kul att du inte ger upp utan tar nya tag med en annan motor thumbs up

/ Patrik

_________________
/Patrik Liljeros
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11261



Johns skrev:
Känns som tråden mest skrivs för min egen del för att veta vad man gjort och få en känsla av att något händer. Men nu får man kanske säga att det börjar bli dags för 2.0 av denna bil.


Jag läser iaf, även om jag inte skriver i din tråd.
Tror du dessutom skrev på en grupp på FB om ditt motorproblem nyss (Premier 944... ?) och kände igen det härifrån.

Johns skrev:
Själv körde jag en sönderrostad Kadett GSi med en fungerande bromsskiva och turbokonverterad motor (så kanske själv var i samma fack . Men Volvo har alltid legat lite dåligt till hos mig utan att jag egentligen vet varför .


Så fortsätt med det, C20XE åt folket!!! thumbs up

Jag har en c20xe i min 944, utan att ha kapat i "bilen" pga motorn. Det som inte fick plats var motorhuven, motorn sticker upp för mycket. Nu vet jag inte med Volvomotorn, men det verkar som att den är längre än en C20XE så då kanske den sticker upp ännu mer "längre fram".
Allt annat som är kapat i bilen är inte pga motorn, utan andra orsaker (varför köpa en kylare som får plats, när köp en så stor som möjligt... ).

Adapterplatta
Dude hjälpte mig, han hade redan en platt gjord för C20XE som sedan moddades och svetsades i Porschesvepet.

Motorfästen,
Jag har otiginal motorkuddar, men byggde egna fästen på motorsidan. Nu vet jag inte vilken sida volvomotorn har avgassystemet på, men det kan bli trångt vid styrstaget...


-köpa ett torrsumpstråg.
Alternativ: Jag köpte ett tråg i plåt på mekonomen för ~500:-, det kapades sönder, moddades och svetsades sedan så att det höll tätt (återigen tack Dude).

- Ska försöka återanvända min sinterkoppling från Porschen så splintsen passar mot transaxeln.
Toppen om det funkar, jag köpte centrum, koppling och fick nita ihop det. Inte dyrt, men då blev det för min del ett ofädrat centrum.


- Kom väldigt gärna med tips gällande både bygget och Volvo motorn då jag kan väldigt lite om den.
Det finns bilar här och på 944Sverige me utbytta motorer, så kunskapen finns någonstans på Porschesidan iaf.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Tråkigt att du byter ut Porschemotorn men jag förstår dig, kompisen har en 944 turbo som trackdaybil och jämfört med oss som kör S2/968 så är det mycket mer strul med den motorn, det känns som det inte finns mycket marginaler när man börjar trycka på lite hårdare.

Personligen hade jag tryckt ner en lämplig V8 under huven om man ändå ska byta spis, resten av bilen är grymt kompetent, fattas bara en massa effekt

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13278



Har Saab 2,3 liters i 924:an

_________________
Tord Ringenha11
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Det är ju lite helgerån att byta ut en porschemotor MEN jag har full förståelse för ditt val. Porsche gör fina motorer men om man skall ha mycket effekt så blir det många kronor/hästkraft...
Jag jagar vikt på min 944:a men det känns ju lite hopplöst när man vet att trelitersmotorn är jättetung. En vässad Audi 1,8t är billigare, lättare och ger mer effekt än min S2 motor...

Du har ju en jäkligt kompetent bil och med en vass volvomotor blir det en killer! Bygg vidare och håll oss uppdaterade.
/Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Alex Eriksson
Märsta
Här sen Dec 2016
Inlägg: 198



Vi läser så det är inte bara för din egen del, John.
Det var mycket trist läsning inlägget ovan detta med Volvomotorns införskaffning. Ibland har man inte så mycket att tillföra men personligen vill jag ge hela din tråd ett gott betyg.

Dina upptäckter med nuvarande motor är av karaktären nedslående och man förstår ju att det måste ha känts väldigt motigt att upptäcka att toppen och blocket är mer eller mindre skrot.

Måste erkänna att jag kan väldigt lite om Porscheblock men finns borrning till överdimension som ett alternativ?

Under rådande omständigheter tror jag valet på den nya inriktningen är en bra väg att gå. Många här inne kan mycket om den motorn. Jeppe A för att nämna någon.

_________________
Alex N Eriksson
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Synd med porchemotorn . Men Volvo 5:a verkar inte vara helt ovanlig kraftkälla så det borde väl lösa sig . Sen finns det en del klasser du kan tävla i i.a.f.
Lycka till

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370



Helt rätt John!! thumbs up

Lycka till

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Helt rätt! (även om jag tycker att SAAB B234 är ännu bättre val).

Handen på hjärtat var dessa tidiga vattenkylda Porschefyror aldrig särskilt bra konstruktioner. Knasiga avgasdragningar, tvåventilstoppar, balansaxlar, Nikasillopp osv. Det är först i och med 968:an de fick till det någorlunda bra.

Dessutom är Volvos vitmotor utvecklad mha. Porsche!


_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1963



Helt rätt!

Köpte du en sen 5a turbo, så har dessa smidda kolvar. Byta stakar och stödja upp mellan cylindrarna så når du 500 lätt.

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
goliat_43
Uppsala
Här sen Sep 2006
Inlägg: 55



Känns som rätt väg att gå! Sitter ju själv med en motor med ungefär samma status som din, försökt hitta delar men priserna är helt enkelt inte försvarbara när det ändå inte handlar om en originalbil värd 300k. Det som dyker upp är antingen skrot eller väldigt dyrt.

Funderat lite kring ett hybrid stroker bygge (lösa foder, G463 stakar och chevy smallblock kolvar, https://rennlist.com/forums/944-turbo-and-turbo-s-forum/796346-blown-9 . . . . eller att hänga i en LS1:a men inte hittat energin. Kanske i vinter

Själv köpte jag en MX5:a för mindre pengar än vad en uppfräshning på Porschen kostar o körde hela sommaren

_________________
Niclas Eriksson
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Volvomotorn är en extremt kompetent motor som dessutom finns i obegränsade mängder på skrotfirmorna. Reservdelar kostar nästan noll och inget, i alla fall jmft med en 951 motor.

Det negativa är projektet att konvertera till en annan motor, inget man gör på en eftermiddag precis. Jag har ju själv visat prov på en gigantisk envishet för att få det att fungera. I backspegeln skulle jag ha letat upp en 968 motor även om den är dyr att få tag på, i alla fall en S2 motor.
Men det bästa och mest driftsäkra alternativet i mina ögon är en V8 där det finns gott om erfarenhet och färdiga konverteringssatser.

Hursomhelst, och vad du än väljer, ett stort lycka till med konverteringen. Förmodligen ett klokt beslut att lämna 951 motorn.

thumbs up

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Jag håller med Anders i mycket ovan.

Med ett motorbyte så får man mycket nya potentiella problem med driftsäkerheten. Det kommer naturligt när man måste specialbygga saker. Jag vet
Motorfästen, adapterplattor osv det blir en hel del kritiska delar som ska byggas.

Sen tycker jag 944/968 motorerna har oförtjänt dåligt rykte. Jag tror helt enkelt Porscheägare ställer andra krav än gemene Volvo-ägare. Det finns så många 944/968or som körs flitigt på banan och det är naturligt att det blir problem förr eller senare när grejerna är 30 år gamla. Tar man ut 30 år gamla Volvos och kör mycket bana med så kommer det troligen bli minst lika mycket strul där också.

Vill man ha driftsäkra koncept så skulle jag säga 350-400 hk på en 951 motor, ca 450-500 för en 3.0l 8v och 500-550 för 3.0l 16v.

16v blir mer arbete med grenrör och insug men man behöver inte porta toppen eller ha eftermarknadskammar. På en 8v behöver man lägga pengar på topp och kam för att få det att flöda.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



3-litersblocket som först kom i S2:an och sedermera blev 968 är som jag förstått det rejält omkonstruerat/förstärkt jämfört med 2.5 litersblocket . Cylindrarna i 2.5:an har inte mycket stöd i sidled och är inte ens i n/a versionerna några underverk. Har bytt flera topplockspackningar där packningen mellan cyl 3-4 har varit trasiga.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Johns
Huddinge
Här sen Nov 2016
Inlägg: 159


Trådstartare
Kul med så många svar och tips!

Marcus:
Precis C20Xe var ju dock lyxmotorn på den tiden. Hade en c20ne som jag satte turbo på och när den rasade till slut importerade jag en motor som byggde på c20ne och satt i en Pontiac med turbo i staterna. Passade bolt on och gav i runda slängar 250hk vilket var riktigt kul på den tiden =).
Kul att du kör med en c20xe och finns ju en hel del delar från c20let (tror jag den hette i calibran?) som passar bolt on om man vill vrida upp effekten sen.
Ska jag bygga vill jag köra ett riktigt torrsupstråg då bilen lär utvecklas för mer grepp om jag lyckas få ihop det här med motorn först.

Janne J:
Jo en V8 hade säkert varit det sunda valet då det finns en hel del som gjort det redan. Får man även tag på en Z06 motor från C06 modellen t ex har den redan torrsump original och det krävs nog inte överladdning till att börja med. Men har en viss kärlek för raka turbo motorer så ska testa och se om detta kan lyckas =).

Claes T:
Japp en 1.8T har varit funderingen hela tiden innan (efter som en Audi 5a är omöjlig att hitta typ). Äger också ett 931 svep som ska passa bolt on på den motorn. Däremot har jag märkt att det finns en del svårigheter med effekt siffror upp mot 500hk och man får en väldigt stor ketchup effekt pga den lilla slagvolymen.


Alex:
Det går att borra till ÖD. Men då det är ett alusil block ska allt behandlas och processen är ganska dyr. Lägger man sedan på eftermarknads kolvar så drar det lätt iväg. Tack för Tipset ska se om Jeppe A har en biltråd man kan läsa och samla på sig info i.

AL:
Ingen aning ärligt talat men gissar på nej. Har planerat att byta kolvar så får se det som ett plus om det skulle vara smidda i. Vet du vilken motorkod som har de smidda kolvarna? Försökte söka lite på Google men hittade ingen info om det.

Goliat: Också tittat på en hybrid stroker. Men jag måste göra allt jag ändå behöver för att renovera motorn och tror inte jag kan bygga den så billigt som han byggde sin.
En MX5a är riktigt kul, finns V8 konverteringar för dom också

Anders:
Jo det kommer ta sin tid och förhoppningsvis kommer jag imål. Jag fortsätter söka efter delar så jag kan få ihop Porsche motorn igen men det är inte så lätt så får se vart jag hamnar. Optimala vore att bygga Volvo motorn under vintern och få ihop Porschemotorn vid sidan om och köra med 300HK och samma setup nästa sommar så kan jag göra klart allt året efter som jag inte hinner denna vinter. Men får se vart man hamnar.

Gustaf:
Jag håller med. Att dessa 30 år gamla motorer ändå håller på bana mestadels av tiden får man ändå säga är imponerande. Jag tror också att det bästa vore egentligen en 16V Porsche motor för då skulle bilen vara ihop och körbar till sommaren med effekten jag vill ha. Problemet jag kan se framöver är vad som händer när något går sönder på den motorn. Då är jag i samma situation igen där 968 delar känns ännu svårare att hitta och även dyrare än 951. Med Volvo konceptet är tanken att få en lika modern motor som 16V men där det finns massa delar att få tag på och även en stor eftermarknad. Arbetet med grenör, insug mm lär jag få minst lika jobbigt med denna motor så där är det nog inte så mycket skillnad.

Janne/Gustaf:
Är det samma block i S2 motorn som i 968 motorn, trodde det var två olika 3 liters block?

_________________
John sedin
Porsche 944 Turbo (RSR) -1985
Porsche 997 S Trackday -2005 -Såld
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Alla 100 mm block 85b framåt är likadana. Sen finns det 3 olika 104 mm block: 944 2.7l 8v N/A, 944 S2, 968. De diffar på några småpunkter. 2.7an har har inte portarna mellan cylindrarna i vevhuset och 968an har oljesprutmunstycken som de övriga saknar.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
adde78
karlstad
Här sen Feb 2013
Inlägg: 148




_________________
Andreas Näsman
Citera
Pajen
Skövde
Här sen Jun 2005
Inlägg: 106



Hej!!
Då jag funderar på att använda mig av en likadan motor ( dock inte i en Porsche), så skulle jag vilja veta längden på motorn från anläggningsytan mot svepet, till framkant motor, det vore schysst om du kunde mäta det nästa gång du har möjlighet ( eller om någon annan vet) mvh Tomas

_________________
Tomas
Andersson

Pontiac Fiero -87 Såld
BMW 525 -05
Citera
Johns
Huddinge
Här sen Nov 2016
Inlägg: 159


Trådstartare
Gustaf: Tack då kan jag börja leta efter ett block. Vet du om det finns någon lista med motorkoden för 85B och framåt som jag kan stämma av mot när jag hitta t ex en NA motor? Vore tråkigt stt köpa ett av de äldre blocken

Adde: tack, ska kontakta han! thumbs up

Pajen: Absolut kan göra det nästa gång jag är i garaget. Just nu lite torka på delar samt mycket på jobbet så bilen har fått stå och kommer stå ett litet tag till.

_________________
John sedin
Porsche 944 Turbo (RSR) -1985
Porsche 997 S Trackday -2005 -Såld
Citera
Johns
Huddinge
Här sen Nov 2016
Inlägg: 159


Trådstartare
Det går långsamt framåt.
Har köpt en CNC svänghjul och tryckplatta till Volvo motorn. Har också köpt ett svep till en 960 för vitmotor.
Allt är testmonterat med Porsche kopplingen och det passar bra.
Nu är alla delar ivägskickade till Ajden för framtagning av en adapter mot transaxeln.

Jag har också fått tag i en NA topp till 944 motorn och saknar nu "bara" ett motorblock i bra skick. Som sagt säg till om du har ett

Letar också efter ett torrsumpstråg till T5 motorn, gärna begagnat då jag vill testa mig fram innan jag hittat rätt väg stt få i motorn i bilen.




_________________
John sedin
Porsche 944 Turbo (RSR) -1985
Porsche 997 S Trackday -2005 -Såld
Citera
henrikm
Färila
Här sen Maj 2016
Inlägg: 133



AL skrev:
Helt rätt!

Köpte du en sen 5a turbo, så har dessa smidda kolvar. Byta stakar och stödja upp mellan cylindrarna så når du 500 lätt.

/AL


S60 t5 05-08 maskin då behövs de inte stödjas upp nåt

_________________
Henrik Markusson

Volvo 850 T-5R
Renault Megane RS
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 Turbo (RSR) -85
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
25 besök senaste veckan (46116 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande