Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325ti (Såld) - 02
1, 2   >>
3860 besök totalt
DCastroL
Göteborg
Här sen Sep 2019
Inlägg: 14


Trådstartare
Hej!

Har nu fått tummen ur och köpt mig en "tysk bil med bur" och öppnat ett konto på Rejsa! Är inte ny i bilvärlden, jobbar inom fordonsdynamik och kör en del bana på jobbet, håller även på med veteranbil (Saab turbo).

Men det räckte inte, så har nu införskaffat en BMW 325ti Compact från 2002. Den har varit uppe här på forumet förut då livet som trackday bil påbörjades 2013, detta kan ses här:

https://rejsa.nu//forum/viewtopic.php?t=87153&postdays=0&postorder=asc&start=0

Och ägare nr:2.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=97892&postdays=0&postorder=asc&start=0&sid=e2298bbe71d7cf21c67d34eae9f51475

Det som är gjort är framförallt:
D2 Track Racing Coils med justerbara topplagringar
Powerflex bussningar
330 bromsar fram med Yellowstuffbelägg
18" Team Dynamics Motorsport fälgar med Federal 595RS-R
Clubsport bur
Sparco PRO2000 stol
4 punktsbälte
Samsonas Short Shift

Mina planer är att behålla bilen som en ren trackday bil, lära mig justera chassi, däck tryck osv. för bankörning samt det viktigaste, ha skoj!

Nedan 2 bilder från inköpet i augusti:




I vinter blir det allmän genomgång och byte av lite slitgedelar, service osv. På förbättringar är tanken är att få in en till skalstol och 4 punktsbälte till passagerare, lätta lite samt kanske skruva lite på motorn, framför allt få den att andas lite bättre.

I lördags var det premiärtur på Sturup för att känna på bilen, mer om det lite längre fram.

//

_________________
Daniel Castro Larsson

BMW 325ti - 02 (Såld)
Saab 900 turbo - 81
BMW 318d - 16
Citera
Alex Eriksson
Märsta
Här sen Dec 2016
Inlägg: 198



Hej Daniel, fin bil

Rejsa är så fantastiskt. Har läst de 2 tidigare trådarna om den här racern nu.
Den gör sig väldigt bra i svarta fälgar och det verkar vara orörd originallack av det man kan se på bilderna.
Har denna varit påställd och brukats på heltid sedan den senast lämnade ifrån sig spår här på Rejsa i december 2015 och hur långt har den gått nu?

Det verkar som om 2,5-litersmotorn inte är lika hård på vevstakslagrena som 3-literssnurrorna. Visst är de ca 170 hästar den här motorn ger? Patrik Skoog nämnde i nån av de andra trådarna om ett grenrörsbyte som ger 11hk ytterligare. Är detta utfört?

Har aldrig provört någon bil med Samsonas spakställ men har förstått att det är en väldigt positiv uppgradering.

Önskar dig mycket nöje med denna silverpil till bil!

Saaben du nämner -får den smaka på bana med ibland också?

mvh Alex

_________________
Alex N Eriksson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Nice med färdig utprovad bil.Lite översyn och mindre plock bara och tuta o kör hoppeligen thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 419



Kul med en compact! Har följt gamla ägarnas trådar. Alex Erikssson motorn lämnar 192hk standard.

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Alex Eriksson
Märsta
Här sen Dec 2016
Inlägg: 198



Alexus skrev:
Kul med en compact! Har följt gamla ägarnas trådar. Alex Erikssson motorn lämnar 192hk standard.


Tackar Alex
Man blir lite sugen på en sådan här.

_________________
Alex N Eriksson
Citera
DCastroL
Göteborg
Här sen Sep 2019
Inlägg: 14


Trådstartare
Alex Eriksson skrev:
Hej Daniel, fin bil

Rejsa är så fantastiskt. Har läst de 2 tidigare trådarna om den här racern nu.
Den gör sig väldigt bra i svarta fälgar och det verkar vara orörd originallack av det man kan se på bilderna.
Har denna varit påställd och brukats på heltid sedan den senast lämnade ifrån sig spår här på Rejsa i december 2015 och hur långt har den gått nu?

Det verkar som om 2,5-litersmotorn inte är lika hård på vevstakslagrena som 3-literssnurrorna. Visst är de ca 170 hästar den här motorn ger? Patrik Skoog nämnde i nån av de andra trådarna om ett grenrörsbyte som ger 11hk ytterligare. Är detta utfört?

Har aldrig provört någon bil med Samsonas spakställ men har förstått att det är en väldigt positiv uppgradering.

Önskar dig mycket nöje med denna silverpil till bil!

Saaben du nämner -får den smaka på bana med ibland också?

mvh Alex


Tackar!
Lacken är fortfarande original, inga krigsskador heller, men behöver fylla i något stenskott och putsas lite. Den har brukats till och från, både som bruksbil och på bana sedan 2015, nu har den 188'000km på mätaren.
Motorn är 192 hästarn som Alexus skriver och än så länge är den helt original, förutom ett öppet luftfilter.

Saaben är "Gubboriginal" 4dr 900 turbo från 1981, högt som ett hus och inga krängningshämmare. Inget för banan, men passar ypperligt att åka och köpa glass med soliga sommardagar!

_________________
Daniel Castro Larsson

BMW 325ti - 02 (Såld)
Saab 900 turbo - 81
BMW 318d - 16
Citera
DCastroL
Göteborg
Här sen Sep 2019
Inlägg: 14


Trådstartare
Som sagt var det premiär på Sturup för både mig och bilen, 3 timmar öppen bana var det och fick ihop en 65 varv. Positivt överraskad på bilen, har inte gjort något med den och han går hyfsat välbalanserat och inga direkta överraskningar. Inga tendenser till utmattning/värme på varken motor eller bromsar. Lite lärdomar jag får ta med mig är att alltid ha mer än halv tank bensin, annars tappar den bränsletryck i högersvängar och inte glömma däcktrycksmätare, fick dock låna av en thumbs up

Till bilen så är jag inte jätte imponerad på däcken, sitter Federal 595RS-R på, körde med 2,5bar i varmtryck (Kanske för högt), varv 2-5 funkar dem bra, men efter 6-8 varv så började de bli hala och höger fram hugga lite i vänsterkurvor.

Men som sagt, riktigt positivt överraskad på bilen och en riktigt rolig förmiddag på Sturup Raceway!

Eventuellt en bandag till i oktober innan jag påbörjar vintermeket.

//

_________________
Daniel Castro Larsson

BMW 325ti - 02 (Såld)
Saab 900 turbo - 81
BMW 318d - 16
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 419



DCastroL skrev:
Som sagt var det premiär på Sturup för både mig och bilen, 3 timmar öppen bana var det och fick ihop en 65 varv. Positivt överraskad på bilen, har inte gjort något med den och han går hyfsat välbalanserat och inga direkta överraskningar. Inga tendenser till utmattning/värme på varken motor eller bromsar. Lite lärdomar jag får ta med mig är att alltid ha mer än halv tank bensin, annars tappar den bränsletryck i högersvängar och inte glömma däcktrycksmätare, fick dock låna av en thumbs up

Till bilen så är jag inte jätte imponerad på däcken, sitter Federal 595RS-R på, körde med 2,5bar i varmtryck (Kanske för högt), varv 2-5 funkar dem bra, men efter 6-8 varv så började de bli hala och höger fram hugga lite i vänsterkurvor.

Men som sagt, riktigt positivt överraskad på bilen och en riktigt rolig förmiddag på Sturup Raceway!

Eventuellt en bandag till i oktober innan jag påbörjar vintermeket.

//


Bensin problemet blir du av med om du köper insatsen till tanken från M3an. Du skulle nog kunna prova med lite lägre tryck än 2.5bar på däcken jag har kört 2.1/2.2 bar.

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
DCastroL
Göteborg
Här sen Sep 2019
Inlägg: 14


Trådstartare
Halloj!

Har nu fått in "Sture" som han nu kallas i garaget, men inte hunnit med så mycket mer än att putsa motorrummet och kolla lite vad det är jag köpt. Inga dålig överraskningar än





Tack för tipset Alexus! ska kolla in på det

Lite frågor ang era erfarenheter med original M54B25.

Olja: Just nu är det enligt uppgift Castrol 10W 60 FST, högre viskositet än rekommenderat och oljelampan blinkar till vid tomgång kall motor (15 garder). Dock går det ju utan problem när man når arbetstemp och pressar han på bana så vågar inte riktigt gå ner i viskotet. Men vill dubbelkolla, hur gör ni med era originalmotorer som ni kör på bana?

Tändstift: Har i nuläget ej koll på vad som sitter i, men ska jag gå efter spec. eller har ni nå bra tips?

Luftfilter: Det öppna luftfiltret ska bytas ut, tips på något som funkar bra!

Att tillägga är att bilen endast kommer gå bana och till och från banan, så behöver inte kompromissa.


Här näst är att hjulupphängning ska ner och gås igenom.

//

_________________
Daniel Castro Larsson

BMW 325ti - 02 (Såld)
Saab 900 turbo - 81
BMW 318d - 16
Citera
Bl0mgren
Karlstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 196



har snarlik motor och åker 5w-50 helsyntet biltema och k&n luftfilter i original burk.
funkar bra

_________________
Sebastian Blomgren

BMW E30 Coupe
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 419



Bl0mgren skrev:
har snarlik motor och åker 5w-50 helsyntet biltema och k&n luftfilter i original burk.
funkar bra


Jag åker 5w-40 och det går bra det också. Min går bara på bana och hårt!

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
DCastroL
Göteborg
Här sen Sep 2019
Inlägg: 14


Trådstartare
Hej!

Dålig på att uppdatera, men det har grejats lite i garaget.

Tack för oljetipsen! Det blev Valvoline VR1 Racing 5w-50, snäppet lägre viskositet än vad som körts innan. Bromsar, styrstag, länkarmar...osv har också anlänt

I bromsväg blir det EBC Turbo Groove skivor med Yellowstuff belägg:


På bilen har jag tagit ner coilovers då dem ska fräschas upp lite, bla nya stötdämpare och ringar. Under tiden jag har väntat på delar så har hjulhusen städats, spindlar, fästen...osv fått lite ny färg. Bromsoken har blivit svarta istället för blåa.

Ingen rost, Fan va gött!


Nu börjar återmontering med bla. nya länkarmar.


I väntan på att delarna till coilovers ska anlända så kommer jag påbörja jobbet inne i bilen, förarstolen skall flyttas till passageraren och en ny lika dan stol, fast en storlek mindre ska in till förarsidan. Nya 4p bälten ska monteras och lite uppstädning av interiör.

//

_________________
Daniel Castro Larsson

BMW 325ti - 02 (Såld)
Saab 900 turbo - 81
BMW 318d - 16
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



DCastroL skrev:

Tändstift: Har i nuläget ej koll på vad som sitter i, men ska jag gå efter spec. eller har ni nå bra tips?

Luftfilter: Det öppna luftfiltret ska bytas ut, tips på något som funkar bra!

//


NGK BKR8EIX har vi åkt med i de senaste M54 maskinerna efter rekommendation från NGK. Har aldrig strulat. Vi åkte etanol, så kanske du kan åka BKR7EIX. Finns billigare på Ebay mfl.

Luftfilter, behåll original trycksatt luftburk, det ger mer effekt i bänken än att byta ut mot ett öppet raggarfilter. Har aldrig förstått varför man vill suga varmluft ?

_________________
Patrik Skoog
Citera
DCastroL
Göteborg
Här sen Sep 2019
Inlägg: 14


Trådstartare
Nu kommer allt på en gång, det har varit en del väntan på delar pga. Covid-19...men tillslut så!

Ang. luftfilter så har original luftfilterboxen försvunnit många ägaresedan. Tills bättre lösning fixas så sitter ett AEM filter med avskärmining och en lite patetisk slang som knappt gör någon större nytta.



Coilovers har delvis renoverats, lite nya ringar och dämpare. Dem är nu på plats, lika så bromsarna, och jag kör Motul RBF 660 bromsvätska.


Även bromskylning på plats igen (ej på bild)

Till interiören, har plockat ut några kåpor och högtalare (man hör endå inte nå från stereon för allt oljud )
En ny stol + 4p bälte till förarplatsen, samma modell som innan, fast en storlek mindre, gamla förarstolen fick bli passagerarstol. Skruvar till stolarna byttes då kvalitén inte följde specifikation (10.9).





Efter service med olja, filter, kylarvätska..etc. så är "Sture" redo (förutom en hjulinställning i veckan)
Nu börjar det roliga, köra och samla på mig mil på bana och lära mig sätta upp bilen som jag vill ha den.
Premiär blir på Falkenberg nu i April med en Licenskurs.

Nedan bilder från igår efter lackförsegling:






//[/img]

_________________
Daniel Castro Larsson

BMW 325ti - 02 (Såld)
Saab 900 turbo - 81
BMW 318d - 16
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 419



Blir bra detta. Gällande luftburken har jag kvar original om du vill ha den innan jag slänger den. Jag har lagt i M54B30 i min nu i vinter om du vill ha inspiration till framtida mods. Ska bara komma till skott och uppdatera min projekt tråd...

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
LoFET
Göteborg
Här sen Feb 2013
Inlägg: 212



Ser bra ut
Våra bilar är lite lika, men ändå olika 🤪
Färg å fälgtyp är likt men har E36 Compact.

Har tyvärr aldrig vart nöjd med Yellowstuff fram. Åkt det på 3st bilar å det har inte funkat bra. Ingen go pedalkänsla å bygger mycket värme.
(Kanske funkar bättre med bromskylning dock?)
Orangestuff har jag däremot vart nöjd med

_________________
Fredrik Löfman.

E36 323Ti S50 -99
Supra MKIV RZ -95
Citera
DCastroL
Göteborg
Här sen Sep 2019
Inlägg: 14


Trådstartare
Alexus skrev:
Blir bra detta. Gällande luftburken har jag kvar original om du vill ha den innan jag slänger den. Jag har lagt i M54B30 i min nu i vinter om du vill ha inspiration till framtida mods. Ska bara komma till skott och uppdatera min projekt tråd...


Kör nog med nuvarande lösning, men har jag vägarna förbi söderut så kanske jag hojtar till! Har läst igenom din tråd och man blir minst sagt sugen på att lägga i en B30, kommer vara roligt att se slutresultatet

_________________
Daniel Castro Larsson

BMW 325ti - 02 (Såld)
Saab 900 turbo - 81
BMW 318d - 16
Citera
DCastroL
Göteborg
Här sen Sep 2019
Inlägg: 14


Trådstartare
LoFET skrev:
Ser bra ut
Våra bilar är lite lika, men ändå olika 🤪
Färg å fälgtyp är likt men har E36 Compact.

Har tyvärr aldrig vart nöjd med Yellowstuff fram. Åkt det på 3st bilar å det har inte funkat bra. Ingen go pedalkänsla å bygger mycket värme.
(Kanske funkar bättre med bromskylning dock?)
Orangestuff har jag däremot vart nöjd med


Har sett din Compact här på forumet

Har bara kört en gång med Yellowstuff, då var grejerna ganska slitna, men ska bli intressant hur dem går, är ju en snabb grej att byta annars

_________________
Daniel Castro Larsson

BMW 325ti - 02 (Såld)
Saab 900 turbo - 81
BMW 318d - 16
Citera
DCastroL
Göteborg
Här sen Sep 2019
Inlägg: 14


Trådstartare
Hjulinställning gjord! Jag gav bilen lite Toe Out fram för bättre instyrning samt lite Toe In bak för stabilitetens skull, speciellt i inbromsning, siffrorna ser ut som följande:

Fram:

Total Toe Out: 2mm (med 18" hjul ca: 0 15')
Camber: -3,3 grader
Caster: 6 grader

Bak:

Total Toe In: 3mm (med 18" hjul ca: 0 23')
Camber: -2,6 grader

En utgångs punkt, får se hur det känns

//

_________________
Daniel Castro Larsson

BMW 325ti - 02 (Såld)
Saab 900 turbo - 81
BMW 318d - 16
Citera
DCastroL
Göteborg
Här sen Sep 2019
Inlägg: 14


Trådstartare
Premiär igår på Falkenberg, licenskurs, så blev inte så mycket köra, men vi fick i alla fall 20min fri körning. Mycket trafik med allt från Pick Up till Porsche på banan, så blev bara 2 varv utan trafik. Sjukt skoj i alla fall!

Bilen:
Väldigt nöjd chassiet hittills, styr in fint och är lätt att lägga bilen där man vill. Stabil bakända och överstyrning kontrolleras lätt med gasen.

Lite fundersam över bromsarna, mycket judder när dem kommer upp i temp (inget när dem blir kalla igen), blev lite bättre efter några varv, kan ju bero på att det är nya grejer och dem behöver några heat cycles. Dock ingen tendens till fade.

Byte från 10w60 till 5w50 förbättrade kallstarter, bygger upp oljetryck mycket snabbare, märkte ingen skillnad på bana, får se hur den beter sig varmare sommardagar på bana.

Onsdagsträningarna på Falkenberg är inställda maj ut, en får hoppas att det är igång igen i juni.

//

_________________
Daniel Castro Larsson

BMW 325ti - 02 (Såld)
Saab 900 turbo - 81
BMW 318d - 16
Citera
DCastroL
Göteborg
Här sen Sep 2019
Inlägg: 14


Trådstartare
Inte uppdaterat här på ett tag, men det har blivit ett antal körningar på Falkenberg i sommar! Riktigt nöjd med bilen, har mest filat på min körteknik, men har även lite tankar på att justera lite hjulvinklar och dämparhårdhet.

Efter 2 körningar så tog däcken slut, det gav mig möjligheten att testa något annat, även om jag var nöjd med Federal så fick det bli Toyo R888R.



Riktigt nöjd med dem, gick direkt ner i varvtid, var även första R-däcket jag kört med i regn och våt greppet var bättre än jag hade väntat mig.

En enda incident denna sommar, ett sprucket expansionskärl, snabbt fixat och inget annat tog skada:



Körningar på Falkenberg verkar slut för året, kört på stabila 0:55 per varv, men borde kunna köra snabbare. Förhoppningsvis hinner jag med någon körning till i år innan vintern.



//Castro

_________________
Daniel Castro Larsson

BMW 325ti - 02 (Såld)
Saab 900 turbo - 81
BMW 318d - 16
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325ti (Såld) - 02
1, 2   >>
3860 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande