Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
CSB som lastbärande del?
714 besök totalt
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2131


Trådstartare
Jag har eventuellt lite delar till en större (dvs F1/F5000/indycar) formelbil från tidigt 70-tal på ingång.

Min tanke är att bygga en monster-trackdaybil. Monocoquen slutar som alla moderna bilar med ett bulkhead bakom föraren i vilket man bultar motorn för att sedan skruva fast transaxel & bakvagn i den.

Jag är ute efter billig kraft & oväsen så jag har tänkt mig en raggaråtta typ F5000, så nu till frågan: Klarar en cheva smallblock att monteras på det viset?

Det enda gjutjärnsblock jag har erfarenhet av i denna fråga är 1600 kentmotorn i gamla formel fordar. Det har gjorts försök att lasta dem på liknande sätt vilket inte fungerat.

Det lilla jag hittat på nätet i frågan säger mig att F5000-bilarna hade utriggare bakåt på monocoquen fram till svepet mellan motor & låda & den allmänna uppfattningen att csb helst inte skall utgöra lastbärare.

Någon som har erfarenhet & kan upplysa mig?

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637



Tror som du säger att förvisso är det en jäkla gjutjärnsklump men vetesjutton om den grejar lite hårdare körning sådär.
Dåligt med infästningspunkter i framkant i blocket. Jag har ju min csb upphängd med en plåt i framkant som använder hål till vattenpumpen+2st 3/8 hål längst ner i framkant block.

Kan kanske funka om man skär ut en gördel som använder sumplanet med dess skruvar att fästa i och sedan förlänga ut till chassi fästen + ordinarie i framkant.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Skruva banåkabil
CSB som lastbärande del?
714 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande