Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil M24x2 adapter för oljefilterförflyttning? | 3 besök senaste veckan (1143 totalt) |
På den Audi V8 motor jag tänkt sätta i min Kadett har oljefiltret M24x2 fattning, och av vad jag kunnat hitta är det nästan ingen annan motor som har den storleken.. Det gör också att "färdiga" oljefilter förflyttnings kit knappt finns att uppbringa.
Jag köpte hur som helst ett kit för att med delarna i handen lättare kunna lista ut vad jag behöver göra och som jag ser det har jag 2 alternativ. Det första är att byta den gängade delen som filtret skruvas mot (den som sitter i blocket). Originalnumret för den delen är: 077115721B Men jag kan inte hitta vad den har för gänga in i blocket, eller hur lång den är. Således kan jag bara anta att den är M24x2 även den. Det andra alternativet är att få till en M24x2 gänga i den del som ska skruvas på motorn istället för filtret. Här har jag en M27x1,5 gänga. Alternativ 2 känns enklast just nu då jag inte har tillgång till motorn för att plocka loss och granska den del som sitter där. Frågan är då hur man går tillväga? M27-M24 är ganska liten skillnad.. Skulle en helicoil variant fungera? Finns det ens något alternativ som är "bolt on"? Skulle det fungera ö.h.t? Jag har 2st ihåliga skruvar med invändigt gänga (M20 resp M18) men borrar jag upp och gängar dessa har jag bara 1,5mm kvar i godstjocklek. M27ans gängdjup får jag med ytterst tvivelaktiga mätmetoder till 0,75-1mm djup vilket då lämnar så lite som 0,5mm godstjocklek.. Är det ens lönt att prova? Eftersom det är olika gängstigningar kommer jag ju någonstans tangera den teoretiska minimala godstjockleken. Om jag inte vill mixtra med delarna som redan sitter på motorn, måste jag kanske gå upp till M30 för att få gängningen att fungera? Gör jag det har jag bara 1,5mm godstjocklek kvar i adaptern som är av alu.. Bästa lösningen känns som alternativ 1, men är alternativ 2 genomförbart kan jag få allt färdig innan jag ska iväg och skruva nästa gång.. Åsikter? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
99% säker.. det kommer hamna i närheten av framvagnsbalken och i fästningen för motorkudden. Och blir de inte i vägen blir de jävligt jobbigt att byta _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Om ytan för O-ringen på befintlig hållare är tillräckligt stor så hade jag bara svarvat en gängad stång med olika gängor i ändarna.
|
||
Med andra ord tror du, liksom jag, att det blir för lite gods att arbeta med om jag borrar upp bitarna till adaptern? Får leta fram någon form av mått på de gängade röret som sitter på motorn då _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Skruva banåkabil M24x2 adapter för oljefilterförflyttning? | 3 besök senaste veckan (1143 totalt) |