Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Funderingar kring vevhusventilation
1319 besök totalt
psyco_man
Hällum
Här sen Maj 2006
Inlägg: 73


Trådstartare
Hej

Har lite funderingar på hur jag ska ösa vevhusventilationen på min VW 1,8T motor.

Har original oljefälla på blocket kvar med en 19mm anslutning på.

Först tänkte jag bara dragit en slang från oljefällan till röret före turbon, men började fundera om det är det bästa sättet?

Kanske det är bättre att sätta en behållare som kan samla upp olja om det skulle va så att motorn vill trycka ur sig lite?

Min tanke va att dra en 19mm slang från oljefälla till behållaren, sen en 19mm slang från behållaren till röret före turbon?

eller är det bättre att dra slangen från behållaren till insuget med en backventil mellan så jag inte får laddtryck ner i vevhuset?

behållaren tänkte jag göra med bafflar i eller nått stålull för att binda oljan så att bara vevhusgaserna följer med in i turbon.




Tacksam för lite input innan jag bygger nått.

//Janne

_________________
Jan Ullström
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Kom bara att tänka på McGyver-förbättring av en eBayfälla (tom burk i eloxerad ALU).
Inloppet leds till botten med rör eller beständig slang.
Burken fylls med skurbollar.
Klart.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
e_eklund
Södermanland
Här sen Mar 2015
Inlägg: 95



Jag har byggt en egen vevhusburk med liknande design med bra resultat. Ett tips är att använda rostfri stålull för att undvika rost. Gör flera bafflar invändigt

_________________
Emil Eklund
Z3 Coupe - E46 330 turbo
Citera
Skruva banåkabil
Funderingar kring vevhusventilation
1319 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande