Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Att äga en "riktig" sportbil?
1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (16738 totalt)
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5278


Trådstartare
Hej!

Haft många skitbilar och projektbilar genom åren men känner nu 36år gammal att höljuda bilar är roliga men ack så okomfortabla.

Har idag ett projekt en Civic -92 som är bananpassad dvs strippad inredning, bur, coilovers, skalstol etc.
Jätterolig på banan till och från not so much.
Kör den heller aldrig pga ovan.

Vill således skaffa en bil som barnen också gillar och kan åka med.

Gift med 2 barn hyffsad ekonomi frågan är således vad ska man skaffa för något som är roligt på sommaren, har ett bra community samt kan framföra barn säkert SAMT inte ruinerar en eller får den obilvänliga frugan i familjen att sätta ned sin fot?

Tack på förhand

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1123



Jag vet inte om det låter som att du vill ha en "riktig sportbil"
Jag antar att du ska behålla Civicen för bana och ha en bekväm sportig sommarbil för hela familjen?

Men min kompis säljer nedanstående bil som jag tror fyller kraven du har rätt bra i så fall:

https://www.blocket.se/goteborg/Episk_Cabriolet_BMW_335___Automat_7545 . . . .

Eller vill du ha banbil och familjeracer i ett?

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10612



robber skrev:
Hej!

Haft många skitbilar och projektbilar genom åren men känner nu 36år gammal att höljuda bilar är roliga men ack så okomfortabla.

Har idag ett projekt en Civic -92 som är bananpassad dvs strippad inredning, bur, coilovers, skalstol etc.
Jätterolig på banan till och från not so much.
Kör den heller aldrig pga ovan.

Vill således skaffa en bil som barnen också gillar och kan åka med.

Gift med 2 barn hyffsad ekonomi frågan är således vad ska man skaffa för något som är roligt på sommaren, har ett bra community samt kan framföra barn säkert SAMT inte ruinerar en eller får den obilvänliga frugan i familjen att sätta ned sin fot?

Tack på förhand


Min exfru hatade mina Lotusar, men Boxstern älskade hon! Hon tog den så ofta hon kunde.

Räkna inte med att ha en sportbil alla kan åka i samtidigt, baksätena i en 2+2 är så dåliga att de bara kommer användas ett par gånger i början. Sen blir de onödiga.
Skaffa nåt lagom praktiskt som verkligen går att använda som en andrabil, åka till jobbet osv. Ju mer den används, desto mer behållning av ägandet. Även en tvåsitsig funkar till allt utom semesterresorna med hela familjen. Det går utmärkt att skjutsa ungarna till skolan och till fritidsaktiviteter. Tänk hur ofta du åker max 2 pers i bilen idag, det är ganska många resor.

Sen ska man köpa en bil sportbil man inte är tokrädd om. Det är roligare så. Lätt hänt att barnen repar den med dragkedjor och väskor, råkar välta cykeln på den, och kanske till och med parkerar den mot en betongstolpe när körkortsåldern infinner sig... Den dagen är det värdefullt att bilen inte är det, värdefull alltså.

Boxster, Elise, Miata, S2000, är alla riktiga sportbilar för överkomliga pengar. Som man kan bruxa med gott samvete. Elisen har dock mkt dåligt med bagage, medan Boxtern med sina 2 bagageutrymmen rymmer hur mycket som helst! Inga problem att åka och storhandla med en Boxster. thumbs up (faktiskt riktigt skoj på parkeringen utanför Maxi eller på byggvaruhuset, när präktiga pappor kommenterar att det aldrig kommer få plats i bilen och man snabbt bevisar dem fel )

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
David E
Adenau, AW
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1137



Det finns bara en sportbil som verkligen fungerar att använda varje dag.
Porsche 911.

Funkar sommar som vinter, med barnstolar, storhandla, etc.
Håller för att användas och har låga driftkostnader i sammanhanget.
Har provat många olika genom åren, men det är bara 911:an som verkligen funkar till allt.

Skulle rekommendera en 991 Carrera S.

_________________
Mvh David Ek lu nd

BTG 7,16.9 TD

Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5278


Trådstartare
Vill bara förtydliga att det gäller en glass/banpass bil som också ska funka till vardags, till vardags körs en VW Passat GTE -16.

DJ är något på spåret, aldrig tyckt om cabriolet bilar men ska nog provköra en Miata NC samt Porsche boxster.
Vettigt prisområde. S2k suktrade jag efter men efter att ha provsuttit så gick det bort, får trång kupe även med lågt monterad skalstol.

Porsche 991 känns som ett helt underbart val dock skulle frugan bli svår om jag ska belåna huset.
Tänker mig nu att casha något och runt 100k verkar vara en limit som jag nog måste sätta så riktig sportbil med modifikaton blir det.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
David E
Adenau, AW
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1137



Om 991 är för dyr så kika på 997 eller ännu billigare 996.
Om bilen skall bli använd när man har familj så skall alla kunna hänga med. Annars blir den bara ståendes.
911:ans baksäte funkar utmärkt till barn, med eller utan bilbarnstol.
2-sitsigt är helt värdelöst när man har barn.

_________________
Mvh David Ek lu nd

BTG 7,16.9 TD

Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10612



robber skrev:
Vill bara förtydliga att det gäller en glass/banpass bil som också ska funka till vardags, till vardags körs en VW Passat GTE -16.

DJ är något på spåret, aldrig tyckt om cabriolet bilar men ska nog provköra en Miata NC samt Porsche boxster.
Vettigt prisområde. S2k suktrade jag efter men efter att ha provsuttit så gick det bort, får trång kupe även med lågt monterad skalstol.

Porsche 991 känns som ett helt underbart val dock skulle frugan bli svår om jag ska belåna huset.
Tänker mig nu att casha något och runt 100k verkar vara en limit som jag nog måste sätta så riktig sportbil med modifikaton blir det.

Jag trodde inte heller jag gillade cab, tills jag köpte Elisen. Exige var utanför budget och tänkte att jag fick så ut med cab. Fick ta tillbaka det där med att inte gilla cab, för det visade sig att jag fullständigt älskade att åka taklöst!



David E skrev:
Om 991 är för dyr så kika på 997 eller ännu billigare 996.
Om bilen skall bli använd när man har familj så skall alla kunna hänga med. Annars blir den bara ståendes.
911:ans baksäte funkar utmärkt till barn, med eller utan bilbarnstol.
2-sitsigt är helt värdelöst när man har barn.

Både 997 och 996 ligger utanför hans budget på 100k.

Håller inte alls med dig om att 2-sitsigt skulle vara värdelöst, då många resor görs med max 2 pers i andrabilen. Har skjutsat barnen massor i Boxstern, har använt den till övningskörning, vi jobbpendlade i den och fajtades om vem som skulle få ta Boxstern till jobbet.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3673



För ett par år sen brukade jag Porsche 968 som vardagsbil. Det gick utmärkt, men då var prisnivån human på den bilen så det funkade.



Nu med ett barn till sitter jag i precis samma sits som Robber, så jag läser med stort intresse.
Jag har funderat på Jaguar XK8 / XKR (ja jag vet, automat) och självklart som David säger 911.
Sen har tankarna gått fram och tillbaka via Ford RS, Megane RS, Clio Sport men de går bort p.g.a. framhjulsdrift.
Jag ser helst att det är en coupé då man förlänger säsongen ett par månader (alt. hela året).

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



En fin Porsche 944 borde du kunna hitta för de pengarna. Samma bruksvärde som i 968 och fullt tillräckligt med effekt för att vara skoj.

_________________
Anders Hansson
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5278


Trådstartare
Bra input.

Snubblade över Nissan 350z som jag alltid har tyckt om sen får man mycket M3E46 i uk dock felstyrd samt dyr som bara den att äga.

RX8 är också fin dock behöver den en kolvmotor och då har vi ett projekt igen

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6492



Elise är fantastiskt bra som prisvärd äkta sportbil. Inte komfortabel, så den punkten tappar den lite på men du får en äkta sportbil som är billig i drift med på bana.

Ska du ha mer glassätarbil så varför inte en Boxster/Boxster S?
Vill du inte ha cab så en Cayman? Dock högre pris då.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



350z är inte ett tokigt va efter att ha provat en på Knutstorp förra hösten.
Lägger man till lite mer så får man en 370z för ca 150k i UK: https://www.pistonheads.com/classifieds/used-cars/nissan/370z/nissan-3 . . . .

Du vet att Henkes RHD 996 c2 är tillsalu för ca 120k?

E46M3 RHD är inte fel heller. Dock suger försäkringen en hel del som många andra BMW's tyvärr.

Annars är ju Civic typ R 2015/2016 naturligt val så du kan fortsätta att hänga med på honda forat ;-) tyvärr 150K utanför din maxbudget.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1645



Jag har samma behov..

Tittat på 997 men blir tveksam när man läser om repiga cylindrar, verkar bli allt vanligare med lite ålder och mil på bilarna.

Nu lutar det åt en 996 med aero/GT3 kit. Om någon vet om en fin som kan vara till salu så är jag seriös köpare på en sån.

Fördelen med en 996 är att de lämnar pengar över till en riktig racerbil också typ Radical Jag har tröttnat på kompromisser.

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3673



Kom på en bil till.
BMW Z4 hittar man för 100kkr. Med lite tur kanske en 3,0. Finns även som snygg och praktisk coupe.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag tog ju steget från riktig sportbil till en "halvmesyr".
Ångrar det inte det minsta - Toyubarun är extremt användbar jämfört med Exige-Cupen.
Man blir inte ruinerad. Och vill man pilla med den finns det massor med "åkafort/kulattha-grejer" att addera.
På vanliga krokvägar törs jag t.o.m sticka ut hakan och påstå att den är roligare att ratta än den extrema Exigen. (Och att den trots att den "bara" har en 2liters sugmotor är snabb när det kommer till kritan har ju junior bevisat bl.a. i Challngebanan)
Det som i ditt fall talar mot en GT86/BRZ är väl baksätet som bara hyser rätt små barn utan ben...


_________________

Rice and shine
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7719



Det kommer väl en BRZ med lite mer mos nu?

Hade jag köpt i den prisklassen hade jag tittat på

M3 e36 3.2
Boxster
Miata turbo
S2000
Skyline kanske.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2141



Min far hade en Morgan 4/4 4-seater när jag var liten. "Riktig sportbil" enligt min defintion Han fick med sig hela familjen, men skulle man ha packning också fick det bli på pakethållaren bakom bilen.


_________________
Rikard Lundberg
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Jag har funderat massor på det här och blir inte så mycket klokare. Men det är lite intressant att resonera tycker jag.

Jag skulle väldigt gärna ha en bil som TS beskriver, typ en rolig andrabil som inte är hopplöst opraktisk men som ändå är rolig. Jag har insett att jag själv vill ha ett baksäte (efter att ha gjort Caprin tvåsitsig, vilket gör att jag ofta får välja bort den då både fru och dotter, eller dotter med kompis, vill åka med).

Samtidigt tycker jag det är så lätt att fastna i att en "vanlig bil" (BMW 3-serie/MB C-klass/Lexus av lite sportigare modell) gör allt detta ganska bra. Men det är ju trist!

Subayota/Toyobaru, Porsche 911, Mustang eller Camaro, Focus RS är bilar som jag funderat på. Men just nu måste jag ha drag så då går allt sånt bort. Jag är lite feg också...avundas de som faktiskt vågar prova :-)

Det tror jag nämligen är nyckeln - du kan få en massa input här men till sist får du kanske prova en någorlunda informerad chansning och se vad som verkligen funkar för dig.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Mitt tips är: Subaru Impreza GT! Ruskigt bra sportbil för gasglada pappor. Det är många som inte vill kalla dem sportbilar, och det kan jag förstå (för det är de ju inte) men de är lika roliga att köra som en 911:a! Prova själv. Jag har haft en GT från 2000 som var väldigt kul att köra samt en WRX från 2007, som var bekvämare men inte lika kul... Bagageutrymme, fem sittplatser är positivt. Det som är svårt att leva med som porschemänniska är rost och plastkänslan i kupén.
/Claes

Behöver jag tillägga att den är snabbare än de flesta på vintern?

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3057



therealpinto skrev:
Jag har funderat massor på det här och blir inte så mycket klokare. Men det är lite intressant att resonera tycker jag.

Jag skulle väldigt gärna ha en bil som TS beskriver, typ en rolig andrabil som inte är hopplöst opraktisk men som ändå är rolig. Jag har insett att jag själv vill ha ett baksäte (efter att ha gjort Caprin tvåsitsig, vilket gör att jag ofta får välja bort den då både fru och dotter, eller dotter med kompis, vill åka med).

Samtidigt tycker jag det är så lätt att fastna i att en "vanlig bil" (BMW 3-serie/MB C-klass/Lexus av lite sportigare modell) gör allt detta ganska bra. Men det är ju trist!

Subayota/Toyobaru, Porsche 911, Mustang eller Camaro, Focus RS är bilar som jag funderat på. Men just nu måste jag ha drag så då går allt sånt bort. Jag är lite feg också...avundas de som faktiskt vågar prova :-)

Det tror jag nämligen är nyckeln - du kan få en massa input här men till sist får du kanske prova en någorlunda informerad chansning och se vad som verkligen funkar för dig.

Gustaf


Skojbilar med dragkrok, där har vi min expertis, eftersom jag letat efter en ett tag. RX8 är ju frånsett rensis motorns korta livslängd, olämplighet för korta resor och törst rätt optimal. 4 sitsig, kul väghållning, ser ut som en sportbil och finns med dragkrok!

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407



Kanske en aning partisk, men förutom framhjulsdriften som går att leva med ,så är en sån här kärra helt underbar, riktigt baksäte som även går att fälla och en motor som levererar ren glädje

_________________
Patrik Hermansson
Citera
Allmänt banåkaforum
Att äga en "riktig" sportbil?
1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (16738 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande