Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ojämn beläggning på bromsskivor
4 besök senaste veckan (4467 totalt)
BusHi
Lund
Här sen Aug 2005
Inlägg: 17


Trådstartare
Körde en full trackday igår på Knutstorp och var nog lite väl inspirerad när jag körde. Bilen (Toyobaru BRZ) är helt original och jag verkar ha överhettat OEM bromsbeläggen så att de har lämnat kvar material på bromsskivorna.




Märkte att bilen började vibrera vid inbromsning och trodde därför först att skivan hade krökts av värme/nedkylning.

Där är ganska så tydliga svarta fläckar på skivorna och detta skall visst kunna orsaka vibrationer vid inbromsning. Tänkte göra ett försök med att polera bort beläggen genom att använda en axialborste av nedanstående typ.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Stalborste/Axialborste-2000016891/

Har någon av er försökt er på detta och kan säga om det är värt ett försök?
Eller ska jag bara beställa en uppsättning nya skivor för 6-800 kr från Tyskland?

För övrigt tänkte bota grundorsaken till problemet med att uppgradera till ordentliga bromsbelägg (XP10 eller PFC08) och ny bromsolja (Motul 600). Hade hoppats på att behålla standard skivor och ok.

Med vänliga hälsningar
Peter

_________________
Peter Valdt
Citera
SuneK
Arboga
Här sen Jan 2013
Inlägg: 92



Börja med att ge dig ut och gör några riktigt hårda inbromsningar. Med lite tur tar det hand om problemet.

_________________
Sune Karlsson
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Brukar kunna bli bättre med lite normal körning. Nån hård inbromsning är inte fel men inte så hård att skivorna blir riktigt varma. Risken är dock att du har glaserat beläggen så att de är dåliga.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Jag instämmer, några kilometer/mil på vanlig väg med vanliga inbromsningar med kalla bromsar (inte bankörningsvarma) tog bort mina beläggavsättningar från originalbeläggen på Caymanen.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
BusHi
Lund
Här sen Aug 2005
Inlägg: 17


Trådstartare
Andreas Millbro skrev:
Brukar kunna bli bättre med lite normal körning. Nån hård inbromsning är inte fel men inte så hård att skivorna blir riktigt varma. Risken är dock att du har glaserat beläggen så att de är dåliga.


Jag tror så är fallet att jag glaserat beläggen också, var ute på kvällen och gjorde några inbromsningar igår och där var inte alls samma bett i bromsarna som tidigare. Man får trycka betydligt hårdare på bromspedalen för att lyckas låsa hjulen.

_________________
Peter Valdt
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



Håller med de andra. får du inte tillbaka betet kan du prova att rugga upp beläggen med lite smärgelduk
eller sandpapper

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838



Det på skivan försvinner med lite vardagskörning men har du glaserat beläggen är de bara att slänga. Och känns bromsarna slöa på gatan så kommer de inte funka alls nästa gång du är på banan och bekräftar nog att du har glaserat beläggen.
Ljusa sidan är att du kan köpa häftiga belägg och se vad riktiga bromsar kan åstadkomma

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3444



Om det bara är "smet" så kan det gå att bromsa bort lite försiktigt. Har skivytan däremot omvandlats (fläckvis) till cementit kommer de tyvärr att pulsera så fort de blivit varma igen.

Jag har tillfälligt botat detta genom att ta av hjulen, lägga i växeln med motorn igång och putsa ytan lite försiktigt med sandpapper.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
BusHi
Lund
Här sen Aug 2005
Inlägg: 17


Trådstartare
Har "vardagskört" bilen 6-8 mil och det verkar tyvärr inte hjälpa.

Problemet verkar mindre när skivorna är blöta och kalla dvs mindre friktion. När det kommer upp i temperatur så ökar problemet.

Ska försöka polera upp skivorna imorgon och sätta på XP10 beläggen. Med lite tur så löser det problemet. Annars får jag beställa nya skivor också.

Någon av er som råkar veta om TRW har OK kvalitet på sina skivor..?

//Peter

_________________
Peter Valdt
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3444



Problemet är när beläggsmeten "reagerar" med metallen och bildar någon sorts karbid. Dels är det hårt som attans (så skivan blir mer och mer ojämn ju mer man sliter på det) dels är det annan friktionskoeficient. Dår är det bara svarv som hjälper...

När det gäller skivor har jag aldrig haft problem ens med Biltema. Gjutjärn är gjutjärn så att säga. Så länge beläggen inte överhettas brukar skivorna hålla fint. Tids nog får de små ytsprickor efter alla värmecykler och då är det dags att byta.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
tobiascarlen
Göteborg
Här sen Jul 2010
Inlägg: 6



beepbeep skrev:
Problemet är när beläggsmeten "reagerar" med metallen och bildar någon sorts karbid. Dels är det hårt som attans (så skivan blir mer och mer ojämn ju mer man sliter på det) dels är det annan friktionskoeficient. Dår är det bara svarv som hjälper...

När det gäller skivor har jag aldrig haft problem ens med Biltema. Gjutjärn är gjutjärn så att säga. Så länge beläggen inte överhettas brukar skivorna hålla fint. Tids nog får de små ytsprickor efter alla värmecykler och då är det dags att byta.


Har du någon koll på vad som är vettigt att göra efter svarvning?
Min mek säger att det egentligen är bäst att planslipa skivorna i stället för att svarva dem, eftersom ytan blir för rå. Jag har nysvaravade skivor hemma nu och ytan är mycket riktigt betydligt råare än nya skivor. Jag har testat att polera lite med vinkelslipen, men är osäker på hur mycket man vågar polera: Ytan blir snabbt len när man polerar, men jag antar att man också lätt orsakar en lite vågig skiva genom att polera.
Är det någon idé att polera? Hur känsligt är bromsverkan för de typ av ojämnhet man kan orsaka med en grovpoleringsskiva på vinkelslip?

Tänkt i alla fall inte börja med att sätta på mina dyra raceklossar direkt, utan tänkte montera ett par oanvända road/track klossar som kom med bromspaketet, men aldrig använts och låta dem ta första smällen....

_________________
Tobias Carlén
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



tobiascarlen skrev:
beepbeep skrev:
Problemet är när beläggsmeten "reagerar" med metallen och bildar någon sorts karbid. Dels är det hårt som attans (så skivan blir mer och mer ojämn ju mer man sliter på det) dels är det annan friktionskoeficient. Dår är det bara svarv som hjälper...

När det gäller skivor har jag aldrig haft problem ens med Biltema. Gjutjärn är gjutjärn så att säga. Så länge beläggen inte överhettas brukar skivorna hålla fint. Tids nog får de små ytsprickor efter alla värmecykler och då är det dags att byta.


Har du någon koll på vad som är vettigt att göra efter svarvning?
Min mek säger att det egentligen är bäst att planslipa skivorna i stället för att svarva dem, eftersom ytan blir för rå. Jag har nysvaravade skivor hemma nu och ytan är mycket riktigt betydligt råare än nya skivor. Jag har testat att polera lite med vinkelslipen, men är osäker på hur mycket man vågar polera: Ytan blir snabbt len när man polerar, men jag antar att man också lätt orsakar en lite vågig skiva genom att polera.
Är det någon idé att polera? Hur känsligt är bromsverkan för de typ av ojämnhet man kan orsaka med en grovpoleringsskiva på vinkelslip?

Tänkt i alla fall inte börja med att sätta på mina dyra raceklossar direkt, utan tänkte montera ett par oanvända road/track klossar som kom med bromspaketet, men aldrig använts och låta dem ta första smällen....


Ut och kör vanlig svennebanan körning i vanlig trafik 5-10 mil och gör vanliga bromsningar, sedan kommer ytan polerats och porerna täppts igen och de ser exakt likadana ut som andra använda skivor.

Om du börjar hålla på med en vinkelslip är det stor chans att du orsakar betydligt större skada än nytta och får svarva om dem igen (eller byta)

Och visst, teoretiskt kanske det sliter lite mer belägg dessa första mil men om du i vanliga fall lyckas få ut 1000 körda mil ur beläggen tappar du kanske 10-20 meter...

_________________
Roland Johansson
Citera
tobiascarlen
Göteborg
Här sen Jul 2010
Inlägg: 6



Hmmm... jag har liksom svårt att tro att svenne-banan-körning kommer att ha någon större slipeffekt på skivorna >150 varv på Gotland Ring som fullständigt käkade upp ett par stenhårda raceklossar och svärtade bromsvätskan tog ju inte mer än någon tiondels millimeter på skivorna.
Känns som 10 mill svennebanan-körning snarare motsvarar en ett par varv med en handkloss

Jag har nu i alla fall både beställt nya skivor och putsat de svarvade med grovpolerskiva på vinkelslipen tills de känns lena med fingret. Vi ser snart se om det var ett förfärligt misstag eller inte...

Tänker också ta bort positionsljusen och bygga bromskylning med 3" eller 4" slang. På min lilla bil borde klossar och skivor kunna hålla längre känns det som!

Det finns jättefina kit för USD599, men det blir ju bortåt 10,000kr med tull/moms/transport och jag inbillar mig att bromskylning borde vara något jag borde kunna bygga bra och billigt själv. Självklart måste jag då satsa på större slangdiameter, så att det känns som mitt hemmafix blir bättre än köpa-grejerna...

Rolle Scirocco skrev:
tobiascarlen skrev:
beepbeep skrev:
Problemet är när beläggsmeten "reagerar" med metallen och bildar någon sorts karbid. Dels är det hårt som attans (så skivan blir mer och mer ojämn ju mer man sliter på det) dels är det annan friktionskoeficient. Dår är det bara svarv som hjälper...

När det gäller skivor har jag aldrig haft problem ens med Biltema. Gjutjärn är gjutjärn så att säga. Så länge beläggen inte överhettas brukar skivorna hålla fint. Tids nog får de små ytsprickor efter alla värmecykler och då är det dags att byta.


Har du någon koll på vad som är vettigt att göra efter svarvning?
Min mek säger att det egentligen är bäst att planslipa skivorna i stället för att svarva dem, eftersom ytan blir för rå. Jag har nysvaravade skivor hemma nu och ytan är mycket riktigt betydligt råare än nya skivor. Jag har testat att polera lite med vinkelslipen, men är osäker på hur mycket man vågar polera: Ytan blir snabbt len när man polerar, men jag antar att man också lätt orsakar en lite vågig skiva genom att polera.
Är det någon idé att polera? Hur känsligt är bromsverkan för de typ av ojämnhet man kan orsaka med en grovpoleringsskiva på vinkelslip?

Tänkt i alla fall inte börja med att sätta på mina dyra raceklossar direkt, utan tänkte montera ett par oanvända road/track klossar som kom med bromspaketet, men aldrig använts och låta dem ta första smällen....


Ut och kör vanlig svennebanan körning i vanlig trafik 5-10 mil och gör vanliga bromsningar, sedan kommer ytan polerats och porerna täppts igen och de ser exakt likadana ut som andra använda skivor.

Om du börjar hålla på med en vinkelslip är det stor chans att du orsakar betydligt större skada än nytta och får svarva om dem igen (eller byta)

Och visst, teoretiskt kanske det sliter lite mer belägg dessa första mil men om du i vanliga fall lyckas få ut 1000 körda mil ur beläggen tappar du kanske 10-20 meter...

_________________
Tobias Carlén
Citera
Skruva banåkabil
Ojämn beläggning på bromsskivor
4 besök senaste veckan (4467 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande