Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S2 K20 -2002
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
337 besök senaste veckan (19749 totalt)
Micael Johannssen
Malmby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 829



Jag tror jag har mitt original VVC insug liggandes, om du vill testa.

//Micael

_________________
Micael Johannssen
Lotus Exige Cup240
Lotus Elise 111s -99
Westfield SE
Citera
Mikael Stråhle
Luxemburg
Här sen Nov 2003
Inlägg: 42



Otto Leffler skrev:
Mikael Stråhle skrev:
Rörande dämpare så hade jag tidigare en uppsättning GAZ mono 40mm och nu en uppsättning Nitrons 40mm (båda hade track day setup).
Jag var nöjd med Gaz och de fungerade väldigt bra men de var svåra att ställa in med fjäderhöjden eftersom det verktyget man får med inte får plats att justera med dämparen på plats (jag fick ta av dämparen för varje liten inställning). Med Nitrons sätter man bara in justeringsverktyget och skruvar bit för bit.
Dessutom saknar Gaz hjälpfjädrar bak (Nitrons kanske inte har det på Rover-modellen dock) och de är mer lämapde för riktigt låg ride height; jag var tvungen att spänna fjädrarna väldigt hårt för att komma över 115 mm bak.
Summa summarum skulle jag beställa Nitrons om jag var du. De kostar mer men det är en mer genomtänkt produkt.


Hej! Tack för jättebra tips! Att behöva plocka av dämparna för justering låter ju otroligt drygt, då skippar jag nog gaz mono isåfall !

Ang Nitron, är det dessa du åker med?
https://www.eliseparts.com/products/show/73/386/nitron-ntr40-single-ad . . . .


Ja, det är de jag har, fast jag köpte mina från Seriously Lotus.

_________________
Mikael Stråhle
Lotus Exige S
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 246


Trådstartare
Micael Johannssen skrev:
Jag tror jag har mitt original VVC insug liggandes, om du vill testa.

//Micael


Hej! Kolla gärna om du har det, vore intresserad

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1121



Kul att följa din tråd Otto
Det där insuget såg ju inget kul alls ut. Har det bränt fast också eller är det bara kladd? Är det en direktinsprutad snurra på den bilen?
Jag valnötsblästrade mina insugskanaler/ventiler i vintras. Blev toppen thumbs up

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 246


Trådstartare
BMW-DJ skrev:
Kul att följa din tråd Otto
Det där insuget såg ju inget kul alls ut. Har det bränt fast också eller är det bara kladd? Är det en direktinsprutad snurra på den bilen?
Jag valnötsblästrade mina insugskanaler/ventiler i vintras. Blev toppen thumbs up


Hej du! Kunde man ju ana att du hängde här

Nej det är riktigt grisigt och eländigt där inne, får plocka av det och rengöra det ordentligt. 2 slangar från vevhusvent + 1 slang från kolkanistern tömmer ut sitt elände i insuget, då ser det väll ut såhär på en 15 år gammal bil antar jag ..

Hela insuget är ju i plast så jag vet inte om det går att blästra plast så bra ?! Med eller utan valnötter Ni göteborgare alltså
Det är direktinsprutat ja

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
Micael Johannssen
Malmby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 829



Otto Leffler skrev:
Micael Johannssen skrev:
Jag tror jag har mitt original VVC insug liggandes, om du vill testa.

//Micael


Hej! Kolla gärna om du har det, vore intresserad


Jodå jag har mitt VVC originalinsug. Vill inte sälja det, men du får gärna låna det och jämföra för att se
om det är ett alternativ.

//Micael

_________________
Micael Johannssen
Lotus Exige Cup240
Lotus Elise 111s -99
Westfield SE
Citera
Micael Johannssen
Malmby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 829



dubbelpost

_________________
Micael Johannssen
Lotus Exige Cup240
Lotus Elise 111s -99
Westfield SE
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 246


Trådstartare
Micael Johannssen skrev:

Jodå jag har mitt VVC originalinsug. Vill inte sälja det, men du får gärna låna det och jämföra för att se
om det är ett alternativ.

//Micael


Hej! Tack för erbjudandet, jag tror dock inte att jag kommer lägga så mycket kraft på rover-motorn

Har fått lite andra tankar så nästa steg kommer bli en Honda K20 - dock inte denna vinter.

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
Micael Johannssen
Malmby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 829



Ok.

Intressant med Honda convertering. Jag har själv funderat i de banorna, alternativt
en Duratec convertering.

_________________
Micael Johannssen
Lotus Exige Cup240
Lotus Elise 111s -99
Westfield SE
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 246


Trådstartare
Ja just det Fordmotorn finns ju också att kika på, har inte riktigt satt mig in i den konverteringen/motorn. Kanske att man behöver göra lite mer "custom-delar" då misstänker jag?

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1121



Otto Leffler skrev:
BMW-DJ skrev:
Kul att följa din tråd Otto
Det där insuget såg ju inget kul alls ut. Har det bränt fast också eller är det bara kladd? Är det en direktinsprutad snurra på den bilen?
Jag valnötsblästrade mina insugskanaler/ventiler i vintras. Blev toppen thumbs up


Hej du! Kunde man ju ana att du hängde här

Nej det är riktigt grisigt och eländigt där inne, får plocka av det och rengöra det ordentligt. 2 slangar från vevhusvent + 1 slang från kolkanistern tömmer ut sitt elände i insuget, då ser det väll ut såhär på en 15 år gammal bil antar jag ..

Hela insuget är ju i plast så jag vet inte om det går att blästra plast så bra ?! Med eller utan valnötter Ni göteborgare alltså
Det är direktinsprutat ja


Ja det är klart att man hänger här

ja det är som du säger, det blir grisigt med tiden. Jag tror att det är värre med direktinsprutade bilar också, när man hade port injection så kom ju bensinen in och "tvättade" lite. En kompis som körde extra Metanolinsprutning på sin 335a hade renare än min som bara går med original direktinsprutning.

Jag ska inte tipsa om att blästra plast, men valnötsskal är nog bland det mest skonsamma man kan blästra med (används inte bara i Göteborg ). Därav att man använder det på insugsventiler m.m. Det är ju nere vid ventilerna som det blir tight om utrymmet när det bygger upp lager av gammal fastbränd olja.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Micael Johannssen
Malmby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 829



Otto Leffler skrev:
Ja just det Fordmotorn finns ju också att kika på, har inte riktigt satt mig in i den konverteringen/motorn. Kanske att man behöver göra lite mer "custom-delar" då misstänker jag?


Jag tror det är en betydligt enklare konvertering med Ford motorn. Man kan behålla växellådan och använda en
adapter för att passa mot Duratec motorn. Så växelmekanism, drivaxlar etc förblir original. Duratec motorn
är ju dessutom en motor med låg vikt, billig och tuning delar finns i mängder.
Inte alls lika fräck som Honda motorn, men som sagt ett vettigt alternativ. Runt 200hp nås utan större insatser.

_________________
Micael Johannssen
Lotus Exige Cup240
Lotus Elise 111s -99
Westfield SE
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047



Såg ju ut att gå bra med skruvandet idag thumbs up

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 246


Trådstartare
Micael Johannssen skrev:
Otto Leffler skrev:
Ja just det Fordmotorn finns ju också att kika på, har inte riktigt satt mig in i den konverteringen/motorn. Kanske att man behöver göra lite mer "custom-delar" då misstänker jag?


Jag tror det är en betydligt enklare konvertering med Ford motorn. Man kan behålla växellådan och använda en
adapter för att passa mot Duratec motorn. Så växelmekanism, drivaxlar etc förblir original. Duratec motorn
är ju dessutom en motor med låg vikt, billig och tuning delar finns i mängder.
Inte alls lika fräck som Honda motorn, men som sagt ett vettigt alternativ. Runt 200hp nås utan större insatser.


Jaha där ser man, då är det ju verkligen intressant! Ska kolla upp det, tack för tipset !

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 246


Trådstartare
J.Schuman skrev:
Såg ju ut att gå bra med skruvandet idag thumbs up


Detsamma! Riktigt grovmeck idag Eldade bort lite "karosskit" på torpeden med värmepicka efter du gott som luktade riktigt funky

Kabelstädning in progress:


Bra att ta lite detaljbilder så man kommer ihåg hur det ska monteras tillbaka


Intressant med tanke på tidigare bilder på det lortiga insuget, motorn är det absolut renaste jag sett på en 15 år gammal bil. Inte ens en tendens till smuts på blocket eller i insugskanalerna, nästan lite underligt

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2363




_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 246


Trådstartare
cat7even skrev:
https://www.blocket.se/jonkoping/Motor_Honda_Typ_R_75421209.htm?ca=10&w=3&last=1


Fresta mig inte nu Ska inte byta motor denna vinter

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047



Otto Leffler skrev:
cat7even skrev:
https://www.blocket.se/jonkoping/Motor_Honda_Typ_R_75421209.htm?ca=10&w=3&last=1


Fresta mig inte nu Ska inte byta motor denna vinter


Äsch, halva jobbet är ju nästan gjort

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2363




Om det inte redan är gjort
Vänd på skruvarna chassi växellåda Dvs svetsa muttern på andra sidan iyswim

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 246


Trådstartare
cat7even skrev:

Om det inte redan är gjort
Vänd på skruvarna chassi växellåda Dvs svetsa muttern på andra sidan iyswim


huh ?? förstår inte riktigt vad du menar

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 246


Trådstartare
Nuvarande status är att jag håller på och rensar el och gör fint. Har även tvättat ur insuget och lite sånt





Inte överdrivet mycket el i dessa rackare Lika bra att få koll på allt när det ändå är isär.

Håller även på att byta motorfästen och montera förstärkning till kopplingscyindern som vrider/twistar något otroligt när man kopplar ur

Nästa stora inköp är MaxxEcu + Racing batteri, har en liten idé om montering av detta som jag tror kan bli bra. Batteriet på brandväggen bakom föraren och Maxxecu på andra sidan, alltså inne i kupén. Borde spara massa vikt i tunga kablar om det blir som jag tänkt, drömmen är ju 700kg Och så 800kg på startlinjen, race-ready (det blev en sallad till lunch idag )

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S2 K20 -2002
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
337 besök senaste veckan (19749 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande