Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Erfarenheter av TT-RS på bana?
1, 2   >>
9576 besök totalt
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
Tjena, jag har sålt min M3 E46 och funderar nu på vad som ska bli nästa bil. Har varit inne på att köpa en GT-R R35 men dom är dyra och jag vill gärna ha några kronor kvar att köpa delar/bensin för. Jag funderar därför också på vad det finns för alternativ som kan vara lite billigare men som ändå har bätre prestanda än min tidigare M3:a.

Jag har kollat lite på Audi TT-RS på sistone, (2009->) de har ganska låg vikt och faktisk rätt imponerande prestanda (rakt fram) redan i originalskick. Jag har dock aldrig kört någon.

Är det någon som har erfarenhet och provat en sådan? Kan ni dela med er vad ni tyckte?

1. Tål bromsarna att köras på bana?
2. Understyr bilen hela tiden eller går det att få den neutral med gaspådrag?
3. Tål den att köras på bana med ny programvara eller är kylningen för dålg för detta?

Alla inputs är välkomna!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 431



Det är ju trots allt en Golf under skalet, dvs en chassi designat för att åka och handla mjölk på ICA bekvämt och billigt. Jag hade köpt något som är byggt för att vara sportbil typ R8, Corvette/Camaro, 911/Cayman, Mustang, Elise/Exige.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1360



Bromsarna fram är ett ständigt återkommande problem.

Överlag jätte trevliga bilar, byggt några som gått en heldel bana och dom gör inte bort sig.

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6873

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag har fått bromsar att brinna på både RS 3 och TT RS. Fixa bromskylning och bättre belägg. Annars fin bil att fläska runt en bana med. Understyrning går att lösa om det skulle vara ett problem.

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
JBT skrev:
Det är ju trots allt en Golf under skalet, dvs en chassi designat för att åka och handla mjölk på ICA bekvämt och billigt. Jag hade köpt något som är byggt för att vara sportbil typ R8, Corvette/Camaro, 911/Cayman, Mustang, Elise/Exige.


Tack för svar! Jag vet inte om jag håller med helt, en TT-RS känns ju ganska långt från en vanlig golf tycker jag, men visst finns det mer renrasiga sportbilar. En R8 hade ju inte varit helt fel, men än V8 är ju i princip långsammare än en TT-RS, speciellt om TT:n får ny programvara.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
Särås skrev:
Bromsarna fram är ett ständigt återkommande problem.

Överlag jätte trevliga bilar, byggt några som gått en heldel bana och dom gör inte bort sig.


Kraniel skrev:

Jag har fått bromsar att brinna på både RS 3 och TT RS. Fixa bromskylning och bättre belägg. Annars fin bil att fläska runt en bana med. Understyrning går att lösa om det skulle vara ett problem.



Hej Särås och Kraniel! Tack för input! Om jag inte fättade det helt fel så har en TT-RS 370mm bromsar fram, rent spontant så borde det ju funka till en så pass lätt bil, vad är egentligen problemet? Finns det inga kylkanaler original? Nog för att drivaxlarna är lite ivägen för kylningen, men så är det ju på många bilar.

På min M3:a så klarade jag mig fint med 345mm bromsar, PFC-belägg och bromskylning. Om man kör med PFC08 och ordnar några scops som riktar in lite mer luft i center, funkar bromsarna då eller måste man köra BBK?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



Iqbad skrev:
JBT skrev:
Det är ju trots allt en Golf under skalet, dvs en chassi designat för att åka och handla mjölk på ICA bekvämt och billigt. Jag hade köpt något som är byggt för att vara sportbil typ R8, Corvette/Camaro, 911/Cayman, Mustang, Elise/Exige.


Tack för svar! Jag vet inte om jag håller med helt, en TT-RS känns ju ganska långt från en vanlig golf tycker jag, men visst finns det mer renrasiga sportbilar. En R8 hade ju inte varit helt fel, men än V8 är ju i princip långsammare än en TT-RS, speciellt om TT:n får ny programvara.


+1

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



En TT-RS är säkert en jätterolig bil och säkert kul att köra på bana, men jag vete sjutton om du kommer vara så mycket snabbare med en TT "out of the box" jämfört med din M3 e46. Inte heller om det kommer vara någon wow-känsla rent prestandamässigt. Som med andra bilar i den prisklassen behöver den nog några garagetimmar och att man häller pengar på den för att få den snabb!
Har inte kört just TT men andra bilar ur samma familj är ganska ordentligt understyrda i originalutförande. Haldexen känns liksom lite seg och bilen blir mer som en fwd tills haldexen går in, men när den gör det så blir det mer som en antispin/antisladd funktion.

Jag tror en Speedster turbo eller Lotus dito kan vara riktigt skoj om man vill han prestanda till rimliga ägarkostnader!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
N Wiberg skrev:
En TT-RS är säkert en jätterolig bil och säkert kul att köra på bana, men jag vete sjutton om du kommer vara så mycket snabbare med en TT "out of the box" jämfört med din M3 e46. Inte heller om det kommer vara någon wow-känsla rent prestandamässigt. Som med andra bilar i den prisklassen behöver den nog några garagetimmar och att man häller pengar på den för att få den snabb!
Har inte kört just TT men andra bilar ur samma familj är ganska ordentligt understyrda i originalutförande. Haldexen känns liksom lite seg och bilen blir mer som en fwd tills haldexen går in, men när den gör det så blir det mer som en antispin/antisladd funktion.

Jag tror en Speedster turbo eller Lotus dito kan vara riktigt skoj om man vill han prestanda till rimliga ägarkostnader!


Hej Nicklas, jag uppskattar ditt svar då jag vet att du kört många olika bilar och dessutom har bra koll på hur chassin fungerar!

Vikt/effekt förhållandet på en M3 E46 är ju ungefär 1570/343= 4.6kg/hk. En TT-RS med programvara lämnar i alla fall 400hk. Med en tjänstevikt på 1525kg har den då 3.8kg/hk. Det är ju ändå rätt så bra tycker jag och borde betyda att den är aningens snabbare. Accelerationsmässigt så är den ju på pappret betydligt snabbare redan i originalskick. 0-200 på runt 15sek mot kanske 17 sek för en M3:a. (Min var dock manuell så den lär ju vara långsammare än 17 sek)

Dock så är ju frågan hur bra TT-RS hanterar utgången av kurvor, det verkar vara så att man inte kan gå på med gas så tidigt pga understyrning och det kan ju påverka tiderna helt klart.

Här är det en som kör en TT-RS på mantorp, jag vet dock inte vad som är gjort med bilen men jag tycker den verkar gå rätt bra?
https://www.youtube.com/watch?v=sicq7578544

Men jag är helt klart nervöst över om en TT-RS är för understyrd för att vara kul på bana. jag har precis som du säger sätt en del GOLF R som har undertyrt brutalt på t.ex mantorp, såg allt annat än kul ut.

Vad har ni annars för tips på bilar som kan vara märkbart snabbare än en M3 E46 och som ligger någonstans 250-400K SEK?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Iqbad skrev:
N Wiberg skrev:
En TT-RS är säkert en jätterolig bil och säkert kul att köra på bana, men jag vete sjutton om du kommer vara så mycket snabbare med en TT "out of the box" jämfört med din M3 e46. Inte heller om det kommer vara någon wow-känsla rent prestandamässigt. Som med andra bilar i den prisklassen behöver den nog några garagetimmar och att man häller pengar på den för att få den snabb!
Har inte kört just TT men andra bilar ur samma familj är ganska ordentligt understyrda i originalutförande. Haldexen känns liksom lite seg och bilen blir mer som en fwd tills haldexen går in, men när den gör det så blir det mer som en antispin/antisladd funktion.

Jag tror en Speedster turbo eller Lotus dito kan vara riktigt skoj om man vill han prestanda till rimliga ägarkostnader!


Hej Nicklas, jag uppskattar ditt svar då jag vet att du kört många olika bilar och dessutom har bra koll på hur chassin fungerar!

Vikt/effekt förhållandet på en M3 E46 är ju ungefär 1570/343= 4.6kg/hk. En TT-RS med programvara lämnar i alla fall 400hk. Med en tjänstevikt på 1525kg har den då 3.8kg/hk. Det är ju ändå rätt så bra tycker jag och borde betyda att den är aningens snabbare. Accelerationsmässigt så är den ju på pappret betydligt snabbare redan i originalskick. 0-200 på runt 15sek mot kanske 17 sek för en M3:a. (Min var dock manuell så den lär ju vara långsammare än 17 sek)

Dock så är ju frågan hur bra TT-RS hanterar utgången av kurvor, det verkar vara så att man inte kan gå på med gas så tidigt pga understyrning och det kan ju påverka tiderna helt klart.

Här är det en som kör en TT-RS på mantorp, jag vet dock inte vad som är gjort med bilen men jag tycker den verkar gå rätt bra?
https://www.youtube.com/watch?v=sicq7578544

Men jag är helt klart nervöst över om en TT-RS är för understyrd för att vara kul på bana. jag har precis som du säger sätt en del GOLF R som har undertyrt brutalt på t.ex mantorp, såg allt annat än kul ut.

Vad har ni annars för tips på bilar som kan vara märkbart snabbare än en M3 E46 och som ligger någonstans 250-400K SEK?

Spontant tänker jag Corvette C5 Z06 (02-04) så kan du ösa en del eftermarknadsprylar på den också, den var lika snabb runt Nordslingan som 996 Turbo "direkt ur kartong" när den kom.

Eller möjligen en Corvette C6 Z06 om pengarna räcker (har inte koll på vad de står i nuförtiden) eller åtminstone en med Z51-paket. Effekt/vikt är betydligt bättre än M3 E46 åtminstone och med Z51/Z06-chassi är det inte jänkegung av klassiskt snitt vi talar om. Men som sagt, eftermarknaden är galen till dessa bilar. Gräv fram PeoR:s tråd om hans C6 han körde trackdays i USA med för lite inspiration.

För mig var dessutom försäkringen väldigt mycket billigare för en C5 Z06 än en M3 E46 (12k mot 18k på samma bolag när jag jämförde).

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Victor. skrev:
Iqbad skrev:
N Wiberg skrev:
En TT-RS är säkert en jätterolig bil och säkert kul att köra på bana, men jag vete sjutton om du kommer vara så mycket snabbare med en TT "out of the box" jämfört med din M3 e46. Inte heller om det kommer vara någon wow-känsla rent prestandamässigt. Som med andra bilar i den prisklassen behöver den nog några garagetimmar och att man häller pengar på den för att få den snabb!
Har inte kört just TT men andra bilar ur samma familj är ganska ordentligt understyrda i originalutförande. Haldexen känns liksom lite seg och bilen blir mer som en fwd tills haldexen går in, men när den gör det så blir det mer som en antispin/antisladd funktion.

Jag tror en Speedster turbo eller Lotus dito kan vara riktigt skoj om man vill han prestanda till rimliga ägarkostnader!


Hej Nicklas, jag uppskattar ditt svar då jag vet att du kört många olika bilar och dessutom har bra koll på hur chassin fungerar!

Vikt/effekt förhållandet på en M3 E46 är ju ungefär 1570/343= 4.6kg/hk. En TT-RS med programvara lämnar i alla fall 400hk. Med en tjänstevikt på 1525kg har den då 3.8kg/hk. Det är ju ändå rätt så bra tycker jag och borde betyda att den är aningens snabbare. Accelerationsmässigt så är den ju på pappret betydligt snabbare redan i originalskick. 0-200 på runt 15sek mot kanske 17 sek för en M3:a. (Min var dock manuell så den lär ju vara långsammare än 17 sek)

Dock så är ju frågan hur bra TT-RS hanterar utgången av kurvor, det verkar vara så att man inte kan gå på med gas så tidigt pga understyrning och det kan ju påverka tiderna helt klart.

Här är det en som kör en TT-RS på mantorp, jag vet dock inte vad som är gjort med bilen men jag tycker den verkar gå rätt bra?
https://www.youtube.com/watch?v=sicq7578544

Men jag är helt klart nervöst över om en TT-RS är för understyrd för att vara kul på bana. jag har precis som du säger sätt en del GOLF R som har undertyrt brutalt på t.ex mantorp, såg allt annat än kul ut.

Vad har ni annars för tips på bilar som kan vara märkbart snabbare än en M3 E46 och som ligger någonstans 250-400K SEK?

Spontant tänker jag Corvette C5 Z06 (02-04) så kan du ösa en del eftermarknadsprylar på den också, den var lika snabb runt Nordslingan som 996 Turbo "direkt ur kartong" när den kom.

Eller möjligen en Corvette C6 Z06 om pengarna räcker (har inte koll på vad de står i nuförtiden) eller åtminstone en med Z51-paket. Effekt/vikt är betydligt bättre än M3 E46 åtminstone och med Z51/Z06-chassi är det inte jänkegung av klassiskt snitt vi talar om. Men som sagt, eftermarknaden är galen till dessa bilar. Gräv fram PeoR:s tråd om hans C6 han körde trackdays i USA med för lite inspiration.

För mig var dessutom försäkringen väldigt mycket billigare för en C5 Z06 än en M3 E46 (12k mot 18k på samma bolag när jag jämförde).

Amen på det!

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

M3 + kompressor är kanske din melodi?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Peter Larsen säljer en snabb z06

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Peter Larsen
Göteborg
Här sen Jan 2007
Inlägg: 392



Hej,
Som Rickard skriver har jag en Z06 till salu som du inte behöver bygga på mer. Den är klar att användas 😉

https://www.blocket.se/goteborg/Chevrolet_Corvette_Z06_Callaway_600_HK . . . .

Jag har även en TT-RS fråb ABT till salu med magnetic ride, kolfiberstolarna och Paddleshift. ABT säger 470hk, men jag tror verkligheten är något lägre. Således inte bara programvara, utan även turbos. Bilen har också fått lite hjulvinklar.

https://www.blocket.se/goteborg/Audi_TT_RS_ABT_420_HK_68720201.htm?ca= . . . .

Jag har en del erfarenhet att bygga bilar om man säger så. Det finns inget dyrare än att bygga själv. Köpa färdigt sparar mycket pengar, för man får aldrig tillbaks det man lägger på ombyggnad mer än en bråkdel.

👍🏁

_________________
Peter Larsen
Citera
Peter Larsen
Göteborg
Här sen Jan 2007
Inlägg: 392



Hej,
Som Rickard skriver har jag en Z06 till salu som du inte behöver bygga på mer. Den är klar att användas 😉

https://www.blocket.se/goteborg/Chevrolet_Corvette_Z06_Callaway_600_HK . . . .

Jag har även en TT-RS fråb ABT till salu med magnetic ride, kolfiberstolarna och Paddleshift. ABT säger 470hk, men jag tror verkligheten är något lägre. Således inte bara programvara, utan även turbos. Bilen har också fått lite hjulvinklar.

https://www.blocket.se/goteborg/Audi_TT_RS_ABT_420_HK_68720201.htm?ca= . . . .

Jag har en del erfarenhet att bygga bilar om man säger så. Det finns inget dyrare än att bygga själv. Köpa färdigt sparar mycket pengar, för man får aldrig tillbaks det man lägger på ombyggnad mer än en bråkdel.

👍🏁

_________________
Peter Larsen
Citera
Norden
Gnosjö
Här sen Aug 2003
Inlägg: 418



Iqbad skrev:
Särås skrev:
Bromsarna fram är ett ständigt återkommande problem.

Överlag jätte trevliga bilar, byggt några som gått en heldel bana och dom gör inte bort sig.


Kraniel skrev:

Jag har fått bromsar att brinna på både RS 3 och TT RS. Fixa bromskylning och bättre belägg. Annars fin bil att fläska runt en bana med. Understyrning går att lösa om det skulle vara ett problem.



Hej Särås och Kraniel! Tack för input! Om jag inte fättade det helt fel så har en TT-RS 370mm bromsar fram, rent spontant så borde det ju funka till en så pass lätt bil, vad är egentligen problemet? Finns det inga kylkanaler original? Nog för att drivaxlarna är lite ivägen för kylningen, men så är det ju på många bilar.

På min M3:a så klarade jag mig fint med 345mm bromsar, PFC-belägg och bromskylning. Om man kör med PFC08 och ordnar några scops som riktar in lite mer luft i center, funkar bromsarna då eller måste man köra BBK?


Ena skivan snurrar åt fel håll... Skulle säkert funka utmärkt tidigt och sent på säsongen

_________________
Mattias Nordenström
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



Norden skrev:
Iqbad skrev:
Särås skrev:
Bromsarna fram är ett ständigt återkommande problem.

Överlag jätte trevliga bilar, byggt några som gått en heldel bana och dom gör inte bort sig.


Kraniel skrev:

Jag har fått bromsar att brinna på både RS 3 och TT RS. Fixa bromskylning och bättre belägg. Annars fin bil att fläska runt en bana med. Understyrning går att lösa om det skulle vara ett problem.



Hej Särås och Kraniel! Tack för input! Om jag inte fättade det helt fel så har en TT-RS 370mm bromsar fram, rent spontant så borde det ju funka till en så pass lätt bil, vad är egentligen problemet? Finns det inga kylkanaler original? Nog för att drivaxlarna är lite ivägen för kylningen, men så är det ju på många bilar.

På min M3:a så klarade jag mig fint med 345mm bromsar, PFC-belägg och bromskylning. Om man kör med PFC08 och ordnar några scops som riktar in lite mer luft i center, funkar bromsarna då eller måste man köra BBK?


Ena skivan snurrar åt fel håll... Skulle säkert funka utmärkt tidigt och sent på säsongen


Gör det sån jävla stor skillnad? kör 330 skivor på min golf visserligen några hundra kilo lättare och endel mindre effekt, men jag har aldrig haft någon tendens till fade eller tendens till att de skulle gå varma.

Dock riktiga ap ok och pfc skivor men det kanske gör så stor skillnad.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
Tack för alla svar! Jag är inte helt säker på om en corvette är något för mig även om en C6 Z06 inte låter helt fel. =) Jag är lite rädd för att dom inte är så snälla på gränsen och att det är ganska stor risk att man krashar bilen om man råkar göra ett misstag.

Citat:
Ena skivan snurrar åt fel håll... Skulle säkert funka utmärkt tidigt och sent på säsongen


Hur menar du? TT-RS har väl raka kylkanaler i skivan så rotationsriktningen spelar ju ingen roll, den bli ju lika bra/dålig på båda sidorna? Det hade naturligtvis varit bättre med böjda kanaler för att utnyttja centrifugaleffekten och haft olika skivor höger/vänster dock.

Jag har en liten plan på att eventuellt bara implementera vattenkylning av bromsarna om jag köper en TT-RS då detta antagligen är mest effektivt med tanke på brist på kylluft.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Norden
Gnosjö
Här sen Aug 2003
Inlägg: 418



Iqbad skrev:
Tack för alla svar! Jag är inte helt säker på om en corvette är något för mig även om en C6 Z06 inte låter helt fel. =) Jag är lite rädd för att dom inte är så snälla på gränsen och att det är ganska stor risk att man krashar bilen om man råkar göra ett misstag.

Citat:
Ena skivan snurrar åt fel håll... Skulle säkert funka utmärkt tidigt och sent på säsongen


Hur menar du? TT-RS har väl raka kylkanaler i skivan så rotationsriktningen spelar ju ingen roll, den bli ju lika bra/dålig på båda sidorna? Det hade naturligtvis varit bättre med böjda kanaler för att utnyttja centrifugaleffekten och haft olika skivor höger/vänster dock.

Jag har en liten plan på att eventuellt bara implementera vattenkylning av bromsarna om jag köper en TT-RS då detta antagligen är mest effektivt med tanke på brist på kylluft.

Har inte hundra koll på årsmodellerna, men vill minnas att någon av dem har böjda kylkanaler och därmed snurrar ena skivan åt fel håll. Eller gäller det bara RS3? Förhoppningsvis har jag fel

_________________
Mattias Nordenström
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1360



Det är inte raka kylkanaler på någon nyare RS/S modell, men just TTRS och RS3 har enorma problem med bromsarna, ännu en gång man kan inte räkna med att köra en TTRS med original bromsar på bana om man inte har en sjukt hög budget och redo att byta skivor efter varannan banträff....

Audi Sverige gjorde av med 5 satser fram skivor på 1600mil med deras demo RS3...
Samma sak med TTRS som åt 4 satser fram skivor på 1400mil!

Min mamma född 1959 kör halvinspirerat typ som dom flesta "RS" ägare eller möjligen lite mindre har bytt skivor 5 gånger på 2500mil på gata på sin RS3...
Golf R är klart bättre och även S3!

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
Allmänt banåkaforum
Erfarenheter av TT-RS på bana?
1, 2   >>
9576 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande