Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Funderingar kring spindel. Corvette vs Mercedes vs Kadett C
1256 besök totalt
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Går igenom mina gamla anteckningar + minnesbilder för framvagnen på min Kadett...

Såsom jag tänkt mig allt från början så ser det ut som att jag kommer få en undre bärarm som är vinklad snett uppåt (ganska lite men lika fullt snett uppåt).

Detta med en Manta B spindel. Den ska vara likadan som Fierons och så fall har den följande mått:

159mm hög
120mm från undre kulled till anliggningsyta för fälgen
Spindeltappen sitter sitter ca 48mm ovan underkant spindel till centrum
KPI ca 9 grader

Vad jag skulle haft är en spindel med större offset till spindeltappen. Gärna runt 100mm.

Hemma ligger också ett set med W114 spindlar. Dom har jag inga mått på.. Men hittade på nätet att dom är 7" höga och ett enkelt överslag på skärmen med en måttstock pekar på hälften ca (lite mindre) upp till spindeltappen.

178mm hög
xxx mm från undre kulled till anliggningsyta för fälgen
Spindeltappen då ca 80mm kankse ovan underkant spindel
KPI ???

Corvette verkar också ha ett vettigt alternativ, då har jag främst tittat på C4. C5 kanske är nog så bra? Men då får jag fabricera lite mer när det gäller bäramar

244mm hög
xxx mm från undre kulled till anliggningsyta för fälgen
101mm från underkant till spindeltapp
KPI, 2 varianter. 7,5 eller 13 grader

Är det någon som kan hjälpa till med de mått jag saknar?

Tanken är att börja med att bestämma spindel. Sen fundera lite i Casim för att se hur jag får ihop bärarmsinfästningarna. Som det är idag har jag nästan inget utrymme att flytta övre bärarm innåt. Undre kan jag flytta något innåt, men helst vill jag ju behålla samma skärningslinje på infästningarna så jag slipper labba så mycket med styrväxeln

Kanske finns fler alternativ jag bör undersöka? T ex Mustang 2 drop spindlar? Fälgarna jag kommer använda har ET20.

En annan sak jag funderat över är hur man gör med C4 spindlarna när man behöver nya styrarmar? Använder man skruvarna för huben?

Sist men inte minst, finns det utrymme på C4 medbringaren för att byta bultmönster till 4x100?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Vill man ha 4x100 skulle jag tycka att MX5/Miata är värt att titta på.

Men, med ET20 vill du helst ha en spindel designad för ganska lågt ET för att få vettig scrub, tänker jag. Om jag inte tar fel är både Corvette och Miata bilar med relativt högt ET.

Allt är kompromisser men för att få ned scrub kan du vilja ha mer KPI.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Rent teoretiskt bör väl Corvette C4 av senare modell med 13 graders KPI vara att föredra ur just den synpunkten.

Nu har jag inte räknat på det, men med Opel spindlarna har jag för mig jag skulle hamna runt 30mm i scrub vilket jag tycker är helt okej. Det är en siffra ur minnet som är 4-5 år gammal dock.. Men scrubben styrs ju inte endast av KPI utan också av var fälgen sätts fast i spindeln.

Det går säkert lösa specialhubbar till vilken spindel som helst med, men utan att ha alla mått kan jag ju inte komma fram till så mycket heller tyvärr.. Annat än att Opel spindlarna inte blir en riktigt bra lösning i slutändan med tanke på den rideheight jag tänker mig :/

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741


Trådstartare
Det är ingen här som råkar sitta på en C4 spindel som kan tänkta sig ta ett par mått? I den bästa av världar kanske denne person har båda typerna med olika KPI hemma?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Skruva banåkabil
Funderingar kring spindel. Corvette vs Mercedes vs Kadett C
1256 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande