Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Cayman S "3400 RT" -09
<<   1, 2, 3, 4
22 besök senaste veckan (24694 totalt)
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826


Trådstartare
Så, efter att ha vunnit Standard 1 i Region Syd i Michelin PCS Slalomcup så anmälde jag mig till finalen som arrangerades av Region Öst i Kalmar i år. Det var en strålande septemberlördag och 41 deltagare.


På flera bilar syntes tydliga spår på slalomaktivitet redan innan tävlingen hade börjat


Banan såg väldigt snabb ut när man tittade på skissen, och kändes ganska snabb vid banvandringen, men i slutänden var den inte riktigt så snabb, tvåans växel räckte överallt


I första rundan lyckades jag vara lite för nära en kon jag också

Alla körde tre rundor och summan av de två bästa tiderna räknades. Påkörd/touchad kon ger 1 s tillägg, felkörning eller ta en kon mitt på fronten ger 5 s. Min bästa runda var första, men med en försmädlig touch så blev det 1 s tillägg. Detta gjorde dock ingen skillnad i slutresultat, jag blev 5:a av 9 i min grupp. Totalt blev jag 23:a av 41. Detta var väntat för många som kör PCS-finalen är väldigt bra på konbana/slalom. Som referens var min bästa tid 1:13:22 med kontouch (jag menar att den inverkade väldigt marginellt på tiden) och dagens bästa tid var 1:07:96 av en 718 Spyder (med gatdäck).


Mycket äldre Porschar på finalkörningen, kul!

Sedan var det traditionsenlig middag efteråt i Färjestaden på andra sidan bron.

Hotellparkeringen var välfylld av boxermotorer

Detta var sista aktiviteten för säsongen, i slutet av oktober blev det service och avställning. Vingbladet ligger fortfarande och skräpar i förrådet, får se när det kommer på bilen

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826


Trådstartare
Säsongsstart med nya bromsbelägg (varningen gick in vid en av de sista turerna i höstas och återkom vid lite hårdare inbromsning), skivorna var det mycket kvar på. Det blev standardbelägg denna gång, kommer troligen uteslutande köra slalom i år och då känns sportigare belägg onödigt (prismässigt och även Brembo HP2000 kunde smågnissla lite ibland).

Första slalomkörningen med PCS var igår 1/5, det var massor med bilar vilket var kul men det innebar att det bara blev en tävlingsomgång (förmiddagen är introduktion för nya slalomförare och träning på 1 maj-körningen). Dessutom fick jag beskedet att det var osäkert om det ens skulle hinnas med tre rundor så man körde sina två första rundor i direkt följd. Jag stod långt fram i kön så hela dagen var avklarad på 20 minuter Jag lämnade ganska omgående för även om det var en solig dag på Ljungbyhed så var den också väldigt blåsig även för att vara Ljungbyhed där det nog aldrig är mindre än 5 m/s någonsin och jag hade då möjlighet att hinna till lite andra sociala arrangemang.

Jag hann inte gå banan så det var en rejäl surprise första rundan hur öppen banan var den här gången. Snäll offset på konerna typ överallt och flera "bananer" och tvåportar gjorde att det gick att ösa på rejält bitvis, vilket jag under första rundan upptäckte efterhand så det kändes som det gick väldigt långsamt. I andra rundan satsade jag därför desto hårdare men det resulterade i två kontouchar (vilket är väldigt sällan för mig). Detta var nog första gången jag har känt mig rejält ringrostig efter vinteruppehållet så att skippa förmiddagens träning var nog ganska dumt ändå.

När jag kollade resultatet på kvällen så visade det sig att det hade hunnits med en tredje runda, men jag kom ändå etta i standard 1 (996/997 och Boxster/Cayman 986/987 1996-2012) med hyfsad marginal dessutom thumbs up
Tiden hade räckt till en tredjeplats (5 hundradelar efter 2:an) av 10 i standard 2 (991 och framåt och Boxster/Cayman 981 2013 och framåt) och till 5:a av 14 i R (GT-bilar och bilar med R-däck). Det roliga är att det fanns massor att putsa på de tiderna jag körde, även om jag hade kört felfritt på andra rundan.

Nästa körning blir troligen med Kalmar Sportvagnsklubb 18 juni.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621



Cayman represent! Kul med slalom, det var länge sedan för min del.

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Väldigt trevlig rapport thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Cayman S "3400 RT" -09
<<   1, 2, 3, 4
22 besök senaste veckan (24694 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande